• josjos
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-12-2023
Tweakers,

Zojuist heb ik mijn DV9055ea laptop van HP opgeschroeft omdat hij buiten de garantie is en deze strepen vertoont:
Afbeeldingslocatie: http://img3.imageshack.us/img3/2705/34559479.png
Ik dacht (onboard) videokaart kapot,
Nu kom ik bij de processor aan en zie ik dit:

Afbeeldingslocatie: http://img19.imageshack.us/img19/9998/imag0021x.jpg
Kan dit de oorzaak zijn?
....Bezig met thumbnail

[ Voor 30% gewijzigd door josjos op 13-12-2009 14:41 ]

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Als ik de eerste foto zo zie dan is het overduidelijk je videokaart die gwoon dood is/dood gaat.

Maar die 2e foto lijkt me ook niet helemaal gezond, ik zie dat het hier om een laptop gaat trouwens ;) handig om dat er even bij te vertellen, heb niet altijd even veel zin om te googlen naar 't typenummer

Maar die cpu is trouwens dood, als ik het goed zie zit er gewoon serieus een stuk van de cpu zelf op de heatsink :o

[ Voor 16% gewijzigd door FastFred op 13-12-2009 14:36 ]

• Wizzing
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-01 11:00
Die proc ziet er toch niet stuk uit? Er zit volgens mij gewoon wat van die voorgefabriceerde pasta/alluminiumlaag op.. (headsink moet je wel wat aan doen want die laag kun je zo niet meer gebruiken).

Het kan ook nog in je tftscherm zitten.. of bekabeling.

Als je een printscreen maakt kun je dit testen. Ook een externe monitor aansluiten op je laptop kan uitkomst bieden.

Zitten er op je externe monitor/printscreen geen strepen dan zit het niet in je videkaart maar ergens na je videokaart.

[ Voor 4% gewijzigd door Wizzing op 13-12-2009 15:53 ]

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03-2025

Xenomorphh

Soep met Ballen

FastFred schreef op zondag 13 december 2009 @ 14:34:

Maar die cpu is trouwens dood, als ik het goed zie zit er gewoon serieus een stuk van de cpu zelf op de heatsink :o
:? ik zie niks vreemds aan die processor behalve beetje koelpasta wat uitgedroogd is..

Dit is waarschijnlijk je videokaart dit soort strepen duid meestal op brak geheugen.

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Er zijn wel gevallen bekend waarin een CPU storingen in het beeld kunnen geven maar die zijn zeer schaars en specifiek. msi bord geeft strepen in jpeg

Ligt zoals hierboven beschreven ws aan je videokaart/videogeheugen.

• josjos
Is het te testen of het aan de videokaart ligt?
Reanimeren mogelijk met zo'n onboard videokaart?
Nieuwe mobo (+videokaart) = 325 euro...

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03-2025

Xenomorphh

Soep met Ballen

josjos schreef op maandag 14 december 2009 @ 08:30:
Is het te testen of het aan de videokaart ligt?
Reanimeren mogelijk met zo'n onboard videokaart?
Nieuwe mobo (+videokaart) = 325 euro...
Je zou Furmark kunnen draaien om te kijken of dit terug komt als de videokaart zwaar belast is.
Als jou videokaart niet vast gesoldeerd zit aan het moederbord zou je hem kunnen vervangen als je deze ergens op de kop kan tikken.

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

• josjos
Xenomorphh schreef op zondag 13 december 2009 @ 15:41:
[...]

:? ik zie niks vreemds aan die processor behalve beetje koelpasta wat uitgedroogd is..

Dit is waarschijnlijk je videokaart dit soort strepen duid meestal op brak geheugen.
Ga ik doen,
Overige is de printscreen op een andere PC ook met strepen dus het zal de videokaart sowieso wel zijn.
Het is een onboard vaste videokaart, lastig vervangen.
Dode laptop!! bleh

• Wizzing
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-01 11:00
Eerst idd even alles uitsluiten. Maar op marktplaats is er een erg levendige handel in kapotte laptops en oude onderdelen. Gewoon een tijdje in de gaten houden en open dat iemand zijn laptop met kapot beeldscherm voor een prikkie wegdoed, dan heb jij weer een mooi projectje erbij. Andersom geldt dit natuurlijk ook, je kunt nog aardig wat krijgen voor alle afzonderlijke onderdelen.

[ Voor 18% gewijzigd door Wizzing op 14-12-2009 12:12 ]

Verwijderd

Hmm, is het iemand opgevallen dat op die foto van dat scherm de streepjes alleen op het op de background image lijken te gebreuren. De icoontjes/taskbar zelf zien er okay uit.

In mijn ervaring, als het echt om een stervende gfx kaart gaat, zijn de streepjes overal overheen.

• josjos
Verwijderd schreef op maandag 14 december 2009 @ 12:53:
Hmm, is het iemand opgevallen dat op die foto van dat scherm de streepjes alleen op het op de background image lijken te gebreuren. De icoontjes/taskbar zelf zien er okay uit.

In mijn ervaring, als het echt om een stervende gfx kaart gaat, zijn de streepjes overal overheen.
Daar heb jij helemaal gelijk in, taskbar is altijd OK! (geen strepen).
Windows startup logo is ook altijd goed bij XP.
Bios HP logo heeft wel strepen.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

josjos schreef op maandag 14 december 2009 @ 13:26:
[...]
Bios HP logo heeft wel strepen.
Dat duidt dan weer op een kapotte grafische kaart, met ongeveer 100% zekerheid :P

Misschien komen de beelden van de taskbar/icoontjes op een andere manier tot stand dan de achtergrond van windows en de BIOS, waardoor bij de taskbar/icoontjes het 'kapotte deel' van de GPU niet wordt aangesproken. (vraag me niet om technische details a.u.b. :P)

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Verwijderd

bwerg schreef op maandag 14 december 2009 @ 13:37:
[...]

Dat duidt dan weer op een kapotte grafische kaart, met ongeveer 100% zekerheid :P
Werkgeheugen kan ook. ;)

• josjos
Werkgeheugen zijn 2 modules, en heb deze los van elkaar getest en ging ook niet goed.

Op marktplaats kwam ik iemand tegen die voor 80 euro mijn mobo kon 'solderen'.
Probleem kwam wel vaker voor zei hij, iemand hier wel eens van gehoord?

Verwijderd

josjos schreef op maandag 14 december 2009 @ 15:52:

Op marktplaats kwam ik iemand tegen die voor 80 euro mijn mobo kon 'solderen'.
Probleem kwam wel vaker voor zei hij, iemand hier wel eens van gehoord?
Lijkt mij vrij sterk. ;)

Maar zoiets zou nog wel kunnen: Het doodgaan van G80GTX/Ultra kaarten

• Cobraa
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:28
ik heb het probleem ook al een paar maanden, wist in 1e instantie niet dat de strepen door een kapotte video-kaart kwam. Nadat ik Windows 7 had geinstaleerd en mn drivers niet meer mee wilde werken had ik toch de hoop opgegeven. Heb een HP DV9055ea met een GeForce Go 7600. De laptop is pas 3 jaar oud en toen de tijd 1100 euro voor betaald.

Josjos bij mij zag het er precies t zelfde uit. De fan van me koeler was ook al kapot gegaan die moest ik ook vervangen.
Pagina: 1