• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:07

Bommes

Capo del formaggio

Topicstarter
Ik wil een nieuwe video kaart aanschaffen max budget 150 euro.
Huidige set up:
CPU: E6600 (oc: 2880MHz)
2 gig kingston hyperX 800Mhz
Grafix: point of vieuw 8800 GTS 320mb (oc: core: 570 / mem: 900)
Mainbordje: asus p5n32-e Sli plus
psu: cooler master 550watt

Wil een duidelijke verbetering van de huidige kaart, en warmte en geluidsproductie maken me niet zo veel uit.

Huidige zoektocht hebben opgeleverd:
Ati: Club3D HD 5770 1GB GDDR5 PCI-E
Nvidea: Gainward GTX260 896MB GDDR3

Maar ik zie om eerlijk te zijn door de bomen het bos niet meer.... |:(
Als ik puur naar clock frequenties en geheugen grote kijk is de ati een duidelijk betere keuze..??
Is dat ook zo, of kan ik (om de zelf werkzaamheid te vergroten) ergens een site vinden waarop duidelijke vergelijken te vinden zijn (benchmarks en diverse) waarbij ik kan sorteren op verkoop prijzen..??
Kom ik uit met mijn huidige psu met maar 550 watt met een dergelijke nieuwere kaart..??
Heeft het überhaupt wel zin of is de cpu de dood doener..??
Of is mijn budget waardeloos en kan ik beter even door sparen..??

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Verwijderd

Als je nu moet kiezen zou Ati beter zijn
met DX11 en sneller is dan een Nvidia 260

Edit : benchmarks zijn hier : http://www.guru3d.com/article/vga-charts-december-2009/

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2009 16:27 ]

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Het is sowieso lastig om maar enig zinnig advies te geven. Je vertelt niet wat je met je nieuwe videokaart wilt doen, wat voor monitor je er aan gaat hangen en ga zo maar door.

Als je wilt gamen en niet over een half jaar je videokaart al de deur uit wilt moeten doen omdat games DX10.1 of DX11 gebruiken en videokaarten met 'slechts' DX10.0 opeens erg achter de feiten aanlopen (grafisch danwel prestatietechnisch), dan is de HD5770 de verstandigere keuze. Hij is goedkoper en heeft gelijkwaardige prestaties op DX10 games. Met DX10.1 en DX11 games zal het verschil alleen maar groter worden, evenals met de hierboven genoemde driverupdates.

Belangrijk ander aspect is je monitor. Als je een 20-22" monitor hebt en een daarbij gangbare resolutie van 1680x1050 gebruikt, dan zijn beide kaarten momenteel zeker meer dan genoeg. Wanneer je hogere resoluties gebruikt, kan het verstandig zijn om naar een HD5850 te kijken, die zo'n 50 euro boven je huidig gestelde budget ligt.

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Topicstarter
Okay sorry inderdaad dat gedeelte ben ik vergeten er bij te vertellen.. :( excuses..

Gebruikte monitor is een 22 inch dus gangbare resolutie is inderdaad de 1680 x 1050
En de pc word het meest gebruikt als game bak, waarbij de nu gespeelde games gta IV en COD 4 zijn..
Ja ik loop wat achter ik weet het.. :P
Wil dus wel graag iets waarbij ik net als met de huidige 8800 gts kaart een jaartje of 1,5 tot 2 vooruit kan.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• Jeebeekje
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-05 20:58
Pak dan mooi die HD5770. Die heeft mijn broertje ook met een 22 inch en maar een singlecore Athlon. En COD6 gaat perfect.

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-05 09:25
COD6 is geen spel wat hoge eisen stelt aan grafische kaart dus daar zou ik voorzichtig mee zijn, die speelt op mijn laptop met 8600M GT (kaartje van 3-4 jaar oud) nog vlot.

Om binnen je budget te blijven zou ik imo ook voor 5770 gaan.

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ik zou eerlijk gezegd wachten, de Ati kaarten worden straks beter leverbaar en dan is het mogelijk een hd5850 te pakken te krijgen voor onder 200e.

hd5770 is ook geen gekke keus, helemaal als je hem een stukkie overklokt kan je er weer jaren tegenaan.

Je huidige kaart verkopen levert natuurlijk ook weer een paar tientjes op.

Nukezone FTW

• Tekelenburg
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-05 15:16
Ik denk dat de processor en de kaart op het moment wel aardig aan elkaar gewaagd zijn. Ga idd naar een 5850 oid. dan gaat de processor aardig de boel korthouden, maar met de kaart kan je iig weer lang vooruit.

Ik heb trouwens het zelfde moederbord met 2 x 8800gtx draaien. Mocht je er aan denken een lichte upgrade te doen, dan kan je kijken voor een 2e 8800gts in SLI. Die staan voor +/- €50 in V&A.

Edit: Geen SLI trouwens, dat gaat niet lukken met de PSU

[ Voor 6% gewijzigd door Tekelenburg op 12-12-2009 18:16 ]

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Topicstarter
sli heb ik een jaartje gedraaid met inderdaad een 2de hands aangeschafte 8800 gts, met de zelfde psu als nu dus dat is geen probleem.
Helaas overleed de 2de hands aangeschafte 8800 en is het nu sinds een paar maanden weer terug op een single kaartje.

Dus kort gezegd nog ff wachten tot de prijzen van de 5850 iets zakken en dan daar voor gaan..
Ik heb ook geen haast hoor, alles dat ik wil draaien gaat nu perfect.
Alhoewel gta IV net wat te zwaar ie eigenlijk, maar goed die had ik toch al uit gespeeld.. :P
Toch vind ik ze nu nog te ver boven mijn budget:
pricewatch: Club3D HD 5850 1GB (CGAX-58524IDP)

[ Voor 20% gewijzigd door Bommes op 12-12-2009 18:36 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:54

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Als je naar prijs/prestatie/kwaliteit kijkt van de afgelopen paar jaar. dan zou ik toch zeker voor AMD/ATi kiezen. De huige 4000 en 5000 serie bevatten heel aantrekkelijke kaartjes en Nvidia mag eerst weer gaan bewijzen dat zij een produkt op de markt kunnen zetten welke ook kwalitatief in orde is na het G84, G86, G92 debakel op het mobile vlak en nu blijkt ook de 8800 desktop serie kaarten vroegtijdig bij bosjes defect te raken, getuigen dit topic: Het doodgaan van G80GTX/Ultra kaarten Voor de nieuwste serie kaarten van Nvidia is het nog veel te vroeg om te zeggen dat de kwaliteit weer verbeterd is, helemaal omdat veel kaarten gewoon rebrands zijn van de vorige serie.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-03 17:30

djunicron

*click-swoosh-thud*

Ik zou zeggen: Voor oudere games - Wellicht beter binnenkort een 4890 oppikken. Deze kaarten zijn schandalig snel in vrijwel alle Dx10 titels.

Daarnaast is een 4890 sneller als de 5770 en de GTX260. (nvidia is daarintegen in sommige titels gewoon (onverklaarbaar) sneller)

De HD5770 was ook voor mij (upgrade vanaf een 8800 GTS 512 (725 / 1215 / 800)) lang de overweging. Maar toen ik diverse keren las dat de 5770 langzamer was in veel games als de 4870, haakte ik toch af.

Het probleem van de 5770 is de 128bit mem controller. Leuk dat het geheugen over de 5000mhz effectief te zetten is hoor... Maar de werkelijke doorvoer is er niet naar.
Zelfs in crossfire, blijft dit de bottleneck voor deze kaart. In huidige titels!

De GTX260 of 275 zijn ook interessant, maar deze hebben als groot nadeel dat ze warm worden (2 uur gamen op GXT275 - 39% fan -> Geregeld boven de 90 graden C) en vrij veel stroom trekken.

Persoonlijk, nomineer ik de 5850 als ideale prijs/kwaliteit kaart voor alles wat een tijdje mee moet gaan.

2 jaar? Nee, dat haal je waarschijnlijk niet. Dat de G80 (die jij hebt) en de G92 (die ik had in de 8800 GTS 512) dat wel hebben volgehouden, is uniek te noemen.

Ik denk echter wegens het ontbreken van Dx 10.1 en 11 in de G200 (a én b) dat de GTX260, 275, 280 en 285 een minder lang leven zouden kunnen hebben. De 295 is een ander verhaal, net als de 285 Mars. Maar goed, waar hebben we het over... 500eu + is dat.

Daarnaast: Net als ik, game je op een lage resolutie. Tenminste, niet een bijzonder hoge voor dergelijke hardware. Wat je dan krijgt, is de voorkeur hoge AA modussen te draaien. Voorbeeldje: nieuw spel, Dirt2, op een 5770 (Asus getest) kan je het wel op 1680x1050 draaien, met vrijwel alles op z'n hoogst. (alleen amb. occlusion niet, en nog iets...) En dan heb je zo'n 50 fps (getest op een i940 stock, 12GB 1333) of met 2x MSAA op zo'n 42 fps. (int. benchmark)
Nu heb ik thuis met een HD5850 (920@3ghz, 6GB 1500mhz) wél alles aan staan, 1680x1050 res, en 4x MSAA en dat op 68fps. (nooit onder de 50 - wel zo prettig als je intens online speelt)

En let wel: Dat is de meeste winst die ik heb gezien tussen beide kaarten op dit moment. Naast Crysis en Dirt2, heb ik eigenlijk nog niets gevonden wat echt een bijzonder grote verbetering is over m'n oude nvidia G92.
Ja, ok, dat je door 1GB snel geheugen alles op 8 of 16x AA zet (of 24, indien ondersteund) en het nog perfect speelbaar is. En dat is nou juist wat je zou verliezen met een 57x0 kaart...

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
djunicron schreef op zondag 13 december 2009 @ 04:44:
Ik zou zeggen: Voor oudere games - Wellicht beter binnenkort een 4890 oppikken. Deze kaarten zijn schandalig snel in vrijwel alle Dx10 titels.

Daarnaast is een 4890 sneller als de 5770 en de GTX260. (nvidia is daarintegen in sommige titels gewoon (onverklaarbaar) sneller)

De HD5770 was ook voor mij (upgrade vanaf een 8800 GTS 512 (725 / 1215 / 800)) lang de overweging. Maar toen ik diverse keren las dat de 5770 langzamer was in veel games als de 4870, haakte ik toch af.
De HD5770 is ook net nieuw, in tegenstelling tot een HD4870. Je kunt dus in de toekomst ook nog wel optimalisaties verwachten in de drivers, waarmee de prestaties ook omhoog gaan, tot op HD4870 niveau, of zelfs hoger. In DX11 titels is de HD5770 sowieso in het voordeel, omdat met computeshaders in DX11 nog eens een ~20% prestatiewinst gehaald kan worden die je niet terug ziet op de 'oude' DX10.1 kaarten.
Het probleem van de 5770 is de 128bit mem controller. Leuk dat het geheugen over de 5000mhz effectief te zetten is hoor... Maar de werkelijke doorvoer is er niet naar.
In redelijk wat benchmarks is met zaken als overklokken, naar voren gekomen dat de 128-bit memorycontroller helemaal niet zo'n bottleneck is. Het wordt graag aangehaald, omdat het 'maar een 128-bit' controller is, maar de aanwezige bandbreedte is aanzienlijk groter dan van bijvoorbeeld de HD4850.
2 jaar? Nee, dat haal je waarschijnlijk niet. Dat de G80 (die jij hebt) en de G92 (die ik had in de 8800 GTS 512) dat wel hebben volgehouden, is uniek te noemen.
Dat ligt natuurlijk ook voornamelijk aan je eisen. De G80/G92 wordt momenteel aan alle kanten voorbijgerend door relatief goedkope videokaarten. Veel spellen kun je in ieder geval niet meer in hoogste settings met hoge framerates spelen. Desalniettemin kun je er inderdaad nog wel mee gamen.

Verwijderd

Dat heb je met TWINTBP titels, of natuurlijk de verschillen in architectuur, de g200 kaarten hebben een erg grote geheugenbus, zelfs met gddr3 een sloot aan bandbreedte.

De GTX260 of 275 zijn ook interessant, maar deze hebben als groot nadeel dat ze warm worden (2 uur gamen op GXT275 - 39% fan -> Geregeld boven de 90 graden C) en vrij veel stroom trekken.

Ik heb zelf een gtx260, deze heb ik geflashed op 700mhz core (1400 shaders) en 1200 mem, gisteren nog naar 725 core en 1225 mem gegaan, GTA IV gespeeld, en direct nadat ik gestopt was temperatuur gecheckt, was niet warmer dan 70 graden, en met de fan op 50%.
En dan heb ik niet zo'n geweldige airflow daar een rad die voorin de kast zit deze voor een deel blokkeert, heb geluk gehad met deze kaart, heb hem gewonnen op een lan met een loting :9 , had eerst een 4870 die een stuk warmer werd, en die ik dus uit angst voor defecten met een waterblok uitgerust heb, mijn processor was toen idle 10 en load 20 graden warmer (zelfde loop) tegenover de gtx260 op lucht.
En als je een high-end kaart hebt krijg je vanzelf een hoog verbruik van energie.

Ik denk echter wegens het ontbreken van Dx 10.1 en 11 in de G200 (a én b) dat de GTX260, 275, 280 en 285 een minder lang leven zouden kunnen hebben. De 295 is een ander verhaal, net als de 285 Mars. Maar goed, waar hebben we het over... 500eu + is dat.

De 295 en de dubbele 285 van asus hebben net als de andere g200 kaarten enkel dx10.0, dus dat zijn ook niet zulke goede keuzes meer als het om toekomstgerichtheid gaat.

ben het 100% met je eens dat het een kaart zoals de 5770 of 5850 moet worden, ik zou op korte termijn de 5770 zeggen, aangezien de 5850 nog slecht leverbaar zijn, maar als je geduld hebt en het geld er voor over hebt, is de 5850 ook een mooie keus, al blijven ze te duur voor wat je krijgt in mijn ogen (de hd58xx), dat hangt natuurlijk wel weer samen met de schaarste van die kaarten.

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Topicstarter
wow tof al die reacties _/-\o_
alhoewel ze wel wat aan verwarring toevoegen G80 en G90 termen zijn mij onbekend.. :( maar met een beetje denken :? kom ik er wel uit.. :P

In jip en janneke taal:
De Ati 5770 is duidelijk een betere keuze dan een nvidea gtx 260
De Ati 5850 is een nog betere keuze maar een flink stuk duurder.
Wil ik nu kopen en aan mijn budget vast houden dan kom ik dus bij de 5570 uit welke een behoorlijke verbetering is van mijn huidige 8800GTS 320.

Mijn huidige PSU (550watt) zou geen problemen meten opleveren met welke van deze kaarten ook.
En mijn CPU E6600 (ondertussen al OC op 3,0 MHz) zou ook geen probleem moeten opleveren om voorlopig nog goed vooruit te kunnen.

Toen ik de huidige kaart aanschafte in juni 2007 koste het ding me 265 euro, dat was en is een hele smak geld die ik er nu niet meer voor over heb.
Omdat ik nog wat meer zaken op mijn "aan te schaffen lijstje" heb staan is daarom mijn budget dit keer gewoon echt beperkend.
En lang wachten is niet mijn sterkste kant, de einde jaar bonus komt er aan en ik vermoed dat ik daarvan een gedeelte aan de pc ga besteden.. :)

Verwijderd

nVidia..
GTA IV houdt wel van extra CPU cores of nie?

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:44
Ja Gta4 is dol op tripple of quadcores

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-05 11:32

M2M

medicijnman

Bommes schreef op zondag 13 december 2009 @ 13:13:
wow tof al die reacties _/-\o_
alhoewel ze wel wat aan verwarring toevoegen G80 en G90 termen zijn mij onbekend.. :( maar met een beetje denken :? kom ik er wel uit.. :P

In jip en janneke taal:
De Ati 5770 is duidelijk een betere keuze dan een nvidea gtx 260
De Ati 5850 is een nog betere keuze maar een flink stuk duurder.
Wil ik nu kopen en aan mijn budget vast houden dan kom ik dus bij de 5570 uit welke een behoorlijke verbetering is van mijn huidige 8800GTS 320.

Mijn huidige PSU (550watt) zou geen problemen meten opleveren met welke van deze kaarten ook.
En mijn CPU E6600 (ondertussen al OC op 3,0 MHz) zou ook geen probleem moeten opleveren om voorlopig nog goed vooruit te kunnen.

Toen ik de huidige kaart aanschafte in juni 2007 koste het ding me 265 euro, dat was en is een hele smak geld die ik er nu niet meer voor over heb.
Omdat ik nog wat meer zaken op mijn "aan te schaffen lijstje" heb staan is daarom mijn budget dit keer gewoon echt beperkend.
En lang wachten is niet mijn sterkste kant, de einde jaar bonus komt er aan en ik vermoed dat ik daarvan een gedeelte aan de pc ga besteden.. :)
en denk dan ook gelijk even aan het iets verder overklokken van je processor, en verdubbeling van je geheugen. Dan liever een niet zo high-end videokaart, en een betere processorkoeler + meer geheugen :)

-_-

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Topicstarter
meer geheugen staat al op het boodschappenlijstje..:)
Koeling is met een zalman koeler wel al op orde..maar het overklokken is iets waar ik pas sinds gisteren mee was begonnen..
Dus ben nog aan het leren.. :P

Verwijderd

Ik zou voor de 5770 gaan ivm verbruik en DX11. Het zal zeker een flinke vooruitgang zijn TOV de GTS 320 mb.

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Topicstarter
Aangeschaft en geinstalleerd een club 3d HD 5770.
Game performance is super.
Heb wel een probleempje met het opstarten.
Eigenlijk met het booten.
Na indrukken van de power knop duurt het een 40 tot 50 seconden voordat de boot up piep toon komt en het opstart scherm komt van mijn asus moederbord.
Heb er wel al wat over gevonden (op toms hardware forum) maar nog geen oplossing helaas.

Pagina: 1