Tekenprogramma voor casemodding

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-08 20:30

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Topicstarter
Hallo,

Ik wil voor mijn volgende casemod alles alvast gaan tekenen. Nu heb ik dat in het verleden gedaan met sketchup, want het ging mij toen meer om er even een 3d model van te maken.
Maar nu zou ik graag een programma gaan gebruiken waarmee ik bijvoorbeeld mijn panel met window erin helemaal kan uittekenen, vervolgens op ware groote kan printen, en dan dus opplakken/overtekenen met carbonpapier ofso.
Weet iemand zo'n programma?

bij voorbaat dank :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Autocad. Echter is dat wel een heel uitgebreid en prijzig programma. Kost ook even wat tijd voor je er goed mee kunt werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Topicstarter
_ferry_ schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 09:14:
Autocad. Echter is dat wel een heel uitgebreid en prijzig programma. Kost ook even wat tijd voor je er goed mee kunt werken.
klopt. Ik heb al eens wat zitten kloten met autocad. Maar het wou nog niet echt lukken. Ik ga nu weer eens proberen, maar als iemand anders nog een ideetje heeft: graag! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRaGA88
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-10 21:36
Of google sketsup. Maar autocad en solid works zijn de betere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Zelf zou ik kijken voor autocad, erg uitgebreid en gedetailleerd... als je ermee kan omgaan. Catia is trouwens ook een goede optie, daar kan je 3d in maken en vervolgens als 2d werktekening de delen uitprinten maar kost vanzelfsprekend meer werk dan autcad.

Als je op hogeschool/uni zit kan je kijken of ze een van deze op het netwerk hebben staan, en anders valt er wel wat te downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

kan dit ook niet met gimp ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Topicstarter
Myrdreon schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 11:39:
Zelf zou ik kijken voor autocad, erg uitgebreid en gedetailleerd... als je ermee kan omgaan. Catia is trouwens ook een goede optie, daar kan je 3d in maken en vervolgens als 2d werktekening de delen uitprinten maar kost vanzelfsprekend meer werk dan autcad.

Als je op hogeschool/uni zit kan je kijken of ze een van deze op het netwerk hebben staan, en anders valt er wel wat te downloaden.
Ik ben nu bezig met autocad en het wil aardig lukken. Mijn vader heeft er vroegah ook wel eens mee gewerkt, dus hij helpt me ook (beetje).
Ik heb nog niet gekeken naar Catia, maar wat je zegt is precies wat ik bedoel. 3d model maken, en dan alles zo op 100% kunnen uitdraaien.

.
Vast wel ;) Maar dit lijkt me toch nog redelijk lastig, aangezien ik hier totaal nieuw mee ben ;)

Bedankt voor alle hulp. Ik kan hier denk ik wel wat mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

dan kan je ook sketchup gebruiken en alleen op het 2D vlak blijven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-10 11:03
Ik teken en print altijd ontwerpen met SolidWorks. Met een beetje mazzel kun je aan een studentenlicentie komen voor bijna niks. Daar maak je een 3D ontwerp en van de onderdelen kun je 2D tekeningen maken, maar je kunt ook gewoon alleen 2D doen. Autocad vind ik echt helemaal niks, zeker niet voor 3D ontwerp. En sketchup is te simpel vergeleken met SolidWorks, waardoor ik er niks van snap en er te weinig mee kan.

Veel mensen maken hun 2D ontwerpen in Adobe Illustrator, dat kan wellicht ook handig zijn.

Casemod: Cubeleon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-10 15:24
Inkscape is een open source vector tekenprogramma. Daar kan je dus eenvoudig lijntekeningen in maken. Eventueel met een foto van je case op de achtergrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaosstorm
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:51
er zijn ook studenten licenties voor 3ds max voor niks en dan kun je 1 jaar lang werken.. ( mits je school geregistreerd is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankyie
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-08-2024
Ik gebruik ook altijd SolidWorks. Mijn neefje van in der tijd 14 heeft hier ook zichzelf mee leren tekenen (met hier en daar even kijken hoe ik dingen doe). Dus zo lastig is dat allemaal niet. En er zijn zat mensen in deze wereld die op iets minder legale manier aan dit programma kopen (al mag je dat hier volgens mij niet verkondigen).

Maar er zijn meer wegen naar rome. Kies zelf wat je het handigste vindt. Persoonlijk heb ik een hekel aan autoCAD. Ik werk liever in 3D (in mijn tijd was autoCAD nog puur 2D)

[ Voor 42% gewijzigd door Frankyie op 12-12-2009 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Topicstarter
Als ik het goed begrijp zijn de mensen die veel met casemodding bezig zijn het er allemaal mee eens dat solidworks het fijnste werkt?
Dan gaan we dat eens proberen.
En ik ken zat minder legale wegen hoor :P En dat doe ik dan onder het motto: even uittesten of het fijn werkt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLRacing
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:45
Ik werk zelf dagelijks met CATIA V5 (o.a. A380, Joint strike Fighter) maar dat is de rolls royce onder de cadcam pakketten en voor de topicstarter wellicht te hoog gegrepen of een stap te ver, met alle respect trouwens. Ik zou adviseren om gewoon eens aan Solidworks of Inventor te geraken, zeker als je ook in 3d je werk wilt analyseren en renders met ons wilt delen ;). Autocad is qua 3d sowieso al hopeloos kansloos dus kom je automatisch uit bij zijn broertje Inventor, of Solidworks. Er zijn nog veel meer pakketten te noemen maar dit zijn de meest gebruikte zegmaar.

Eventueel kan je ook blender gebruiken maar daar zijn dit soort programma's niet echt voor bedoeld. Ze missen de nauwkeurigheid en de handigheid om het ook echt een cad-pakket te noemen. Probleem is vaak de 3d naar 2d vertaling bij dit soort programma's. Maar je kunt het wel proberen.

[ Voor 4% gewijzigd door BLRacing op 12-12-2009 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:22
Ik misbruikte Powerpoint nog weleens voor ontwerpjes, met wat handigheid en workarounds kon ik daar ook behoorlijk wat in bereiken (alleen 2D uiteraard).

Ben nu wat aan het spelen met OpenOffice Draw, dat wil ook best :)

En wat ik meestal doe is domweg op ware grootte printen (laserprinter !), en dan met bisonkit op het te zagen onderdeel plakken. Heb je wat bescherming van het papier, ragfijne lijntjes, en na afloop heb je met wasbenzine alles makkelijk weer schoon.

Niet aan te bevelen op plexi trouwens :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w-dev
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:03
Voor mijn studie moet ik solidworks gebruiken. Werkt veel fijner als 3dsmax of autocad omdat de manier van tekenen heel erg simpel. Voor vierkante vormen is het allemaal zo gedaan en je kan elk onderdeel van je casemod los modelleren en daarna assembleren in solidworks. In de toolbox vind je trouwens ook alle boutjes en moertjes die je maar kan bedenken.
Pagina: 1