Zoals veel regulars hier weten is er een aantal maanden geleden een aantal wijzigingen doorgevoerd in het moderatiesysteem. Een van de grootste problemen was het gebrek aan +2-moderaties, wat ertoe leidde dat er grofweg 2 niveau's waren waar nuttige reacties op stonden, namelijk 0 en +1. De belangrijkste oorzaak hiervan werd gezocht in dat +2 het hoogste niveau was en mensen daarom te hoge eisen aan een dergelijke reactie stellen. Hierop is er onder andere een extra niveau toegevoegd.
Het toevoegen van het extra niveau heeft er kortstondig toe geleid dat er een goede spreiding was in de scores, de +3 buiten beschouwing gelaten. De laatste tijd heb ik echter weer het gevoel dat langzaam maar zeker we weer terugzakken naar de status voor de wijzigingen. En dat nog wat erger, het grootste deel van de reacties staat zo langzamerhand op +1, met maar weinig nullen of +tweeën. Het deel waar het moderatiesysteem op dit moment wel goed presteerd het onderscheiden tussen crap en goede dingen, maar het laat nog steeds geen verschil zien tussen een goede en een betere reactie. Zo heb ik net willekeurig 6 berichten aangeklikt en de helft daarvan heeft 0* +2.
Daarom wil ik voorstellen nogmaals een ronde van verbeteringen door te voeren en deze keer wat radicaler te werk te gaan. Blijkbaar is het voor mensen verschrikkelijk leuk en aantrekkelijk om 200 keer op +1 te duwen, deze mensen moeten we kwijt of een marginale invloed geven.
Hieronder heb ik een aantal voorstellen, deels vanuit oude topics over dit issue, onder elkaar gezet.
Het toevoegen van het extra niveau heeft er kortstondig toe geleid dat er een goede spreiding was in de scores, de +3 buiten beschouwing gelaten. De laatste tijd heb ik echter weer het gevoel dat langzaam maar zeker we weer terugzakken naar de status voor de wijzigingen. En dat nog wat erger, het grootste deel van de reacties staat zo langzamerhand op +1, met maar weinig nullen of +tweeën. Het deel waar het moderatiesysteem op dit moment wel goed presteerd het onderscheiden tussen crap en goede dingen, maar het laat nog steeds geen verschil zien tussen een goede en een betere reactie. Zo heb ik net willekeurig 6 berichten aangeklikt en de helft daarvan heeft 0* +2.
Daarom wil ik voorstellen nogmaals een ronde van verbeteringen door te voeren en deze keer wat radicaler te werk te gaan. Blijkbaar is het voor mensen verschrikkelijk leuk en aantrekkelijk om 200 keer op +1 te duwen, deze mensen moeten we kwijt of een marginale invloed geven.
Hieronder heb ik een aantal voorstellen, deels vanuit oude topics over dit issue, onder elkaar gezet.
- Verberg de status van de moderatie tot er daadwerkelijk gemodereerd is. Dit is in het verleden afgekeurd omdat moderators dan niet meer gebruik kunnen maken van het leesfilter, maar ik denk dat dit toch een erg effectieve maatregel kan zijn om te voorkomen dat papegaaigedrag optreed. Daarnaast is het een keuze om moderator te worden, als je veel waarde hecht aan het leesfilter zal je ervoor kunnen kiezen niet te modereren.
- Maak de status van de moderator -echt- onzichtbaar en kwak de hele moderperformancepagina gewoon weg. Nu is via omwegen te zien wat je weging is en wordt het hebben van moderperformance ook als een soort beloning gezien. Als je eenmaal goed genoeg bent die pagina te zien heb je hem niet meer nodig. Hetzelfde geldt voor het menuutje bij elke reactie, daar hoeft niet bij te staan hoeveel iedereen erop gestemd heeft.
- Stel in de modbot een minimale verhouding in tussen de verschillende scores, voor elke 4 +1's moet er ook een +2 gegeven worden bijvoorbeeld. Met dergelijke regels wordt het onaantrekkelijk steeds op +1 te drukken.
- Doorgaand op het eerdere punt, maak de mod-FAQ nog losser, met specifieke instructies te modereren naar de draad, oftewel, pas je eisen aan het algemene niveau laag is.