Advies / meningen Denon 1909 icm KEF of Mordaunt Short

Pagina: 1
Acties:

• joosen29
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-08-2023
Hoi iedereen,

Sinds een maandje of 6 ben ik de trotse bezetter van een Denon 1909 AVR. Hier ben ik uiteraard dik tevreden mee ;-)

Echter nu wordt het toch eens tijd om een leuk speaker setje aan te gaan schaffen om mijn luistergenot naar een nog hoger extase niveau te brengen. Na een tijd lang op i-net rond gegekeken te hebben en met een audio zaak in Venlo gebeld te hebben heb ik een globaal idee waar ik naar op zoek ben. Hieronder zal ik 3 sets noemen die ik momenteel op het oog heb en binnenkort ga beluisteren. Mijn vraag aan jullie, welke zouden jullie aanschaffen en waarom? Of hebben jullie betere alternatieven? Het budget ligt momenteel tussen de € 1.500,- en € 2.000,- voor de speakerset compleet. (Subwoofer heb ik niet nodig verlopig, degene die ik nu heb staan voldoet redelijk en zal in een later stadium worden vervangen)

Combo 1:
Kef IQ3 (2 stuks tbv Rear Speakers)
Kef IQ9 of IQ 7 (2 stuks tbv Front Speakers) Ben er nog niet uit of ik de IQ9 of IQ7 wil, advies gevraagd.
Kef IQ6C (1 stuk Center Speaker)

Combo 2:
Kef IQ30 (2 stuks tbv Rear Speakers)
Kef IQ90 of IQ 70 (2 stuks tbv Front Speakers) Ben er nog niet uit of ik de IQ9 of IQ7 wil, advies gevraagd.
Kef IQ60C (1 stuk Center Speaker)

Combo 3:
Mordaunt Short Mezzo 2 (2 stuks tbv Rear Speakers)
Mordaunt Short Mezzo 6 (2 stuks tbv Front Speakers)
Mordaunt Short Mezzo 5C (1 stuk tbv Center Speaker)

Nu weet ik dat Combo 1 en 2 heel veel op elkaar lijken, maar dat is nu net het punt, ik kan niet zo 1 2 3 het verschil ontdekken behalve de IQ30,90,60 reeks de opvolger is.

Combo 3 is van het merk Mordaunt Short (Marantz) hier kan ik echter niet extreem veel van vinden, in ieder geval niet zoveel als van de Kef speakers.

Hebben jullie eentueel nog tips waar ik specifiek op moet letten bij het beluisteren / aanschaffen van de speakers, aangezien ik zelf nog niet eerder zo een soort aanschaf heb gedaan.

Goed, concreet: Als jullie uit deze 3 combo's zouden kunnen kiezen (in het achterhoofd houdende dat het op een Denon 1909 wordt aangesloten), welke dan en waarom of zou je zelf een hele andere speaker set samenstellen?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties. Vragen, stel ze gerust en ik zal deze zo correct mogelijk proberen te beantwoorden.

Met vriendelijke groet,

Een beginnede audiofiel ... ;)

Verwijderd

Ik zou beginnen met luisteren :)

• joosen29
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-08-2023
Uiteraard ga ik luisteren, dit gebeurd nog voor het einde van het jaar. Uiteindelijk gaat het er toch om of ik het mooi vind klinken :) Echter ben ik erg benieuwd naar jullie mening over de "selectie" tot nu toe en of jullie nog nuttige tips hebben voor het luisteren / aanschaffen. Is het bijvoorbeeld slim om zelf een test cd mee te nemen, moet dit dan een spciale format hebben Losseless of mp3 to wav? Dit soort tips bedoel ik meer ;)

Verwijderd

joosen29 schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 15:21:
Uiteraard ga ik luisteren, dit gebeurd nog voor het einde van het jaar. Uiteindelijk gaat het er toch om of ik het mooi vind klinken :) Echter ben ik erg benieuwd naar jullie mening over de "selectie" tot nu toe en of jullie nog nuttige tips hebben voor het luisteren / aanschaffen. Is het bijvoorbeeld slim om zelf een test cd mee te nemen, moet dit dan een spciale format hebben Losseless of mp3 to wav? Dit soort tips bedoel ik meer ;)
Neem gewoon de cd's mee waar je normaal ook naar luistert. Die muziek ken je tenminste, weet je ook waar je op moet letten.

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:58
joosen29 schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 15:21:
Lijkt me zeker verstandig om "eigen" muziek mee te nemen. Dat is immers wat je gaat luisteren. Oh, en als je voor 2k aan speakers gaat kopen zou ik gewoon geperste (legale) CD's (kopen en )meenemen.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Verwijderd

Ik heb jouw 3e combi; de mezzo's en een denon receiver. Ik heb de mezzo 6 als front, 1x mezzo 5 als center en achter 2 kleine rears uit de mordaunt short alumni serie aangesloten op een iets zwaardere denon receiver die jij noemt, namelijk de 2808.

Ik ben iig zeer tevreden met deze combi. Heb ook uitgebreid geluisterd, ook naar KEF, B&W, Dali e.d. Hiervoor had ik ook KEF maar ben naar deze overgestapt omdat ik vloerstaanders wilde. De mezzo's vind ik gewoon beter klinken, zeker de hogere frequenties, en ze zijn ook nog eens veel mooier afgewerkt dan de IQ7. Maar inderdaad, ga zelf luisteren.

Zie anders ook mijn post op "show je ht..."
http://gathering.tweakers...ist_messages/1373077/last

De mezzo's zijn ook in What Hifi getest.
http://www.whathifi.com/Review/Mordaunt-Short-Mezzo-6/

Succes

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:26

FeaR

In GoT we trust

joosen29 schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 14:47:
Combo 3 is van het merk Mordaunt Short (Marantz) hier kan ik echter niet extreem veel van vinden, in ieder geval niet zoveel als van de Kef speakers.
Persoonlijk vind ik de oudere iQ-serie wat beter klinken. Vooral omdat daar wat meer laag in zit dan de nieuwere iQ.er zijn mensen die dat niet vinden en zeggen dat de nieuwe iQ meer dan genoeg laag heeft. Maar dat moet je dan zelf maar ondervinden met je luistersessie.

Voordeel is wel dat de oudere serie nu wel wat goedkoper is dan de nieuwere serie. Dus je zou dan bijvoorbeeld een zuil kunnen kopen als front van de oude serie die net een stapje hoger is.

Maar zoals gezegd: gewoon lekker en op je gemak gaan luisteren met je eigen muziek. En ga wel in winkels luisteren met een luisterruimte. Sommige ketens van Mediamarkt en Saturn hebben dat zelfs al. Dat luistert echt beter dan midden in een winkel. Ikzelf ben meer van de Hobo en Stassen, maar die voeren niet altijd alle merken/series KEF speakers.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• RexP
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:55
joosen29 schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 14:47:
Nu weet ik dat Combo 1 en 2 heel veel op elkaar lijken, maar dat is nu net het punt, ik kan niet zo 1 2 3 het verschil ontdekken behalve de IQ30,90,60 reeks de opvolger is.
De nieuwere reeks heeft een andere tweeter (met de 'tangerine waveguide'), een ander scheidingsfilter, en staat op een voet.

Bij elke nieuwe serie lijken de KEF's scheller te gaan klinken en minder bas weer te geven, maar dat is mijn perceptie (ik heb de nog oudere Q7 en een paar iQ3).

Gewoon eens gaan luisteren, kijk welke je zelf het beste vindt klinken.
Pagina: 1