Sterkte van plexiglas

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Levizuus
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-10-2022
Ik ben momenteel een case aan het ontwerpen die uit zwart plexiglas en gewoon plexiglas is opgebouwd. Nu begon ik echter te twijfelen of mijn geplande dikte van 5mm sterk genoeg zou zijn. Wat rondsnuffelen op het forum hier deed me echter nog meer twijfelen(meer bepaald dit topic). De een zegt 5mm is genoeg, de ander opteert voor 8mm.
Is er hier iemand met wat meer ervaring i.v.m. 5mm vs 8mm plexiglas?

Edit:
brinkdinges schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 16:56:
Als we iets van tekeningen zouden mogen zien, dan kunnen we een veel betere uitspraak doen ;)
[foto]

[ Voor 22% gewijzigd door Levizuus op 14-12-2009 12:52 ]

Verwijderd

5 mm plexi is zoals in je genoemde topic echt wel goed, ook aangezien een raam van 8mm plexiglas van ruim 1m2 ook heel goed heeft gewerkt, ook icm voetbal. Het gaat vooral om de manier hoe je het monteert. Maarja iets bouwkundig inzicht heeft iedereen wel ;)

• Bladeslayer
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:12
Geometrie speelt een zeer belangrijke rol. Als je het handig construeert is denk ik 3mm ook genoeg. Voor vierkante vormen geld I = 1/12*b*h^3

I = stijfheid

Zoals je kan zien heeft iets "breed" maken qua stijfheid niet zoveel zin. Iets in de hoogte werkt in de 3e macht. Wat nou de breedte en de hoogte is, is natuurlijk afhankelijk waar de belasting is.

Ik zou voor de 5mm gaan. Qua kosten scheelt het flink. Mocht er iets te slap worden, een strategische rib doet wonderen ;)

www.frees-it.com

• Levizuus
ja in kosten zal het inderdaad schelen. Misschien dan beter naar de 3mm gaan samen met een aluminium skelet wat zeker meer stevigheid geeft, alhoewel je het skelet dan gaat zien.... :/

[ Voor 10% gewijzigd door Levizuus op 10-12-2009 20:25 ]

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

normale plexi kasten zijn van 5mm plaat. Is ook wat makkelijker in het ontwerp te gebruiken (makkelijk je schroefjes verzinken etc.)

• Hrugnir
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-12-2023
ik heb gewerkt met 3, 5 en 10 mm plexiglas, 10 mm is zo sterk dat je geen frame of iets meer nodig hebt.

5 mm is ook nog wel redelijk stuk en in ieder geval makkelijk met de hand te zagen(dunner gaat beetje flapperen) hier kan je ook makkelijk nog mee schroeven en lijmen.

dunner plexiglas zorgt dat je constructies moet gebruiken en het scheurt makkelijker uit dus is lastiger te bewerken. ik Zou het zelf niet gauw gebruiken voor echte constructies. Wel voor afwerklatjes en oppervlaktes.

in plexiglas kun je trouwens heel stevig schroeven. Je moet dan heel ruim voorboren(geeft niet veel mee) en als je de schroef dan aandraait zit het echt muur en muur vast :P

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

plexiglas is ruk, het barst en het scheurt en weetikveel wat.. ik gebruik zelf veel liever policarbonaat (lexan) wat daar veel minder/geen last van heeft. enige nadeel: het is iets duurder en het is minder krasbestendig.. (tis zachter maar 50000% minder broos)

• Vorak
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
tsja krasbestendigheid vind ik dan weer wél belangrijk zelf

• TheMazzter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-09 23:01
Bij lexaan kun je daarentegen krassen relatief gemakkelijk 'eruitvegen' doordat het een stuk zachter is dan plexiglas, ik heb niet zo veel ervaring met plexi en lexaan, maar uit m'n weinige ervaring kan ik je vertellen dat ik lexaan veel relaxter vindt werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-06 10:46
Ik vind het wel apart dat nog niemand heeft gevraagd wát de TS nou precies voor constructie aan het maken is. Een plexiglas kast alleen wil nog niks zeggen, afgelopen week ben ik nog aan het plannen geweest voor een bijna massieve kast van plexi (wie kan er 35x35x0,8cm laseren? :/ ). Als we iets van tekeningen zouden mogen zien, dan kunnen we een veel betere uitspraak doen ;)
AlexanderB schreef op donderdag 10 december 2009 @ 21:53:
plexiglas is ruk, het barst en het scheurt en weetikveel wat.. ik gebruik zelf veel liever policarbonaat (lexan) wat daar veel minder/geen last van heeft. enige nadeel: het is iets duurder en het is minder krasbestendig.. (tis zachter maar 50000% minder broos)
Plexiglas is niet per definitie ruk, plexiglas uit de bouwmarkt is wel per definitie ruk. Ik neem aan dat jouw ervaring daarop gebaseerd is. Zolang je plexiglas behandelt als metaal, dus boort met metaalboren en zaagt met een metaalzaagblad, gaat alles prima. Aan deze kant van het scherm is al flink wat ervaring met plexi aanwezig, en van barsten en scheuren heb ik nog absoluut geen last van gehad.

Polycarbonaat is inderdaad duurder en sterker, maar meestal ook juist krasvaster dan plexiglas. Dan zit er echter wel een extra laagje overheen, wat niet altijd het geval zal zijn. Over de hardheid heb ik even wat meer info opgezocht, en PC is inderdaad wat zachter dan PMMA/ plexiglas/acrylaat. Weer wat geleerd :)

Casemod: Cubeleon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Wat betreft krassen zou ik me niet druk maken. Je kan namelijk grote vellen transparant plakplastic halen.

Die gooi je over het plexiglas heen (zelfde als op schermen zit van bv mobieltje of als kaft op boeken) tegen dingen als krasjes. Hebben ze ook in kleur voor als je je kast een andere 'look' wilt geven.

Wat betreft de dikte, de Lumina staat dat er 2-15mm dikte is gebruikt. Lijkt er vooral op dat de structuur (zegmaar de eerste rechthoek) van het 15mm is en de rest aanzienlijk dunner.
Zou zelf gaan voor een combinatie... wil je er grote krachten op zetten (dus dingen aan bevestigen, denk aan de voorkant bays of achterkant psu/kaarten) dan voor 5-8mm en is het puur zijkant werk dat eigenlijk geen functie heeft dan doorkijken gewoon 3mm.

Je moet er namelijk ook rekening mee houden dat elke uitsparing voor bevestiging/fan e.d. de constructie verzwakt. Dus juist plekken die je sterk wilt hebben omdat er hardware word vastgemaakt, moet je verzwakken om die hardware te bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SouLLeSSportal
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09 13:14

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

Myrdreon schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 17:36:
Wat betreft krassen zou ik me niet druk maken. Je kan namelijk grote vellen transparant plakplastic halen.

Die gooi je over het plexiglas heen (zelfde als op schermen zit van bv mobieltje of als kaft op boeken) tegen dingen als krasjes. Hebben ze ook in kleur voor als je je kast een andere 'look' wilt geven.

Wat betreft de dikte, de Lumina staat dat er 2-15mm dikte is gebruikt. Lijkt er vooral op dat de structuur (zegmaar de eerste rechthoek) van het 15mm is en de rest aanzienlijk dunner.
Zou zelf gaan voor een combinatie... wil je er grote krachten op zetten (dus dingen aan bevestigen, denk aan de voorkant bays of achterkant psu/kaarten) dan voor 5-8mm en is het puur zijkant werk dat eigenlijk geen functie heeft dan doorkijken gewoon 3mm.

Je moet er namelijk ook rekening mee houden dat elke uitsparing voor bevestiging/fan e.d. de constructie verzwakt. Dus juist plekken die je sterk wilt hebben omdat er hardware word vastgemaakt, moet je verzwakken om die hardware te bevestigen.
maar plak plastic maakt het geheel niet mooier. Daarbij is het toch ook mogelijk lexaan en plexi door elkaar te gebruiken en in verschillende diktes?
Je moet opletten dat gewicht goed verdeeld wordt zodat je uitscheuren en doorbuigen voorkomt. dikker plexi voor gedeeltes die veel steun moeten geven en dunner plexi of lexaan voor bijvoorbeeld een zijkant. En krasbestendigheid, kom op, welke kast heeft na een jaar of wat geen krassen? Dat hoort er gewoon een beetje bij en bij de meeste personen staat de pc gewoon in een kamer waar die eigenlijk geen kras zou moeten kunnen krijgen als je een beetje voorzichtig bent.
Als je een case geheel uit plexiglas wil maken dan zou ik zeker geen alu steunen inbouwen maar iets met 10mm plexi doen. Kijk goed naar hoe in bouwwerken steun en stijfheid wordt gecreerd.
Verder ligt het uiteraard ook aan hoe de case eruit komt te zien.

gamepc Nick: ACEpr0faker Steam: pr0faker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Kan ook zeker, gaf het gewoon als mogelijkheid/voorbeeld. Het is een eigen ontwerp dus echt advies is niet mogelijk... de beslissing ligt bij de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

AlexanderB schreef op donderdag 10 december 2009 @ 21:53:
Dan heb je denk ik niet genoeg ervaring. Want als jij de juiste boor gebruikt en met geduld zaagt en daarbij rekening houd met de koeling, dan gaat het plexiglasacryl echt niet barsten. In sommige situaties zou je het ook nog kunnen verwarmen om de stress uit het materiaal te halen.
Wat dat betreft vind ik acryl juist een geweldig bewerkbaar product. Want de sterkte ligt hoog, het kan best breken, maar daarvoor kun je het wel eerst heel ver buigen. Wel verder naarmate het dunner is.

[ Voor 7% gewijzigd door _ferry_ op 11-12-2009 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Levizuus
brinkdinges schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 16:56:
Als we iets van tekeningen zouden mogen zien, dan kunnen we een veel betere uitspraak doen ;)
Ik had een foutje gemaakt met m'n afmetingen dus ben ik opnieuw moeten beginnen (40x40 grondvlak gaf me te weinig ruimte bovenaan) en ik kan je voorlopig de juiste tekening niet geven. ik kan je wel de eerdere versie geven maar ook die is niet volledig.

[foto]

Qua constructie wijkt de nieuwe versie echter niet af van de vorige, alleen de afmetingen worden gewijzigd.

edit
ik heb de foto ook bij mijn eerste post gezet

[ Voor 198% gewijzigd door Levizuus op 14-12-2009 12:51 ]

Pagina: 1