• Speedy77
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:50
Hallo iedereen!

We gaan thuis wat vernieuwing doorvoeren op vlak van tv, hiervoor hadden we gedacht aan een HTPC of een Mediacenter.

Hieronder ga ik een kort overzicht geven wat ik heb overgenomen heb uit de FAQ en waarop ik reeds een antwoord ga geven:

Stap 1: Leg de gewenste functionaliteiten vast

We gaan een nieuwe tv kopen, waarschijnlijk een LCD ofwel een LED tv (hiervoor ga ik een apart topic aanmaken in het juiste forum-onderdeel). Ofwel gebruiken we de speakers in de tv zelf ofwel gaan we ons een speakersetje apart bijkopen (2.1 set).

Met de HTPC/Mediacenter willen we DVD's en CD's (en eventueel ook Blue Rays) kunnen afspelen, we willen dus ook enkel muziek kunnen afspelen, is dit mogelijk? Moet de tv dan ook steeds aan staan? Of kan je de speakers zowel op de HTPC aansluiten als op de TV?

We zouden ook films willen afspelen die we op de HD zetten (dus die zou voldoende groot moeten zijn), hoe kunnen we maken dat de wachttijden beperkt blijven? De media op een andere HD zetten dan die waar de OS opstaat?

Het systeem wordt NIET gebruikt om op te gamen, liefst wel de mogelijkheid om mee te surfen (dus een USB slot voor een netwerkkaart, en een ethernet poort).

De HTPC komt in de kast onder de TV te staan, dus mag ook niet te groot zijn, en vooral snel en stil, en van goede kwaliteit natuurlijk.

Nog enkele voorwaarden: makkelijk transporteerbaar. Aangezien we de HTPC vaak zouden meenemen naar een nader huis, zou hij transporteerbaar moeten zijn.
Het systeem moet héél makkelijk te gebruiken zijn aangezien mijn ouders er ook overweg mee moeten kunnen ;) , het moet overweg kunnen met allerlei video-formaten en de bijhorende subtitles (in aparte files)...

Het systeem moet ook zelf programmas kunnen opnemen die op TV zijn, het moet dus programmeerbaar zijn, is dit mogelijk?

Kan er iemand mij wat raad geven? Ben ik nog belangrijke zaken vergeten? Is het nodig dat we zelf een systeem in elkaar knutselen of hebben we aan een systeem dat je in de winkel kan kopen genoeg?

Mvg,

Speedy

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Speedy77 schreef op woensdag 09 december 2009 @ 22:13:
Met de HTPC/Mediacenter willen we DVD's en CD's (en eventueel ook Blue Rays) kunnen afspelen, we willen dus ook enkel muziek kunnen afspelen, is dit mogelijk? Moet de tv dan ook steeds aan staan? Of kan je de speakers zowel op de HTPC aansluiten als op de TV?
HTPC is computer, kan je op een computer speakers aansluiten? Inderdaad.
Speedy77 schreef op woensdag 09 december 2009 @ 22:13:We zouden ook films willen afspelen die we op de HD zetten (dus die zou voldoende groot moeten zijn), hoe kunnen we maken dat de wachttijden beperkt blijven? De media op een andere HD zetten dan die waar de OS opstaat?
Welke wachttijden? Opstarten van film vanaf de hardeschijf zal niet langer dan een paar seconde duren.
Speedy77 schreef op woensdag 09 december 2009 @ 22:13:Het systeem wordt NIET gebruikt om op te gamen, liefst wel de mogelijkheid om mee te surfen (dus een USB slot voor een netwerkkaart, en een ethernet poort).
Het is een computer, heeft dus gewoon een netwerkkaart erin zitten, meestal gewoon onboard.
Speedy77 schreef op woensdag 09 december 2009 @ 22:13:De HTPC komt in de kast onder de TV te staan, dus mag ook niet te groot zijn, en vooral snel en stil, en van goede kwaliteit natuurlijk.
Ik zou zeggen pricewatch.

Nog enkele voorwaarden: makkelijk transporteerbaar. Aangezien we de HTPC vaak zouden meenemen naar een nader huis, zou hij transporteerbaar moeten zijn.
Speedy77 schreef op woensdag 09 december 2009 @ 22:13:Het systeem moet héél makkelijk te gebruiken zijn aangezien mijn ouders er ook overweg mee moeten kunnen ;) , het moet overweg kunnen met allerlei video-formaten en de bijhorende subtitles (in aparte files)...
Het systeem moet ook zelf programmas kunnen opnemen die op TV zijn, het moet dus programmeerbaar zijn, is dit mogelijk?
Verdiep je eens in welke soorten software er allemaal zijn. Media Portal, Windows Media Center,... veel keuze en die kunnen vrijwel alles wat je wilt.
Speedy77 schreef op woensdag 09 december 2009 @ 22:13:Kan er iemand mij wat raad geven? Ben ik nog belangrijke zaken vergeten? Is het nodig dat we zelf een systeem in elkaar knutselen of hebben we aan een systeem dat je in de winkel kan kopen genoeg?
Het is gewoon een computer met speciale functie, het belangrijkste is dus dat je weet wat je er op wilt aansluiten en welke aansluitingen je daarvoor gaat gebruiken. Lees ook eens de BBG door van afgelopen keren en de nieuwe die gemaakt wordt.\
Je moet je gewoon echt eens gaan inlezen wat een HTPC is want ik twijfel of een media speler met hardeschijf niet handiger is voor jou.

[BBG Aanschaf] htpc september 2009
[BBG] MultiMedia / HTPC-systeem januari 2010

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N