Versterker aansluiten op pc (surround)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sticx
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-06 16:02
Ik heb al enige tijd een versterker aan mijn pc hangen, met 4 boxjes + sub eraan aangesloten. Nu heb ik hem stereo aangesloten en ik had laatst gelezen dat dat ook met surround moet kunnen. Ik heb een pioneer VSX-415 (http://www.avland.co.uk/pioneer/vsx415/rearlrg.jpg) Nu heb ik geen fancy audio kaart, maar gewoon een onboard chip. (Mobo: MSI P45 Neo) Ik heb gelezen dat het mogelijk is om hem ook digitaal aan te sluiten, ipv analoog wat ik denk ik nu heb gedaan? Nu is mijn vraag, kan dit met mijn receiver, en zo ja, hoe dan :P Een nieuwe geluidskaart kopen is geen probleem, ik denk namelijk wel dat dit nodig is aangezien ik geen digital uitgang heb op mijn mobo. Ik heb niet zo gek veel verstand van dit onderwerp maar ik wil graag bijleren :P

Kan iemand mij helpen?,

13lack Mamba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:49

FeaR

In GoT we trust

Hallo 13lack Mamba en Welkom op GoT :W,

Gathering of Tweakers is echter geen "vraag en krijg antwoord" forum, maar een discussieforum. Het is dus de bedoeling dat je zelf eerst onderzoek doet voordat je hier een topic opent.

Zo staat in de manual van je receiver vast wel welke aansluitingen deze heeft en welke digitaal of analoog zijn. Wat ik zo zie heeft je receiver drie digitale S/PDIF ingangen waarvan twee digitale coax en de andere is optische toslink. Dus daarmee kan je je geluidskaart (mits deze een digitale uitgang heeft) aansluiten.

Anders kan je ook altijd nog analoog aansluiten door middel van de drie maal 3,5mm jacks op je geluidskaart. Deze moet je dan laten verlopen naar RCA (tulp) en deze in de 5.1 analoge ingangen doen van je receiver (DVD). Maar ook dit staat allemaal in de manual van de receiver.

Ik stel voor dat je kijkt naar De Algemene Voorwaarden en Het algemeen beleid. Daarin staat hoe een topic succesvol kan worden en welke vragen wel of geen eigen topic waard zijn. Ook dit subforum heeft een beleid: AUD beleid.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

En even aanvullend: Met alle respect, maar een handleiding lezen zou toch niet het probleem moeten zijn? Of, kijk eens naar de foto die je post; aan de linkerkant zie je "digital in".

Dan je PC... even googlen en ik lees hier: http://www.trustedreviews...04/30/MSI-P45C-Neo-FIR/p3 dat de geluidskaart een realtek alc888 is. Dan lees ik hier: http://www.realtek.com.tw...Level=5&Conn=4&ProdID=135 dat digitaal aansluiten prima moet lukken.

dus, even een paar minuten googlen en lezen en je komt er prima uit ;)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sticx
Sorry voor het misverstand :P Had niet begrepen dat het vooral om de discussie ging, ik heb al de hele middag "gegoogled" maar kwam er niet uit. Dus ik dacht ik vraag het even, ik had de post voorwaarden niet helemaal goed doorgelezen maar ik ging er vanuit dat zoiets wel mocht :P Alsnog bedankt voor de informatie btw, maar als ik hem dus digitaal wil aansluiten moet ik de digital in en de 2 coax aansluiting aansluiten op mijn geluidskaart? (kan nu niet maar dan koop ik wel andere :P)

@post 2, ik wilde het even zeker weten, kwil een nieuwe geluidskaart kopen en dan tot de ontdekking komen dat het niet werkt. Ik ben zoals ik al zei totaal nieuw voor deze uitgangen en poorten, dus ik snap er nog de ballen van ^^ :P Ik had me hier zo ingelezen: (http://www.lp-naar-cd.com/aansluiten.html) Maar ik volgde het niet helemaal. Moet je nu digital in en out aansluiten, of alleen iets in je digital IN prikken? En over de geluidskaart, ik heb geen digital out aansluiting op mijn geluidskaart zitten, alleen 6 mini jacks, kan ik daarmee ook surround sound naar mijn versterker sturen?

[ Voor 33% gewijzigd door sticx op 09-12-2009 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Voor een digitale aansluiting heb je maar een enkele ingang nodig. Dus of een keer optisch of een keer coax. Je receiver heeft twee coaxiale ingangen, dus voor twee apparaten waarvan de pc er een kan zijn. Maar nogmaals: lees de manual eens door, want daar staat het gewoon in.

En je kan je pc nu al meerkanaals verbinden met je receiver door dus de meerkanaals analoge ingangen te gebruiken. Nadeel is alleen dat je dan met films geen Dolby Digital en DTS hebt. Voordeel is dat je wel gewoon 5.1 hebt, maar analoog en dus ook met spellen gewoon meerkanaals geluid hebt.

Dus je kan je pc nu al met je receiver verbinden. Je moet dan drie maal een kabel halen van 3,5mm jack male naar twee maal RCA male. De drie mini-jacks plug je in op je geluidskaart op de front-, rear en center/sub-uitgangen. Deze gaan dan naar de ingangen die bij DVD staan op je receiver. Hier kan je namelijk per kanaal een input toevoegen.

Over het algemeen is de kleurcodering vanaf de pc zo:
Groen - front speakers
Zwart - rear speakers
Oranje - center en subwoofer

Maar veelal kan je softwarematig wel de ingangen toewijzen. Dus als je een stekker in de pc plugt dat de pc dan vraag welke speaker je hebt aangesloten.

Maar nogmaals: lees die manual eens door, want daar staat echt alles in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sticx
Ok bedankt, ja was de manual al aant zoeken, maar kon em ff niet vinden ^^. Ik had gelezen dat digitaal beter was dan analoog, is dit ook het geval? Zo ja dan zal ik maar is opzoek gaan naar een geluidskaart, ook gelezen dat op die manier het de cpu veel minder belast tijdens het gamen. Maar ik ga nu maar is manual zoeken, moet hier ergens liggen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Dat de CPU minder belast wordt bij het hebben van een aparte geluidskaart is waar. Maar of je het ook gaat merken is een tweede. Ik zou niet alleen voor de besparing een losse kaart kopen, want alleen daarvoor is het zonde van het geld.

Het verschil tussen digitaal en analoog zijn vele verhalen over. De ene vindt analoog beter en de andere digitaal, al zijn er ook mensen die geen verschil merken. Ikzelf zeg altijd: probeer het beide en kies de beste. Indien je die mogelijkheid hebt natuurlijk.

In jouw geval zou ik dus het eerst eens analoog aansluiten aangezien die kabels die je nodig hebt zeker niet duur zijn. Nadeel is dan dus dat je met DVD's geen passthrough hebt van DTS en Dolby Digital (digitale codecs dus), maar in games heb je wel meteen surround. Want wil je in games surround via een digitale weg dan zal je weer een geluidskaart moeten kopen met iets als Dolby Digital Live of DTS Connect. Deze maken namelijk on the fly digitaal meerkanaals geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Enneh, mag ik je nog even wijzen op http://www.realtek.com.tw...Level=5&Conn=4&ProdID=135 Daar lees je dat je huidige onboard prima digitaal geluid uit kan spugen.

En, zelfs dit forum heeft een zoekfunctie. Als je daar ALC888 intikt kom je hier uit:
Realtek ALC888 optische out alleen stereo

Wederom 2 minuten werk...

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sticx
FeaR1986 schreef op woensdag 09 december 2009 @ 22:21:
Dat de CPU minder belast wordt bij het hebben van een aparte geluidskaart is waar. Maar of je het ook gaat merken is een tweede. Ik zou niet alleen voor de besparing een losse kaart kopen, want alleen daarvoor is het zonde van het geld.

Het verschil tussen digitaal en analoog zijn vele verhalen over. De ene vindt analoog beter en de andere digitaal, al zijn er ook mensen die geen verschil merken. Ikzelf zeg altijd: probeer het beide en kies de beste. Indien je die mogelijkheid hebt natuurlijk.

In jouw geval zou ik dus het eerst eens analoog aansluiten aangezien die kabels die je nodig hebt zeker niet duur zijn. Nadeel is dan dus dat je met DVD's geen passthrough hebt van DTS en Dolby Digital (digitale codecs dus), maar in games heb je wel meteen surround. Want wil je in games surround via een digitale weg dan zal je weer een geluidskaart moeten kopen met iets als Dolby Digital Live of DTS Connect. Deze maken namelijk on the fly digitaal meerkanaals geluid.
Okee! dan ga ik morgen even analoog proberen, maar denk dat ik sowieso een geluidskaart ga aanschaffen, om de record capaciteiten wat te verhogen (atm echt crap) Bedankt voor de uitleg ;)
teacher schreef op woensdag 09 december 2009 @ 22:49:
Enneh, mag ik je nog even wijzen op http://www.realtek.com.tw...Level=5&Conn=4&ProdID=135 Daar lees je dat je huidige onboard prima digitaal geluid uit kan spugen.

En, zelfs dit forum heeft een zoekfunctie. Als je daar ALC888 intikt kom je hier uit:
Realtek ALC888 optische out alleen stereo

Wederom 2 minuten werk...
Afbeeldingslocatie: http://img13.imageshack.us/img13/1197/opticalout.jpg

Ik dacht dat dat een digitale uitgang was, en die heb ik niet, misschien dat je via jacks ook een digitale uitgang kan creëren :P En ik snap dat het forum een zoekfunctie heeft, maar als je niet weet waar je op moet zoeken is het toch wat lastig. Ik moet eerlijk toegeven dat ik niet heb gezocht, omdat in de meeste gevallen situaties niet vergelijkbaar zijn. Deze was dit wel, daarvoor excuses voor mijn luiigheid. 8)7

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

13lack Mamba schreef op woensdag 09 december 2009 @ 23:25:
[...]
Ik dacht dat dat een digitale uitgang was, en die heb ik niet, misschien dat je via jacks ook een digitale uitgang kan creëren :P
Nogmaals: er zijn twee soorten digitale uitgang die over het algemeen gebruikt worden. De ene is een optische toslink (die jij rood omcirceld hebt) en de andere (de gele ernaast) is een digitale coax. Er is nog een derde en dat is HDMI, maar dat zie je nog niet vaak op moederborden en/of geluidskaarten.

Er zijn echter 3,5mm mini-jacks die digitale uitvoer hebben. Met behulp van onderstaande adapter kan je dan een optische toslink aansluiten op een 3,5mm jack:
Afbeeldingslocatie: http://www.national-tech.com/prodimages/optical-toslink-female-3.5mm-optical-male.jpg

Maar dan moet je geluidskaart wel over een dergelijke digitale uitgang beschikken. Als ik zo de specs zie van de P45 Neo heeft dat moederbord dat niet. Dus voor digitaal geluid zal je een geluidskaart moeten kopen.

Maar je kan het dus analoog aansluiten met behulp van drie van deze kabels:
Afbeeldingslocatie: http://www.1freeaday.com/pda1/images/10002274/image.jpg

De ene 3,5mm jack gaat dan in de pc en de twee RCA pluggen gaan in de receiver.
Groene aansluiting van de PC gaat naar DVD Front In
Zwarte aansluiting van de PC gaat naar DVD Surround
Gele/oranje aansluiting van de PC gaat naar Center en Subwoofer.

Wel even de stekkers testen op de receiver welke waar in moet. Dit omdat je niet zo kan zien welke nu het rechter of het linker kanaal is of de subwoofer en de center. Maar dus inpluggen zoals boven beschreven, test doen en als de geluiden niet uit de goede kanalen komen even de stekkers van de receiver wisselen.

En om eerlijk te zijn vind ik dat je nu meer dan genoeg op weg bent geholpen en termen tegen bent gekomen waar op te zoeken...

[ Voor 3% gewijzigd door FeaR op 10-12-2009 00:04 ]

• sticx
Ja ontzettend bedankt voor alle informatie, jullie hebben me geweldig geholpen en alles is me nu duidelijk denk ik :D Nogmaals bedankt ;)

[ Voor 157% gewijzigd door sticx op 10-12-2009 19:14 ]

Pagina: 1