Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450

zoniet, vergeet dan ook niet even te rebooten na de wijziging.
Verder werkt die geluidstest zoiezo alleen maar in stereo. Tenminste bij mij krijg ik ook alleen maar een testtoon uit 2 speakers.
Aangezien deze onboard chip geen 5.1 geluid kan encoden, geeft ie games ook alleen maar in stereo weer.
Mp3's zijn zoiezo stereo.
Het enige dat deze chip in 5.1 kan weergeven zijn DVD's en 5.1media bestanden.
Je zou ook nog een andere mediaplayer kunnen uitproberen.
[ Voor 70% gewijzigd door KneppaH op 22-09-2007 06:51 ]
AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2
Toch zie ik pass-through niet aangevinkt staan? Begin daar maar eens mee. Daarnaast zou ik eerst gewoon vanuit windows proberen of AC3, DTS het doen en niet vanuit mediacenter.The_Sukkel schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 05:18:
Daarnaast heb ik bij de SPDIF doorvoer instellingen gekozen voor uitvoer digitale bron.
Zie:
[afbeelding]
en nee, ik houd niet van voetbal... :)
En natuurlijk is het ook binnen MCE mogelijk om AC3/Dolby Digital 5.1 of DTS door te geven.......
Maar een goede test zou je kunnen uitvoeren met Media Player Classic......
Maar ik ben er nog niet... (al wordt e.e.a. met een beetje hulp al wel iets duidelijker)
@Willem2: via de pass through mode spdif invoer naar spdif uitvoer geeft helemaal geen geluidssignaal. Ik denk dat dat komt omdat ik helemaal geen apparaat op op de spdif invoer heb aangesloten, dus valt er ook niets door te lussen...
@KneppaH:
Ik heb dezelfde opstelling staan:

De speaker-opstelling in Windows XP geluidsconfiguratie blijkt zich automatisch aan te passen aan de opstelling ik in de Realtek-instellingen kies.
@KneppaH & kajee:
Ik heb nu via media player classic verschillende films geprobeerd met DTS en Dolby Digital.
Daarbij maak ik gebruik van AC3 Filter 1.01a:

Blijkt dat in de instellingen ik dan de spdif pass through moet aanzetten, anders werkt het niet goed:
- Zonder "SPDIF pass through" ontbreken de stemmen (blijkbaar is dat het enige kanaal wat niet wordt doorgegeven via optical out bij 5.1)
- Pas als 2.1 of 4.1 wordt gekozen worden de stemmen meegegeven, maar dat is volgens mij dan alsnog een stereo signaal, welke door de Logitech wordt omgezet naar Dolby Pro Logic II. Althans: dan is er geen verschil meer hoorbaar, vergeleken met een naar Dolby Pro Logic II stereo signaal.
Nadeel die ik nu ondervind:
1) Via MPC speelt het dus wel af en mét DTS of DD geluid, maar het klinkt heel veel "magerder". Het Dolby Pro Logic II (stereo)signaal geeft veel meer achtergrond geluiden: zoals getik van typmachines op de achtergrond. Deze zijn via DTS/DD amper of niet hoorbaar.
Hoort dat zo?
Het kan theoretisch zo zijn dat mijn hoorervaring "verpest" is door de Dolby Pro Logic II en dat ik de "puurheid" van het DTS signaal niet weet te waarderen.
2) Via MPC spelen is niet echt een oplossing, want die reageert niet op mijn afstandsbediening... (PC staat op andere plek dan TV). Echter nu speelt MCE de videos (en gek genoeg ook de MP3's) niet meer af en geeft een foutmelding, waarna mijn afstandsbediening ook nog eens "vastloopt". (TV-opnames en afbeeldingen gaan nog ok). Probleem komt door het instellen van spdif passthrough in de AC3 filter. Als ik deze uitschakel, dan doet MCE weer "normaal".
Hebben jullie dit probleem met MCE en AC3 spdif passthrough ook?
Media Portal is ook niet echt een oplossing...want die werkt niet samen met de TV-tuner en de AB...
Anyway: in ieder geval goed om te weten dat het geen zin heeft om in de Realtek instellingen die test werkend proberen te krijgen met die 5.1 opstelling... waarschijnlijk werkt die test alleen als je het geluid voor de 5.1 opstelling via de drie jack-pluggen doorstuurt(?). Anders snap ik het nut van die test helemaal niet...
[ Voor 8% gewijzigd door The_Sukkel op 22-09-2007 12:20 ]
Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450
Ik zit namelijik met hetzelfde probleem.
Heb alleen een realtek alc883
wanneer ik het op pass-through instel heb ik geen geluid.
Ook niet in combinatie met ac3-filter en media player classic. heb echt alle instellingen geprobeerd.
alvast bedankt
Wanneer je gewoon geluid via je optical out doorgeeft dan moet je in je realtek control panel gewoon alleen digitale uitvoer kiezen (zoals aangegeven in de startpost).
Echter, daarna kan/moet je per applicatie kiezen hoe je geluid wilt doorgeven. In de AC3 Filter control panel kan je dat dus doen door te kiezen voor spdif pass through of niet. PowerDVD kiest weer geloof ik automatisch voor passthrough etc...
Het crux van het probleem lag bij mij aan het simpele feit dat de Output Sampling Rate op 44.1Khz gezet moest worden.
Voor de volledigheid heb ik hier de plaatjes van de gebruikte instellingen:

De 44.1Khz werkt voro mij.
Ik heb geen SPDIF, ik kan op internet alleen maar dingen vinden op forums, waar het wel over SPDIF uitvoer gaat.
Wat bij mij wel anders is, is dat ik bij output format in ac3 Dolby pro logic II moest kiezen.
Daarna had (en heb ik) in Windows Media Center 2005 (MCE 2005) perfect 5.1 geluid.
Ik schrok ervan hoe mooi het was, gewoon een reclame te luisteren, haha!