Toon posts:

4890 of 5850?

Pagina: 1
Acties:
  • 615 views

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag een nieuw systeem samenstellen. Ik heb erg veel gehad aan de "HOWTO: hoe stel in een systeem samen", maar qua videokaart ben ik er nog niet helemaal uit. Ik wil graag een 24" scherm met 1920x1200 resolutie, dus het moet een beetje een vlotte kaart zijn. Ik ben geen uitgesproken gamer, dus super-highend hoeft het niet te worden, maar het systeem moet wel enigszins toekomst-proof zijn. Naast officewerk zal er voornamelijk foto- en audiobewerking gebeuren (en af en toe een leuk spel, hoeft niet nieuwste van het nieuwste).

Ik heb de volgende componenten in gedachten:

- Asus P6T Deluxe of ASUS GA EX58 UD5 moederbord
- Intel i7 920 processor
- 6 GB (3 x 2GB) PC3-10600/DDR3-1333 geheugen (PC3-8500/DDR3 1066) zou maximale zijn voor de 920 las ik, maar ik ga iets ruimer zitten omdat ik misschien eens met overklokken zou willen experimenteren

En dan komt het.. de videokaart.. een 'oude' 4890 (bv Sapphir Vapor-X) of toch een iets duurdere 5850 (met name vanwege Directx 11 en de wellicht betere toekomstbestendigheid). Scheelt 60 euro ongeveer, en je krijgt daarvoor met name (zo lees ik het tenminste) een kaart met een 4x sneller geheugen. Maar ik neem aan dat de hele kaart hierdoor niet echt 4x sneller zal zijn. Benchmarks wijzen dat niet uit.. Ik vraag me af waar het voordeel precies zou zitten.

Voor mijn doel lijkt de setup misschien een beetje overkill, maar ik heb nu eenmaal een hekel aan trage pc's.. :) Verder zou ik het fijn vinden als het systeem lekker stil draait (qua kast en voeding ben ik er nog niet uit..)

Alle ideeën zijn welkom! Bij voorbaat dank!

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2009 17:37 . Reden: foutje maximale specs intern geheugen 920-chip ]

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Verwijderd schreef op zondag 06 december 2009 @ 13:11:
Scheelt 60 euro ongeveer, en je krijgt daarvoor met name (zo lees ik het tenminste) een kaart met een 4x sneller geheugen. Maar ik neem aan dat de hele kaart hierdoor niet echt 4x sneller zal zijn. Benchmarks wijzen dat niet uit..
Nee hoor. Er is een erg inconsistente manier van notatie van geheugensnelheid, omdat GDDR5 de bandbreedte effectief verviervoudigd wordt vaak de geheugensnelheid x4 gedaan. Maar soms ook niet :P Dus om het duidelijk te houden: het geheugen van de HD5850 loopt op 1GHz en die van de HD4890 loopt op 975MHz (zoiets, in ieder geval) en beide hebben GDDR5 dus het geheugen geeft bij beide kaarten nagenoeg dezelfde snelheid.
Ik vraag me af waar het voordeel precies zou zitten.
De HD5850 is zuiniger, heeft een wat snellere GPU (zoals te zien in benchmarks), heeft eyefinity-support en DX11. ;) Als je het kan betalen (en de kaart lang mee moet) is de HD5850 iets meer future-proof.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Verwijderd

Topicstarter
bwerg schreef op zondag 06 december 2009 @ 13:59:
De HD5850 is zuiniger, heeft een wat snellere GPU (zoals te zien in benchmarks), heeft eyefinity-support en DX11. ;) Als je het kan betalen (en de kaart lang mee moet) is de HD5850 iets meer future-proof.
Bedankt voor je reactie en heldere uitleg! Als ik voor 60 euro meer een kaart koop waar ik een aantal jaar meer plezier van heb doe ik dat graag. Ik koop eens in de zoveel tijd iets nieuws en als de configuratie klopt en op alle fronten goed draait verander ik er niet snel iets aan.. Dat een 5850 zuinig is, is mooi meegenomen; ik kan dan met een minder zware voeding toe. Het hele voedingen-verhaal moet ik trouwens nog eens goed doornemen; ik heb me daar tot op heden niet echt in verdiept. :X

• Slashdotter
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Volgens mij heb je ook genoeg aan een 5770, die leveren ook prima prestaties op 1900*1200, zijn goed verkrijgbaar itt de 58xx kaarten en kost maar circa 140 euro.

Verwijderd

Waarom neem je trouwens niet de i7 860 die is sneller en kun je ook besparen op het moederbord want ik vraag mij echt af of die moederborden waar je nu uit kiest ook maar een klein beetje voordeel bieden voor jouw. ;)

• rubenflush
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-02 10:00
Als je pc stil moet draaien, zou ik voor de vapor-x gaan. Heb ik zelf ook, en is zo stil als een ....? Je hoort niks.
Maar om mee "future-proof" te zijn, zou ik vioor de 5xxx gaan.

Verwijderd

rubenflush schreef op maandag 07 december 2009 @ 09:00:
Als je pc stil moet draaien, zou ik voor de vapor-x gaan.
Je weet dat de HD5850 ongeveer net zo stil is als een HD4890 Vapor-X/Toxic.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-05 15:57

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

**LET OP** Welke videokaart moet ik kopen?

Ik mis wat hier nou de specifieke vragen zijn. 4890 of 5850? Ja, 5850. Nieuwe standaard, meer performance, zuiniger, geluidniveau nagenoeg gelijk. Allemaal te vinden in reviews.
Enige vraag die ik echt zie overblijven is een persoonlijke, "is de HD5850 mij de 60 euro meerprijs waard?", daar kunnen wij weinig over zeggen.

Vraag me wel af waarom je voor een Core i7 920 gaat terwijl een Core i5 750 (zeker als je hem een beetje kietelt) afentoe bijna gelijk presteert voor een stuk minder geld, en de Core i7 860 zeker beter presteert voor volgens mij ongeveer hetzelfde prijskaartje. Maar dat is een discussie die beter elders past natuurlijk.

Ik sluit dit topic omdat we over het videokaart onderwerp weinig discussiepunten hebben. Veel is terug te vinden in reviews, de HD5850 is de betere kaart. Geluidsproductie wordt ook vaak in reviews besproken.
En hoeveel geld jij wilt uitgeven is voor de discussie hier niet interessant.
Mocht je nog specifieke vragen hebben over de videokaart, dan kun je altijd nog een nieuw topic openen :)
Vragen of opmerkingen met betrekking op dit slotje, mogen naar mij via DM/email.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.