Zuinige (standby stand) quad core PC met weinig herrie

Pagina: 1
Acties:
  • 256 views

• gepebril
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-03-2023
Hallo,

Heeft iemand ervaring met een Quad core systeem (we gaan Linux draaien)
die zuinig is als hij geen taken krijgt en niet te horen is op 1 meter afstand (staat in een huiskamer).
Nu weet ik van enkele jaren terug dat de herrie makkelijk terug te brengen is met pappst achtige fans op CPU en voeding. Is dat nog steeds zo?
- HDD zal wel een green version zijn neem ik aan.

Dell/HP../etc wat bestaat er standaard al op dit gebied?

Alvast hartelijk dank.

[ Voor 6% gewijzigd door gepebril op 02-12-2009 16:05 ]

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Voor de hardeschijf kan je een ssd overwegen. Stil en snel.

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:18

Pixeltje

Woo-woohoo!

Je kan ervoor kiezen om je CPU te 'underclocken'.

Of, afhankelijk van wat je met die linux-bak wilt gaan doen, een zuinigere processor aanschaffen. Je zou er ook voor kunnen kiezen om de pc niet aan te laten als hij niks aan het doen is, maar in sluimer/slaapstand te zetten.

Daarnaast kun je met niet-standaard koelers de geluidsproductie wel flink terugbrengen. Daarnaast, als je perse een quad-core wilt, en die bij tijd en wijlen flink op zijn staart trapt, zou je ervoor kunnen kiezen om een hele-hele grote passieve koeler te kopen. Die maken helemaal geen geluid natuurlijk.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

• gepebril
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-03-2023
Hallo,

Bedankt voor de reacties. Het is een actieve hot-standby. Dus DB is gesynced met de master die op een andere locatie staat. Bij power/internet/HW failure dient de Hot standby automatisch het werk over te nemen, vandaar de quad core, Dual zou ook wel goed zijn. We verwachten dat hij maar 3x per jaar de boel even dient over te nemen en dus veel energie slurpen in die andere momenten zou zonde zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door gepebril op 02-12-2009 16:04 ]

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12 15:20

AlexanderB

7800 rpm

en je kan niet een wake on lan of een variant daarop bouwen? dan kan het ding het hele jaar fijn op standby staan en spaar je 99% meer energie uit ;)

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-12 21:02

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica