Waarom moeten we dit niet hebben? Intel heeft het toch ec
ht zelf gedaan en veel sympathie kan ik niet voor ze opbrengen. Intel is nog steeds groot genoeg om het wel te overleven met niet competatieve producten. In het algemeen is een ruime 14nm capaciteit zoals die Intel nu heeft niet slec
ht. Het is niet alsof AMD opeens in 2019, 100 miljoen x86 CPU's zal bestellen bij TSMC en GoFlo, deze allemaal verkopen, en dan ook nog eens met netwerkchips komen, of SSD's, of chips voor in auto's waarna Intel opeens failliet is. Rig
ht.
Zelfs met een ac
hterstand in productieproces zal Intel nog steeds een aanzienlijk deel van de x86 markt voorzien van chips. Daarnaast zal die 22nm en 14nm capaciteit afgenomen worden voor andere producten. Er is gewoon geen alternatief. In dac
ht lic
ht zie ik de investering in 14nm capaciteit ook. Dat Intel niet langer meer uiterst competitief zal zijn im x86 en flink zal moeten inleveren op marges, tja don't care. Zaaien ze wat ze zelf hebben geoogst met decennia van anti competatieve bedrijfsvoering.
In het algemeen is de nanometer race zeer problematisch aan het worden. Die analist heeft werkelijk geen idee waar hij het over heeft op technische gronde. Niet alleen was de oorspronkelijke Intel 10nm
(het lijkt erop dat Intel 10nm van nu een downgrade is van de oorspronkelijke plannen) competitief met TSMC 7nm, maar diepgaandere problemen worden helemaal gemist.
Intel ontwikkelt en produceert nog steeds vele verschillende CPU chips. Dat is een proces dat steeds complexer aan het worden is en over een aantal jaar niet meer rendabel zal zijn. Dit omdat de prijzen voor elke nodeshrink gaan exploderen. Het laatste relatief simpele en betaalbare productieproces was 28nm. 14/16/12nm is het laatste proces dat je redelijkerwijs kan uitvoeren met DUV. Nu zitten we bij 10/7nm en daar heb je eigenlijk EUV nodig. TSMC heeft het voor elkaar gekregen op DUV, maar die beginnen kennelijk in Q1/2019 al met hun 7FF+ procede en dat is een mix van DUV en EUV. Op het DUV only 7FF productieproces verwac
ht ik ook alleen maar kleine chips of chips met zeer hoge marges, Zen 2 en Vega 20 dus. EUV negeren lijkt simpelweg te kostbaar en complex te zijn voor 10/7nm productieprocessen. Dat is vermoedelijk een van de problemen waar Intel nu mee kampt. Ze hebben geen EUV gepland staan voor 10nm en dat zou waarschijnlijk wel helpen. GoFlo heeft de handhoek ondertussen in de ring gegooid en Samsung gaat ook voor EUV als die hun 7nm vertraging hebben goedgemaakt.
Voorbij 7nm wac
hten 5nm en 3nm. Die gaan pas ec
ht problematisch worden. Die productieprocessen kosten tientallen miljarden aan R&D en het bouwen van faciliteiten, en dan heb je alsnog relatief weinig productiecapaciteit vergeleken met nu. Voor 3nm geld dan ook nog eens dat een tape-out van een chip zomaar meer dan $1 miljard kan zijn. Dat zijn bedragen die ik zeer weinig bedrijven zie ophoesten.
Apple ja met hun eindeloos diepe zakken of Qualcomm, maar ik betwijfel of een bedrijf zoals Nvidia dit kan betalen buiten hun dedicated HPC chip. AMD zie ik eigenlijk ook afhaken voor hun Radeon producten tenzij ze ec
ht flink doorbreken in het HPC gebied. Dan alsnog alleen een HPC chip en niet de gaming chips. Op de CPU kant zie AMD eigenlijk alleen maar high-end x86 CPU's potentieel naar 3nm brengen. De OEM's chips voor laptops/desktops moet ik ook nog maar zien of ze niet liever bij 5nm blijven.
Zie:
https://www.extremetech.c...g/272096-3nm-process-node
Intel zit hier helemaal met een dillema omdat ze jaren ac
hterlopen, maar het is ook een kans op de lange termijn. De komende jaren gaan ze flinke klappen krijgen maar vanaf 2022/2023 zullen ze waarschijnlijk weer ingelopen zijn en dan zitten eigenlijk alle grote name in hetzelfde schuitje. Gaan we voor dat laatste stapje of geven we het op en concentreren we ons op onze chiparchitectuur. Ik zie velen de tweede optie kiezen.
Verder gaat de vervanging van silicon voor iets beters een steeds grotere rol spelen. We zitten nu op het punt waar de prijs/prestaties nog net acceptabel zijn, maar de komende jaren gaat dat helemaal krom. Dat zal een alternatief voor silicon rendabel gaan maken. Dat is de nieuwe kans voor Intel. Een tweede kans is de kwantumcomputer en daar investeert Intel ook al bakken met geld in.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.