[Ubuntu] Windows Boot Manager na installatie ipv GRUB

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chester
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Wilde mijn vraag net in Het Grote Ubuntu Topic Deel 10 plaatsen, maar zag net op tijd de topic warning ;)
Ik heb vandaag Ubuntu 9.10 geïnstalleerd op een partitie van 25GB. Ik had in Windows een grotere partitie kleiner gemaakt met 25GB en die 25GB als 'unallocated space' gelaten. In de installer van Ubuntu heb ik gekozen dat het de grootste lege ruimte moest gebruiken en het heeft van die 25GB ook netjes 2 partities gemaakt. Na de installatie gereboot, maar heb GRUB nooit gezien. Het boot meteen door naar Windows 7.
Ik heb met EasyBCD geprobeerd Ubuntu toe te voegen aan de Windows Boot Manager, maar dat werkte helaas niet. Ik heb ook wat even zitten googlen, maar alle oplossingen die ik vind zijn voor problemen als 'GRUB is verdwenen na het installeren van Windows'. Maarja, ik heb sowieso nooit GRUB gezien en heb dus geen flauw idee of het dezelfde probleem is.

Hieronder een screenshotje van hoe de partities er atm uit zien:
Afbeeldingslocatie: http://i489.photobucket.com/albums/rr258/_chesters_bucket_/th_disk.jpg

edit:
Of heb ik tijdens de installatie iets verkeerds gedaan? Overal waar ik kijk zie ik dat als je Ubuntu na Windows installeert, dat het eigenlijk meteen goed zou moeten gaan.

[ Voor 7% gewijzigd door Chester op 02-12-2009 00:42 ]

"The test of a work of art is, in the end, our affection for it, not our ability to explain why it is good." - Stanley Kubrick | Trakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je iets aan de instellingen van GRUB gewijzigd tijdens het installeren? ipv van op /dev/sda op /dev/sda1 geïnstalleerd bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chester
  • Niet online
Nee, helemaal niks aangepast. Heb weinig verstand van Linux dus heb zoveel mogelijk default gelaten.

Edit:
Net even gekeken in /boot/, en zie daar gewoon een GRUB map. In grub.cfg zie ik ook dat ie Windows 7 heeft gedetecteerd en heeft toegevoegd. Misschien heeft ie tijdens de installatie niks aan m'n MBR aangepast? Anyways, zal later vandaag een kijken of ik GRUB2 opnieuw geinstalleerd krijg vanuit de Live CD.

[ Voor 61% gewijzigd door Chester op 02-12-2009 08:17 ]

"The test of a work of art is, in the end, our affection for it, not our ability to explain why it is good." - Stanley Kubrick | Trakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:40

arie_papa

Running on Ubuntu

Volgens mij zijn hier nu 2 topics met exact hetzelfde probleem:
[Ubuntu]Installatie succesvol afgerond, maar boot niet
Misschien te mergen?

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockmanz
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Chester schreef op woensdag 02 december 2009 @ 00:40:
Wilde mijn vraag net in Het Grote Ubuntu Topic Deel 10 plaatsen, maar zag net op tijd de topic warning ;)
Ik heb vandaag Ubuntu 9.10 geïnstalleerd op een partitie van 25GB. Ik had in Windows een grotere partitie kleiner gemaakt met 25GB en die 25GB als 'unallocated space' gelaten. In de installer van Ubuntu heb ik gekozen dat het de grootste lege ruimte moest gebruiken en het heeft van die 25GB ook netjes 2 partities gemaakt. Na de installatie gereboot, maar heb GRUB nooit gezien. Het boot meteen door naar Windows 7.
Ik heb met EasyBCD geprobeerd Ubuntu toe te voegen aan de Windows Boot Manager, maar dat werkte helaas niet. Ik heb ook wat even zitten googlen, maar alle oplossingen die ik vind zijn voor problemen als 'GRUB is verdwenen na het installeren van Windows'. Maarja, ik heb sowieso nooit GRUB gezien en heb dus geen flauw idee of het dezelfde probleem is.

Hieronder een screenshotje van hoe de partities er atm uit zien:
[afbeelding]

edit:
Of heb ik tijdens de installatie iets verkeerds gedaan? Overal waar ik kijk zie ik dat als je Ubuntu na Windows installeert, dat het eigenlijk meteen goed zou moeten gaan.
Ik had ook een soortgelijk probleem met EasyBCD, na een fresh install van 9.10 over 9.04 kon EasyBCD opeens niet meer naar grub doorbooten. Na wat zoekwerk kwam ik erachter dat het niet grub is wat gebruikt wordt maar grub2. Oplossing: een beta downloaden van easybcd (staat volgens mij ergens op hun forum). Voor de rest neem ik aan dat je bootloader netjes is weggeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chester
  • Niet online
skinlee78 schreef op woensdag 02 december 2009 @ 08:36:
Volgens mij zijn hier nu 2 topics met exact hetzelfde probleem:
[Ubuntu]Installatie succesvol afgerond, maar boot niet
Misschien te mergen?
Ah mijn excuses, die heb ik gemist, anders had ik daar wel gepost. Zie net wel dat zijn probleem is opgelost, maar mijn situatie is anders en zijn oplossing werkt dus niet in mijn geval.
rockmanz schreef op woensdag 02 december 2009 @ 09:03:
[...]

Ik had ook een soortgelijk probleem met EasyBCD, na een fresh install van 9.10 over 9.04 kon EasyBCD opeens niet meer naar grub doorbooten. Na wat zoekwerk kwam ik erachter dat het niet grub is wat gebruikt wordt maar grub2. Oplossing: een beta downloaden van easybcd (staat volgens mij ergens op hun forum). Voor de rest neem ik aan dat je bootloader netjes is weggeschreven.
Ah, tnx =) Zal dat eerst proberen voordat ik met de MBR ga zitten spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chester
  • Niet online
Met de beta van EasyBCD is het wel gelukt =) Heb nu alleen wel een ander probleempje: wanneer ik in de Windows Boot Manager Ubuntu kies, dan krijg ik eerst een half minuut lang "Try (hd0,0): NTFS5: No ang0" te zien, waarna ik wel netjes GRUB2 te zien krijg en door kan booten naar Ubuntu.
Zal morgen eens kijken naar supergrub. Het mooiste zou natuurlijk zijn als heel die Windows Boot Manager niet gebruikt wordt en GRUB2 meteen goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chester
  • Niet online
Een update; in geval andere mensen dezelfde probleem hebben.

"Try (hd0,0): NTFS5: No ang0" komt van EasyBCD af, dit omdat EasyBCD niet heeft geschreven in de 100MB partitie die Windows 7 aan maakt. Als je in Windows er een letter aan toe kent, en daarna GRUB2 toevoegd met EasyBCD werkt het wel =) Je kunt daarna de drive letter weer weg halen. Ik moet wel nog even GRUB2 instellen dat het meteen boot naar Ubuntu. Als ik later wat meer verstand heb van GRUB2 en het boot proces zal ik alsnog proberen om GRUB2 opnieuw te installeren zodat de Windows Boot Manager helemaal niet gebruikt gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:57
Misschien heb je hier nog iets aan. Heeft mij heel erg geholpen:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1014708
en: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1195275
Pagina: 1