s750 kapot, zelfbouw subwoofer?!

Pagina: 1
Acties:
  • 962 views

• jopiek
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-01 16:46

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Topicstarter
Ik heb het bekende probleem met de s750: ws. door oververhitting is e.e.a. kapot gegaan (fet en condensator ws, maar ja, kan het wel vervangen maar schijnt nauwelijks/niet lang te helpen).

Ik wil nu de versterker vervangen door een Denon AVR-1910 oid, maar vind het beetje zonde van subwoofer. er zit een 210 Watt 8Ω in de set. Zit allemaal op z'n chinees aan elkaar geplakt.

Dacht aan iets van dit:
http://www.hifisound.de/o...95411233eceed1f3.31759547
De HYPEX DS 2.0 - DIGITAL SUBWOOFER ACTIVEMODULE lijkt me wel wat, is wel iets minder zwaar dan de speaker kan, maar lijkt me wel voldoende (100W/8 Ω).

Zijn er hier mensen met nog tips of tricks voor me?

Cogito Ergo Credo

• daan08
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-07-2023

daan08

PEBKAC

Wat is een S750?
Denk dat die Hypex module zwaar overkill is, zeker prijstechnisch gezien kom je boven de nieuwprijs van zo'n Creative S750 set uit. Als dit daarover gaat..

• jopiek

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Topicstarter
bulldoze schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 21:54:
Wat is een S750?
Denk dat die Hypex module zwaar overkill is, zeker prijstechnisch gezien kom je boven de nieuwprijs van zo'n Creative S750 set uit. Als dit daarover gaat..
Tsja, maar een nieuwe set biedt ook geen soelaas want die is ook 500€. Kan voor een alternatief 7.1 systeem gaan. En excuus, ging idd over de Creative set. is cambridge overigens, anders had ik hem niet genomen, maar nu neem ik helemaal nooit meer creative, prutsrommel in de categorie van Trust, maar er komt wel goede klank uit als je de sub flink wegdraait.

Wat is alternatief voor die Hypex? Zie voor de rest niet veel alternatieven in Google. Nieuwe sub is ook duur en de woofer is op zich prima.

[ Voor 9% gewijzigd door jopiek op 02-12-2009 21:57 ]

Cogito Ergo Credo

• daan08

daan08

PEBKAC

Gainclone versterkerbordje en een trafo is wel haalbaar :)

Verwijderd

dit niks voor je ?

Voor linken naar Conrad de directe productlink gebruiken: Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/DqtnRqZ9egvgRKnGQnwrXbzZ/full.jpg

[ Voor 87% gewijzigd door FeaR op 02-12-2009 23:14 ]

• RK88
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-01 19:58
Best Jopiek,

Zelfbouw kan lastig zijn, maar als je dan toch een inbouwversterker koopt...dan is Hypex toch wel de betere keus. Klasse-D is nog steeds niet per definitie goed, maar bij Hypex hebben ze in ieder geval door hoe het wel moet. De hoofdontwerper achter Hypex geniet behoorlijk wat aanzien.

Als je ook zelf een nieuw kastje wilt ontwerpen: weet waar je aan begint. Een echt goede kast maken is een vak apart. Bij een willekeurig "kort-door-de-bocht" ontwerp benut je de capaciteiten van een driver vaak minimaal.

• daan08

daan08

PEBKAC

Maar Hypex class d is wel zwaar overkill voor een dergelijk setje, vooral qua kosten.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:32

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik zou eerder denken aan een mivoc am80, of een powersound xxl am5080. Stukje budgetvriendelijker :)

Wise enough to play the fool

• jopiek

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Topicstarter
RK88 schreef op woensdag 02 december 2009 @ 23:19:
Best Jopiek,

Zelfbouw kan lastig zijn, maar als je dan toch een inbouwversterker koopt...dan is Hypex toch wel de betere keus. Klasse-D is nog steeds niet per definitie goed, maar bij Hypex hebben ze in ieder geval door hoe het wel moet. De hoofdontwerper achter Hypex geniet behoorlijk wat aanzien.

Als je ook zelf een nieuw kastje wilt ontwerpen: weet waar je aan begint. Een echt goede kast maken is een vak apart. Bij een willekeurig "kort-door-de-bocht" ontwerp benut je de capaciteiten van een driver vaak minimaal.
Ik wilde gewoon de oude kast gebruiken en er aan de achterkant een voldoende dikke plaat geperst hout in zetten. Dan gebruik je zo veel mogelijk de features van het origineel. Die was op zich prima, alleen hebben ze niet nagedacht over warmteafvoer en zo...

@Suikerdinges, Tweakers.net verwacht dat je er een fatsoenlijke tumb van maakt...

Cogito Ergo Credo

• jopiek

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Topicstarter
bulldoze schreef op woensdag 02 december 2009 @ 22:02:
Gainclone versterkerbordje en een trafo is wel haalbaar :)
Nou ja, heb m'n eigen etstechniek, dus op zich moet het te doen zijn :)

Cogito Ergo Credo

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Ik ken verder die S750 niet, maar over het algemeen is het zo dat bijna alle 2.1/5.1/7.1 sets het sublaag electronisch boosten om zo maar kleinere subkastjes die toch redelijk laag gaan te krijgen.
Als je zo'n versterker vervangt door een hypex (die dus gewoon een plat frequentieverloop heeft) kan het dus best wel zo zijn dat het sublaag gewoon wegvalt. De condrad plate amps hebben wel nog een elektronische boost rond de 35Hz o.i.d.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:32

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Als je zelf kan etsen, dan kan je toch ook de oude versterker uit elkaar trekken en wat onderdelen opnieuw gebruiken (trafo, boost, aansluitingen, etc). Even kijken wat voor trafo er in zit, en dan eens kijken of er een tripath is die daarmee overweg kan? Dat is denk de meest budgetvriendelijke oplossing?

Wise enough to play the fool

• jopiek

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Topicstarter
teacher schreef op donderdag 03 december 2009 @ 10:18:
Als je zelf kan etsen, dan kan je toch ook de oude versterker uit elkaar trekken en wat onderdelen opnieuw gebruiken (trafo, boost, aansluitingen, etc). Even kijken wat voor trafo er in zit, en dan eens kijken of er een tripath is die daarmee overweg kan? Dat is denk de meest budgetvriendelijke oplossing?
Ik neem aan dat een tripath een driewegversterker is?!
print beunen is niet het probleem, het ding ontwerpen eerder, een uC aansturen is 1, een audio print maken twee.

Cogito Ergo Credo

• daan08

daan08

PEBKAC

Nee tripath is geen drie kanaals versterker. Waarom zou je prints maken als je complete kant en klare versterkers uit china kunt kopen? Dat is heel eenvoudig en goedkoop.

• jopiek

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Topicstarter
bulldoze schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 20:12:
Nee tripath is geen drie kanaals versterker. Waarom zou je prints maken als je complete kant en klare versterkers uit china kunt kopen? Dat is heel eenvoudig en goedkoop.
En daarmee loopt het zeker net zo af als met die creative rommel? Ik heb inmiddels wel de Denon 1709 ingesteld.

Cogito Ergo Credo

• WicKeD.El.GuPPo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02-06-2025
Ikzelf ben ook in het bezit van een defecte Creative Gigaworks S750 subwoofer. Tevens heb ik ook al enige tijd het idee om de subwoofer te bouwen en deze zodoende een tweede leven te geven.

Na uren zoeken op internet & Tweakers, verbaasde mij het dat er zo weinig over dit onderwerp te vinden valt. Dit mede gezien het feit dat honderden, zo niet duizenden, defecte S750's moeten zijn en de enorme (nog immer voortdurende) thread over defecte S750's, alleen al op het Creative forum zelf.

Het enige wat mij op dit moment er nog van weerhoudt om een inbouwversterker te kopen (bijv. een Hypex of van de site van Conrad o.i.d.) en deze vervolgens aan de bestaande subwooferspeaker aan te sluiten en in de originele kast te bouwen, is de subwooferspeaker zelf.
Ik was tot nu toe altijd in de veronderstelling dat speakers (standaard) 2 aansluitpunten hadden (i.c. plus/min). Deze speaker heeft echter 3 maal 2 aansluitpunten (zie foto) :? !

Afbeeldingslocatie: http://img42.imageshack.us/img42/8206/subs750.jpg

Kan iemand dit verder toelichten en tevens wat de bedoeling van zoveel aansluitingen is?

Tevens zou ik graag een antwoord willen hebben of deze speaker aangesloten kan worden op één van de genoemde inbouwversterkers.

[ Voor 15% gewijzigd door WicKeD.El.GuPPo op 20-02-2010 15:49 ]

• Elkristo78
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-11-2025
mijn versterker is ook defect,
is het eventueel mogelijk een andere versterker te kopen en de 7boxen hierop aan te sluiten?
is dit mogelijk en wat zijn de punten waar ik moet op letten?

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:24

FeaR

In GoT we trust

Een oud topic kicken én een eigen topic aanmaken (Creative GigaWorks S750 defect) is niet de bedoeling, daarom gaat deze op slot.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.