analoog 5.1 naar coax/optisch

Pagina: 1
Acties:

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:11
Is het mogelijk om met een kabel of klein apparaatje een analoog 5.1 signaal om te zetten naar coax/optisch/hdmi? Mijn receiver heeft nl. geen 5.1 analoge aansluiting en mijn SA-CD-speler zend geen 5.1 digitaal uit.

Ik zoek dus een goedkope manier om toch mijn SACD's op mijn Onkyo TR507 af te luisteren. Eventueel een MD-recordertje ertussen? Ik weet niet of dit mogelijk is? Mijn CD-speler heeft nl. Optical for MD:
Digitale uitgang (uitsluitend CD) voor MD / DAT: optisch (of is dit ook alleen 2.0)

Ik had het ook al in het Onkyo topic geprobeerd, maar het is toch eigenlijk meer een op zichzelf staand probleem, dus toch een eigen topic.

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:55
Heeft de SA-CD speler geen digitale (optisch of coaxiaal) uitgang?

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Dit lijkt mij een lastig probleem. Van analoog 5.1 naar digitaal 5.1 doe je niet zomaar. Wellicht bestaat er hardware voor, maar waarschijnlijk is dat dan voor professioneel gebruik en dus duur.

Heb je Wiki al gelezen? Wikipedia: Super Audio CD

PS3 lijkt mij een aardig oplossing. Maar slechts een beperkt aantal modellen ondersteunen SA-CD. Nieuwe modellen niet meer:
http://www.ps3sacd.com/faq.html#_Toc180147568

[ Voor 3% gewijzigd door Slogra op 01-12-2009 13:09 ]

• Paultje3181
Hij heeft SPDIF, maar op de een of andere manier zend de speler geen digitaal 5.1 uit. Dit schijnt een licentie-kwestie oid te zijn. Wat voor nut zou de PS3 hiervoor hebben?

Volgens mij heb ik een soort omgekeerde DAC nodig: een ADC oid ;)

Maar ik ben nog nooit zoiets tegengekomen.

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-01 19:32

page404

Website says no

het is niet eens een licentiekwestie. Aangezien de krampachtige industrie bang is voor bit-by-bit digitale kopieën van SACD mag het signaal nooit digitaal uitgezonden worden uit een SACD speler.
Volstrekt belachelijk natuurlijk, nu moet je een high-end signaal alsnog over een analoge kabel naar je versterker leiden. waarom zou dat SACD toch nooit aangeslagen zijn?

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

• Slogra
  • Niet online
De meeste SA-CD spelers ondersteunen geen digitaal uit i.v.m. kopieerbeveiliging. De digitaal uit op jouw speler zal waarschijlijk alleen voor CD's bedoeld zijn. Lees de handleiding eens.

De ps3 kan dit (volgens wiki):
Using HDMI will give access to multi-channel high-resolution PCM audio (converted from DSD).

Hoge kwaliteits geluid via HDMI lijkt mij de beste oplossing. I.t.t. multichannel geluid via spdif wat sowieso alleen maar Dolby Digital of DTS (beide lossy) aankan.

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-01 19:32

page404

Website says no

Gustav Mahler schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 13:32:
Wat doen we allemaal toch weer moeilijk. SACD's afspelen op CD spelert met S/PDIF. De SACD spelert kan dan de Kliko in.
volgens mij kan dat alleen met hybride disks, en dan zit je feitelijk een ordinaire cd af te spelen. als je een SACD only hebt kan je beter de disks mee in de kliko gooien.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

• Slogra
  • Niet online
Gustav Mahler schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 13:32:
Wat doen we allemaal toch weer moeilijk. SACD's afspelen op CD spelert met S/PDIF. De SACD spelert kan dan de Kliko in.
Hoe dan? Ten eerste zal je drive SA-CD's moeten kunnen lezen. Ten tweede zal het signaal naar DD of DTS omgezet moeten worden, want dat zijn de enige multichannel formaten die SPDIF ondersteunt. Ten derde is de kwaliteit van DD en DTS veel minder dan het originele SA-CD geluid, dus wat heb je er dan aan??

• Paultje3181
De cd's waar het hier om gaat zijn wel hybride-disks en kunnen dus 2.0 afgespeeld worden digitaal, maar daar koop je natuurlijk geen SA-CD Speler voor.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:38

FeaR

In GoT we trust

Ik heb wat reacties verwijdert met daarin flames naar bepaalde merken. Bepaalde personen kunnen ook nog een PM verwachten later op de avond.

Graag nu weer ontopic en geen merken-bashing meer.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:56
andersom bestaan ze volgens mij wel, van optisch naar 3x 3.5mm

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Hier een ander soort oplossing die niet leuk is om uit te voeren maar wel 100% werkt:
Ruil je 507 om voor een 506.

Verwijderd

Saturnus schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 19:32:
Hier een ander soort oplossing die niet leuk is om uit te voeren maar wel 100% werkt:
Ruil je 507 om voor een 506.
Ik denk, dat dat weinig zin heeft wat betreft digitaal afspelen. Het punt is, dat een SACD-spelert geen digitale uitgang heeft voor multichannel mode. Alleen voor 2.0. Dit is dan ook één van de redenen, waarom SACD een regelrechte flop is geworden.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2009 20:30 ]

• Paultje3181
Dat ruilen zou inderdaad een optie zijn... Dan zou ik mijn cd-speler analoog en optisch aansluiten en mijn Harmony omprogrammeren voor SACD en gewoon CD (andere ingangen). Niet ideaal (mis dan wellicht toch een HDMI, maar ja...)

Verwijderd

Het punt is, dat een SACD-spelert geen digitale uitgang heeft voor multichannel mode. Alleen voor 2.0. Dit is dan ook één van de redenen, waarom SACD een regelrechte flop is geworden.
Nee hoor dat klopt helemaal niet. Sterker nog, er zijn twee alternatieven voor digitale output op een SACD-speler: i.Link en HDMI. Die eerste is alweer uit de mode, die laatste is in. Daarmee kun je pure DSD 2.0 en 5.1 streamen, als de SACD-speler en de receiver dat ondersteunen. PS3 doet dat niet, die converteert alles naar high-resolution PCM (24-bit 176.4 kHz, alweer voor zover je AVR dat aankan).

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met "alleen voor 2.0" want alle spelers met i.Link of HDMI die ik ken doen zowel stereo als 5.1. Waarschijnlijk bedoel je dat er (oudere) SACD-spelers zijn met SPDIF output maar die werkt dan typisch alleen voor gewone CD's en de CD-laag van hybride SACD's. Dat is niet zozeer een kwestie van licenties. Voor DSD over optical of coax is gewoon geen standaard ontwikkeld. Ik weet ook niet of de bandbreedte het toe zou laten.

Tot slot: het aanvankelijk ontbreken van een digitale uitgang is waarschijnlijk nog een van de minst belangrijke redenen voor het beperkte succes van SACD.
Pagina: 1