Linux laptop als externe HD gebruiken.

Pagina: 1
Acties:

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Bestaat er een truuk of module om een computer zich via een usb verbinding als externe schijf te laten voordoen?

Hetzij de hele schijf, of alleen een bepaalde map.

Dit wil ik graag omdat ik een TV heb die media afspeelt wat op een externe usb schijf staat. Normaal moet ik eerst spul van mijn laptop overkopieren en het zou fijn zijn die stap te kunnen overslaan. Ik kan er via google erg weinig over vinden omdat de resultaten vervuilt worden met externe schijven. (duh :P)

Wat dan misschien ook zou kunnen is dat ik de NAS netwerkschijf als externe schijf gebruik, omdat het eigenlijk een mini linuxcomputer is. De netwerkschijf kan alles behalve via usb als externe schijf worden aangesloten.

Ik kwam wel dit tegen:
You can do this with Mac OSX on a Mac Laptop. You just shut the laptop down, plug it into the desktop via USB or FireWire, and then reboot the laptop while you hold down the letter "t"
Zelf heb ik geen Mac en geen idee hoe dat intern werkt, maar ik weet wel dat OSX op Unix is gebaseerd dus misschien geeft dat wat hoop.

[ Voor 3% gewijzigd door Sando op 01-12-2009 04:58 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-01 12:55

Bergen

Spellingscontroleur

Volgens mij kan dat niet zomaar. De laptop is een USB-host en een harde schijf is een USB-client. De host zou zich dus als client moeten voordoen en die functionaliteit zit niet in de gemiddelde USB host controller ingebakken.

Zo kun je ook geen 2 pc's via USB met elkaar verbinden. Althans, niet met een gewone USB-kabel. Je hebt een speciale kabel nodig, zoals deze: http://www.hardwaresecrets.com/article/248 of deze http://catalog.belkin.com...process?Product_Id=275561.

Ik vermoed dat het kastje in het midden ervoor zorgt dat het voor beide pc's lijkt alsof een client is aangesloten, maar precies weet ik het niet. Misschien kun je via zo'n kabel ook doen wat jij wilt...

[edit]
Volgens deze thread zou het inderdaad moeten kunnen met zo'n kabel.

[ Voor 21% gewijzigd door Bergen op 01-12-2009 05:11 ]

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Geinig idee, lijkt een beetje op de null-modem van vroeger :)
Maar hiervoor moet ik drivers installeren aan beide kanten en mijn tv kan dat niet.

Misschien heb je gelijk dat het niet zomaar kan, ik weet ook niet of het kan maar ik hoop het. Ik denk een beetje aan custom software die men vroeger voor printerpoorten, compoorten etc. schreef om ook dingen te kunnen doen die eigenlijk niet konden. Zoals data printen naar de TI-83 rekenmachine en vervolgens geluid horen door een koptelefoon in de datapoort te stoppen.

Ik weet niet of de opzet van USB het technisch onmogelijk maakt, maar theoretisch zou de output toch kunnen zeggen wat een host wil horen om te denken dat het een client schijfstation is.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-01 12:55

Bergen

Spellingscontroleur

Idd, misschien met alternatieve drivers voor de host controller, maar die ben ik nog niet tegengekomen. Leuk project. :)

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Kijk eens naar de "gadget" drivers. Dat is een API voor telefoons en NAS'en en andere apparaten die Linux draaien en USB moeten aanbieden, al vraag ik me af of je ook de juiste hardware in je pc hebt.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Klopt, driver heet g_file_storage.

Probeer het hier eens mee:
http://www.linux-usb.org/gadget/file_storage.html

Je hebt volgens mij nog steeds een "speciale" kabel nodig, ook al weet ik dat niet helemaal zeker (staat in ieder geval niks over in het bovenstaande artikel)

*edit:
Nog meer info:
http://wiki.davincidsp.com/index.php/USB_File_Storage_Gadget

Lijkt dus wel met een gewone USB kabel te kunnen.

[ Voor 42% gewijzigd door Rainmaker op 01-12-2009 17:52 ]

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Hey bedankt, dat is heel erg de goede kant op!

Ik probeer nog meer info te zoeken. Het is wellicht een beetje te technisch voor mij. Daarnaast is de NAS firmware alleen gedeeltelijk open source, en volgens de FSG documentatie werkt die gadget met een dummy fs en ik kan moeilijk mijn hele fs naar een dummy kopiëren.

Ik hoop dat iemand een dergelijke truuk al eens succesvol heeft toegepast.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Pagina: 1