Ik heb de EM7080 nu ook een paar dagen binnen. De eerste indrukken kwa looks van het kastje waren direct positief, en kon me dan ook prima vinden in de woorden staande in
simmayor's review:
"Het design van de EM7080 bevalt me wel, het lijkt een beetje op de Apple Mac Mini"
Direct na ontvangst een -nog rondslingerende- harddisk van 250Gig ingebouwd (oude 7200 toeren Hitachi Deskstar), ging zeer gemakkelijk. Kan eigenlijk weinig fout gaan.
Aangesloten via HDMI, direct daarna een firmware update (1.0.2.5) gedaan, de samba/torrent uitbreiding geinstalleerd - ging allemaal vlekkeloos.
Wat eigenlijk wel direct opviel tijdens het eerste gebruik, was dat de fan toch niet geheel stil bleek te zijn. Maar wat nog erger was: een gruwelijk gezoem van de harddisk. Mede doordat de EM7080 zich op een houten ondergrond bevindt (kast), klinkt deze zoem nog harder door. Nu heeft dat weinig te maken met de EM7080 zelf natuurlijk, maar daardoor ben ik wel gaan kijken naar een goedkope SSD (volledige stilte graag!) oplossing (puur voor tijdelijk opslag, torrent downloads etc) in de EM7080. Een 2.5" SSD lijkt niet te gaan passen, daarvoor heb ik een goedkope 3.5" behuizing op het oog:

Een SSD in de EM7080 lijkt me toch geen probleem te vormen? (Lees: Geen zwaar prestatie degraderende firmware/SSD incompatibiliteiten etc?)
Het andere afspeel werk gaat dan wel plaatsvinden via samba/upnp.
De fan lijkt trouwens wat 'indraai' tijd nodig te zijn, ik hoor deze nu nauwelijks meer (ik stoor me er i.i.g niet aan, en ik kan me nog al redelijk gauw aan zulke dingen storen

)
Het menu is idd misschien wat sober, maar wel functioneel en bovenal: Reageert direct!
Kwa materiaal speelt de EM7080 vanaf HDD
alles af wat ik em heb voorgeschoteld (AVCHD iso's tot aan opgenomen transport streams van m'n dreambox. flac etc) - had ik ook niet anders verwacht. Zonder haperen.
Goed, toen de EM7080 maar eens verhuist van een HDMI/LCD combo naar een SCART/(4:3)Beeldbuis opstelling. Bakje aangesloten (met scart verloop) op composiet/AudioL+R, en wat me het eerste opviel: Het langzaam roterende bandpatroon in beeld op de TV! Dit lijkt me een typisch geval van EMI (Electromagnetic interference) op de analoge aansluitingen- door de harddisk (niet voor niets kom je soms de aanbevelingen tegen om een HDD op de kop te monteren in bijv. sommige satelliet tuners). De mogelijkheid om een HDD ondersteboven te monteren in de EM7080 is er in iedergeval niet. Zijn er meer mensen die dit is opgevallen? Of is hier iets anders aan de hand? Ook is het menu uitgerekt in 4:3 weergave t.o.v. de 16:9 weergave.
Tot nu toe heb ik als laatste de samba/upnp mogelijkheden getest. Samba i.c.m. met Windows 7 is een hel lijkt het wel. Mede af te leiden uit de berichten in dit topic, vele op het www, en uit eigen ervaring: Het is geen gelukkige combinatie. Wat voor de een werkt, hoeft voor de ander helemaal niet te werken. Geen 'golden rule' zo op het eerste oog. Op Windows XP (x64) liep samba daarentegen eigenlijk probleemloos.
De upnp(-av) mogelijkheden heb ik getest m.b.v. DBViewer Pro/Recording Service (op Win XP x64) en WMP 12 op Windows 7:
De EM7080 ziet de upnp server van DVBViewer (programma om satelliet kanalen te ontvangen) direct, en laat ook alle satelliet kanalen zien. Zo is zappen door deze kanalen heen ook via de EM7080 mogelijk (alhoewel het bakje soms wel heel lang blijft 'hangen' op een 1ste kanaal die in een bepaalde provider map staat). Ook moet ik dit nog VEEL uitgebreider testen, want ik ben wat fout meldingen tegengekomen (audio stream to slow - o.i.d.?) die achteraf te wijten waren aan gecodeerde kanalen. Zappen door de FTA kanalen (geen FTA HD kanalen kunnen testen helaas to nu toe) gaat over het algemeen goed, alleen was soms een druk op de pauze/play knop nodig om audio/video synchroon te laten lopen, dan wel een bepaalde 'schokkerigheid' eruit te krijgen (of dit eventueel aan de DVBViewer config ligt wordt nog getest).
De WMP 12 upnp server werdt ook direct gevonden. Alleen deed ik hier wel hele vreemde constateringen.
Ik zal eerst even uitleggen hoe ik het getest heb:
-Rechtsklik op het netwerk icoontje (in 'systeemvak' naast klok)
-Netwerkcentrum openen
-Geavanceerde instellingen voor delen wijzigen (links in menu)
-Iets naar beneden toe scrollen, en
Opties voor mediastreaming selecteren...
Kies (bij 'Onbekend apparaat' in mijn geval) voor Aanpassen (eventueel eerst nog 'toegestaan'), en vink daar aan 3x de lijntjes beginnende met "Alle ...."
Daarna alles bevestigen, en het testen kan beginnen.
Open Windows Media Player 12, en kies links in het menu video.
Nu heb ik in het vak rechts ervan, allerlei video's gesleept. Opgenomen transport streams (*.ts), avi's etc.
Bestanden die WMP niet kan afspelen, kunnen daar ook niet in komen te staan (dus geen .mkv's etc. zo lijkt het). Ok, volgende stap: De EM7080 laten zoeken naar de upnp server. Vindt ie direct. Alle video's -zojuist erin gesleept- ook. En dan de vreemde bevindingen:
Video's die perfect via HDD of Samba (en ook in WMP12 zelf) afgespeeld kunnen worden doen het niet. Dit komt voor met opgenomen *.ts files (vanaf dreambox) (Zie FatalError !!):
Maar ook met een bestand als: heroes.412.hdtv-lol.avi (Zie ongeldig bestand !!!)
Voor wat betreft de bestanden die het wel doen (video, afbeeldingen en audio doen het perfect via WMP12-upnp), ze worden
allemaal weergegeven met 29.79fps, terwijl ze bijv 25.00fps zijn!! (Ondanks diverse PAL/NTSC etc instellingen)
Dit heeft een nogal 'stroperige' weergave tot gevolg.
Dezelfde bestanden vanaf HDD/Samba worden dan wel op de juiste manier weergegeven:
Dit zijn wat eerste constateringen, en het kan goed zijn dat het 1 en ander aan WMP12 ligt. Of aan wat niet perfecte configuraties misschien, maar dat leidt me wel tot de volgende vragen:
- Is een Solid State Drive (SSD) probleemloos mogelijk in de EM7080 (al dan niet in 3.5" behuizing)?
- De menu verhoudingen kloppen niet helemaal in 4:3 modus, t.o.v. 16:9. Beeld instellingen (in EM7080 menu) veranderen hier niets aan. Een beetje als het 16:9 versus 4:3 menu gebeuren op DVD's (knoppen posities, uitgerekte iconen). Kan een firmware update dit cosmetische detail verhelpen?
- Het roterende bandpatroon zichtbaar via analoge aansluiting is dat normaal, en hebben meer gebruikers hier er last van? Of?
- Alle bestanden afspeelbaar via HDD/Samba dienen toch ook via upnp afspeelbaar te zijn? Of is dit een typische WMP12 fout?
- Wie heeft nog meer problemen met alleen 29.97fps weergave (niet alleen het getalletje he, ook zichtbaar minder vloeiende weergave) in upnp (via WMP12) modus?