Toon posts:

Advies gevraagd | Samenstelling grafische PC's

Pagina: 1
Acties:
  • 343 views

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Deze week moet ik defnitief een pc samengesteld hebben voor ons nieuwe kantoor dat we in januari in gebruik gaan nemen. Het gaat in eerste instantie om 2 systemen voor grafische vormgevers.

Waar wordt het voor gebruikt?

- Photoshop cs4
- InDesign cs4
- Illustrator cs4
- Evt. videobewerking

- Besturingssysteem: Windows 7 64bit

Richtlijn voor het budget is 1250.- euro EXCLUSIEF BTW per pc.

Ik heb zelf al even wat samengesteld, maar ben niet uit over de beste optie:

optie 1:

Nieuwste van het nieuwste wat mogelijk is binnen mijn budget. Behoud langer haar waarde en zal het snelste werken. Kan in eerste instantie alle software draaien zonder me daar zorgen over te hoeven maken.

optie 2:

Een goed werkende pc met een socket 775 moederbord en ddr2 geheugen, een dualcore of quad (welke is het beste).

Dit is mijn tijdelijke lijstje:

Moederbord:
Asus P6T SE € 155,85

Processor:
Intel Core i7 920 € 222,95

Videokaart:
XFX GeForce 250 GTS 512MB GDDR3 € 99,00

Geheugen:
Corsair Dominator TR3X6G1600C8D 6gb € 158,70

Behuizing:
Nexus Edge € 121,73

Voeding:
Corsair VX550W € 64,72

Harddisk:
WD Caviar Green WD6400AACS, 640GB € 45,16 (2x)

Brander:
Sony AD-7240S € 18,25

Monitor:
Benq E2420HD € 210.- (2x)

Software:
Windows 7 Professional 64bit NL € 110.-

Toetsenbord & Muis
Logitech € 50.-

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2009 21:02 ]

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Als grafisch vormgever geef je (lijkt mij) veel om kleurechtheid (i.v.m. afdrukken), dus kan je niet beter een iets duurdere monitor kiezen?

Verwijderd

Topicstarter
Aloys schreef op zondag 29 november 2009 @ 20:59:
Als grafisch vormgever geef je (lijkt mij) veel om kleurechtheid (i.v.m. afdrukken), dus kan je niet beter een iets duurdere monitor kiezen?
Tsja, een iets betere monitor (die wel kleur-echt is) kost al snel 2x zoveel en we werken met dual screen...
Daarnaast zetten we er waarschijnlijk ook nog een i-mac neer, deze hebben een redelijk goeie weergave dus kun je hierop evt. controles doen als je twijfelt over de kleurechtheid.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2009 21:04 ]

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:40

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ik vind je optie 1 wel raar en tegensprekend eigenlijk.
Wat jij zegt is het volgende:
Het nieuwste van het nieuwste behoudt het langst zijn waarde.

Terwijl naar mijn weten juist het nieuwste van het nieuwste gigantisch snel in waarde keldert.

En met Aloys, geef goed uit aan goede kleurechte (IPS?) schermen, anders krijg je daar echt gezeur mee.

Overigens, werken jullie met dual-widescreen? Of nu nog met dual-grootbeeld-screen?
Denk er bij het scherm ook aan dat een goede verstelbaarheid (hoogte e.d.) van groot belang is, een goed afgesteld scherm werkt prettiger en sneller en bovenal voorkomt het grotendeels nekklachten enz.
(hetzelfde geldt overigens ook voor muis en keyboard, ik weet niet hoe je daar mee om moet gaan in je budget, maar een goede ergonomische muis is van levensbelang wil je RSI voorkomen)

[ Voor 40% gewijzigd door bartvl op 29-11-2009 21:16 ]

Life is not about specs, it is about joy!

Verwijderd

Topicstarter
bartvl schreef op zondag 29 november 2009 @ 21:08:
Ik vind je optie 1 wel raar en tegensprekend eigenlijk.
Wat jij zegt is het volgende:
Het nieuwste van het nieuwste behoudt het langst zijn waarde.

Terwijl naar mijn weten juist het nieuwste van het nieuwste gigantisch snel in waarde keldert.

En met Aloys, geef goed uit aan goede kleurechte (IPS?) schermen, anders krijg je daar echt gezeur mee.

Overigens, werken jullie met dual-widescreen? Of nu nog met dual-grootbeeld-screen?
Denk er bij het scherm ook aan dat een goede verstelbaarheid (hoogte e.d.) van groot belang is, een goed afgesteld scherm werkt prettiger en sneller en bovenal voorkomt het grotendeels nekklachten enz.
(hetzelfde geldt overigens ook voor muis en keyboard, ik weet niet hoe je daar mee om moet gaan in je budget, maar een goede ergonomische muis is van levensbelang wil je RSI voorkomen)
Nou ik bedoel een pc van 1000 euro net niet apparatuur levert na 1 jaar misschien nog 500 euro op
terwijl een pc van 1200 euro beter apparatuur nog 700 oplevert dus in verhouding kost het me niets meer en heb je toch een snellere pc. Wat bedoel je met Aloys? Ik heb 10 verhogingen besteld voor de monitoren :-) ergonomische muis... tsja de meeste vormgevers werken op apples en als je ziet wat daar bij zit... ik heb wel gekozen voor een lasermuis met draad van logitech (met vliegwiel) die wel lekker in de hand ligt, deze kost 30 euro en het toetsenbord ook. Maar dat zoek ik nog wel even uit...

p.s. het is een startend bedrijf dus we werken nog nergens mee

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2009 21:40 ]

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:40

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Met Aloys bedoelde ik de opmerking van Aloys een post boven mij met betrekking tot kleurechtheid en dergelijke.
Ik blijf er overigens bij dat je je wel erg makkelijk rijk rekent. Ik ga er namelijk niet vanuit dat die meer investering van 200 euro ook daadwerkelijk zijn waarde behoudt.
En als we het dan toch over invoerapparatuur hebben. Moeten er ook nog tekentablets oid bij? Dat is namelijk ook een aardige kostenpost als je het kwalitatief goed wilt doen.

Ik zie het overigens net pas, maar ik vind die casing wel érg duur hoor. Uiteraard is het je eigen keuze als je zoveel geld uitgeeft aan het design, merken als Apple zijn al de bocht om gekomen dus ik snap het ergens wel. Maar toch, als de kast gewoon ergens onder een bureau staat kun je daar toch ook weer 80 euro besparen/anders investeren.

[ Voor 27% gewijzigd door bartvl op 29-11-2009 21:52 ]

Life is not about specs, it is about joy!

• Nietzman
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-12 11:04

Nietzman

Woei!

Tja, doe je vormgever een lol en haal gewoon 2 iMacjes. Wat is het nut om een aparte derde aan te schaffen?

Verwijderd

Topicstarter
Nietzman schreef op zondag 29 november 2009 @ 21:51:
Tja, doe je vormgever een lol en haal gewoon 2 iMacjes. Wat is het nut om een aparte derde aan te schaffen?
Zit ook een ict-er bij... vandaar en een mac heeft gewoon z'n beperkingen.

Verwijderd

Topicstarter
bartvl schreef op zondag 29 november 2009 @ 21:49:
Met Aloys bedoelde ik de opmerking van Aloys een post boven mij met betrekking tot kleurechtheid en dergelijke.
Ik blijf er overigens bij dat je je wel erg makkelijk rijk rekent. Ik ga er namelijk niet vanuit dat die meer investering van 200 euro ook daadwerkelijk zijn waarde behoudt.
En als we het dan toch over invoerapparatuur hebben. Moeten er ook nog tekentablets oid bij? Dat is namelijk ook een aardige kostenpost als je het kwalitatief goed wilt doen.

Ik zie het overigens net pas, maar ik vind die casing wel érg duur hoor. Uiteraard is het je eigen keuze als je zoveel geld uitgeeft aan het design, merken als Apple zijn al de bocht om gekomen dus ik snap het ergens wel. Maar toch, als de kast gewoon ergens onder een bureau staat kun je daar toch ook weer 80 euro besparen/anders investeren.
Tsja, het is een open kantoor dus ik wil wel wat uitstraling genereren. Tekentablets gebruiken we in eerste instantie niet. Mijn voornaamste vraag is of ik betere een dual core, quad core of een i7 kan nemen.

En qua prijs moet je niet vergeten dat je op tweakers zit, dus verstand hebt van computers. Er is een enorme doelgroep die z'n computer laat samenstellen door de locale computerboer. Die dus niet zelf samensteld en niet op de hoogte is van prijzen van componenten. Die verkoop je dus makkelijk zo'n pc.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2009 22:09 ]

• Giant87
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-12 16:05
Je kan op een mac ook windows 7 installeren :)

Qua windows pc zit je met een i7 wel goed, iets beter op de toekomst voorbereid mbt tot upgraden etc. Photoshop houdt vooral van geheugen en een leuke cpu dus dat zijn de belangrijkste zaken. Daarnaast een goede monitor en je bent klaar.

p.s. ik vind die Nexus Edge persoonlijk ontzettend lelijk en helemaal niks uitstralen (behalve dat het een kluisje ofzo lijkt)

Kan je net zo goed een bijna €100 goedkopere pricewatch: Gigabyte GZ-M1BPD-700 Zwart halen.

Ook strak, veel goedkoper en niet zo lomp.

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagemedium/1254927002.jpeg

Ik noem maar wat, ik zou gewoon nog wat meer behuizingen bekijken. Desnoods een antec sonate 3, heb je gelijk een goede 500watt voeding erbij.

p.s. waarom geen zakelijk HP of Dell workstation? Heb je gelijk service erbij.

[ Voor 125% gewijzigd door Giant87 op 29-11-2009 22:13 ]

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-12 17:29
en dat geheugen is ook te duur, daar kan je minstens 70/80EU op besparen. koop een corsair valueselect 6gb setje met 1333mhz

• Ch3cker
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18-12 23:33

Ch3cker

Testlab Teamlead
Verwijderd schreef op zondag 29 november 2009 @ 22:07:
[...]

Tsja, het is een open kantoor dus ik wil wel wat uitstraling genereren. Tekentablets gebruiken we in eerste instantie niet. Mijn voornaamste vraag is of ik betere een dual core, quad core of een i7 kan nemen.

En qua prijs moet je niet vergeten dat je op tweakers zit, dus verstand hebt van computers. Er is een enorme doelgroep die z'n computer laat samenstellen door de locale computerboer. Die dus niet zelf samensteld en niet op de hoogte is van prijzen van componenten. Die verkoop je dus makkelijk zo'n pc.
Voor zover ik weet ondersteund iig Photoshop (volgens mij die andere Adobe programma's ook) multicore. Als je dan dus een dual core met een quad core op dezelfde kloksnelheid en met hetzelfde cache geheugen zou vergelijken, zou de quad core over het algemeen sneller zijn. Een i7 is dan weer de overtreffende trap.

Overigens kan je ook een i5 systeem samenstellen?

P.S. Je kan je bericht ook editen in plaats van twee berichten onder elkaar te zetten. =]

[ Voor 5% gewijzigd door Ch3cker op 29-11-2009 22:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Giant87 schreef op zondag 29 november 2009 @ 22:08:
Je kan op een mac ook windows 7 installeren :)

Qua windows pc zit je met een i7 wel goed, iets beter op de toekomst voorbereid mbt tot upgraden etc. Photoshop houdt vooral van geheugen en een leuke cpu dus dat zijn de belangrijkste zaken. Daarnaast een goede monitor en je bent klaar.

p.s. ik vind die Nexus Edge persoonlijk ontzettend lelijk en helemaal niks uitstralen (behalve dat het een kluisje ofzo lijkt)

Kan je net zo goed een bijna €100 goedkopere pricewatch: Gigabyte GZ-M1BPD-700 Zwart halen.

Ook strak, veel goedkoper en niet zo lomp.

[afbeelding]

Ik noem maar wat, ik zou gewoon nog wat meer behuizingen bekijken. Desnoods een antec sonate 3, heb je gelijk een goede 500watt voeding erbij.

p.s. waarom geen zakelijk HP of Dell workstation? Heb je gelijk service erbij.
Tjsa alleen heb ik voor hetzelfde geld 1 imac dus 1 monitor en een dual core processor ipv een i7..
Jouw kast vind ik persoonlijk weer erg lelijk :-)

Verwijderd

Topicstarter
thijszor schreef op zondag 29 november 2009 @ 22:10:
en dat geheugen is ook te duur, daar kan je minstens 70/80EU op besparen. koop een corsair valueselect 6gb setje met 1333mhz
Ondersteund dat moederbord dan wel 1333mhz?

• Ch3cker
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18-12 23:33

Ch3cker

Testlab Teamlead
Ik heb hier even een systeempje samengesteld, wat mij wat praktischer leek :

http://tweakers.net/ext/p...2C247187%2F2%2C246893%2F1

Hieronder even mijn commentaar bij jouw lijstje gezet.
Verwijderd schreef op zondag 29 november 2009 @ 20:57:
(...)

Moederbord:
Asus P6T SE € 155,85

Niks op aan te merken. Een van de (zo niet de) goedkoopste moederborden voor socket 1366.

Processor:
Intel Core i7 920 € 222,95

Eigenlijk de enige verantwoorde keus bij een i7 processor gezien de prijzen van de iets hoger geklokte varianten.

Videokaart:
XFX GeForce 250 GTS 512MB GDDR3 € 99,00

Waarom zo'n dure rebranded kaart? Zoiezo zal je GPU kracht in dit systeem niet echt nodig hebben, toch?
Om niet té veel concessies te maken een 4770 :

pricewatch: XFX Radeon HD 4770 HD-477A-YDFC

Geheugen:
Corsair Dominator TR3X6G1600C8D 6gb € 158,70

Overpriced geheugen. Deze OCZ reepjes zullen het prima doen :

pricewatch: OCZ Gold Low-Voltage OCZ3G1333LV6GK

Behuizing:
Nexus Edge € 121,73

Ik begrijp dat het design een belangrijk punt is, maar deze fraaie kast is óók erg mooi, en iets goedkoper :

pricewatch: Fractal Design Define R2 Zwart

Voeding:
Corsair VX550W € 64,72

Voor een kleine meerprijs een iets zwaarder model van Cooler Master, die al een hele tijd een top voeding levert met de M620 :

pricewatch: Cooler Master Real Power M620

Harddisk:
WD Caviar Green WD6400AACS, 640GB € 45,16 (2x)

De nieuwe F3 serie van Samsung hebben 500 GB platters. Deze spinnen ook nog eens op 7200 toeren per minuut, wat de schijven aardig wat sneller maken :

pricewatch: Samsung Spinpoint F3 HD502HJ, 500GB

Brander:
Sony AD-7240S € 18,25

Niks op aan te merken.

Monitor:
Benq E2420HD € 210.- (2x)

De monitor is een vrij persoonlijke, doch belangrijke keus. Ik zou twee IPS schermen kopen voor de doeleinden waar jij het voor wilt gebruiken. Maar dan moet er wél weer diep in de buidel worden getast.. Ik heb de Benq's maar laten staan.

Software:
Windows 7 Professional 64bit NL € 110.-

Houd er rekening mee dat misschien niet alle software die jij wilt draaien op windows 7 draait, of misschien niet op 64 bit. De meeste programma's wel, maar het is altijd goed dit van te voren even na te kijken.

Toetsenbord & Muis
Logitech € 50.-

Geen specificatie, persoonlijk.
Hoop dat jer er wat aan hebt. =]

edit :
Verwijderd schreef op zondag 29 november 2009 @ 22:36:
[...]

Ondersteund dat moederbord dan wel 1333mhz?
Ja, dat moederbord ondersteund 1333MHz geheugen. Sterker nog, hij ondersteund eigenlijk geen 1600 MHz geheugen. Hij kan het wel aan, maar dan moet je het geheugen handmatig 'overclocken' naar 1600 MHz.

zie : http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=t4yhK6y9W9o7iQ9E

[ Voor 7% gewijzigd door Ch3cker op 29-11-2009 22:58 ]

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-12 21:02

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica