[PSU] Droge cap zorgt voor herstartende pc (+oplossing)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukekiller
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23-03-2021
Hierbij wil ik een verslagje geven van het probleem van de herstartende Zalman ZM600-HP voeding. Gisteren heb ik mijn probleem met deze PSU opgelost en ik wil de rest van de wereld hier ook van laten profiteren. Daarom deze uitleg en eventueel een discussie over dit onderwerp. Zeker omdat ik een tijdje geleden een kapot scherm, een Fujitsu Siemens W19-1, op dezelfde manier heb kunnen doen herleven. Ook eigenaars van een OCZ GameXstream 700 W zouden dit probleem kunnen hebben.

Bij het begin beginnen dan.

De Zalman PSU is schat ik tussen 2006 en 2007 aangekocht (het beeldscherm trouwens ook). In juni 2008 werd de oude nvidia 7900GTX die ik had vervangen voor een ATI HD4870 en de PSU leek nog ruimschoots te volstaan. Het ging dan ook goed en niets leek te wijzen op instabiliteit.

TOT ik Far Cry 2 kocht. Herstarten van de pc op willekeurige momenten. In het begin kon ik wat spelen, maar na een tijdje gebeurde de reboot tijdens het laden. De naam leek na een tijdje toepasselijk te worden. Andere spellen zoals TF2 gingen zonder problemen maar na een tijdje ook niet meer. :(

Problemen met voeding zijn vaak moeilijk te herkennen, maar op het eind had ik alles al gehad en kwam ik erbij uit. Ik ging me snel een nieuwe PSU kopen (Cooler master M700 deze keer). En de problemen waren voorbij. Maar in die tijd had ik wel een aantal dagen na het werk zitten troubleshooten aan een herstartende pc. Toevallig had ik 2 Zalman voedingen gekocht, 1 voor een vriend, en deze heeft het een paar maanden later begeven. Hij had trouwens ook Far Cry 2 gekocht.

De oplossing:

Ik heb de voeding een tijdje aan de kant laten liggen, maar gisteren ben ik in actie geschoten. Ik had al heel wat gelezen over het slechte electrolyt dat in verschillende condensators beland is, en heb er 1 gevonden in deze voeding. Een piepkleine Capxon 100µF 25V 105 graden , als enige verstopt tussen de koellichamen van de transistors. op de componentenkant wordt deze aangeduid als "C41" en aan de onderkant als "Z41". Ik heb deze losgesoldeerd en vervangen door wat bredere 100µF 50V (hadden geen 25V meer). Nu staat deze voeding weer zonder problemen te draaien op een quadcore setup met de 4870. OCCT power supply test is gedaan voor meerdere uren, dus ik ben er redelijk gerust in.

Het lijkt er dus op dat deze ene condensator voor stabiliteitsproblemen zorgt in de voeding bij hoge belastig (+20-30A op de 12V) waardoor deze zich voor de veiligheid maar herstart. De condensator is gemakkelijk te herkennen aan een licht opgezwollen bovenkant.

referenties:
Badcaps (site met info en mogelijkheid tot herstelling)
Zalman ZM600-HP review + vergelijking met OCZ GameXstream 700W
GOT topic over rebootende pc met Zalman ZM600-HP

Tenslotte een foto ter verduidelijking voor de tweakers die willen gaan knutselen }:O :
Afbeeldingslocatie: http://3.bp.blogspot.com/_XLlAn7y4oOs/SxKTofTpqZI/AAAAAAAAAEI/uzCorJObeuk/s1600/inside.jpg
ps de printplaat zit met 3 schroeven vast en de 3de zit tussen de kabelwarboel rechtsboven de pijl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Volgens mij is het probleem van deze voeding de vier 12 voltlijnen met elk een lullig max vermogen van 16 ampère. Het komt volgens mij nog al eens voor dat 1 lijn te veel wordt gelast en de OCP inschakelt.

Wat ik ook wel eens als oplossing heb gezien bij deze voeding is het gebruiken van een verloopje van molex naar 6 pins PEG. :)

Iig leuk gedaan. :9

[ Voor 3% gewijzigd door -The_Mask- op 30-11-2009 00:14 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukekiller
Die verloop truc had ik ook al eens geprobeerd, maar werkte niet (meer) . Deze psu heeft dienst gedaan in een distributed computing project (cpu+gpu) en is dus goed 247 belast geweest. Nu kan ze dit wel weer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb zelf ook last van herstartende pc en flikkerende ledjes op een zalman ZM600HP.

Hij heeft het een paar jaar goed gedaan met:

ASUS P5KR
2 HDD van 1000 en 500 GB
6 GB RAM
C2D 8400
NVIDIA 9600GT
SB PLATINUM SOUNDCARD
1 DVDBRANDER

Ik zal er eens naar kijken of ik deze condensator ook heb en deze vervangen voor een andere en of ik ermee gered ben.

(Voeding is gekocht op 24-7-2007)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2011 01:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dukekiller schreef op zondag 29 november 2009 @ 16:43:
De condensator is gemakkelijk te herkennen aan een licht opgezwollen bovenkant.
Hoe bedoel je met licht opgezwollen bovenkant? Dat de condensator bij jou eruit zag alsof ie opgezwollen was? Op de foto ziet ie er echter heel normaal uit? Ik heb ook last van continu herstartende pc en sinds het vervangen van de voeding door een noname 450watt voeding is het niet meer gebeurd.

Ik heb de voeding opengeschroeft en de printplaat los gekregen. Echter twijfel ik nog of ik deze ene condensator moet vervangen omdat er ogenschijnlijk niets aan mankeert. Alle andere condensatoren zien er ook normaal uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://ww2.justanswer.com/uploads/TVTech1/2010-06-06_133053_Caps_Bulged.jpg

Zo kan die er dan uitzien. Overigens heeft de StealthXStream van 600W ook last van slechte condensators, ook het zelfde design (FSP Epsilon) als deze voedingen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukekiller
Bitjesmaker, je vindt de condensator tussen de 2 transformatoren (die gele dingen) en de koelvin van de transistors. Het is een redelijk lange en smalle condensator en ik heb ze moeten vervangen door een wat korter en breder. Met de pootjes langer te houden past ze er dan wel tussen.
De rest van de condensators hebben (nog) geen probleem bij mij...
De foto was niet van mij btw maar als referentie (met pijl).

[ Voor 8% gewijzigd door Dukekiller op 25-03-2011 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie dat die condensator gewoon goed uitziet bij mij, daarom snapte ik ook niet wat je bedoelt met licht opgezwollen. Maar na verder bestuderen ontdekte ik dan toch een condensator dat licht opgezwollen uitziet, hij is niet te zien op je foto (hij ontbreekt op je foto vreemd genoeg...)

Hij zit rechtsboven op jouw foto, net boven de groene ring dat doorgewikkeld is met roodkleurig koper. Net onder de gele draden.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2011 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukekiller
Ik zou alle caps die opgezwollen lijken vervangen, je kunt ze ook wel testen maar dan moeten ze eruit, dus ik zou zeggen probeer anders die van hetzelfde type allemaal te vervangen (kans is groot dat deze vroeger of later ook slecht worden). Die caps zijn ook gemakkelijker te bereiken en vervangen als die middelste, want dat was een beetje prullen (en een speciaal modelletje).

[ Voor 3% gewijzigd door Dukekiller op 25-03-2011 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://i56.tinypic.com/2cqdum1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Dat is aan de secundaire kant vam de voeding en hier vind de laatste filtering plaats. Als het goed is zitten hier condensators van het merk Teapo en OST. Ik verwacht dat een OST condensator het heeft begeven, OST is het mindere merk van de twee namelijk. Als het zo is zou ik gelijk ook alle OST's vervangen die in aan de daar zitten, vroeg of laat gaan de anderen namelijk ook. Voor goede vervangers kun je het beste terecht op Badcaps.net of bij Phenos2 die kan ze vaak wel leveren.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, het is een capxon en net zo 1tje qua grootte is te zien rechts van het onderdeel met DASH 2 8-5 daarop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Ja zie het nu, las eerst een review waar dat werd genoemd, maar lijkt idd meer op eem combi van Teapo en CapXon. Maar dan zou ik dus alle CapXon's vervangen.

Afbeeldingslocatie: http://www.jonnyguru.com/modules/NDReviews/images/ZM600-HP/IMG_0049.JPG

AMD Nieuwsdiscussie

Pagina: 1