Nieuwe PC reboot in enkele games

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eyradir
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-05 00:05
Beste Tweakers,

Afgelopen week heb ik een nieuwe PC aangeschaft met de volgende hardware:
Behuizing Antec Sonata 3 Zwart 500W (2jr)
Asus P6T Deluxe, X58, SLI, 2xGlan, T-DDR3, 3x PCI-E, Soc i7 (2jr)
Intel Quad Core i7 920 (2,66GHz) 1333fsb 2x4MB Box Soc1366 (3jr)
2GB Kingston DDR3-1333 p/n KVR1333D3N9/2G (10jr)
WD 500GB SATA2 7200rpm 16mb p/n: WD5000AAKS (2jr)
WD 500GB SATA2 7200rpm 16mb p/n: WD5000AAKS (2jr)
SATA DVD-brander NEC AD-7203S *LabelFl.* 20x Zwart bulk (2jr)
All-in-One interne cardreader ZWART 3.5" (1jr)
Harddisk verdeling: Raid 0 en C-Partitie 100GB
Asus GeForce ENGTX285/HTDP 1GB DDR3 PCI-E 2xDVI (2jr)
Zalman 600 Watt (ZM600-HP) voeding (2jr)
Geluidskaart Creative X-FI Xtreme Gamer Retail (1jr)
Ik draai op dit systeem Windows Vista Ultimate 32-bit met Service Pack 1. Mijn videokaart draait op de nieuwste officiele drivers van de Nvidia-website. Ik heb al vele games op dit systeem uitgetest, maar er zijn er twee waar mijn PC bij reboot.

Allereerst World in Conflict. De introfilmpjes spelen zonder problemen af. Zodra ik in het menu kom, hoor ik tussen 1-3 seconden geluid uit mijn systeemkast komen (fan?) en reboot de PC onmiddellijk. Onspeelbaar dus.

Ten tweede World of Warcraft. Af en toe reboot de PC spontaan als ik aan het einde van het laadscherm zit (na het geselecteerd te hebben van een character). 9 van de 10 keer gaat het goed, maar af en toe valt ie uit en start ie opnieuw op. Ook bij het ' zonen' gebeurt dit nog wel eens, wat natuurlijk vreselijk irritant is.

Ik begrijp niet waarom mijn PC bij deze twee games reboot. Hij is in staat de meest zware games probleemloos te draaien (Far Cry 2 op de hoogste settings om maar wat te noemen), maar bij WiC en WoW krijg ik een reboot.

Ziet iemand wat er aan de hand is? Iedere vorm van hulp waardeer ik bijzonder. Bij voorbaat hartelijk dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Offtopic, 32bit met 6gb ram lijkt me niet echt slim ?

Probeer eens alle drivers en windows te updaten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eyradir
Verwijderd schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 18:50:
Offtopic, 32bit met 6gb ram lijkt me niet echt slim ?

Probeer eens alle drivers en windows te updaten!
Ik heb reeds de 64-bitsversie geprobeerd. Precies hetzelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eyradir
Ik heb alle updates van Windows Vista geïnstalleerd. Ook heb ik de nieuwste officiële drivers van Nvidia. Nog altijd hetzelfde probleem. Welke drivers zou ik nog meer moeten updaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:51

zAo

GPLv2 Fanboy

Draai 3DMark 06 eens om te kijken of het geheugen van je VGA kaart niet brak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:41
Wat zijn de temperaturen van de CPU?
stressen met Orthos en en met coretemp de temperatuur uitlezen. misschien zijn WoW en WiC net wat meer CPU afhankelijk dan far cry.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eyradir
Bedankt voor de tips!

Ik heb zojuist 3DMark 06 gedraaid. De eerste twee tests (graphics) verliepen uitstekend. Over het algemeen had ik een hoge FPS. Na deze twee tests kwamen er twee CPU tests. Tot mijn grote verbazing bleef de FPS bij de eerste CPU test steken op 1. Na een halve minuut ging hij over op CPU test 2, waarbij ik heel even 3 FPS had. Dit daalde echter snel weer naar 1 FPS. Niet lang daarna kreeg ik een spontane reboot, net als in WiC en WoW. Wat voor conclusies moet ik hieruit trekken?

Ohja, wat betreft Orthos. Hoelang moet ik dit programma draaien voordat ik conclusies kan trekken? Ik zag dat er een aantal versies van Orthos in de omloop waren. Onder andere eentje voor Dual core. Moet ik dat programma dan twee keer tegelijk draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eyradir
Zojuist Memtest86 geboot en na 4 seconden loopt het systeem vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4ourty2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Probeer eens met 1 reepje ram te booten en dan memtest te draaien. Zo kun je zien of er 1 defect is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan_D
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-08 12:19
Misschien een overbodige vraag maar is het geheugen überhaupt compatibel met dat moederbord? (staat het op de QVL lijst)

Als dit wel het geval is lijkt het mij een kwestie van geheugen retourneren aangezien hij meteen reboot bij Memtest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-09 11:43
ik denk een instabiele voeding. probeer eens een coolermaster realpower.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:00
chimo schreef op zondag 01 februari 2009 @ 18:40:
ik denk een instabiele voeding. probeer eens een coolermaster realpower.
en dat concludeer je waar uit?????

update je bios is, en draai is een memtest met steeds 1 balkje. wel uiteraard even de nieuwste memtest downloaden.

orthos moet toch zeker een paar uur draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Waarom een instabiele voeding? Memtest trekt toch lang niet zoveel als de verschillende genoemde situaties waarin het systeem wel stabiel blijft? Ook het merk voeding geeft geen aanleiding iets ergs te vermoeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
arvidbeheerder schreef op zondag 01 februari 2009 @ 18:47:
update je bios is, en draai is een memtest met steeds 1 balkje.
Zou ik persoonlijk andersom doen: eerst het probleem isoleren, dan kijken of een bios update helpt. (Kans is klein als het bij slechts één specifiek reepje mis gaat, dan is dat gewoon stuk.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Eyradir schreef op zaterdag 31 januari 2009 @ 14:22:

Na deze twee tests kwamen er twee CPU tests. Tot mijn grote verbazing bleef de FPS bij de eerste CPU test steken op 1. Na een halve minuut ging hij over op CPU test 2, waarbij ik heel even 3 FPS had. Dit daalde echter snel weer naar 1 FPS. Niet lang daarna kreeg ik een spontane reboot, net als in WiC en WoW. Wat voor conclusies moet ik hieruit trekken?
Geen. Dat hoort namelijk zo.
Ik zag dat er een aantal versies van Orthos in de omloop waren. Onder andere eentje voor Dual core. Moet ik dat programma dan twee keer tegelijk draaien?
Orthos is op zichzelf al een variant van Stress Prime 2004 met dual-core ondersteuning.
Deze detecteert de aanwezigheid van meerdere cores automatisch.
Zojuist Memtest86 geboot en na 4 seconden loopt het systeem vast.
Dat is uitzonderlijk, net zoals het feit dat je nog niet op de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter bent gewezen. Neem die eens rustig door en post je bevindingen.

Verder heb je inderdaad helemaal niets aan 6GB geheugen met een 32-bits besturingssysteem.
Vista geeft sinds SP1 wel aan dat er 6GB in het systeem aanwezig is, maar gebruikt nog niet de helft daarvan. Zie voor meer informatie daaromtrent 4GB en desktop PC's.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-09 11:43
ik zeg niet dat het zo is, maar je zult versteld staan hoe instabiel voedingen kunnen zijn. en ja, zelfs de dure merken. we maken het dagelijks mee bij reparaties..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
als het de voeding was zou die ook bij far cry 2 in de problemen moeten komen.
(de cpu verbruikt gemiddeld 130W, de gpu max. 183W, en het moederbord + hdd's gaan geen 287W verbruiken .... zelfs niet bij opstart)
(cijfers uit specs van fabrikanten: wel oppassen dat intel een gemiddeld verbuik vermeld en geen max.)

je kan natuurlijk ook stress-programma's draaien (draai bv eens even een boinc-client op alle core's)

maar het falen van de geheugen test kan al op problemen wijzen ivm geheugen.
mss een te hoge spanning naar je RAM zodat je cpu problemen krijgt.
(me een nieuws-item herinnerend van een hele tijd terug waarbij vermeld werd dat het meeste ddr3 1,8V moet krijgen, maar dat de cpu er maar 1,65V aankan en dat beiden van dezelfde voeding komen ... en dat kwam ook van de fabrikant Asus ....)

(en als je het hebt liggen: probeer eens met een 64-bits OS zodat het gehele RAM kan gebruikt worden.
om te voorkomen dat die vermelde programma's/games werken met de melding van windows dat er 6GB fysiek ram is, maar er niet tegen kunnen dat er maar 3,xx aangepsorken kan worden ?)

[ Voor 15% gewijzigd door soulrider op 02-02-2009 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
r00n schreef op zondag 01 februari 2009 @ 19:00:
[...]

Geen. Dat hoort namelijk zo.
Het hoort inderdaad zo dat je maar 1 of 2 fps. krijgt als je video door je CPU laat doen, maar het is helemaal niet normaal dat je daarna een spontane reboot krijgt... :X

Hier kan je Orthos downloaden.
De laatste versie van Memtest86+ kan je hier vinden.

Ik zou je temperaturen eens in het oog houden.
Ik zou dat doen met Asus PC Probe II, en Nvidia nTune voor de GPU.
Eventueel kan je SpeedFan gebruiken.

Verder, gebruik Vista 64bit.
Je hebt 6GB geheugen, het zou grote zonde zijn als je er maar 3GB van kan gebruiken ;)
PS: Vista 32bit key werkt legaal op Vista 64bit key, dus je hoeft geen nieuwe Vista te kopen...

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eyradir
Hartelijk dank voor al jullie reacties. Ik heb alle potentieel problematische hardware laten onderzoeken. Toen bleek dat de voeding de boosdoener was! Er was simpelweg te weinig ampere op de 12V lijnen. De GTX285 heeft 40Amp nodig. Nieuwe voeding ingebouwd, probleem opgelost. Heb de PC inmiddels gestresst en hij werkt prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulrider
thanx voor de update. altijd handig voor anderen die hetzelfde probleem ondervinden.

ik vind het wel vreemd dat je dan geen problemen ondervond bij far cry 2 wat toch een zwaar 3d programma is en wel in WoW (in mijn ogen een minder zwaar 3d programma wegens oudere engine en dus minder nieuwe effects - laatste uitbreidingen ev. daargelaten).

Het rebooten tijdens een memorytest - waarbij je videokaart dus enkel 2d (windows desktop) draait en dus niet eens 25% van zijn maximum vermogen opeist, lijkt het ook te weerleggen.

Maar als het nu toch allemaal stabiel draait, ook bij een memorytest enzo, wie ben ik dan eh...
(ik mag onder stresstest toch een gpu-, cpu- en ram-test verstaan eh of is je voeding nu ruim voldoende en de verschillende belastingen verdeeld over meerder 12v-rails...)

[ Voor 65% gewijzigd door soulrider op 05-02-2009 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulrider
bovenbuur:
zAo dacht in zijn enige reply in dit topic:
zAo schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 15:42:
Draai 3DMark 06 eens om te kijken of het geheugen van je VGA kaart niet brak is.
't lijkt me dan net dat zAo _niet_ gelijk heeft eh.....
(de oplossing is volgens TS een andere voeding omdat zijn huidige (een) te zwakke 12v rail(s) heeft.... en dat is iets anders dan brak geheugen van de videokaart, wat enkel kan gevonden worden door te testen met een andere videokaart ipv met een andere voeding ... brak gpu-geheugen geeft je trouwens artifacts tijdens gamen en geen reboots ....)

Chimo was de eerste die de voeding verdacht, wat door mij weerlegt werd wegens de memorytest ....

onderbuur: thanx voor info. ik ben zelf geen wow-speler en dan komt het bij mij over dat een nieuwer spel (far cry 2) vaker ( en/of sneller) een maximale belasting vormt voor gpu/cpu...

hoe dan ook: het probleem van TS is opgelost met een nieuwe voeding...

[ Voor 12% gewijzigd door soulrider op 06-02-2009 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:49

aap

soulrider schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 20:59:
ik vind het wel vreemd dat je dan geen problemen ondervond bij far cry 2 wat toch een zwaar 3d programma is en wel in WoW (in mijn ogen een minder zwaar 3d programma wegens oudere engine en dus minder nieuwe effects - laatste uitbreidingen ev. daargelaten).
Het maakt natuurlijk niet uit dat WoW al ouder is, als je VSync uitzet zal ie proberen zoveel mogelijk frames per seconde te vullen. Je CPU of je videokaart - afhankelijk van wat de bottleneck is - zal voor dicht bij 100% belast worden.

WoW schijnt relatief CPU-intensief te zijn, dus het zal wel zo zijn dat de CPU in het geval van de TS kritischer is naar de voeding toe en daarom het systeem laat crashen onder zware belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eyradir
Inderdaad aap, ik denk het ook. Ik kan er zelf geen hoogstaande technische verhalen over kwijt, want ik ben eenmaal een hardwareleek. Ik heb geen problemen meer met mijn systeem gehad, en dat telt voor mij!
Pagina: 1