Muziek op PC naar hifi installatie (high quality)

Pagina: 1
Acties:

• mrbbs
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05-02 18:38
Er zijn talloze topics hier op GoT terug te vinden echter raak ik ondertussen het noorden kwijt.

Ik sta op het punt voor een nieuwe hifi installatie te kopen.
Over de speakers ben ik er al uit, dat worden "Totem Staff" speakers.
Voor de versterker had ik gedacht aan een Rega Mira 3.

Aangezien mijn muziekcollectie op mijn pc staat (voorlopig allemaal in mp3 320kbps formaat) zoek ik nog een apparaat om dat af te spelen op mijn hifi.
Volgens mij heb ik dan iets nodig in de genre van een Squeezebox, of beter een Linn Majistik DS. 't is natuurlijk een groot verschil in budget. Heeft iemand ervaring met beide? Ik wil best wat geld uitgeven maar de Linn is mij wat te duur.

Maar mijn grootste vraag is eigenlijk, hoe wordt mijn pc verbonden met die mediastreamer? Is dat via USB? Heb ik in mijn pc nog steeds een geluidskaart nodig? Want nu gebruik ik nog steeds een Sound Blaster Live (op Windows 7 64-bit). En eigenlijk wil ik daar wel van af.

Ik heb ook gehoord dat je anders ook kon gaan voor een DAC (zoals die Cambridge), die zou je kunnen aansluiten op je pc via USB. Maar ik ga hier nu waarschijnlijk helemaal de mist in?

Kan iemand duidelijkheid scheppen voor mij?

Bedankt.

• Horizons
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-01-2024
er zijn verschillende mogelijkheden

3,5 jack naar 2x Tullip (L+R of rood+wit) (gebruikt dus de DAC van je geluidskaart, meestal niet aan te raden of je moet een goede geluidskaart hebben)

USB/SPDIF DAC naar Amp

en sommige amps accepteren direct een SPDIF en hebben een DAC in de versterker zelf.

vermeld even wat de verdere specs van je computer zijn.

zou willen dat ik je verder kan helpen maar mijn chrome doet vaag en laat mij veel pagina's niet bekijken :/

• mrbbs
Mijn PC is een Intel Desktop Board met LGA775 Dual Core CPU 2ghz, met 2gb RAM.
Al mijn muziek staat op 2 WD Studio 1TB (in RAID1), zijn aangesloten met mijn PC via ESATA.

Ik streef naar een setup met een zo goed mogelijke hifi-kwaliteit.

Verwijderd

ik heb ervaring met de grotere broer van de Squeezebox, de Transporter. Heb zowel de Tranporter en Majik DS met elkaar vergeleken. Persoonlijk vond ik het een vrij groot verschil in het voordeel van de Linn (Komt wellicht omdat de rest van mijn set ook Linn is, Majik kontrol en 2100). Ik ben geen kei in het audiofiel omschrijven wat er exact beter is en hou dan ook bij wat simpele steekwoorden. De Linn was ruimtelijker, rustiger (musicaler?), en veel meer detail.

Wat betreft de aansluiting is Linn is hardwired UTP aangesloten aan de router. Laptop wireless met daarop als mediaserver geinstalleerd 'Asset'. Geheel wordt bedient met Ipod touch (Songbook/Plugplayer).

Misschien heb je er iets aan.... Er is een winkel waar de Linn Majik DS (zonder Dynamik upgrade) voor € 1750 wordt aangeboden. Verder heb ik op Marktplaats ook al de Linn Majik Dsi (Linn streamer + versterker in 1) gespot voor € 2300, De Rega en Dacmagic heb je dan niet meer nodig. Alles bij elkaar opgeteld wordt het prijsverschil dan al wat kleiner en wellicht toch het overwegen waard om eens de DSi voor een auditie mee naar huis te nemen??

• teusdejong
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-12-2021
Over de kwaliteit van een Logitech transporter t.o.v. aan Linn Majik DS lopen de meningen uiteen. Volgens sommigen is een Majik DS beter, volgens anderen moet je echt de Linn Akkurate DS hebben om de transporter voorbij te gaan. (We hebben het uiteraard niet over de Klimax; als je dat kunt betalen zou ik zeggen: geen moment aarzelen.)

Een Linn Majik DSi kan interessant zijn omdat je nog geen versterker hebt.

Teus

PS: mocht je met een externe DAC willen gaan werken, dan zou ik wachten tot de Squeezebox Touch uit is (begin volgend jaar).

[ Voor 13% gewijzigd door teusdejong op 29-11-2009 15:26 ]

Verwijderd

Een Squeezebox met Cambridge Audio zal niet minder klinken dan een Linn en is een stuk goedkoper.

• skndd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-12-2025

skndd

aka skeej

Elke oplossing lijkt me meer dan afdoende zolang je collectie grotendeels uit mp3tjes blijft bestaan. In hoeverre er uberhaupt grote kwaliteitsverschillen tussen DACs kunnen bestaan, ga je dat toch niet merken met 320jes.

edit: had over het "voorlopig" heengelezen, dus misschien is mijn reply niet relevant :P

[ Voor 17% gewijzigd door skndd op 29-11-2009 17:00 ]

• daan08
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-07-2023

daan08

PEBKAC

Verwijderd

Het is natuurlijk wel weer een hoop audiogeleuter. Maar die marketingpraatjes op HIFI.nl zijn we in de HiFi-wereld natuurlijk wel gewend. Waar het uiteindelijk om gaat, is of je jezelf voor de gek wilt houden met dit soort onzingekuier.

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-02 22:21

mr.paaJ

generatie cmd+z

Overweeg ook eens de AirportExpress, en die dan optisch doorschakelen naar een goede DAC. De Airport zelf is best wel een erg goedkoop dingetje om draadloos muziek te spelen en je houd op die manier een flink budget over om een goede DAC toe te voegen.
Je zit wel aan iTunes vast (tenzij je wat verder tweakt geloof ik, maar ik ben erg blij met iTunes op OSX). Hierbij gebruik je een iPod Touch als remote :p

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Verwijderd

skndd schreef op zondag 29 november 2009 @ 16:56:
Elke oplossing lijkt me meer dan afdoende zolang je collectie grotendeels uit mp3tjes blijft bestaan. In hoeverre er uberhaupt grote kwaliteitsverschillen tussen DACs kunnen bestaan, ga je dat toch niet merken met 320jes.

edit: had over het "voorlopig" heengelezen, dus misschien is mijn reply niet relevant :P
Dat ga je wel merken met 320kbit mp3's. Het is totale onzin om te zeggen dat je geen voordeel haalt uit betere apparatuur bij mp3.

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:18
Wil je nu per se een apparaat dat tegelijkertijd ook een media streamer is (Squeezebox, Linn etc.) of hoeft het echt alleen maar het digitale signaal van je PC om te zetten naar analoog (DAC) en van daar naar de versterker?

Dat laatste is waarschijnlijk de optie waar je de beste prijs-kwaliteitverhouding mee behaalt, omdat DAC's geen streammogelijkheid hebben en de daarbij behorende fratsen zoals een schermpje etc., dus in principe goedkoper kunnen zijn bij dezelfde geluidskwaliteit.

DAC's zijn er voor de grote, maar ook voor de kleine portemonnee. Aan jou de taak om uit te zoeken hoeveel geld je ervoor wilt uitgeven en welk apparaat daar dan het best bij past. Het moet in ieder geval een S/PDIF-ingang hebben die overeenkomt met de S/PDIF-uitgang van je PC (coaxiaal of optisch).

Je huidige geluidskaart zal vast wel één van de aansluitingen hebben, maar ik zou je ten aanzien van de geluidskwaliteit aanraden een vervangende geluidskaart aan te schaffen. Je huidige geluidskaart zal namelijk aan 'sample rate conversion' doen. In het kort houdt dit in dat de geluidskaart de MP3-bestanden converteert (van 44.1 KHz sample rate naar 48KHz) alvorens het signaal door te sturen naar de DAC. Dit gaat waarschijnlijk een beetje ten koste van de geluidskwaliteit. Bekende geluidskaarten die dit sowieso niet doen zijn bijvoorbeeld de geluidskaarten van Auzentech, Terratec, Asus Xonar, maar misschien ook wel de nieuwste Creative-kaarten (X-Fi). Zoek dit het liefste goed uit voor op aanschaf over te gaan. Zelf heb ik een Auzentech X-Plosion 7.1 DTS Connect, ook in combinatie met DAC --> versterker, en kan je die in ieder geval aanraden. Maar waarschijnlijk zit je met iedere geluidskaart die niet aan sample rate conversion doet goed, aangezien er dan niets met het originele signaal gedaan wordt; alleen doorgesluisd naar de DAC.

Succes met het oriënteren!

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-02 20:05

silitek

Tubes Only

Verwijderd schreef op zondag 29 november 2009 @ 17:51:
[...]

Het is natuurlijk wel weer een hoop audiogeleuter. Maar die marketingpraatjes op HIFI.nl zijn we in de HiFi-wereld natuurlijk wel gewend. Waar het uiteindelijk om gaat, is of je jezelf voor de gek wilt houden met dit soort onzingekuier.
Onzin??...Waar geloof jij dan wel in? Onkyo kwalificeer je tot brandhout en een goed onderbouwd verhaal over DAC's waar een behoorlijk prijskaartje aan hangt is weer "onzingekuier" wat dat ook mag betekenen!

Maar een hoop "audiogeleuter" is je wel op het lijf gescheven!!!.. }:|

Tubes....It's what make music music!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 29 november 2009 @ 18:27:
[...]

Dat ga je wel merken met 320kbit mp3's. Het is totale onzin om te zeggen dat je geen voordeel haalt uit betere apparatuur bij mp3.
Dus betere apparatuur kan toveren met MP3 bestanden? Het zou je sieren, als je dit soort koldereske beweringen dan ook op een deugelijke wijze kunt onderbouwen.

• mrbbs
Verwijderd schreef op zondag 29 november 2009 @ 14:57:
ik heb ervaring met de grotere broer van de Squeezebox, de Transporter. Heb zowel de Tranporter en Majik DS met elkaar vergeleken. Persoonlijk vond ik het een vrij groot verschil in het voordeel van de Linn (Komt wellicht omdat de rest van mijn set ook Linn is, Majik kontrol en 2100). Ik ben geen kei in het audiofiel omschrijven wat er exact beter is en hou dan ook bij wat simpele steekwoorden. De Linn was ruimtelijker, rustiger (musicaler?), en veel meer detail.

Wat betreft de aansluiting is Linn is hardwired UTP aangesloten aan de router. Laptop wireless met daarop als mediaserver geinstalleerd 'Asset'. Geheel wordt bedient met Ipod touch (Songbook/Plugplayer).

Misschien heb je er iets aan.... Er is een winkel waar de Linn Majik DS (zonder Dynamik upgrade) voor € 1750 wordt aangeboden. Verder heb ik op Marktplaats ook al de Linn Majik Dsi (Linn streamer + versterker in 1) gespot voor € 2300, De Rega en Dacmagic heb je dan niet meer nodig. Alles bij elkaar opgeteld wordt het prijsverschil dan al wat kleiner en wellicht toch het overwegen waard om eens de DSi voor een auditie mee naar huis te nemen??
Bedankt voor de input, vraag is natuurlijk als die Totem Staff speakers goed passen bij de Linn Majik DS-I, naar ik gehoord heb is Linn erg specifiek. In ieder geval passen die uitstekend samen met de Rega Mira 3.
Kan je trouwens even de link doorsturen waar je die Linn gevonden hebt voor 2300 euro?

• skndd

skndd

aka skeej

Verwijderd schreef op zondag 29 november 2009 @ 18:27:
[...]

Ja, natuurlijk is het theoretisch gezien merkbaar. Net zoals "ja, het kan altijd beter". De vraag is alleen, of het dermate merkbaar is, dat het ook echt het geld waard is. Omdat vandaag de dag de meeste degelijke (non-wibra) DAC's allemaal erg ver gevorderd zijn qua techniek en precisie (het zijn niet meer de jaren '80), lijkt het mij nutteloos om voor 320jes zó veel meer geld uit te geven aan een DAC waarvan je de superioriteit ervan zelfs nauwelijks (of, zelfs niet) hoort bij het luisteren naar uncompressed muziek, laat staan mp3 dus.

Een hele andere vorm van redeneren kun je ook nog toepassen: waarom zou je de zwakheden van je originele signaal nog meer boot willen leggen. Typisch source-first kamp argument, ben het er zelf niet helemaal mee eens, (want waarom zou je een zwak signaal nog zwakker maken, dat kan je ook weer zeggen) maar er zit wel iets van waarheid in. Ik zou zeggen, bespaar dat geld, en geef het aan iets nuttigers uit.

Ennum, als laonightwolf een S/PDIF uitgang heeft, dan kun je met dingen als kernel streaming (kan in foobar en winamp, vast ook wel in andere mediaplayers) of ASIO (asio4all driver) de samplerate-conversie van de geluidskaart al ontwijken toch? Dan simpelweg naar een goede DAC voeden en je bent klaar.

• mrbbs
FreddyFish schreef op zondag 29 november 2009 @ 18:47:
Wil je nu per se een apparaat dat tegelijkertijd ook een media streamer is (Squeezebox, Linn etc.) of hoeft het echt alleen maar het digitale signaal van je PC om te zetten naar analoog (DAC) en van daar naar de versterker?

Dat laatste is waarschijnlijk de optie waar je de beste prijs-kwaliteitverhouding mee behaalt, omdat DAC's geen streammogelijkheid hebben en de daarbij behorende fratsen zoals een schermpje etc., dus in principe goedkoper kunnen zijn bij dezelfde geluidskwaliteit.

DAC's zijn er voor de grote, maar ook voor de kleine portemonnee. Aan jou de taak om uit te zoeken hoeveel geld je ervoor wilt uitgeven en welk apparaat daar dan het best bij past. Het moet in ieder geval een S/PDIF-ingang hebben die overeenkomt met de S/PDIF-uitgang van je PC (coaxiaal of optisch).

Je huidige geluidskaart zal vast wel één van de aansluitingen hebben, maar ik zou je ten aanzien van de geluidskwaliteit aanraden een vervangende geluidskaart aan te schaffen. Je huidige geluidskaart zal namelijk aan 'sample rate conversion' doen. In het kort houdt dit in dat de geluidskaart de MP3-bestanden converteert (van 44.1 KHz sample rate naar 48KHz) alvorens het signaal door te sturen naar de DAC. Dit gaat waarschijnlijk een beetje ten koste van de geluidskwaliteit. Bekende geluidskaarten die dit sowieso niet doen zijn bijvoorbeeld de geluidskaarten van Auzentech, Terratec, Asus Xonar, maar misschien ook wel de nieuwste Creative-kaarten (X-Fi). Zoek dit het liefste goed uit voor op aanschaf over te gaan. Zelf heb ik een Auzentech X-Plosion 7.1 DTS Connect, ook in combinatie met DAC --> versterker, en kan je die in ieder geval aanraden. Maar waarschijnlijk zit je met iedere geluidskaart die niet aan sample rate conversion doet goed, aangezien er dan niets met het originele signaal gedaan wordt; alleen doorgesluisd naar de DAC.

Succes met het oriënteren!
In feite wilde ik af van een geluidskaart in mijn pc want ik zie dat nog altijd als zwakste schakel. Het steekt in een PC die vervolgens ook diverse andere componenten bedient. Wat is trouwens een goede DAC, is die Cambridge DACmagic iets of zijn er betere alternatieven? Volgens mij heb je met die Cambridge geen geluidskaart meer nodig want in ingang kan via USB...
Ik ben er dus helemaal nog niet aan uit of ik zal kiezen voor een goede DAC/Squeezebox Touch met een vrije keuze voor versterker (Rega Mira 3) en Totem Staff speakers, of
Totem speakers en de Linn Majik DS-I waarvan ik niet weet of de Linn ingebouwde versterker het goed doet met die Totem Speakers... tevens leg ik dan een 750 euro meer uit, maar misschien heb ik dan ook een betere oplossing die jaren meekan?

Verwijderd

skndd schreef op zondag 29 november 2009 @ 19:22:
[...]

Ja, natuurlijk is het theoretisch gezien merkbaar. Net zoals "ja, het kan altijd beter". De vraag is alleen, of het dermate merkbaar is, dat het ook echt het geld waard is. Omdat vandaag de dag de meeste degelijke (non-wibra) DAC's allemaal erg ver gevorderd zijn qua techniek en precisie (het zijn niet meer de jaren '80), lijkt het mij nutteloos om voor 320jes zó veel meer geld uit te geven aan een DAC waarvan je de superioriteit ervan zelfs nauwelijks (of, zelfs niet) hoort bij het luisteren naar uncompressed muziek, laat staan mp3 dus.

Een hele andere vorm van redeneren kun je ook nog toepassen: waarom zou je de zwakheden van je originele signaal nog meer boot willen leggen. Typisch source-first kamp argument, ben het er zelf niet helemaal mee eens, (want waarom zou je een zwak signaal nog zwakker maken, dat kan je ook weer zeggen) maar er zit wel iets van waarheid in. Ik zou zeggen, bespaar dat geld, en geef het aan iets nuttigers uit.

Ennum, als laonightwolf een S/PDIF uitgang heeft, dan kun je met dingen als kernel streaming (kan in foobar en winamp, vast ook wel in andere mediaplayers) of ASIO (asio4all driver) de samplerate-conversie van de geluidskaart al ontwijken toch? Dan simpelweg naar een goede DAC voeden en je bent klaar.
Nu zeg je ineens heel wat anders dan net. Net impliceerde je dat het met mp3's niet de moeite waard was, en nu zeg je dat het weer niets uitmaakt.

Ik hoor amper verschil tussen een goede mp3 and een FLAC rip. Ik heb een Marantz PM-16 (premium line), PS Audio DAC (Oud beestje ondertussen) en Scan Speak Reference Monitors. Ik hoor wel duidelijk verschil tussen de analoge output van mijn geluidskaart (M-Audio Audiophile 24/96) en digitaal via m'n DAC.

Mijn advies zou zijn: direct digitaal naar een DAC en dan naar je set of via iets als een Squeezebox naar een DAC. USB op DAC's is geloof ik niet zo goed, dat lees ik in ieder geval regelmatig.

• skndd

skndd

aka skeej

Ik bedoelde in beide replies "dat het niet de moeite waard was", dat dat even duidelijk is :)

Ik vind het wel interessant dat je het verschil tussen een FLAC en mp3 niet hoort. Zelf zou ik zeggen dat ik dat wel doe, maar dat is dan niet op DBT basis, dus in principe is zo'n claim waardeloos. Het verschil tussen jouw 2 verschillende DA conversie methoden is natuurlijk wel erg groot. Een interne geluidskaart kan door meerdere factoren gehinderd worden in de kwaliteit van zijn output.

Maar ja, misschien klinkt de ene DAC toch wel magisch veel beter dan de andere. Ik heb er zelf te weinig gehoord om dat te veronderstellen. Dan kom je toch weer uit op het aloude verhaal: Zelf gaan luisteren. Alhoewel dat natuurlijk moeilijk is als je al naar een specifiek soort speakers zoekt, en zelf nog geeneen van de componenten thuis hebt. Zoek dan maar een winkel die jouw droomsetje toevallig heeft staan :S

Je hebt bij een DACMagic inderdaad geen geluidskaart nodig. De DACMagic functioneert bij het gebruik als USB als geluidskaart, net zoals je genoeg externe USB-geluidskaarten hebt.

De enige reden trouwens dat USB op DAC's niet wordt aangeraden is vanwege jitter volgens mij. In hoeverre dát dan weer echt hoorbaar is vraag ik me ook af. (waarom spreekt men dan bijvoorbeeld nooit over jitter op de SATA kabels? zo kun je wel door blijven gaan). Zolang je nog een geluidskaart in je PC hebt kun je daar lekker de S/PDIF van gebruiken. Je geluidskaart is dan geen zwakke schakel meer, want hij werkt slechts als doorvoerluik, en doet dus niks met het signaal zelf.

[ Voor 7% gewijzigd door skndd op 29-11-2009 20:25 ]

Verwijderd

skndd schreef op zondag 29 november 2009 @ 20:23:
Ik bedoelde in beide replies "dat het niet de moeite waard was", dat dat even duidelijk is :)

Ik vind het wel interessant dat je het verschil tussen een FLAC en mp3 niet hoort. Zelf zou ik zeggen dat ik dat wel doe, maar dat is dan niet op DBT basis, dus in principe is zo'n claim waardeloos. Het verschil tussen jouw 2 verschillende DA conversie methoden is natuurlijk wel erg groot. Een interne geluidskaart kan door meerdere factoren gehinderd worden in de kwaliteit van zijn output.
De geluidskaart die ik heb ik wel beter dan een onboard geluidskaart, granted het is niet high-end maar dat is die DAC ook niet.
Verwijderd schreef op zondag 29 november 2009 @ 19:03:
[...]

Dus betere apparatuur kan toveren met MP3 bestanden? Het zou je sieren, als je dit soort koldereske beweringen dan ook op een deugelijke wijze kunt onderbouwen.
Nee. Ook mp3's klinken beter op betere luidsprekers/versterkers/bronnen. Slechte opnames & mastering doen veel meer met geluidskwaliteit dan mp3 ooit zal doen.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2009 21:11 ]

• mrbbs
Welke huidige Auzentech kaart heb ik minimum nodig? Heb ik voldoende met een Auzentech Studio? (SPDIF uit). Tevens is het mij niet echt duidelijk als deze sample rate conversion doet of niet.
USB zou ik dus niet gebruiken aangezien S/PDIF de betere optie zou zijn (volgens reacties hierboven)

[ Voor 21% gewijzigd door mrbbs op 29-11-2009 21:09 ]

Verwijderd

laonightwolf schreef op zondag 29 november 2009 @ 21:08:
Welke huidige Auzentech kaart heb ik minimum nodig? Heb ik voldoende met een Auzentech Studio? (SPDIF uit). Tevens is het mij niet echt duidelijk als deze sample rate conversion doet of niet.
USB zou ik dus niet gebruiken aangezien S/PDIF de betere optie zou zijn (volgens reacties hierboven)
Wat wil je met een Auzentech kaart gaan doen? S/PDIF OUT naar een DAC? Kan toch ook met je onboard geluidskaart, indien daarop een S/PDIF OUT zit. Welk merk en type onboard kaart zit er in je PC?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2009 21:18 ]

• mrbbs
ik heb een Intel Desktop Board DG965WH,
Chipset is deze: http://www.intel.com/design/chipsets/hdaudio.htm

Zijn dit interessante DAC's?

Marantz CDA94 (DA-converter) of Musical Fidelity X-CAN V3 DAC? Of ben ik beter af met die DACMagic?

[ Voor 38% gewijzigd door mrbbs op 29-11-2009 21:34 ]

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:32
skndd schreef op zondag 29 november 2009 @ 20:23:
De enige reden trouwens dat USB op DAC's niet wordt aangeraden is vanwege jitter volgens mij. In hoeverre dát dan weer echt hoorbaar is vraag ik me ook af. (waarom spreekt men dan bijvoorbeeld nooit over jitter op de SATA kabels? zo kun je wel door blijven gaan). Zolang je nog een geluidskaart in je PC hebt kun je daar lekker de S/PDIF van gebruiken. Je geluidskaart is dan geen zwakke schakel meer, want hij werkt slechts als doorvoerluik, en doet dus niks met het signaal zelf.
Hoezo zou dat meer jitter opleveren? Het is maar net waar het kloksignaal vandaan komt. Als het een eigen generator heeft kan dat best gewoon beter zijn. Een interne kaart is ook meer dan een doorgeefluik, over kloksignalen gesproken, een dac werkt doorgaans op het inkomende kloksignaal via s/pdif, in dit geval ben je dus afhankelijk van de stabiliteit van de interne kaart.

Ik heb hier een externe kaart met eigen klok, kan er overigens ook een externe klok aanhangen, maar nooit getest. En ik luister mp3's terwijl ik het huis schoonmaak of sta te koken ofzo, dus sja... :P

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

laonightwolf schreef op zondag 29 november 2009 @ 21:28:
ik heb een Intel Desktop Board DG965WH,
Chipset is deze: http://www.intel.com/design/chipsets/hdaudio.htm

Marantz CDA94 (DA-converter) of Musical Fidelity X-CAN V3 DAC? Of ben ik beter af met die DACMagic?
Of dat interessante DAC zijn? Och, er is een stroming binnen de HiFi-wereld, die veronderstelt, dat duurder ook beter is. Zelf heb ik het zusje van die X-CAN, de Musical Fidelity V-DAC. Die kost slechts 225 Euro en doet het net zo goed als die Dac Magic van 400 Euro. Ergens is er in de HiFi-wereld natuurlijk een grens tussen zinvol en waanzin.

Overigens moet er op jouw moederbord een optische S/PDIF (TOSLINK) zitten. De onboard geluidskaart is hoogstwaarschijnlijk een Sigmatel 9271(D).

• mrbbs
Inderdaad zo'n Toslink aansluiting zit erop, dus heb ik in feite voldoende met een dergelijke DAC, en eventueel een Squeezebox Touch erbij?

In ieder geval heeft dit topic me veel opgehelderd, dank aan allen voor jullie bijdrage alvast.

Toevoegingen zijn uiteraard nog steeds welkom, ik volg dit hier nog op de voet om uiteindelijk, hopelijk, de juiste beslissing te nemen.

• FreddyFish
Verwijderd schreef op zondag 29 november 2009 @ 21:16:
[...]

Wat wil je met een Auzentech kaart gaan doen? S/PDIF OUT naar een DAC? Kan toch ook met je onboard geluidskaart, indien daarop een S/PDIF OUT zit. Welk merk en type onboard kaart zit er in je PC?
Ja, je hebt gelijk dat er op het moederbord ook gewoon een S/PDIF-aansluiting zit, maar mij zou het persoonlijk nooit lekker zitten als ik een installatie heb staan van duizenden euro's en je weet dan nooit zeker of de geluidskaart ook echt alleen als doorgeefluik werkt.

Je kunt door middel van ASIO in Foobar2000 wel de MP3's perfect door laten sturen, maar zodra je een ander programma gebruikt om wat af te spelen of een keer wat anders afspeelt wordt het lastig. Dan wil je eigenlijk zeker weten dat die geluidskaart zich er niet mee bemoeit.

Het is en blijft een persoonlijke afweging, maar ik zou bij een dusdanig grote investering geen moment twijfelen om een degelijke geluidskaart in de PC te zetten waarvan je echt zeker weet dat het gewoon de 44.1 KHz-stream uitstuurt.

Verder @ TS: de Auzentech Studio ken ik niet dus ik kan geen uitsluitsel geven over wel / geen ongewenste sample rate conversion, maar andere Auzentech-kaarten ken ik wel en die doen het in ieder geval niet.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:34

franssie

Save the albatross

FreddyFish schreef op maandag 30 november 2009 @ 00:23:
<> maar mij zou het persoonlijk nooit lekker zitten als ik een installatie heb staan van duizenden euro's <> MP3's <>
LOL @ mp3 :')

gebruik gewoon de spdif :>

edit:// als je met andere programma's bedoelt andere codecs (flac etc) dan nog. gebruikt je spdif en laat de versterker het uitwerken en niet je pc, zet je pc overigens ook in een andere stroomgroep (stop) zoadt ie minder stoort - het zijn nogal HF stoorbronnen dus imho gaan PCs en goede audio slecht samen.

[ Voor 35% gewijzigd door franssie op 30-11-2009 00:29 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Verwijderd

franssie schreef op maandag 30 november 2009 @ 00:25:
[...]

Ah, nog iemand die denkt dat een betere installatie niets toevoegd bij mp3's Je mag wel eens bij mij komen luisteren. Ga ik random tracks draaien en mag jij raden of het mp3 is of een flac :). Ik durf er 50 euro op in te zetten dat je resultaat niet beter zal zijn dan gewoon gokken.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2009 00:28 ]

• franssie

franssie

Save the albatross

Verwijderd schreef op maandag 30 november 2009 @ 00:27:
[...]

Ah, nog iemand die denkt dat een betere installatie niets toevoegd bij mp3's Je mag wel eens bij mij komen luisteren. Ga ik random tracks draaien en mag jij raden of het mp3 is of een flac :). Ik durf er 50 euro op in te zetten dat je resultaat niet beter zal zijn dan gewoon gokken.
Ik heb toevallig een paar nummers (o.a. comme avant van Joranne, erg dynamisch cello stuk) waarbij ik dat wel hoor, maar 98,6% van mijn collectie maakt het idd niet uit, je mag trouwens ook bij mij komen luisteren, Muiden is de plaats (Tannoys icm iTunes, draadloos maar wel over spdif).

edit:// en betere versterkers/luidsprekers voegen wel degelijk wat toe, ook bij mp3's - alleen veel geld in een DAC investeren om MP3 te converteren vind ik wel zonde

[ Voor 17% gewijzigd door franssie op 30-11-2009 00:53 . Reden: +heb ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• FreddyFish
franssie schreef op maandag 30 november 2009 @ 00:25:
[...]

edit:// als je met andere programma's bedoelt andere codecs (flac etc) dan nog. gebruikt je spdif en laat de versterker het uitwerken en niet je pc, zet je pc overigens ook in een andere stroomgroep (stop) zoadt ie minder stoort - het zijn nogal HF stoorbronnen dus imho gaan PCs en goede audio slecht samen.
Dat de muziekcollectie van de TS op het moment alleen uit 320 kbps MP3's bestaat wil toch niet zeggen dat dat nooit gaat veranderen? Dat staat er ook nog nadrukkelijk bij; voorlopig. Wat is nou die zeventig euro voor een geluidskaart op een installatie van duizend(en) euro('s). Geen gezeur met ASIO-drivers en zeker weten dat het goed zit is toch ook belangrijk.

Bovendien ontlopen 320 kbps MP3's en FLAC-bestanden elkaar echt niet zo verschrikkelijk veel hoor. Een dure installatie is daarmee echt geen weggegooid geld.

Met andere programma's bedoel ik andere afspeelsoftware. Je kunt ASIO4ALL dan wel in Foobar2000 aan de praat krijgen en zo de sample rate conversion van de onboard-geluidskaart omzeilen, maar als je dan een keer in Windows Media Player o.i.d. afspeelt heb je daar niks aan. S/PDIF gebruiken is niet altijd een garantie voor het zogenoemde bit-perfect doorsturen van het signaal. De geluidskaart kan, en onboard zal, roet in het eten gooien. Dat voorkom je dus door een geluidskaart te installeren waarvan je zeker weet dat het goed gaat werken.

• daan08

daan08

PEBKAC

Verwijderd schreef op zondag 29 november 2009 @ 17:51:
[...]

Het enige wat ik zeg is dat het er niet verkeerd uit ziet. Ga maar spammen naar de redactie van hifi.nl :O

• franssie

franssie

Save the albatross

bulldoze schreef op maandag 30 november 2009 @ 23:51:
[...]
Het enige wat ik zeg is dat het er niet verkeerd uit ziet. <> :O
Ben ik met je eens, zelfs met XLR pluggen (echt nog nooit gezien op een consumenten apparaat maar deze zal dan ook wel wat kosten. Kostelijk verhaal van hifi.nl overigens maar daar ging het niet over, wel over de coole looks).

Edit: dit stukje tekst vond ik toch wel vermakelijk: [quote] maar verreweg de mooiste uitgang is toch wel de I2S – I squared S. Deze uitgang maakt gebruik van een HDMI kabel en is voorlopig enkel te gebruiken in combinatie met de PWD vanwege het eigen PS Audio protocol dat is gebruikt. Het grote voordeel van I2S is dat het standaard protocol is voor communicatie tussen cd spelers en DAC chips of deze nu intern of extern zijn.
[quote] of ik mis iets ergens ;)

[ Voor 37% gewijzigd door franssie op 01-12-2009 00:32 ]

Verwijderd

bulldoze schreef op maandag 30 november 2009 @ 23:51:
[...]
Het enige wat ik zeg is dat het er niet verkeerd uit ziet. Ga maar spammen naar de redactie van hifi.nl :O
Aha, je gaat dus voor de looks en de onzin. En hoe nu verder?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2009 10:33 ]

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-01 17:25
franssie schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 00:28:
[...]

Ben ik met je eens, zelfs met XLR pluggen (echt nog nooit gezien op een consumenten apparaat maar deze zal dan ook wel wat kosten. Kostelijk verhaal van hifi.nl overigens maar daar ging het niet over, wel over de coole looks).

Edit: dit stukje tekst vond ik toch wel vermakelijk: [quote] maar verreweg de mooiste uitgang is toch wel de I2S – I squared S. Deze uitgang maakt gebruik van een HDMI kabel en is voorlopig enkel te gebruiken in combinatie met de PWD vanwege het eigen PS Audio protocol dat is gebruikt. Het grote voordeel van I2S is dat het standaard protocol is voor communicatie tussen cd spelers en DAC chips of deze nu intern of extern zijn.
[quote] of ik mis iets ergens ;)
òf alleen de fysieke interface is "uniek", of ze hebben de klok horen luiden maar weten niet waar de klepel hangt en I2S is inderdaad een standaard communicatie protocol voor digitale audiosignalen.

nou weet ik toevallig dat het dat is ;) (Wikipedia: I²S)
alleen is dat ECHT wel een intern communicatieprotocol en om het nou over een hdmi kabel te leggen :S ik snap er het nut echt niet van. maargoed, audiowaanzin, he ;)
ik snap trouwens zoiezo niet waarom er naast dan wel AES/EBU dan wel S/PDIF nog een andere interface nodig zou zijn.
oh well. bedoeld om "exclusief" te maken, zullen we maar denken.

• jayvol09
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
Maar is [pc --> DAC --> versterker ] nou beter dan [pc --> DAC+versterker-in-1? ] als we ervanuitgaan dat de versterkers allebei even goed omgaan met de boxen lijkt het eerstgenoemde me gevoeliger voor problemen?
En waarom zou je een sqeezebox ofzo er nog tussen willen zetten? Een discrete geluidskaart snap ik nog wel, of heeft t met DRM en HD-audio te maken?

[ Voor 6% gewijzigd door jayvol09 op 01-12-2009 03:17 ]

"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-02 22:21

mr.paaJ

generatie cmd+z

Met I2S wordt het kloksignaal ook meegestuurd (in tegenstelling tot SPDIF), dus theoretisch minder jitter.
Ook de USB implementatie van die PS Audio apparatuur schijnt anders te werken dan bij de meeste andere soortgelijke DAC's, (asynchroon) waardoor dat niet meer de 'zwakke' schakel is.
In ieder geval op papier in mooi stukje techniek.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• daan08

daan08

PEBKAC

Verwijderd schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 02:32:
[...]

Aha, je gaat dus voor de looks en de onzin. En hoe nu verder?
Jij hebt je gemak te houden. Product ziet er leuk uit, die tekst lees ik niet eens.

Verwijderd

bulldoze schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 12:06:
[...]

Jij hebt je gemak te houden. Product ziet er leuk uit, die tekst lees ik niet eens.
Rare smaak heb je dan. ik vind het foeilelijk. Lijkt wel een gerecycled tupperware doosje. Daar ga je toch geen 3000 euries voor neer tellen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 14:06:
[...]

Rare smaak heb je dan. ik vind het foeilelijk. Lijkt wel een gerecycled tupperware doosje. Daar ga je toch geen 3000 euries voor neer tellen.
Gozer, waarom moet je in elk topic andersmans smaak en spullen afkraken en/of belachelijk maken. Hoe oud ben je nou man dat je altijd je mening wil opdringen en je gelijk wilt krijgen. Je lijkt wel een kleuter man. Dat jij blij bent met het geluid en design van je Denon en V-dac (?) is cool, maar laat anderen ook gewoon hun mening geven zonder je meteen weer geroepen te voelen om kritiek te leveren. Ik begin je (ondertoon in je) posts serieus een beetje zat te worden en ben niet eens een week actief op het Tweakers forum.

Excuses voor mijn offtopic geraas...

Om dan toch nog een klein beetje ontopic te blijven en antwoord tegen geven op TS zijn vraag. De Linn DS-i is al verkocht en staat niet meer op Marktplaats...

Verwijderd

mr.paaJ schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 11:26:
Met I2S wordt het kloksignaal ook meegestuurd (in tegenstelling tot SPDIF), dus theoretisch minder jitter.
Ook de USB implementatie van die PS Audio apparatuur schijnt anders te werken dan bij de meeste andere soortgelijke DAC's, (asynchroon) waardoor dat niet meer de 'zwakke' schakel is.
In ieder geval op papier in mooi stukje techniek.
Goed, maar als je blind gaat testen met zo'n PS Audio, die 3000 euro kost, en vergelijkt met een CD spelert van pakweg 250 euro dan is verschil niet hoorbaar. Een redelijk opgelost probleem (jitter) wordt extreem overdreven om er een product voor te bedenken, dat het fantasieprobleem oplost en veel geld in het laatje brengt.

• Japsuh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:48
Verwijderd schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 15:42:
[...]
Excuses voor mijn offtopic geraas...
Makkers staakt uw wild geraas :X

• Stofnest
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 16:46:
[...]

... dan is verschil niet hoorbaar...
Je hebt dit zelf dus getest neem ik aan ?

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 29 november 2009 @ 19:50:
[...]
Ik hoor amper verschil tussen een goede mp3 and een FLAC rip. Ik heb een Marantz PM-16 (premium line), PS Audio DAC (Oud beestje ondertussen) en Scan Speak Reference Monitors. Ik hoor wel duidelijk verschil tussen de analoge output van mijn geluidskaart (M-Audio Audiophile 24/96) en digitaal via m'n DAC.
Wat voor PS-Audio DAC heb je? Ben wel benieuwd, heb zelf ook een Audiophile 24/96 en ik vraag me af hoe deze zich verhoudt tot oudere (higher end) apparatuur. Op Marktplaats staat momenteel een Superlink I te koop, weet niet of dat de moeite nog waard is?
laonightwolf schreef op zondag 29 november 2009 @ 21:28:
[...]

Die Marantz is het broertje van de Philips DAC960. Tenzij je mazzel hebt krijg je zo'n apparaat niet voor een koopje want er wordt grof op geboden op Marktplaats. Dit zal deels zijn omdat het een collectors item is en daarom is de vraag of je op rationele gronden niet voor hetzelfde geld beter een nieuwe DAC kunt kopen, de techniek staat ook niet stil. De Marantz gebruikt de klassieke Philips TDA-1541 chip die volgens mij onder veel liefhebbers vrij hoog aangeschreven staat maar zelfs meneer Fikus erkent dat er tegenwoordig beter of gelijkwaardig spul wordt gemaakt, bijvoorbeeld door Cirrus Logic (http://www.lampizator.eu/...mpucera%20lampizator.html) Maar goed het gaat natuurlijk niet alleen om de chip maar om het geheel. Daarnaast ben ik een complete leek die alleen boekenwijsheid heeft op dit vlak.

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-02 16:29
Misschien lekker een ultra goedkoop CMEDIA kaartje kopen met SPDIF(optisch) ?

Dan deze drivers instaleren?
http://code.google.com/p/cmediadrivers/
Zeker bit perfect output, ik gebruik t al jaren!

(zoals dts audio cdtjes die dus zeker een bit perfect audio output nodig hebben)

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

laonightwolf schreef op zondag 29 november 2009 @ 19:26:
In feite wilde ik af van een geluidskaart in mijn pc want ik zie dat nog altijd als zwakste schakel. Het steekt in een PC die vervolgens ook diverse andere componenten bedient.
Tja, datzelfde geldt voor zo'n Squeezebox of Linn DS natuurlijk ook; die bevatten ook ethernet- en usb-adapters en een eigen CPU....

Maw, het argument dat er ook nog andere dingen in dezelfde behuizing gebeuren en dat dus slechte kwaliteit oplevert, is niet zo steekhoudend. Zie de goede reviews van PCI-kaarten van merken als M-Audio en E-MU - die bewijzen dat een goede ontwerper prima in staat is een circuit te printen dat immuun is voor alle storingsbronnen in een PC.
FreddyFish schreef op maandag 30 november 2009 @ 00:23:
Het is en blijft een persoonlijke afweging, maar ik zou bij een dusdanig grote investering geen moment twijfelen om een degelijke geluidskaart in de PC te zetten waarvan je echt zeker weet dat het gewoon de 44.1 KHz-stream uitstuurt.
Ik deel dat gevoel eigenlijk wel met je, maar aan de andere kant: als die resampling-algo's nou zo desastreus zijn uitgevoerd, dan zal je dat meteen horen - dus je kan ook eerst gewoon de onboard spdif gebruiken, en pas als dat hoorbaar tegenvalt een extra geluidskaart kopen...

Overigens: * John_Glenn overweegt sterk een E-MU 0202 als PC->HiFi verbinding te nemen. Ik waag me liever niet aan alle "USB is goed/slecht" / jitter / "MP3s zijn toch nooit goed genoeg" discussies die ook hier al weer de kop opsteken.... daar staat het internet al vol mee. Voor mij is dit meer dan goed genoeg iig.

(...als ik obsceen veel geld had gehad zou het nog een Benchmark DAC kunnen worden, gewoon omdat dat mooi is :))

[ Voor 0% gewijzigd door John_Glenn op 02-12-2009 02:26 . Reden: mark-up fixed ]

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

smvs schreef op woensdag 02 december 2009 @ 02:01:
[...]

Wat voor PS-Audio DAC heb je? Ben wel benieuwd, heb zelf ook een Audiophile 24/96 en ik vraag me af hoe deze zich verhoudt tot oudere (higher end) apparatuur.
* John_Glenn mompelt iets over verschil in uitgangsvolume... O-) ;)

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
John_Glenn schreef op woensdag 02 december 2009 @ 02:30:
[...]

* John_Glenn mompelt iets over verschil in uitgangsvolume... O-) ;)
Ja, is dat werkelijk een factor? In mijn beleving is dat nou juist iets wat al ruimschoots in orde is bij de 2496. Niet iets waarbij ik behoefte heb het te verbeteren iig. Ik heb weliswaar een relatief zware versterker maar met de volumeknop op zeg maar 11 uur (-28 Db staat er) heb ik het volume van mijn PC zeer zelden boven de 50% en meestal nog veel lager omdat het al hard zat is.

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

smvs schreef op woensdag 02 december 2009 @ 09:18:
[...]

Ja, is dat werkelijk een factor? In mijn beleving is dat nou juist iets wat al ruimschoots in orde is bij de 2496. Niet iets waarbij ik behoefte heb het te verbeteren iig.
Nee, ik wilde alleen insinueren dat het enige hoorbare verschil tussen de Audiophile en zo'n externe DAC (welke dan ook) zal zijn dat-ie pakweg 0.2 dB harder dan wel zachter zal spelen.... in vergelijkende tests is dat iets wat er mogelijk toe leidt dat mensen verschillen horen. Maar dit veroorzaakt altijd heftige discussies. Iig, het is een heel goede kaart!

• wij
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-02 00:40

wij

Ik heb sinds twee dagen ook de M-Audio Audiophile 2496 in mijn mediacenter ter vervanging van de onboard geluidskaart. Het mediacenter zit (analoog) aangesloten op een Denon PMA-980r en twee Infinity luidsprekers, dus dat mag je wel beschouwen als HIFI. De hoofdreden dat ik een 'echte' pci geluidskaart heb gekocht is dat de onboard geluidskaart veel bijgeluiden / storingen laat horen, zo kun ik hardeschijfactiviteit horen door mijn luidsprekers. Echter hoor ik met de M-audiokaart ook een dergelijke storing als ik de versterker echt helemaal open draai, maar dit is wel veel minder dan met de onboard dus het is wel een verbetering.

Mijn (eerste) indruk is dat de geluidskwaliteit veel beter is. Ik hoor meer details over het hele spectrum. De bas klinkt strakker en dieper, de mid-tonen en hoge tonen hebben meer detail. Echter heb ik op internet gezocht naar (wetenschappelijke) vergelijkingen tussen DAC's en verschillende geluidskaarten en op basis daarvan is mijn conclusie dat het verschil tussen de onboard en de M-audio DAC in principe niet hoorbaar is. Dus ik geniet nou meer van mijn muziek die precies hetzelfde klinkt. Als ik er maar gelukkig mee ben toch

Verwijderd

John_Glenn schreef op woensdag 02 december 2009 @ 10:31:
[...]

Nee, ik wilde alleen insinueren dat het enige hoorbare verschil tussen de Audiophile en zo'n externe DAC (welke dan ook) zal zijn dat-ie pakweg 0.2 dB harder dan wel zachter zal spelen.... in vergelijkende tests is dat iets wat er mogelijk toe leidt dat mensen verschillen horen. Maar dit veroorzaakt altijd heftige discussies. Iig, het is een heel goede kaart!
Een verschil van <0,5 dB harder of zachter is gewoon onhoorbaar. Mensen, die bweren dat ze dat wel kunnen horen veronderstellen een verschil te horen op basis van autosuggestie.
Pagina: 1