Stroomverbruik iets minderen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzokphp
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:55
Ik heb sinds een paar weken een server in een datacenter staan. Daar mag ik 0,4 ampere stroomverbruiken. Nu verbruikt mijn server 0,433 ampere, dus iets teveel en daar moet ik dus extra voor betalen.
Is er makkelijke manier om het stroomverbruik iets terug te draaien? Zonder een hele nieuwe processor e.d. te installeren?

De specs van de server:
Zippy 400W EPS12V power supply
Intel Aspen Hill server mainboard, S3000 chipset
SATA RAID (0,1,10), Dual Gbit LAN, 1x PCIe x1, 1x PCIe x4, 1x
PCIe x8, 2x PCI 32bit, 4x DDR2 unbuffered, ATI 16MB VGA onboard.
Intel(R) Xeon(R) CPU 3050 @ 2.13GHz, 2MB cache, 1066MHz FSB,active/1U cooling.
4GB DDR2 SDRAM PC4200 module (533MHz)
500GB Hitachi SATA-II harddisk, 7200rpm, 8MB cache
Dynatron 1U copper active Socket 775 cooler
DVDRW-SAMS/BL Samsung 18x DVD±RW drive

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is die 0,4A een gemiddelde per seconde, minuut, uur, dag, week, maand, jaar, etc.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dieter87
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-07-2023
Je dvd speler (tijdelijk) uittrekken, ik veronderstel dat je die dan toch niet gebruikt.
Je cpu downclocken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:52
Kijk eens of je werkelijk zoveel CPU power nodig hebt... Een Xeon staat volgens mij bekend als stroomzuiper

Dit is overigens wel een mooi topic om door te lezen:
Nieuwe Zuinige Server (discussie)

[ Voor 35% gewijzigd door ThinkPad op 28-11-2009 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-10 12:10
Je kunt de cpu wat underclocken/undervolten. Maar als je dat niet goed doet kan je server onstabiel worden, ik weet niet waar je hem voor gebruikt maar dat is waarschijnlijk een probleem.

Je zou kunnen proberen de disk te vervangen door een zuiniger model (is het er echt maar 1? want dan red je het daar denk ik niet mee) Als er veel fans in zitten en kun je er misschien een paar uitzetten aangezien je server behoorlijk zuinig is volgensmij zou ik denkden dat dat wel kan en die 12k rpm server fans gebruiken een paar wat per stuk. Als je dat doet daarna wel even op de temps letten.

De makkelijkste optie is natuurlijk de cpu vervangen door een zuiniger model.

Mini-ITX GamePC: Core i5 3470 | 16GB DDR3 | GTX 970 4GB | Samsung 830 128GB | Dell u2711 (27", IPS,1440p), 2343BW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-10 05:51

Mentalist

[avdD]

De CPU lijkt me de grootste slurper inderdaad.

Verder kan je er een 5400rpm schijf met hogere datadichtheid instoppen. Of dat de performance kan schaden zal afhangen van wat je server precies doet. Als je niet zoveel opslag nodig hebt kan je ook een SSD plaatsen, dat is een nog grotere besparing en razendsnel met databases en dergelijke. Een SSD met daarnaast een laptopschijf voor mass storage kan ook, dat is samen nog steeds zuiniger dan je 7200rpm 3,5" disk.

Als de temperatuur geruim binnen de perken blijft kan je ook je casefans langzamer laten draaien. En je kan opzoeken hoe efficiënt je voeding is, mogelijk valt er winst te behalen met een 80+ bronze/silver/gold voeding.

De DVD-drive zal je, als er geen schijfje inzit, weinig opleveren. Nog geen watt waarschijnlijk. Het energieverbruik (+/- 25W) van die dingen zit hem in de motor, en die gaat niet aan de slag als er geen schijfje inzit.

[ Voor 7% gewijzigd door Mentalist op 28-11-2009 11:41 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzokphp
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:55
Er zit nu wel een schijfje in de dvd speler van de server. Maar ik dacht dat ie alleen gaat draaien zodra hij bestanden moet lezen, of blijft ie continu lezen? Want dan kan ik het beste gewoon het dvdtje eruit halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

dbzokphp schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 11:42:
Er zit nu wel een schijfje in de dvd speler van de server. Maar ik dacht dat ie alleen gaat draaien zodra hij bestanden moet lezen, of blijft ie continu lezen? Want dan kan ik het beste gewoon het dvdtje eruit halen...
Beste eruit halen als dat schijfje niet nodig is, dan weet je 100% zeker dat hij hem nooit gaat lezen.

Normaal blijft hij wel stilliggen, maar je weet niet welke applicaties zo nu en dan wellicht gaan kijken of de DVD toegankelijk is.

[ Voor 12% gewijzigd door Mentalist op 28-11-2009 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:03
Misschien een idee om de psu te vervangen door eentje met een hogere efficiency?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Je moet 0,33A * 240V =~ 80W zuiniger. Dat krijg je niet voor elkaar door een dvd-spelertje eruit te trekken. Ook de 3W die het scheelt om van harde schijf te wisselen zal het niet worden. Efficientere voeding zou al meer kunnen helpen, maar ik ben bang dat je meer zult moeten doen.

Beter lezen. Nogmaals mijn verhaal: Je moet 0,033A * 240V =~ 8W zuiniger. Dat krijg je niet voor elkaar door een dvd-spelertje eruit te trekken. De 3W die het scheelt om van harde schijf te wisselen zal misschien meer helpen, maar is duur, bovendien ben je er dan gewoon nog niet.
Efficientere voeding is inderdaad een goed plan, dat kan zomaar 10% schelen.

[ Voor 40% gewijzigd door Kuhlie op 28-11-2009 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:34

DukeBox

loves wheat smoothies

ThinkPadd schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 11:30:
Een Xeon staat volgens mij bekend als stroomzuiper
En waar maar je dat uit op ? De cpu is gewoon een core2.. sterker nog, soms zijn ze zelfs zuinige omdat ze lager geklokt zijn dan ze kunnen (grotere marge) en daardoor ook minder warm worden.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Kuhlie schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 12:30:
Beter lezen. Nogmaals mijn verhaal: Je moet 0,033A * 240V =~ 8W zuiniger. Dat krijg je niet voor elkaar door een dvd-spelertje eruit te trekken. De 3W die het scheelt om van harde schijf te wisselen zal misschien meer helpen, maar is duur, bovendien ben je er dan gewoon nog niet.
Een 7200rpm 3,5" schijf gebruikt ongeveer 7,5 watt idle. Vervang die door een SSD en je bent er eigenlijk (7 watt besparing). Tevens een lekkere performance boost.

En het net is 230V, of is dat anders in een datacenter?

[ Voor 8% gewijzigd door Mentalist op 28-11-2009 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:23
Begin idd met je voeding.

Ten eerste heb je nu een 400W voeding, dat is teveel. Een voeding haalt zn hoogste rendement als je m ook redelijk belast. 200w verbruik bij een 400w voeding is NIET effectief..

Ook is de voeding niet echt eentje die een goed rendement heeft. Even snel googlen op Zippy 400w geeft oa http://cidadesaopaulo.olx...03-hg2-6400p-iid-19233693
Geen idee of dat klopt, maar zo ja, 68% @ full load... da's niet efficient

Overigens is 0,4A @ 230V slechts 100watt... je CPU doet al 65w (max) dus het houd al zeker niet over....
SerialThrillaZ schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 12:51:
[...]

200W op een 400W voeding is juist WEL efficient, aangezien vrijwel alle voedingen op 50% het meest efficient zijn. ...
Ik dacht altijd dat het rendement t hoogste was als de voeding ook effectief benut werd... en dus niet bij 50% load.

[ Voor 32% gewijzigd door DJSmiley op 28-11-2009 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dlmh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:34

dlmh

Lo-Fi

DJSmiley schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 12:46:
Begin idd met je voeding.

Ten eerste heb je nu een 400W voeding, dat is teveel. Een voeding haalt zn hoogste rendement als je m ook redelijk belast. 200w verbruik bij een 400w voeding is NIET effectief..

Ook is de voeding niet echt eentje die een goed rendement heeft. Even snel googlen op Zippy 400w geeft oa http://cidadesaopaulo.olx...03-hg2-6400p-iid-19233693
Geen idee of dat klopt, maar zo ja, 68% @ full load... da's niet efficient
200W op een 400W voeding is juist WEL efficient, aangezien vrijwel alle voedingen op 50% het meest efficient zijn. Ik gok echter dat het idle verbruik van deze server <100W is, en daar kun je misschien 2-3 Watt winst halen met een lager vermogen voeding. De vraag is natuurlijk of de extra kosten voor het stroomverbruik opwegen tegen de investering.

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik neem aan dat het gaat over TransIP.

Je krijgt hier voor 45 euro per server 400mA (1U, 100GB) en voor elke extra 0.1A mag je ~5.9 euro bij betalen. Dit zijn ze sinds een paar weken gaan meten en factureren.

Ik heb hier zelf 2x HP DL360G5 servers hangen en verwacht nu elke maand 60 euro extra te moeten betalen aan extra stroomverbruik. Nou wil ik hier verder niet over klagen aangezien ik hiervoor gewoon getekend heb (dom :( ).

Maar is 0.4A (92Watt) genoeg om een gemiddelde server te draaien of zouden 90% van hun klanten nu moeten bijbetalen ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 12:55:
Maar is 0.4A (92Watt) genoeg om een gemiddelde server te draaien of zouden 90% van hun klanten nu moeten bijbetalen ???
Met veel moeite kan ik mijn desktop op 50 watt krijgen (Athlon X2), maar met een paar insteekkaarten zit ik al aan de 70. Laat staan als ik een losse videokaart gebruik ipv. integrated. En dan heb ik een vrij zuinige configuratie:

Athlon X2 5600+ (idle 7,nogiets watt)
Geforce 8200 moederbord (singlechip chipset met integrated video)
5400rpm 1,5TB HD
OCZ Vertex bootschijf (0,5 watt)
2x2GB DDR2

Zit er dus dik in dat veel klanten inderdaad moeten bijbetalen aangezien een server minstens een 7200rpm en vaak ook 10K/15K RPM schijf of schijven hebben. En een wat oudere server zal geen Cool'n'Quiet of Speedstep ondersteunen, dat hakt er ook in.

Met een zeer efficiënte voeding (80+ gold) kom je dan alsnog wel een eind, maar 96 watt lijkt me krapjes. Aan de andere kant snap ik het ook wel, energie kost geld en airco kost ook geld.

Als je Linux gebruikt heb je hier nog wel wat tips: http://www.lesswatts.org/tips/cpu.php

sched_mc_power_savings kan zeker een aantal watts schelen, dat was de moeite. Er staan ook nog meer tips op die kunnen helpen.

[ Voor 9% gewijzigd door Mentalist op 28-11-2009 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tuurlijk snap ik ook dat het geld kost. Maar waarom zou je een abonnement op je website zetten voor 0.4A max waar 100%-eenbeetje% van je klanten overheen gaat. Hiermee trek je de klanten naar binnen (cheap) maar lopen ze misschien net zo hard weer weg en het is ook nog eens slecht voor je naam aangezien ik al meer topics hierover gevonden heb.

Toen ik hiermee begon hadden ze overigens nog 400Watt op hun website staan.

[edit]Bedankt voor de link. Ik gebruik debian en volgens mij zijn er ook in HPs iLo nog een aantal caps in te stellen. Nu draaien mijn servers nog IDLE, ik kan niet wachten totdat ze fullload hebben :P duuuuuuur.....

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2009 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-05 15:21
Vroeger zou ik gezegd hebben zet "halt on error uit" in de bios en trek de videokaart uit, een server kan perfect werken zonder beeld. Connecteren doe je dan via remote desktop.
Aangezien je onboard hebt gaat dit hier dus niet.

Het enige dat dan nog mogelijk is is ondervolten en onderklokken.
Verlaag de spanning met 10% of meer + doe hetzelfde met de kloksnelheid en je zit goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Laatst online: 22:19

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

230 * 0,4 = ± 92 Watt .. da's niet veel. De processor is de grootste boosdoender en het verlies in je voeding, zoals hierboven ook al werd aangegeven.

Zorg ervoor dat Speedstep-achtige zaken goed hun werk doen en zorg ervoor dat hij anders niet opschakelt maar op lagere clocks blijft draaien. Daarbij zou je kunnen gaan experimenteren bij welke minimale CPU spanning hij nog stabiel werkt.

Je zou kunnen kijken of er andere compatibel CPU's zijn op een kleinere stepping, dus een fijner productie proces, minder nm dus. Deze zijn doorgaans zuiniger.

Misschien kun je een paar fan's missen. Deze trekken ook wel weer wat en bij zulke beetjes kan het misschien net de druppel zijn. Of zorg ervoor dat ze niet op 12V maar op 7V gaan draaien bijvoorbeeld.

[ Voor 14% gewijzigd door Alfa Novanta op 28-11-2009 17:21 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:39

Bolletje

Moderator Harde Waren
Trouwens mensen, TDP staat niet gelijk aan het stroomverbruik. Zo verbruikt een E5200 minder idle dan een Celeron 430 (ik noem maar wat) terwijl de TDP respectievelijk 65 en 35 W is. TDP is meer een specificatie voor de koeler, waar die aan moet voldoen.

Is die 0,4A dan idle? Want een server zit volgens mij de meeste tijd te idlen en als je dan één keer erover heen gaat ben je al de sjaak...

Voeding zou ik eerst naar kijken. 80+ is wel aan te raden als je server 24/7 aanstaat.

[ Voor 4% gewijzigd door Bolletje op 28-11-2009 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
Bolletje92 schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 22:39:
Trouwens mensen, TDP staat niet gelijk aan het stroomverbruik. Zo verbruikt een E5200 minder idle dan een Celeron 430 (ik noem maar wat) terwijl de TDP respectievelijk 65 en 35 W is. TDP is meer een specificatie voor de koeler, waar die aan moet voldoen.

Is die 0,4A dan idle? Want een server zit volgens mij de meeste tijd te idlen en als je dan één keer erover heen gaat ben je al de sjaak...

Voeding zou ik eerst naar kijken. 80+ is wel aan te raden als je server 24/7 aanstaat.
Idle verbruik zal idd schelen, maar de TDP is wel de maximale hitteontwikkeling. Daar moet idd de koeler op gebaseerd zijn. Alleen zal een E5200, onder full load, wel bijna dubbel verbruiken dan de celeron die jij even nu aanhaalt: Dat ding kan niet 65watt verstoken terwijl ie zelf minder gebruikt...

Maar het ligt ook aan de cpu load idd, als ie minimale load heeft zal een E5200 zuiniger zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
DJSmiley schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 22:46:
[...]

Idle verbruik zal idd schelen, maar de TDP is wel de maximale hitteontwikkeling. Daar moet idd de koeler op gebaseerd zijn. Alleen zal een E5200, onder full load, wel bijna dubbel verbruiken dan de celeron die jij even nu aanhaalt: Dat ding kan niet 65watt verstoken terwijl ie zelf minder gebruikt...

Maar het ligt ook aan de cpu load idd, als ie minimale load heeft zal een E5200 zuiniger zijn...
Ja, maar dat komt omdat die stappen zo groot zijn. Je gaat in één keer van 35 naar 65. Ook doen ze het per serie. Kan best zijn dat de E5400 net boven die 35 ligt en de E5200 eronder. Dan krijgen ze dezelfde specificatie mee.

En ik wil nog wel eens weten wanneer een simpele server voor webhosting langere tijd op volledige belasting draait :)

Maar nu even voor de TS om op te sommen:

- Efficiëntere voeding
- 5400 RPM hardeschijf
- DVD-speler eruit

Bij elkaar moet dat die 0,033 A wel wegwerken denk ik.

[ Voor 19% gewijzigd door Bolletje op 28-11-2009 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
Bolletje92 schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 22:49:
[...]

Ja, maar dat komt omdat die stappen zo groot zijn. Je gaat in één keer van 35 naar 65. Ook doen ze het per serie. Kan best zijn dat de E5400 net boven die 35 ligt en de E5200 eronder.
* DJSmiley is heel blij dat z'n server gewoon in 1 vd serverruimtes van de zaak hangt, dan hoeft ie zich niet druk te maken over stroomverbruik >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
DJSmiley schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 22:52:
[...]

* DJSmiley is heel blij dat z'n server gewoon in 1 vd serverruimtes van de zaak hangt, dan hoeft ie zich niet druk te maken over stroomverbruik >:)
Mwa, ik heb alleen webhosting. Hoef je je ook geen zorgen te maken over stroomverbruik :P
Pagina: 1