Studio Monitoren gezocht

Pagina: 1
Acties:

• Adames
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12 22:43
Hallo,

Ik heb jullie hulp nodig om een set boxen aan te schaffen. Ik heb eerder op een ander forum gevraagd wat goede computerboxen waren. Maar uiteindelijk kwam het erop neer dat studio monitoren iets is wat ik zoek. De computer staat veel aan word gebruikt om mijn muziek op af te spelen, films te kijken en af en toe een game. Zeker aangezien ik wel vaker feestjes heb is een setje studio monitoren een goed plan.
Naar wat ik me heb laten vertellen zijn dit dus actieve boxen wat als voordelen de compactheid en minder kabels heeft. Nu heb ik me al redelijk georienteerd, toch kom ik als totale leek hier naar toe. Enkele dagen geleden wist ik namelijk nog niet eens van de term studio monitoren af.

Mijn budget ligt ongeveer zo rond de 350 euro, veel hoger kan het eigenlijk niet worden. Nu is dit natuurlijk niet iets waar je de topline boxen mee krijgt, het zal voor mij als student komende tijd wel voldoende zijn en een enorme stap vooruit tov de 2.1 logitech boxjes hier.

Boxen worden direct aangesloten op mijn pc, die als moederbord een Gigabyte GA-MA790XT-UD4P heeft. Audio-chip hierin is een Realtek ALC889A. Kan niet zo snel vinden of deze goed is. Heb in ieder geval 7.1 analoog en een S/PDIF aansluiting erin. Als ik voor die tweede ga is vanwege het digitale signaal waarschijnlijk niet nodig om een aparte geluidskaart aan te schaffen. CPU verbruik dat enigzins omhoog gaat vanwege onboard zal ook prima kunnen met mijn processor (Phenom II X4 945).

Muzieksmaak, wat het belangrijkste gedeelte is, is voornamelijk oudere rock muziek als de beatles, neil young, pink floyd, etc. Maar ook luister ik veel electro met daarin diepe bassen. Aangezien de boxen voornamelijk hard gaan als deze tweede soort muziek word gedraaid, lijkt het me beter dat ik voor boxen ga met dieper geluid en zwaardere bas.

Qua boxen zelf. Hier weet ik dus heel weinig vanaf. Alles wat ik op zoek op internet lijkt redelijk tegenstrijdig. Zo heb ik zelf bijvoorbeeld de Behringer Truth B2031A set gevonden. 350 euro en tweedehands te vinden op marktplaats. Hoewel Behringer een B-merk schijnt te zijn, is deze set blijkbaar wel goed.
Heeft iemand nog tips voor me, waar ik op moet letten bij het aanschaffen van monitor speakers.
Morgen ga ik langs naar een geluidszaak waar ik zelf eens naar boxen ga luisteren, maar van te voren orienteren kan nooit kwaad.

In ieder geval, bedankt

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-12 08:24
Nee behringer speakers zijn helemaal niet goed, er zijn goedkopere alternatieven welke zelfs beter zijn. Maar los daarvan, studio monitors zijn leuk, maar je hebt nog een losse mixer of iets dergelijks nodig om ze een beetje handig te kunnen gebruiken voor meerdere dingen als games, muziek, films, etc. Er zit namelijk geen volumeknop op de meeste monitors (los van een input gain). En muziek is veel harder dan film. Je windows volume slider is ook niet echt lekker. Ook zijn monitors bedoeld voor nearfield, ze kunnen dus een bepaalde luidheid halen op anderhalve meter afstand, een feestje geven is een ander verhaal.
Het is natuurlijk een flinke stap beter dan een logitech setje (al zul je de subwoofer een beetje missen), maar wellicht is een goede 2e hands stereo versterker met een stel jbl zuiltjes van 150,- per stuk iets dat veel beter gaat passen, en net zo duur.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Je hebt helemaal geen studio monitoren nodig. Studio monitoren zijn duur en worden gebruikt om een zo accuraat mogelijke weergave van het audiosignaal, hifi speakers hebben een wat minder platte responsecurve, i.e. ze boosten wat laag hier en wat hoog daar waardoor het geluid over het algemeen wat beter/lekkerder/verzadigder klinkt.

Ga gewoon voor een setje normale hifi boxen, je krijgt dan veel meer waarde voor je geld.

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:55
Ik heb zelf de afgelopen dagen met hetzelfde dilemma rondgelopen. Ook wat Sefyu and ShittyOldMan zeggen heb ik overwogen. Toch ben ik gegaan voor een studio monitor setje. Vooral omdat deze lekker compact zijn en het geluid gewoon goed is. Ik zat niet te wachten op een losse versterker. Een klein mixertje op mn bureau vind ik dan alweer beter :).

Maargoed, ik heb gisteren een heel mooi setje besteld. Namelijk de Syrincs M3-220, dit moet een heel goed setje zijn. Loeihard en super geluid (zie onder andere reviews op new-line.nl). Ik heb deze set besteld bij thomann.de, ik had geluk, ze hadden een demo versie staan welke ik voor 340 euro heb kunnen kopen. Zodoende valt deze net binnen jouw budget, echter staat ie niet meer voor dat bedrag op de site.

Ik heb ook die behringer speakers overwogen. Dat Behringer troep is, zoals hierboven wordt beweerd, vind ik grote onzin. In de studio monitoren wereld zal het troep zijn, voor een thuis DJ of als computerspeakers zal het Logitech of creative wel weer ver achter zich laten. Ik denk dat je met Behringer over het algemeen veel bang-for-buck hebt. Zie ook new-line.nl voor een review van André, die gast weet waar hij het over heeft.

Succes!

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

• skndd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-12 18:51

skndd

aka skeej

Ik ken genoeg mensen die tevreden zijn met Behringer speakers. Behringer maakt echt niet alleen maar troep hoor.

Om je monitors bij te stellen heb je geen mixer nodig. http://www.smproaudio.com...utstaerke-controller.html

Kost ongeveer 40-50 euro en klinkt beter dan mixers in veel hogere prijsklassen vanwege het passieve circuit.

Ik zei het net al toevallig in een ander topic: Ga eens luisteren bij Feedback. Misschien zijn er ook andere winkels die zoveel monitors direct ter demonstratie hebben staan? Er zijn een hoop monitors die inderdaad een heel ander klankbeeld hebben dan "hifi" speakers, maar deze verschillen bestaan net zo goed tussen hifi speakers onderling. Oftewel, zelf gaan luisteren dus.

• roodbwoy
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-10-2021

roodbwoy

Senile Developer

dude, voor wat jij er mee wilt doen moet je dus geen studio-monitoren aanschaffen... studio-monitoren zijn gemaakt om geluid zo accuraat mogelijk weer te geven, totaal geen kleur, iets zal eerder "kaal" klinken op goede studio monitoren dan voller... dit omdat studio-monitoren zijn geluid niet kleurt...

Ik heb zelf de KRK RP5's, deze gebruik ik puur om muziek op te maken, wil ik muziek luisteren, film kijken, gamen of mijn eigen muziek terug luisteren tijdens masteringproces switch ik over naar een standaard 80 watt hifi setje

koop gewoon een dolby setje voor je multimedia... voor 350,- heb je echt wel een goed setje...

*edit*

let op, veel actieve studiomonitoren worden aangesloten met XLR

en, qua het behringerverhaal... het blijft een B-merk, ik heb zelf een digitaal 8 kanaals mengtafeltje van behringer en de BCR3000... werkt beide prima, maar Behringer speakers zou ik niet doen, vriend van mij had ze binnen een half jaar stuk... terwijl ik met mijn KRKRP5's nog rustig door blaas na 2 jaar.

[ Voor 23% gewijzigd door roodbwoy op 26-11-2009 18:40 ]

• Adames
Had er zelf ook al beetje twijfels over moet ik eerlijk zeggen. Maar aangezien ik totaal leek was en aantal mensen me deze aanraadden ging ik me er toch eens in verdiepen.
Verder ga ik morgen inderdaad naar de feedback toe in Eindhoven en laat me informeren.

Dus degelijk hifi setje + versterker?

• Sefyu
  • Niet online
Jezelf bij Feedback laten "informeren" zou ik maar niet doen als ik jou was... De mensen op fora zijn over het algemeen kundiger dan het Feedback personeel. Als je het hier nog niet helemaal vertrouwt, kan je je vraag nog wel op Synthforum stellen, daar zitten de echte *fielen.

• ShittyOldMan
Ja gewoon gaan luisteren daar, en loop ook nog even een hifi winkel in. Die nanopatch van smpro is een leuke oplossing voor een volume controller als je voor monitors gaat.
Wat betreft mijn opmerking over behringer, hun electronica is redelijke 'bang for your buck', maar ik heb nog nooit een goede speaker van ze gehoord (ook niet voor het geld) terwijl ik wel andere goed klinkende budgetspeakers heb gehoord (wederom voor het geld). Maar het blijft persoonlijk natuurlijk.

• roodbwoy
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-10-2021

roodbwoy

Senile Developer

Adames schreef op donderdag 26 november 2009 @ 20:16:
Had er zelf ook al beetje twijfels over moet ik eerlijk zeggen. Maar aangezien ik totaal leek was en aantal mensen me deze aanraadden ging ik me er toch eens in verdiepen.
Verder ga ik morgen inderdaad naar de feedback toe in Eindhoven en laat me informeren.

Dat zou ik doen ja, studio monitoren zie ik ook eerder als instrument dan als speakers om ff filmpje op te checken of muziekje te luisteren :-)

• Adames
Aangezien ik meer op jullie vertrouw dan op het publiek van fok!. Ga ik me komende 2 daagjes even verdiepen in die hifi dingen en zal dit topic dan tzt nog wel bumpen. Want om nu de vraag te stellen, ik heb zo veel geld, zoek me wat is zo lomp.
Enige alvast klein vraagje: met 350 euro budget, hoe moet dan de verhouding liggen met kosten voor de spullen. 1x 150 voor versterker en 2x100 voor boxen? of eerder 1x250 en 2x50?
alvast bedankt!

[ Voor 25% gewijzigd door Adames op 26-11-2009 23:32 ]

• skndd

skndd

aka skeej

Sorry jongens, ik wil het niet in een ja-nee verhaal laten belanden, maar ik vind dat hele verhaal van "monitors zijn alleen bedoeld voor technisch gedoe" een beetje overdreven. Een goed voorbeeld is Dynaudio, hun hifi speakers hebben dezelfde conussen als hun monitors. De hifi modellen zijn dan vaak zelfs relatief wat duurder.

Denk je nou echt dat mensen die in een studio professioneel mixen, dat op speakers doen die totáál anders klinken dan bij mensen in de huiskamer? Dan zouden alle cd's en films wel heel raar klinken. Een goede hifi speaker moet bovendien ook enigzins plat zijn. Ik vind mijn monitors juist erg fijn klinken voor films bijvoorbeeld, omdat de stemmen zó erg helder en duidelijk zijn. En bij muziek kan ik vele subtiele details eruit pikken. Ik heb een Grado RS-1 koptelefoon (die dan weer zogenaamd in de categorie 'hifi' beland) en die klinkt misschien alleen nog maar analytischer dan mijn zogenaamde studio monitors. Al die termen zijn dus vrij arbitrair.

Maar, zoals ik al eerder zei, deze verschillen KUNNEN bestaan. Maar die bestaan net zo goed tussen hifispeakers onderling. Ga nou maar eerst eens luisteren alvorens conclusies te trekken. Het enige nadeel wat ik persoonlijk heb ondervonden is dat veel monitorspeakers een redelijk smalle sweetspot hebben, en veel hifi speakers "breder" klinken. Maar breed betekent vaak ook ongefocussed, log en modderig.

Het voordeel van een actieve monitor is dat je perfect afgestelde bi-amping voor je speaker erbij krijgt, terwijl je bij passieve speakers nog moet gaan zoeken naar een beetje matchend versterkertje. Ik heb het gevoel dat je dan vrij veel bang for je buck krijgt. Zeker 2e hands kun je erg mooie deals maken op actieve monitors.

[ Voor 15% gewijzigd door skndd op 26-11-2009 23:54 . Reden: wat dingen toegevoegd ]

• spocky
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Zelf heb ik er niet zo'n verstand van, maar Paul Stamatiou heeft een tijdje geleden een interessant artikel geschreven over studio monitoren waar je misschien wat aan hebt: http://paulstamatiou.com/...o-studio-monitor-speakers

Portugese Wijn

Verwijderd

Ik heb zelf ook studiomonitors op mijn PC aangesloten passief Tannoy reveal6, lekker geluidje en ook in actieve vorm te krijgen en er zijn kleinere en grotere varianten Reveal 5a en de Reveal 8d en niet al te duur.
Zoals al eerder opgemerkt die verhalen dat studio monitoren vlak klinken etc dat is echt onzin, deze speakertjes klinken heel goed voor het geld wat je ervoor uitgeeft.

• ocdaan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12 12:26

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

skndd schreef op donderdag 26 november 2009 @ 23:51:
.....

Denk je nou echt dat mensen die in een studio professioneel mixen, dat op speakers doen die totáál anders klinken dan bij mensen in de huiskamer?

.....
Ik heb een aantal kennissen in die wereld en zij gebruiken dus dure monitor speakers waar ik een harde plasser van krijg.... ja dus!

• ocdaan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12 12:26

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Adames schreef op donderdag 26 november 2009 @ 23:31:
Aangezien ik meer op jullie vertrouw dan op het publiek van fok!. Ga ik me komende 2 daagjes even verdiepen in die hifi dingen en zal dit topic dan tzt nog wel bumpen. Want om nu de vraag te stellen, ik heb zo veel geld, zoek me wat is zo lomp.
Enige alvast klein vraagje: met 350 euro budget, hoe moet dan de verhouding liggen met kosten voor de spullen. 1x 150 voor versterker en 2x100 voor boxen? of eerder 1x250 en 2x50?
alvast bedankt!
Dan nog eerder 1x100 en 2x125 ;)

Verwijderd

Sefyu schreef op donderdag 26 november 2009 @ 17:05:
Je hebt helemaal geen studio monitoren nodig. Studio monitoren zijn duur en worden gebruikt om een zo accuraat mogelijke weergave van het audiosignaal, hifi speakers hebben een wat minder platte responsecurve, i.e. ze boosten wat laag hier en wat hoog daar waardoor het geluid over het algemeen wat beter/lekkerder/verzadigder klinkt.

Ga gewoon voor een setje normale hifi boxen, je krijgt dan veel meer waarde voor je geld.
Complete onzin!

De meeste pro audio (actieve) monitor speakers zijn beter dan gelijk geprijsde "hi fi" sets bestaande uit losse componenten (en passieve luidsprekers).

De meeste "hifi" is erg overpriced (o.a. door hoge marges) en matig ontwerp.

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-11 19:07

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

skndd schreef op donderdag 26 november 2009 @ 23:51:
Sorry jongens, ik wil het niet in een ja-nee verhaal laten belanden, maar ik vind dat hele verhaal van "monitors zijn alleen bedoeld voor technisch gedoe" een beetje overdreven. Een goed voorbeeld is Dynaudio, hun hifi speakers hebben dezelfde conussen als hun monitors. De hifi modellen zijn dan vaak zelfs relatief wat duurder.

Denk je nou echt dat mensen die in een studio professioneel mixen, dat op speakers doen die totáál anders klinken dan bij mensen in de huiskamer? Dan zouden alle cd's en films wel heel raar klinken. Een goede hifi speaker moet bovendien ook enigzins plat zijn. Ik vind mijn monitors juist erg fijn klinken voor films bijvoorbeeld, omdat de stemmen zó erg helder en duidelijk zijn. En bij muziek kan ik vele subtiele details eruit pikken. Ik heb een Grado RS-1 koptelefoon (die dan weer zogenaamd in de categorie 'hifi' beland) en die klinkt misschien alleen nog maar analytischer dan mijn zogenaamde studio monitors. Al die termen zijn dus vrij arbitrair.

Maar, zoals ik al eerder zei, deze verschillen KUNNEN bestaan. Maar die bestaan net zo goed tussen hifispeakers onderling. Ga nou maar eerst eens luisteren alvorens conclusies te trekken. Het enige nadeel wat ik persoonlijk heb ondervonden is dat veel monitorspeakers een redelijk smalle sweetspot hebben, en veel hifi speakers "breder" klinken. Maar breed betekent vaak ook ongefocussed, log en modderig.

Het voordeel van een actieve monitor is dat je perfect afgestelde bi-amping voor je speaker erbij krijgt, terwijl je bij passieve speakers nog moet gaan zoeken naar een beetje matchend versterkertje. Ik heb het gevoel dat je dan vrij veel bang for je buck krijgt. Zeker 2e hands kun je erg mooie deals maken op actieve monitors.
QFT @ verhaal hierboven.
Ik ben blij dat iemand anders het al argumenteerd, want ik word ook een beetje moe van die hele kudde schapen die allemaal roepen dat monitors niet om te luisteren zijn terwijl ze zelfs nog nooit een setje hebben gehoord.

Ik heb zelf een setje Dynaudio BM12A's en die bewijzen mij iedere dag dat ze elke zuurverdiende stuiver waard zijn. Het is werkelijk een genot om muziek te luisteren op reference speakers, lekker rustig en gedetailleerd..ik zou nooit anders meer willen.

Wat betreft de sweetspot... dit zijn dan natuurlijk wel nearfield monitoren maar dat neemt niet weg dat ze met de juiste opstelling ook in de huiskamer nog voldoende bereik hebben.
Ik heb naast mijn monitoren erg veel anderen gehoord en moet zeggen dat de sweet spot bij de Dynaudio's belachelijk groot is.
(Zelfs als ik helemaal naast de speaker ga zitten hoor je nog steeds een sprankelend hoog).

[ Voor 7% gewijzigd door Da_maniaC op 27-11-2009 17:16 ]

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-12 16:29
Ik heb sinds twee weken ook een stel studiomonitoren staan, ESI nEar 05 Xperience. Klinken zoveel beter vergeleken met het Logitech setje dat ik eerst had.

Als je nog wel geïnteresseerd bent in studiomonitoren zou ik met jouw budget zeker de KRK RP5G2 en ESI nEar 08 bekijken/beluisteren, deze vond ik zeer goed klinken maar was mij net een beetje teveel boven mijn budget.

Ik heb hier de ruimte niet voor een goede versterker + hifi speakers vandaar mijn keuze voor compacte studiomonitoren.

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09 09:25
Het hele verhaal tussen Hi-Fi en actieve studiomonitoren heeft 2 kanten.

Wil je gewoon lekker geluid zonder teveel poespas, moet je Hi-Fi nemen.
Wil je strak geluid wat niet gekleurd is en zelfs met een vrij hoog volume nog accuraat klinkt moet je monitoren nemen.

Het punt is gewoon, voor 350 euro heb je naar mijn mening betere Hi-Fi speakers dan monitoren.

Zelf maak ik ook muziek en doe dat gewoon op Magnat Vector 55 Hi-Fi zuilen, het is gewoon hoe goed ik mijn speakers ken. Heb ook wel monitoren hier gehad in bruikleen (KRK RP8) maar val toch terug op mijn zuiltjes :)

Soundcloud

Verwijderd

Waarom koop je niet quad 12L2 voor die prijs?

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:01

Jrz

––––––––––––

Gewoon luisteren. Kijken wat voor jou het best klinkt.
Het gaat er om dat je je speakers leert kennen.
Ik heb zelf een paar B2031A's. Nu een jaar of 3 4 volgens mij. Het belangrijkste is nog te plaatsing ervan.
Een vriend van me heeft een set Focal Twin 6 staan. Ik moet wel zeggen dat het geluid daar iets meer definitie heeft, niet veel, maar hij heeft ook een ruimte van 4 x zo groot, en ze staan ongeveer op 1 derde in de kamer.
KRK's heb ik wel eens geluisterd, maar vind het helemaal niets

Je hebt helemaal niets aan 'de perfecte monitor' als je ze niet kent

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-12 22:38
Adames schreef op donderdag 26 november 2009 @ 20:16:

Een hifi setje + versterker is inderdaad ook een hele goede oplossing, voor waarschijnlijk minder geld.

Het grootste verschil is alleen, die versterker. Daar hebben veel mensen geen zin in.

Vandaar dat ik op FOK! ook kwam met de suggestie van actieve studio monitoren, aangezien die net zoals gewone computerspeakertjes een ingebouwde versterker hebben. Maar als je googlet op "computer speakers" vind je alleen maar van die cheap-ass setjes, of het wordt 2.1 (wat je ook niet wilt als je voor kwaliteit stereogeluid gaat). Dat hele segment met kwaliteits-computerspeakers vind je dus wél als je zoekt op "studio monitor".

Maargoed als een versterker + een paar bookshelves een optie is zou ik daarvoor gaan. Heb ik zelf ook, geeft net zo supergeluid en heb 't voor 20 euro bij elkaar gesprokkeld bij de kringloop en afdankertjes van kennissen... Zo kan het ook :P
kaos- schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 17:30:
Het punt is gewoon, voor 350 euro heb je naar mijn mening betere Hi-Fi speakers dan monitoren.
True, maar dan heb je nog geen versterker (als je nieuw koopt) ;).

[ Voor 9% gewijzigd door mcDavid op 27-11-2009 17:45 ]

• Sefyu
  • Niet online
Da_maniaC schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 17:11:
[...]

QFT @ verhaal hierboven.
Ik ben blij dat iemand anders het al beargumenteert, want ik word ook een beetje moe van die hele kudde schapen die allemaal roepen dat monitors niet om te luisteren zijn terwijl ze zelfs nog nooit een setje hebben gehoord.

Ik heb zelf een setje Dynaudio BM12A's en die bewijzen mij iedere dag dat ze elke zuurverdiende stuiver waard zijn. Het is werkelijk een genot om muziek te luisteren op reference speakers, lekker rustig en gedetailleerd..ik zou nooit anders meer willen.

Wat betreft de sweetspot... dit zijn dan natuurlijk wel nearfield monitoren maar dat neemt niet weg dat ze met de juiste opstelling ook in de huiskamer nog voldoende bereik hebben.
Ik heb naast mijn monitoren erg veel anderen gehoord en moet zeggen dat de sweet spot bij de Dynaudio's belachelijk groot is.
(Zelfs als ik helemaal naast de speaker ga zitten hoor je nog steeds een sprankelend hoog).
Daar ben ik het niet mee eens, persoonlijk ben ik meer liefhebber van de sound van monitors, ik heb zelf hier een setje Radian MM-8's staan met een leuke amp. Maar meer dan 90% van de mensen die weleens is komen luisteren, zij het naar muziek, zij het iets anders, vindt de monitors minder klinken.
Smaak is natuurlijk subjectief, maar ik denk niet dat je overtuigend kunt beargumenteren dat de meeste mensen van platte responsecurves houden. Er is een reden waarom hifi speakers met niet-lineaire responsecurves gemaakt worden, en die reden is niet alleen de prijs.

• skndd

skndd

aka skeej

Jrz schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 17:37:
Gewoon luisteren. Kijken wat voor jou het best klinkt.
Het gaat er om dat je je speakers leert kennen.
Ik heb zelf een paar B2031A's. Nu een jaar of 3 4 volgens mij. Het belangrijkste is nog te plaatsing ervan.
Een vriend van me heeft een set Focal Twin 6 staan. Ik moet wel zeggen dat het geluid daar iets meer definitie heeft, niet veel, maar hij heeft ook een ruimte van 4 x zo groot, en ze staan ongeveer op 1 derde in de kamer.
KRK's heb ik wel eens geluisterd, maar vind het helemaal niets

Je hebt helemaal niets aan 'de perfecte monitor' als je ze niet kent
Bedankt voor je ervaringsdeskundigheid. Zullen we hierbij dan ook ophouden te roepen dat Behringer meteen troep is? Ik vind KRK Rokit's trouwens ook niet echt denderend. Je hoort hier meestal lovende verhalen over, en ik was ze zelf ook van plan te gaan kopen, totdat ik het imménse verschil met hun grote broertjes, de V serie (nu VXT) hoorde. Ze zullen wel goed zijn om op te (dj) mixen, maar voor DAW werk en gewoonweg muziek luisteren vond ik de Rokits niet "levendig" genoeg. Vooral in het hoog miste ik veel detail en articulatie. Dan kan ik begrijpen dat Kaos dan zijn Magnat zuiltjes prefereert boven zijn Rokits, die zullen namelijk meer in het laagste en hoogste eind van het frequentiespectrum aanvullen. Of ze daarin dan ook accuraat zijn, is natuurlijk een tweede. Of je dat boeit, is een derde ;) . Daarom kun je jouw ervaring met je Rokits kun je niet extrapoleren over de gehele monitorspeaker markt, Roodbwoy.

Ik snap ook niet dat je een "dolby setje" aanraadt. Adames houdt duidelijk van delicate muziek die vooral voor accurate stereo (of zelfs mono) reproductie bedoeld is. Van dit soort muziek ga je zo eindeloos veel meer genieten op een 2.0 set van 350 euro dan een 5.1 set van 350 euro (de electro daargelaten dan ;))

En ja Da_maniaC, ik heb dat ook gemerkt bij Dynaudio, klinkt veel kamervullender dan mijn KRK's. Bij mijn V6 speakers blijft het geluid altijd toch heel erg "vanuit de speaker" komen, terwijl andere speakers het stereobeeld meer doen "zweven".

Maar ja, we kunnen hierover lullen tot we een ons wegen, uiteindelijk gaat het om Adames zijn sonische voorkeur en daar zal hij echt even voor gaan moeten luisteren. Je zou toch vandaag naar Feedback gaan? Nou, ben benieuwd hoe "slecht" al die monitor speakers naar jouw mening dan klonken ;) ;)

• ShittyOldMan
Misschien dat we het dan wel met z'n allen eens kunnen worden dat Dynaudio altijd goed is? :P ;)

• Tunboy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-12-2024
ShittyOldMan schreef op donderdag 26 november 2009 @ 16:57:
Nee behringer speakers zijn helemaal niet goed, er zijn goedkopere alternatieven welke zelfs beter zijn. Maar los daarvan, studio monitors zijn leuk, maar je hebt nog een losse mixer of iets dergelijks nodig om ze een beetje handig te kunnen gebruiken voor meerdere dingen als games, muziek, films, etc. Er zit namelijk geen volumeknop op de meeste monitors (los van een input gain). En muziek is veel harder dan film. Je windows volume slider is ook niet echt lekker. Ook zijn monitors bedoeld voor nearfield, ze kunnen dus een bepaalde luidheid halen op anderhalve meter afstand, een feestje geven is een ander verhaal.
Het is natuurlijk een flinke stap beter dan een logitech setje (al zul je de subwoofer een beetje missen), maar wellicht is een goede 2e hands stereo versterker met een stel jbl zuiltjes van 150,- per stuk iets dat veel beter gaat passen, en net zo duur.
Ik heb het hele topic nog niet doorgelezen maar jij hebt volgens mij nog nooit Behringer monitors gehoord, of het was met een slechte input of in een slechte ruimte. Voor de prijs van een setje Behringer 2031A kan je bijna niet twijfelen. Gaan erg luid (zelfs om een grote kamer te vullen, kunnen vrij lage bassen weergeven, zijn strak en helder, hebben veel instelmogelijkheden EN zijn volledig actief. Ze zijn bovendien niet alleen zeeer bruikbaar als monitor voor productie en om te deejayen. Je kan er ook nog eens zeer goed alle stijlen muziek mee luisteren en zeker voor films (dus ik vermoed ook wel voor games) zijn ze ook erg geschikt! Natuurlijk verschillen smaken maar om nu zomaar te zeggen dat Behringer ronduit slechte monitors maakt vind ik erg kort door de bocht. Van wat ik voor de rest nog gehoord heb vind ik KRK ook niet slecht, weet alleen niet meer exact welke types...

• ShittyOldMan
Ik heb het hele topic nog niet doorgelezen
Doe dat dan eerst even (no offence). Natuurlijk heb ik ze gehoord, zo'n uitspraak doe ik niet zomaar. Ik heb alleen ook een boel andere zeer goedkope speakers gehoord die ik veel beter vond klinken. Prima dus als je vindt dat ze een goede prijs/kwaliteit verhouding hebben, maar dan wil ik als tip geven om even door te luisteren gezien er naar mijn mening dan ook monitors zijn met een nog veel betere prijs/kwaliteit verhouding.
Overigens niet getest om een kamer mee te vullen of een feestje mee te geven, gewoon nearfield monitoring voor film en muziek (geen dj).

• daan08
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-07-2023

daan08

PEBKAC

ShittyOldMan schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 19:47:
Misschien dat we het dan wel met z'n allen eens kunnen worden dat Dynaudio altijd goed is? :P ;)
Ja. Ze knallen hard, ver boven feestniveau. Maar als ze heel zacht staan, lever ik ook geen kwaliteit in. En de sweet spot is minstens even groot als een hifi speaker. Hooguit het gebrek aan een frontje maakt dat je ziet (en dus niet hoort) dat het een studio speaker is. Dus 100% tevreden :+

• daan08

daan08

PEBKAC

ShittyOldMan schreef op donderdag 26 november 2009 @ 16:57:
Maar los daarvan, studio monitors zijn leuk, maar je hebt nog een losse mixer of iets dergelijks nodig om ze een beetje handig te kunnen gebruiken voor meerdere dingen als games, muziek, films, etc. Er zit namelijk geen volumeknop op de meeste monitors (los van een input gain). En muziek is veel harder dan film. Je windows volume slider is ook niet echt lekker.
Waarom geen voorversterker of desnoods een passieve linestage. Zeker op de tweedehandsmarkt en zelfbouw goedkoop. Die windows volume slider moet je altijd vanaf blijven.

[ Voor 5% gewijzigd door daan08 op 28-11-2009 00:21 ]

• ShittyOldMan
Kan ook, als er maar rekening wordt gehouden dat er (meestal) nog iets bij moet, in tegenstelling tot bij een pc speakerset met eigen volumeregeling (en evt. extra inputs).

• Jrz

Jrz

––––––––––––

bulldoze schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 00:20:
[...]

Waarom geen voorversterker of desnoods een passieve linestage. Zeker op de tweedehandsmarkt en zelfbouw goedkoop. Die windows volume slider moet je altijd vanaf blijven.
Mja.. heb een tijdje een emu 1616m gehad.. maar die software was buggy, dus afentoe knalde het volume terug naar max ineens :(
Paar weken later maar weer verkocht :)

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

• Sefyu
  • Niet online
E-MU Patchmix DSP werkt prima hier hoor, volume van m'n monitors regelen sowieso altijd op m'n amp zelf.

• daan08

daan08

PEBKAC

ShittyOldMan schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 00:27:
Kan ook, als er maar rekening wordt gehouden dat er (meestal) nog iets bij moet, in tegenstelling tot bij een pc speakerset met eigen volumeregeling (en evt. extra inputs).
Ja is waar. Ik geloof dat TC electronic ook iets heeft in die richting. 50 euro

Afbeeldingslocatie: http://www.kdm.co.th/images/TC_level_pilot_banner.jpg

• daan08

daan08

PEBKAC

Jrz schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 00:53:
[...]

Mja.. heb een tijdje een emu 1616m gehad.. maar die software was buggy, dus afentoe knalde het volume terug naar max ineens :(
Paar weken later maar weer verkocht :)
Ik zou altijd een fysieke knop/fader etc. willen hebben hiervoor. Overigens ook prima zelf te bouwen met weinig kennis van zaken. Met een goede Alps potmeter en wat aansluitingen.. voeg wat DPDT switches en nog meer aansluitingen toe en je hebt meerdere inputs én volumeregeling. :)

• Phony
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Denk je nou echt dat mensen die in een studio professioneel mixen, dat op speakers doen die totáál anders klinken dan bij mensen in de huiskamer? Dan zouden alle cd's en films wel heel raar klinken.
Het hele idee is dat hifi en studio speakers voor totaal andere doeleinden worden gebruikt. Bij hi-fi gaat het erom dat de speakers gewoon lekker, goed, en/of mooi klinken. Het gaat dus om de beleving van het geluid. Voor studio doeleinden gaat het erom dat de speakers niet kleuren, dat wil zeggen dat ze het geluid zo natuurgetrouw mogelijk wordt weergeven. Dit noemt men een vlakke frequentierespons. Dat wil absoluut niet zeggen dat studio speakers "vlak" klinken, maar wel dat er bijvoorbeeld geen lage en hoge frequenties worden aangedikt om net even iets dieper of sprankelender te klinken.

Om nu op de quote te reageren: ja, omdat mensen allemaal totaal andere speakers, ruimtes en akoestiek hebben, klinken studio-monitors inderdaad anders dan bij de gemiddelde consument. Als het op studio-monitors goed klinkt (mits de akoestiek ook goed is), dan klinkt de daarop afgemixte muziek in feite overal goed. Wanneer je afmixt op hifi speakers die lekker veel hoog en een bult sublaag hebben, dan zal je mix op anders speakers al snel dit sublaag en hoog missen, omdat je speakers deze frequenties zelf aandikken, terwijl ze dus eigenlijk niet in de afmix zitten.

Het is dus niet zo dat alle studio-monitors niet fijn zijn om naar te luisteren omdat ze neutraal klinken. Ik gebruik zelf Dynaudio BM6A`s voor produceer en mixwerk, maar gebruik ze ook om al m`n andere muziek en films mee te kijken. Daarnaast zullen er ongetwijfeld hifi-speakers zijn die ook een vlakke frequentierespons hebben, en veel budget studio-monitors die dit niet hebben. (Alesis Monitor One MKII hebben bijvoorbeeld een sok in de baspoort omdat het laag anders wel heel erg dik is) De naam die eraan gegeven wordt geeft vooral het beoogde gebruik ervan aan.

Bottomline: ga zelf luisteren en bepaal wat je fijn vindt klinken. Je hebt, in tegenstelling tot wat je in je startpost aangaf, geen studio-monitors nodig. Het kan wel, maar hi-fi speakers zijn ook prima, aangezien je muziek gaat luisteren en niet gaat maken, afmixen of masteren. Als je toch naar studio-monitors zoekt, dan zijn Behringer, Tannoy, Alesis en KRK prima budget-merken.

[ Voor 10% gewijzigd door Phony op 28-11-2009 11:30 ]

• bestaudio
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-08-2024

bestaudio

Gnoeeeeeee

Het is niet echt budget, maar mijn personelijke voorkeur gaat altijd nog naar de Yamaha nearfields (de bekende witte conus).

Deze heb ik zelf ook staan in een 7.2 opstelling tesamen met 2 Yamaha studio subs.
De monitoren zijn gewoon gemeen schoon eigenlijk tot het smerige af.
Klinkt er iets op deze jongens lekker dan doet het wel overal.
Hetzelfde als Genelec Maar dit ligt zeker boven TS zijn budget.

Het is een keuze die je maakt en het ligt eraan wat je ermee wilt doen.

Maar dan moet ik wel zeggen dat ik werkzaam ben als geluidstechnikus in de studio en live.
Daarmee ben ik in aanraking gekomen met een hele hoop merken en series.
En Behringer, voor het werk wat ik doe is het rommel (sorry voor de mensen die het wel goed spul vinden)
Als budget serie is het wel ok maar ik ben nog nooit echt iets van hun tegen gekomen dat compleet storings vrij is. Mengtafels die rare dingen doen, ruis in dsp modules enz.

Nog maals dat is mijn professionele visie. Niet om het af te branden

[ Voor 3% gewijzigd door bestaudio op 28-11-2009 12:01 ]

Slowly getting there, euh wait whut? Slowly?

• skndd

skndd

aka skeej

Ik weet niet of je reply was bedoeld als tegenwoord, maar ik ben het eigenlijk volledig met je eens. Ik was zelf ook nog eerst van plan dat Alesis sok verhaal te posten :D (zelfs als mogelijke keuze voor Adames, dan kon hij voor zijn electro-muziek de sok eruit halen, en voor het andere spul 'm weer vol stoppen :))

Zoals je zelf al zegt, sommige monitors klinken extreem ongehyped, of zelfs "inverted" hyped (dus een omgekeerde smileyface, met veel nadruk op de middentonen, zoals de befaamde Yamaha NS-10), maar dit kan wederom net zo goed het geval zijn bij huiskamerspeakers. Dynaudio klinkt dus niet overdreven plat, en Tannoy klonk imo erg gehyped. Niet echt in de negatieve zin, maar serieus mixwerk zou ik er niet op doen. Vond ze wel aangenaam om naar te luisteren, dus misschien zijn die ook wel wat voor je, Adames.

En ja, Behringer wordt juist vaak afgerekend vanwege hun mixers etc. Ook hun DJ mixers worden vaak afgekraakt vanwege ruisende kanalen enzo. Over hun speakers heb ik echter nog nooit iemand negatief horen praten (gezien de prijscategorie, of course. Natuurlijk ga je deze niet in een (semi) professionele studio neerzetten)

Nu is het wel tijd voor een luistersessie-report van Adames :P

• Phony
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
skndd schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 13:56:
[...]

Ik weet niet of je reply was bedoeld als tegenwoord, maar ik ben het eigenlijk volledig met je eens. .....
Nee, niet als tegenwoord :) Eigenlijk slaat t grootste deel van m`n post ook niet op jouw verhaal, maar het lijkt erop alsof een hoop mensen het verschil tussen studio en hi-fi niet echt weten.

Om nog een kleine aanvulling te doen: Zelf luisteren wordt vaak als de beste optie gegeven. Ik ben van mening dat dit alleen zinvol is wanneer de luisterruimte in de winkel hier ook geschikt voor is. (en vaak is dat niet zo). Zo ben ik eens bij Feedback in Rotterdam een luistersessie gaan doen. Man, man, wat een ramp.... Daarom is afgaan op ervaringen en resensies van anderen ook altijd wel een goed idee. Veel speakers en andere apparatuur wordt door diverse bladen getest (bijv. soundonsound.com) waarbij professionals vaak hun mening geven. Uiteindelijk bepaalt de akoestiek bij jou thuis voor een heel groot deel hoe de speakers zullen klinken. Ze zullen dus eigenlijk nooit zo klinken als in de winkel of zoals bij iemand anders. Daarom is het verstandig om eerst een hoop info te zoeken en dan in de winkel te gaan luisteren. Dan weet je namelijk ook waar je op moet letten. Het is natuurlijk ook van belang hoe getraind je gehoor is. Als je weinig/geen verschil hoort tussen dure en goedkope speakers....

• bestaudio
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-08-2024

bestaudio

Gnoeeeeeee

Kijk en daar geef je een hele goede mogelijkhead voor info, SoS is een zeer degelijk blad met goede info.
Al moet ik wel zeggen dat deze mensen soms wel eenkennig zijn en een soort van voorkeur uitstralen naar een bepaald merk of serie.

En over luisterruimtes kan ik je echt gelijk geven. Wat bijvoorbeeld ook een mogelijkheid is is om is te kijken bij bv een handelaar in profesionele apperatuur. TM Audio wellicht deze hebben meestal neutrale ruimtes om een test te doen.

Slowly getting there, euh wait whut? Slowly?

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
ocdaan schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 15:10:
[...]
Dan nog eerder 1x100 en 2x125 ;)
Ja, maar waar krijg je in hemelsnaam een stereoversterker vandaan voor rond de 100 euro?

Zelf heb ik bijvoorbeeld naar Klipsch B-2 (of misschien B3) speakers gekeken voor bij de computer. Daar heb ik ook een stereoversterker voor nodig.. maar ik kom steeds op Yamaha receivers en Onkyo versterkers uit die ongeveer 200 euro kosten (op advies van kennissen).. waardoor het grapje al snel op 400 euro komt.

Heeft iemand advies / tips?

[edit]
Kan ik er bijvoorbeeld zonder problemen een Pioneer A-109 op aansluiten? Die is al iets goedkoper.

[ Voor 12% gewijzigd door Lethalis op 28-11-2009 16:08 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-12 16:29
Lethalis schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 15:51:
[...]

Ja, maar waar krijg je in hemelsnaam een stereoversterker vandaan voor rond de 100 euro?

Zelf heb ik bijvoorbeeld naar Klipsch B-2 (of misschien B3) speakers gekeken voor bij de computer. Daar heb ik ook een stereoversterker voor nodig.. maar ik kom steeds op Yamaha receivers en Onkyo versterkers uit die ongeveer 200 euro kosten (op advies van kennissen).. waardoor het grapje al snel op 400 euro komt.

Heeft iemand advies / tips?

[edit]
Kan ik er bijvoorbeeld zonder problemen een Pioneer A-109 op aansluiten? Die is al iets goedkoper.
Inkoppertje: Tweedehands? :)

Voor 100 euro heb je wel een redelijke tweedehands stereoversterker. Met dat budget moet je ook niet verwachten dat je een goede nieuwe stereoversterker hebt, lijkt mij.

[ Voor 10% gewijzigd door Tankiej op 28-11-2009 17:19 ]

• Adames
Bedankt voor de replies allen.
De luistersessie zelf .. moet helaas bekennen dat ik niet ben gegaan. Ik had een sollicitatiegesprek in Eindhoven, maar kwam daar te laat aan, gesprek zelf duurde 2 uur en moest daarna weer terug naar school. Dus helaas had ik te weinig tijd. Woon zelf in een enorm gat van een dorp, dus zal een dezer dagen weer terug de stad in gaan. (Maastricht waarschijnlijk)

• Lethalis
  • Niet online
Tankiej schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 17:18:
[...]
Inkoppertje: Tweedehands? :)

Voor 100 euro heb je wel een redelijke tweedehands stereoversterker. Met dat budget moet je ook niet verwachten dat je een goede nieuwe stereoversterker hebt, lijkt mij.
Mja, ik heb een hele berg eisen en geen geld haha ;)

Net rekening gepresenteerd gekregen voor onderhoud van mijn auto.. budget is even ingezakt.

Misschien is even sparen en dan iets moois kopen uiteindelijk het leukste. Ik ben niet zo van de 2e hands.. of het moet nog best nieuw zijn (niet ouder dan 1 jaar ofzo). Daar staat tegenover dat niemand zijn spullen verkoopt die hij net 1 jaar heeft, tenzij het ondingen zijn waar hij vanaf wil :D

Zo zie je veel van die Bose setjes op Marktplaats die redelijk nieuw zijn.. en als je verder kijkt een hoop negatieve reviews haha. Ik wil zelf iig een losse stereo receiver en 2 passieve boxen. Heeft als voordeel dat ik de set later ook voor iets anders kan gebruiken dan alleen bij de pc.

• onzichtbaar
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:57
Post die ik al een tijdje geleden had geplaatst, maar nog steeds actueel. Misschien heb je er wat aan. Denk erom dat je tijdens het beluisteren zoveel mogelijk je computerhoek/situatie nabootst qua afstand, luisterhoek en positie.

Inleiding
Om mijn Creative Gigaworks T40 (eerste generatie) te vervangen ben ik op zoek gegaan naar een (nog) betere pc speaker set. Ik wil liever geen subwoofer onder mijn bureau dus moest het een 2.0 setje worden. Mijn budget was 300 Euro. Via verschillende fora was ik op het idee gekomen om ook eens naar studio monitors te kijken. De meningen zijn hierover verdeeld om verschillende redenen, maar ik wilde het zelf wel eens horen.

Uiteindelijk kwam ik op 2 potentiele speakers uit. Een Yamaha en een KRK. Voordeel is dat beide niet te groot zijn (ca 25 cm), magnetisch afgeschermd en dus naast je beeldscherm kunnen staan en een ingebouwde versterker, in elke speaker afzonderlijk, hebben. Hiervoor ging ik naar een grote muziekwinkel (Muzikaza, Roermond). Dat is toch wat anders dan een computerwinkel. De omstandigheden zijn veel beter geschikt om te luisteren en ze hebben een mengtafel staan waarmee je verschillende veeleisende mixen kunt beluisteren.

Ik luister vooral naar klassieke muziek en trance en verder speel ik graag FPS games.

Yamaha HS-50, 149 Euro per stuk

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/?UserID=140619&FotoID=3906&thumb=1

Prachtige compacte speakers om te zien, met witte conus en waarvan het Yamaha logo zachtjes oplicht zodra je ze aanzet. De baspoort is naar achteren gericht. Geluid was mooi helder transparant met een zachtvolle bas en zeer goed in het het onderscheiden van de afzonderlijke instrumenten. Ook hoor je ineens fouten/nuances in de tracks die je daarvoor niet hoorde.

KRK Rokit 5, G2, 149 Euro per stuk

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/?UserID=140619&FotoID=3907&thumb=1

Stoere compacte speakers om te zien, met gele conus en een oplichtend KRK logo zodra je ze aanzet. De baspoort is naar voren gericht. Verder zit er aan de onderkant reeds een rubber laagje geplakt tegen ongewenste vibratie op de ondergrond. Geluid was minder zuiver dan de Yamaha, maar wel met een veel vettere bas.

Conclusie
Wat vind ik het voordeel van studio monitors ten opzichte van de standaard pc speaker?
- Afzonderlijke versterkers per kanaal
- Luidsprekers zelf, zijn gemaakt van betere materialen (dus niet van papier!) die langer hun karakteristiek behouden
- Geluid wordt neutraal ge-reproduceerd (lees: onvervormd), zowel laag t/m hoog als zacht en hard. Bedenk wel dat we het hier hebben over de onderkant van de studio monitor markt. Helemaal neutraal zijn ze dus niet. Het evt aanpassen van het geluid kun je dan overlaten aan de software matige mixer.
- Het stereobeeld is nauwkeuriger. Studio monitoren stralen meer naar voren in plaats van in de breedte. Hierdoor is er minder vervorming door interferentie. Nadeel is een kleinere sweet spot, echter je zit toch maar de hele tijd op dezelfde bureaustoel op dezelfde plek.
- de producteisen liggen in deze industrie veel hoger. Ik heb ook nog een paar andere studio monitors gehoord die ik weliswaar minder vond, maar nog steeds veel beter klinken dan de meeste PC speaker setjes.

Wat heb ik uiteindelijk gekozen?
In eerste instantie had ik tijdens het luisteren de muziek lekker voluit staan. Daardoor was ik helemaal weg van de Yamaha. Maar toen ik de volumeknop terugdraaide op een fatsoenlijk dagelijks-gebruiks-niveau had ik gewoon te weinig vette, volle bas. Omdat ik het spelen van games toch belangrijker vind dan muziek luisteren, is die bas onmisbaar voor alle explosies, etc. Dus uiteindelijk voor de KRK gekozen. Of dit de juiste keuze is? Misschien vond ik de KRK gewoon stoerder. Misschien had ik toch voor de Yamaha moeten kiezen en tegelijkertijd verder sparen om er over een half jaar een Yamaha subwoofer aan te hangen.

Koga F3 8.0, NAD M33, KEF R11, Asus Maximus Z790

• Lethalis
  • Niet online
http://www.meetmusic.com/NL/archivedetail.asp?id=965

Volgens KRK (en ieder onderlegd acousticus) hebben baspoorten aan de achterkant de neiging om de bastonen met de muren en hoeken te koppelen, wat een versterking van de lage frequenties tot gevolg heeft. Wanneer de baspoort vooraan geplaatst wordt, is de basweergave nauwkeuriger. Dit is des te belangrijker in een home studio, die zelden uitgerust of aangepast is voor het bereiken van een perfecte akoestiek in het menglokaal. Dus kan men er beter voor zorgen dat, voor zover mogelijk, de gebruikte monitors zo min mogelijk beïnvloed worden door de akoestiek van de kamer.

Wat dat betreft is je beslissing blijkbaar goed geweest :)

• Jrz

Jrz

––––––––––––

Lethalis schreef op maandag 30 november 2009 @ 11:52:
[...]

http://www.meetmusic.com/NL/archivedetail.asp?id=965

Volgens KRK (en ieder onderlegd acousticus) hebben baspoorten aan de achterkant de neiging om de bastonen met de muren en hoeken te koppelen, wat een versterking van de lage frequenties tot gevolg heeft. Wanneer de baspoort vooraan geplaatst wordt, is de basweergave nauwkeuriger. Dit is des te belangrijker in een home studio, die zelden uitgerust of aangepast is voor het bereiken van een perfecte akoestiek in het menglokaal. Dus kan men er beter voor zorgen dat, voor zover mogelijk, de gebruikte monitors zo min mogelijk beïnvloed worden door de akoestiek van de kamer.

Wat dat betreft is je beslissing blijkbaar goed geweest :)
Veel mensen doen een sok in de baspoort heb ik gehoord :)

• onzichtbaar
Ik heb ook nog een hele tijd een Yamaha RP-U200 aan mijn computer gehangen met Magnat surround boxen. Alles gekocht in de Radio Correct Koopjeskelder. Geluid was echt geweldig en dat voor een zeer betaalbare prijs, ik denk 250 tot 300 Euro. De set ligt nog ergens in een kast, dus misschien zet ik hem nog wel eens terug. Alleen is de rest van mijn familie niet zo blij met een surround opstelling.

Zie onderstaande een link van de Yamaha RP-U200
http://www.yamahamultimedia.com/yec/products/cavit/rpu200.asp

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:55
Ik heb nu een aantal dagen het Syrincs M3-220 DT setje binnen en beluisterd. Ik ben er helemaal weg van. Ik vind het geluid heerlijk. Wat ik merk is dat de kwaliteit van de speakers het best tot hun recht komen als je echt goed op luister hoogte tussen de speakers in zit. Het stereobeeld is erg fijn. De responsegrafiek is zeer vlak (uit de manual).

Er zit een volume in deze set, ongelofelijk! Ik heb hem nog niet harder dan halverwege gehad, uit respect voor de buren en huisgenoten. Zowel op zeer wacht volume als knallend vind ik het geluid erg lekker klinken. De sub is niet erg groot, de topjes waren daarentegen weer wat groter dan ik had verwacht.

Achterop de topjes zitten nog twee mogelijkheden om in te stellen, delay ( 0 of 0.6m) en plaatsing (open of op bureau). Er zijn kleine verschillen waar te nemen, maar daarvoor ken ik m'n kamer en de set nog niet goed genoeg. Ik ga nog microfoonstatieven halen om de topjes op te plaatsen. Ze hebben daar standaard al een aansluiting voor.

Voor 340 euro een supersetje voor mij :D!

[ Voor 7% gewijzigd door storeman op 03-12-2009 14:44 ]

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

• Erikie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-12 09:54

Erikie

www.erikie.nl

Ik heb thuis 2x de krk rp 6 staan en 2x krk st6 voor m'n computer. Die rp's geven op een of andere manier toch veel meer bass, en klinkt erg neutraal en strak wanneer je precies in het stereobeeld staat. Ze zijn dan ook echt bedoeld als nearfield monitor speakers. Als je een film gaat kijken dan is het geluid nog steeds prima, maar dan zou ik er nog een el cheapo basswoofertje erbij nemen, omdat de 'kleur' van het geluid erg veranderd na 1.5 meter. (dit al snel zo met nearfield monitor boxen).. Echter die rp6's kunnen bruut hard :P. die rp5 vind ik net wat minder, en mist nogal wat bas naar mijn idee. Daar moet echt een baswoofer bij .. Maar als je gewoon achter je pctje hangt, is er niks mis met die dingen.

Ik ben toendertijd naar feedback in rotterdam gegaan waar ze een hoop monitorboxen hebben staan. Ik vond sommige speakers (weet niet meer welke) wel beter klinken, maar ik wilde echt niet meer uitgeven dan 200 euro per stuk, en in die range vond ik die rp6's toch echt het lekkerst klinken (en niet te scherp ook) . maar ga inderdaad even luisteren, monitorboxen zijn best persoonlijk!

traktor scratch!

• Lethalis
  • Niet online
Veel discussie over het wel of niet nemen van monitor speakers gaat over de vlakke response curve.

In hoeverre kun je dit met een simpele mixer / equalizer aanpassen? Maakt het daarna eigenlijk nog uit?

Voor de rest heb ik in een filmpje over KrK Rokit 5 speakers gezien dat iemand vertelde dat heel erg belangrijk was de speakers als laatste aan te zetten van alle apparatuur, en als eerste uit.

Is dit werkelijk zo belangrijk? Lijkt mij namelijk erg onhandig.. zeker in het verband met het feit dat ik nog wel eens vaker de pc restart, of even open schroef. En waar ik nu nog erg met speakers bezig ben, let ik er over een tijdje waarschijnlijk minder op.

Aangezien ik de speakers echt op een boekenplank wil zetten, lijkt het mij ook onhandig om ze steeds aan- en uit te moeten zetten (en ben ik geneigd ze gewoon via een stekkerblok binnen handbereik aan te zetten). Ook moeten er veel dikkere kabels aan de achterkant, waar je met passieve speakers klaar bent met wat speakerdraad.

Vanuit praktisch oogpunt denk ik steeds vaker aan een stereo receiver + passieve bookshelf speakers, met een baspoort aan de voorkant (misschien Q Acoustics 1020 icm Yamaha RX-397). Mede door dit forum wordt wat ik zoek wel steeds specifieker _/-\o_

[ Voor 72% gewijzigd door Lethalis op 06-12-2009 08:15 ]

• Jrz

Jrz

––––––––––––

Lethalis schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 22:52:
Veel discussie over het wel of niet nemen van monitor speakers gaat over de vlakke response curve.

In hoeverre kun je dit met een simpele mixer / equalizer aanpassen? Maakt het daarna eigenlijk nog uit?

Voor de rest heb ik in een filmpje over KrK Rokit 5 speakers gezien dat iemand vertelde dat heel erg belangrijk was de speakers als laatste aan te zetten van alle apparatuur, en als eerste uit.

Is dit werkelijk zo belangrijk? Lijkt mij namelijk erg onhandig.. zeker in het verband met het feit dat ik nog wel eens vaker de pc restart, of even open schroef. En waar ik nu nog erg met speakers bezig ben, let ik er over een tijdje waarschijnlijk minder op.

Aangezien ik de speakers echt op een boekenplank wil zetten, lijkt het mij ook onhandig om ze steeds aan- en uit te moeten zetten (en ben ik geneigd ze gewoon via een stekkerblok binnen handbereik aan te zetten). Ook moeten er veel dikkere kabels aan de achterkant, waar je met passieve speakers klaar bent met wat speakerdraad.

Vanuit praktisch oogpunt denk ik steeds vaker aan een stereo receiver + passieve bookshelf speakers, met een baspoort aan de voorkant (misschien Q Acoustics 1020 icm Yamaha RX-397). Mede door dit forum wordt wat ik zoek wel steeds specifieker _/-\o_
In principe zou je het met een impulse response kunnen 'fixen'.
Speakers als laatste aan doe je om te voorkomen dat er spannngspieken op komen.
Mijn truths gaan automatisch 'uit' na x tijd geen geluid.. Jammergenoeg denken ze dat laag volume daar ook onder valt ;)

Verwijderd

Als je op zoek bent naar je eerste setje monitors let er dan op dat je ze gaat gebruiken om mee te luisteren wat er evt mis is met je mix. Bepaald je budget en ga naar een winkel om te kijken of je iets kan vinden waar je denkt met uit de voeten te komen.
Het is helemaal niet erg dat je de foute keuze maakt want in het beginnerssegment zit wel veel verschil maar daar wen je na een maandje ook wel weer aan. De gemiddelde speakers klinken iig stuk beter dan het computer speaker creative labs achtige spul.
Als je ze gaat gebruiken luister dan zoveel mogelijk muziek op zodat je gewend raakt aan de sound en dan heb je er ook mee profijt van met mixen.

En als je wilt weten wat het verschil is met duurdere types/merken dan kan je die ook in de winkel proberen. En dan hoor je het verschil wel. Het kan altijd beter/duurder.

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 29-09 19:02
Geen lang verhaal hier van mij, maar gewoon een 'recommendment' die zichzelf al in het algemeen bewezen heeft, en waar ik vrij zeker ben dat het (IMHO) beter dan een relatief laaggeprijsde "monitor" 'klinkt', maar dat is uiteraard een smaak kwestie .

Een Eltax Monitor III is een bekende speaker die hier regelmatig voorbij komt, deze stereoset kost ~120-130 Euro en is zo'n beetje de maatstaaf van boekenkast speakers in die prijsrange.
Dan heb je nog een kleine 200 Euro over die je kan besteden aan een nieuwe, instapmodel, geïntegreerde versterker van de bekende merken zoals Marantz, Onkyo, NAD, etc. Je zou ook een gokje kunnen wagen aan tweedehands, dan zit je vaak 1 stap hoger met hetzelfde budget, maar zit je mogelijk zonder garantie, iets wat ik niet zou doen als je flinke parties wil geven.
Verder kan je, indien budget van belang is, naar de goedkope versterkers op ebay (HLLY, Muse, Qinpu, Yaqin, etc) kijken, die over het algemeen ook prima voldoen, compact zijn en er leuk uit zien, maar gezien je feestjes wil geven schieten die misschien tekort kwa vermogen.

Monitors zou ik persoonlijk nooit kopen als ik op een budget zit, gezien je die later niet meer kan upgraden, waar je bij een hifi-versterker-speaker combo het stapsgewijs kan uitbreiden tot je een volledige 5.1 (of een betere stereo) set heb.

Overigens, ik kon niet vinden wat de TS nu bedoel met "feestjes hebben". Misschien wel belangrijk om dat nader toe te lichten (als TS uberhaupt nog reageert :> ), want of je daarmee nou bedoeld dat er regelmatig 5 man worden uitgenodigd op een 6x6mtr studentenhok of dat je een het over een oversized woonkamer/tuin/etc heb, kan ik er niet uitmaken en lijkt mij best belangrijk.

[ Voor 14% gewijzigd door SirNobax op 07-12-2009 04:22 ]

Pentaxiaan

• onzichtbaar
Erikie schreef op donderdag 03 december 2009 @ 23:46:
Ik heb thuis 2x de krk rp 6 staan en 2x krk st6 voor m'n computer.
Die KRK R6 die kende ik nog niet. Maar als je al een versterker hebt zijn die best een alternatief t.o.v. de KRK RP5. Zelfde prijsklasse. Ik ga zeker een keer luisteren.
Jrz schreef op zondag 06 december 2009 @ 16:17:
[...]

In principe zou je het met een impulse response kunnen 'fixen'.
Speakers als laatste aan doe je om te voorkomen dat er spannngspieken op komen.
In het verleden had dat volgens mij te maken met de zeer lage frequenties waar je speakers van kapot konden gaan. Maar hier heeft het volgens mij te maken met het feit dat normaal gezien studiomonitoren helemaal open gedraaid worden en het volume via de mengtafel en/of softwarematig geregeld wordt. Een evt ongewenst kraakje/piepje/etc wordt dan gelijk maximaal versterkt en dat is slecht voor je speakers. Maar ik vind het wat overdreven als ze gewoon zijn aangesloten op je geluidskaart.
SirNobax schreef op maandag 07 december 2009 @ 02:15:
Geen lang verhaal hier van mij, maar gewoon een 'recommendment' die zichzelf al in het algemeen bewezen heeft, en waar ik vrij zeker ben dat het (IMHO) beter dan een relatief laaggeprijsde "monitor" 'klinkt', maar dat is uiteraard een smaak kwestie .
Ik denk toch dat het voordeel van studiomonitoren is dat deze beter om kunnen gaan met de geluidsdynamiek die gepaard gaat met het spelen van games. Dus zachtjes door het oerwoud schuifelen en plotseling explosies overal om je heen. Bovendien is dat nearfield stereo juist een voordeel als je voor je computer zit.
Monitors zou ik persoonlijk nooit kopen als ik op een budget zit, gezien je die later niet meer kan upgraden, waar je bij een hifi-versterker-speaker combo het stapsgewijs kan uitbreiden tot je een volledige 5.1 (of een betere stereo) set heb.
Begrijp ik niet. Je kan er later toch speakers bij kopen? Bijvoorbeeld de 2 x Rokit 5 die ik heb. Daar kan ik toch later een subwoofer en daarna nog losse speakers bijkopen? Elke monitor heeft toch zijn eigen ingebouwde versterker.

Ik denk dat het sowieso onzin is om studiomonitoren "sec" te vergelijken met "gewone" huiskamer- en boekenkastluidsprekers. Deze hebben een ander doel, want als vervanging van de gewone pc-speakers zijn studiomonitoren gewoon superieur. En andersom voor huiskamer gebruik zijn de traditionele huiskamer- en boekenkastluidsprekers weer superieur.

• Jrz

Jrz

––––––––––––

onzichtbaar schreef op maandag 07 december 2009 @ 12:25:
Een evt ongewenst kraakje/piepje/etc wordt dan gelijk maximaal versterkt en dat is slecht voor je speakers. Maar ik vind het wat overdreven als ze gewoon zijn aangesloten op je geluidskaart.
Als ik mn speakers op de ene pc aansluit, en ik doe eerst mn speakers aan, hoor ik best wl een vervelende plop tijdens het aanzetten. Bij mn andere pc + laptop gebeurt dit niet trouwens.

Verwijderd

onzichtbaar schreef op maandag 07 december 2009 @ 12:25:Ik denk dat het sowieso onzin is om studiomonitoren "sec" te vergelijken met "gewone" huiskamer- en boekenkastluidsprekers. Deze hebben een ander doel, want als vervanging van de gewone pc-speakers zijn studiomonitoren gewoon superieur. En andersom voor huiskamer gebruik zijn de traditionele huiskamer- en boekenkastluidsprekers weer superieur.
Als je de marketing mag geloven dan is er een duidelijk verschil. Maar als je er wat in verdiept kun je wel opmaken dat het verschil niet zo zwart/wit is. Monitors hebben vaak interne versterking (aktief) en soms ook wel beveiliging op te zwaar belasten. (betere hi-fi speakers hebben dit ook overigens) Maar qua speaker units is er niet zoveel verschil omdat ze allemaal in dezelfde fabrieken worden gemaakt met dezelfde specs. Cosmetisch kan er dan verschil in zitten maar in wezen is het veel van hetzelfde.

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 29-09 19:02
onzichtbaar schreef op maandag 07 december 2009 @ 12:25:
Ik denk toch dat het voordeel van studiomonitoren is dat deze beter om kunnen gaan met de geluidsdynamiek die gepaard gaat met het spelen van games. Dus zachtjes door het oerwoud schuifelen en plotseling explosies overal om je heen. Bovendien is dat nearfield stereo juist een voordeel als je voor je computer zit.
Dat valt onder de categorie lariekoek, thermische compressie is enkel bij hoog vermogen een "probleem", en zelfs dan is het zeer minimaal. Buiten het feit dat moderne hi-fi speakers vrijwel gelijk presteren aan midrange monitors, is zoiets ook totaal niet boeiend, tenzij onze TS muziek gaat afmixen op geluidswaardes ver boven normaal luisterniveau.
Begrijp ik niet. Je kan er later toch speakers bij kopen? Bijvoorbeeld de 2 x Rokit 5 die ik heb. Daar kan ik toch later een subwoofer en daarna nog losse speakers bijkopen? Elke monitor heeft toch zijn eigen ingebouwde versterker.
Hoewel dit (momenteel nog?) niet relevant is voor de TS, sleept vrijwel elke hifi-tweaker die al vroeg aan "high-budget" hifi begint, later zijn speakers mee naar de huiskamer waar de set opnieuw perfect tot zijn recht komt. Investeer je >1000 Euro aan een leuke 5.1 monitorset, kan je later weer opnieuw beginnen, gezien een middelmatige hifi speakerset het stukken beter doet in een ruime kamer, o.a. gezien hun, vaak curvy, geluidsspectrum en omdat hij niet meer in nearfield posities gezet kan worden, gezien je de muren mist. Bovendien wens ik je veel success om een HDMI1.3, 5-kanaals preamp te vinden.

Pentaxiaan

• ShittyOldMan
De meest simpele hdmi receiver met preouts heb je dan al voldoende aan, de versterking gebruik je dan niet, zo kun je nog makkelijk van decoding/processing wisselen waarbij de kwaliteit van de versterking er niet toe doet. Het is wat ongebruikelijk, maar niet onmogelijk, en ook niet slecht. Zelf neig ik nu ook naar dynaudio monitors voor de huiskamer (heb ze al in de studio). Simpelweg omdat ze zeer goed klinken voor relatief weinig geld, m'n versterker kan ik over een paar jaar weer vervangen (nu een wat oudere receiver zonder HD formaten)

• onzichtbaar
SirNobax schreef op maandag 07 december 2009 @ 13:51:

Dat valt onder de categorie lariekoek, thermische compressie is enkel bij hoog vermogen een "probleem", en zelfs dan is het zeer minimaal.
[...]
Bovendien wens ik je veel success om een HDMI1.3, 5-kanaals preamp te vinden.
Omdat ik geen zin heb in een welles/nietes. Het gaat mij erom dat de gebruiksvoorwaarden die aan pc speakers worden gesteld dichter in de buurt komen van studiomonitors dan huiskamer- en boekenplankluidsprekers. Ik denk nog steeds dat de TS, gezien zijn gebruiksmodus prima geholpen is met een setje KRK Rokit RP6 monitors. Beetje pingelen en hij heeft wel een setje voor 350 Euro. En deze leveren voldoende geluid voor incidenteel een feestje.

• Swagger
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 17:31
SirNobax schreef op maandag 07 december 2009 @ 13:51:
Bovendien wens ik je veel success om een HDMI1.3, 5-kanaals preamp te vinden.
Oke, het is 7-kanaals maar dat is ook goed neem ik aan: klikje.

Er zijn meer maar deze is nog enigzins betaalbaar, met alle extra kosten kost die rond de 600 euro.

• Adames
Pff. Is een mooi topic geworden. En nu moet ik weer bekennen dat ik nog niet direct zelf ben gaan luisteren. Vorige week nogal druk gehad. Maar ..
Morgen ga ik toch echt eens zelf luisteren en dan een dezer dagen toch wat bestellen.

In ieder geval erg bedankt allen.
Pagina: 1