Acer: een raar krakend geluidje

Pagina: 1
Acties:

• DeStijn
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-05-2023
Hi,

ik zit al een paar weken verveeld met een geluidsprobleem.
In het begin heb ik er niet veel aandacht aan besteed, maar nu wordt het mij toch té erg.

Ik heb een Acer Aspire G7710 & Win 7 Ultimate 64x als OS.

Ik hoor op totaal willekeurige momenten steeds een 'krakend' (crackling) geluid wanneer ik muziek/films/games beluister. Soms is het daar wel, soms is het daar niet. :|
Ik dacht eerst dat het mijn speakers zouden kunnen zijn (Logitech X-540) maar toen ik een nieuwe headset kocht (Logitech G35) hoorde ik het geluid daar ook terug.

Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn? :X

Ik las al op verschillende sites dat het de drivers kunnen zijn van Realtek, of de drivers van Nvidia, maar toen ging het steeds over de notebooks van Acer.

Mochten dit toch de drivers zijn, zou ik een klein beetje help wel kunnen gebruiken ;)

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Misschien zit je al op het goede spoor, maar ik wil nog even noemen dat ik ook een keer zoiets had alleen was toen iets kapot aan het gaan aan mijn geluidskaart. Werd steeds erger en toen heb ik hem vervangen.

Heel lang geleden (DOS tijdperk) had ik trouwens ook een geluidskaart die vanaf een bepaald moment afentoe random midi noten ging spelen, vet evil >:)

En ironisch genoeg heb ik sinds vorige week gerommel en gekraak in mijn speakers. Dit zijn wel echt mijn speakers, maar dat heb jij al uitgesloten.

Driverproblemen heb ik nooit gehad, kan ik je niet bij helpen.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Dit is toch altijd een lastig probleem. Volgens mij zit het probleem namelijk in het moederbord.
- Probeer ook de drivers voor je moederbord te updaten
- Wanneer mogelijk kan je proberen om de PCI latency in je bios te veranderen
- Controleer of je HD's wel in DMA mode staan (en niet in PIO)
- Controleer of de geluidskaart geen IRQ deelt met een ander apparaat
- Laatste optie is om een speler te gebruiken waarbij je de geluidsbuffer kan vergroten (zal het probleem niet helemaal oplossen)

Ik heb ooit eens zo'n probleem gehad maar toen lag het echter aan mijn keyboard. Toen ik dit ps2 keyboard omwisselde voor een usb keyboard was het probleem opgelost! Maar dat zal voor een laptop niet opgaan.

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Oja nu je het zegt in je 2e bullet, ik had ook ooit eens iets anders met haperend geluid, dat kon ik inderdaad fixen door de PCI latency aan te passen. Ik weet er het mijne niet van want ik deed wat ik ergens las, maar voor <= XP was daar een tooltje voor die je in Windows kon gebruiken.

Da's al enige tijd geleden maar op google kan je wel PCI latency tools vinden.
Willekeurige hit:
http://downloads.guru3d.com/download.php?det=951

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
Als je het nu niet kunt fixen...
Dan kun je ook overwegen om een USB geluidskaart te halen voor een tientje ofzo.

• DeStijn
Bedankt voor de vele tips alvast!!!

Ik ga er direkt eens een paar toepassen & kijken of het geluid nog terugkomt! :)

• Horizons
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-01-2024
houd er wel rekening mee dat zijn headset een usb aansluiting heeft...

• DeStijn
Ik denk dat ik het probleem heb gevonden.

Ik gebruik(te) al een tijdje Google Chrome als browser, maar ik ben dit weekend terug overgestapt op Firefox.
Sindsdien heb ik geen 1 keer last meer gehad van soundproblems.

Zou dit de oorzaak kunnen geweest zijn?

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
DeStijn schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 12:36:
Ik denk dat ik het probleem heb gevonden.

Ik gebruik(te) al een tijdje Google Chrome als browser, maar ik ben dit weekend terug overgestapt op Firefox.
Sindsdien heb ik geen 1 keer last meer gehad van soundproblems.

Zou dit de oorzaak kunnen geweest zijn?
In de wereld van PC's zijn veel dingen ongebruikelijk, maar dit lijkt me niet de oorzaak. Ik kan me niet voorstellen hoe Firefox/Chrome van invloed zouden kunnen zijn op je geluid. Beide programma's hebben in principe niks van doen met je geluidskaart of de drivers daarvan.

• kKaltUu
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16-11 20:57

kKaltUu

Profesionele Forumtroll

En de default format bij je sound setitngs op 24 bit zetten veranderd iets? Ik had dit probleem ook bij bepaalde voice programa's.

Bovenstaande is mijn post. Lees deze aandachtig, dank u wel voor uw medewerking.

• Mr.Vin
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-11-2022
Help! Ik heb ook de G7710, en mijn geluid gaat ook af en toe raar doen.
Als ik een wat zwaardere game doe, gewoon een programma dat intensief gebruikt maak van de pc, dan begint mijn geluid te vervormen na 10-15 minuten, wat dan enige tijd (5-60 minuten) aan kan houden. Als dit gebeurd wordt de computer ook heel laggy, en verliest zelfs zijn internetverbinding (!) (how :? ) Als ik niet tijdig een restart doe zal dit probleem resulteren in een BSOD. Op andere fora zijn ook enkele mensen die dit probleem hebben, maar niemand kan een geschikte oplossing bedenken. Misschien dat hier ergens een licht is die mijn kan verhelpen van mijn zéér irritante probleem. :'(
Al mijn drivers zijn up-to-date.

• matk89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-12 00:04
Ik denk dat je beter een nieuw topic had kunnen starten, in plaats van deze oude koe uit de sloot te trekken ;)

Anyway, klinkt als een chipset die te heet wordt (die op je moederbord) waarschijnlijk is deze niet actief gekoeld? Als hij te heet wordt, kan je pc inderdaad raar gaan doen of vastlopen.
Deze zit vaak in de buurt van je videokaart, en bij gamen wordt deze flink warm, wat dus uitstraalt naar je chipset-heatsink welke daardoor zijn functie onvoldoende kan vervullen.

Je kunt het testen door de zijkant van je pc eraf te halen en er een ventilator voor te zetten (en aan obvious). Als het goed is blijven de problemen dan uit.

Oplossing is de airflow verbeteren (voldoende frisse lucht voor je intake, en ruimte bij je outtake fans) en je pc even goed stofvrij maken (vooral de heatsink op je chipset!)

[ Voor 13% gewijzigd door matk89 op 04-05-2012 00:12 . Reden: aanvulling ]

• Mr.Vin
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-11-2022
Deze pc heeft vloeistofkoeling, al moet ik toegeven dat ik niet precies weet welke delen dmv vloeistofkoeling gekoeld worden. Ik denk dat het alleen de videokaart en processor is. Verder zit er nog een fan aan de achterkant, maar deze staat ook vrij dicht tegen de muur aan (10 cm). Moet hier een grotere afstand tussen zitten voor betere airflow?
Ook heb ik wel een gekeken wat de temeratuur nou is als de pc actief bezig is, en dit is ongeveer 60 graden. Ik had het altijd maar gewoon geaccepteerd, maar zou het kunnen zijn dat dat te warm is?
Pagina: 1