Toon posts:

Versterker klapt eruit. Reden?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heey,

Ik gaf afgelopen maand een feest en aankomende vrijdag weer, maar vorige keer zat ik met een probleem wat ik deze vrijdag niet wil hebben. De versterker klapt eruit bij een te hoog volume. Ik wil weten waarom zodat ik een andere versterker kan aansluiten/kopen die het wel trekt.

Gegevens versterker:
KR V6090
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Sinusleistung: 2 x 100 Watt (DIN, 1 kHz, 4 Ohm)
Surroundbetrieb 4 x 100 Watt
"High Efficiency"-Hochleistungsendstufen
Dolby Pro Logic Surround
Dolby 3 Stereo, Testtonschaltung
SRS 3D Stereo - Sound Retrieval System (variabel)
5 x Audioeingänge inkl. Phonoeingang, 2 Videoeingänge, 1 x Videoausgang
Leistungsaufnahme: 250 Watt

Speakers
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Merk: Omni Audio Sound System 
Type: SA 12.3 
Afmetingen (hxbxd) 69 x 38 x 29 cm 
- Minimum Amplifier Power 15 W RMS 
- Maximum Peak Power 200 W 
- Nominal Load Impedance 8 Ohms 
- Maximum SPL 106 dB 
- Crossover Asymmetrical LCR 
- Crossover Frequencies 1 kHz/7 kHz 
- Crossover Slope 6/12 dB per Octave 
- Tweeter 13 mm PEi Dome Ferrofluid Cooled 
- Midrange 5¼' mineral-Filled Polypropylene Cone 
- Woofer 12' Polypropylene Cone 
- Enclosure Tuning Acoustic Suspension

Ik weet verder namelijk niet veel van audio af en er moet een reden voor zijn dat hij eruitvliegt. De bekabeling is gewoon goed.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Eerste indruk eenvoudige consumentenversterkertje,

Waarschijnlijk gewoon oververhit, dus je zal beter moeten koelen, een geforceerde luchtstroom doet vaak wonderen bij dat soort dingen.

ga naar een echte hifi winkel en geef aan aan wat je zoekt ook dus dat je lang en hard wil draaien en dat ding er niet mee uit moet scheiden, en ga daar ook zelf luisteren wat je mooi vind

Iperf

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:40
Een versterker die niet krachtig genoeg is in combinatie met speakers die vrij zwak zijn. (omni audio wordt uit witte busjes verkocht)

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

ShittyOldMan schreef op woensdag 25 november 2009 @ 18:06:
Een versterker die niet krachtig genoeg is in combinatie met speakers die vrij zwak zijn. (omni audio wordt uit witte busjes verkocht)
als dat zo is.
Dan is het mogelijk dat de versterker in protection gaat .
Niet omdat de versterker het niet aan kan maar omdat de speakers aan het vervormen zijn.
De versterker merk dit en gaat in protection voor beschermen naar de speakers.

Versterker kan veel meer leveren dat de speakers aan kunnen .

200watt piek op de speakers houd in dat het 100ste van een sec aan kan .
NIet de hele nacht

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

je mag blij zijn dat je versterker tijdig ingrijpt anders waren die omni audio ondingen al doorgebrand / de kast uitgeklapt. Bij luid volume duiken ze richting de 0 ohm wat kortsluiting voor de versterker betekend en die stopt er dan mee. Zie ook de artikelen op audiofriends over deze speakers (oja ik heb ze ook gekocht uit het bekende witte busje dus ik praat uit ervaring :) )

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ray schreef op woensdag 25 november 2009 @ 19:17:
je mag blij zijn dat je versterker tijdig ingrijpt anders waren die omni audio ondingen al doorgebrand / de kast uitgeklapt. Bij luid volume duiken ze richting de 0 ohm wat kortsluiting voor de versterker betekend en die stopt er dan mee. Zie ook de artikelen op audiofriends over deze speakers (oja ik heb ze ook gekocht uit het bekende witte busje dus ik praat uit ervaring :) )
Moet je mij even uitleggen hoe je speakers naar 0 ohm gaan bij luid volume.

de laatst keer dat ik keek was het een spoel is is de impedantie afhankelijk van de frequentie(s) in je singaal. ik heb nog nooit gezien dat de amplitude invloed had op de weerstand. (bij een speaker)

tenzij je er 10000 volt opzet en de spanning door de lak slaat.

Iperf

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-02 10:04
Nou ja, misschien bedoelde hij dat als de weerstand bij een bepaalde frequentie richting de 0 ohm gaat, het gevraagde vermogen op hoog volume teveel wordt voor de versterker.
Maar de conclusie blijft: waarschijnlijk te lastige speakers op een relatief te zwakke versterker.
Oplossing: koop makkelijker aan te sturen speakers (tweedehands setje Dali/B&W/Kef/Tannoy/Dynaudio/Canton/ELAC/Focal/Mordaunt-Short enz. hoeft niet veel te kosten) of koop een dikkere versterker. De eerste optie is dan wel de beste.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

mac1987 schreef op woensdag 25 november 2009 @ 20:17:
Nou ja, misschien bedoelde hij dat als de weerstand bij een bepaalde frequentie richting de 0 ohm gaat, het gevraagde vermogen op hoog volume teveel wordt voor de versterker.
dat bedoel ik inderdaad. echter was het in mijn bewoording imho simpeler te begrijpen (maar absoluut technisch gezien niet juist natuurlijk) . Bottemline is dat de omni's die ik ken standaard rond de 4 ohm zitten maar behoorlijk dippen (bij bepaalde frequenties) en dat in combinatie met een hoog volume en niet volledig stabiele versterker (clippen) dit probleem kan geven.

[ Voor 4% gewijzigd door Ray op 26-11-2009 08:18 ]

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:10

JvS

Ik heb hem zelf ook

Yep, hoewel niet helemaal correct uitgelegd, vermoed ik ook dat dit gewoon speakers zijn die een lage gevoeligheid combineren met een flink grillig impendantieverloop, waardoor de versterker het niet goed aankan. Hij ziet dan op bepaalde frequenties maar 2ohm bijvoorbeeld. Op normaal niveau geen probleem. Bij hard spelen wel. Dan zit je tegen de limieten aan.

Je kan dit oplossen door of makkelijkere speakers te gebruiken (hogere gevoeligheid, wat hogere impendantie) of een versterker die wat beter tegen lage impendanties kan (al heb je dan weer het risico dat je de speaker sloopt door teveel vermogen).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ook denk ik dat de ts duidelijk tegen de limiet van zijn versterker aan het werken. waarbij ik vermoed dat versterker al aardig aan het [url=http://en.wikipedia.org/wiki/Clipping_(audio)]clippen kan zijn
Wat ook niet echt bevordelijk is voor het oor (ik vind het hoorbaar andere niet) en soms ook je speakers naar de haaien kan helpen.

Met een zwaardere versterker heb je daar al flink minder last van, zowiezo is een goeie versterker een lust voor het oor .. (en ik ben zelfs een tikkie slechthorend)

[ Voor 20% gewijzigd door Fish op 25-11-2009 23:02 ]

Iperf

Verwijderd

http://www.koopplein.nl/uploads/321471_1_detail.jpg

zijn speakers.

Over zijn versterker kan ik niet veel vinden.
Alleen 100watt 4ohm din 1khz wat ts zelf al had staan
Wat ik wel heb gevonden is dat met het een k********t vesterker vinden ook met b&w speakers er op aangesloten . (google)
Veel klachten over slecht geluid

Ik denk dat ts beter een anderen versterker kan kopen .
Mog ts in rotterdam wonen dan kan hij bij mij een eind versterker met losse voor versterker lenen .

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 25 november 2009 @ 17:54:
Heey,

Ik gaf afgelopen maand een feest en aankomende vrijdag weer, maar vorige keer zat ik met een probleem wat ik deze vrijdag niet wil hebben. De versterker klapt eruit bij een te hoog volume. Ik wil weten waarom zodat ik een andere versterker kan aansluiten/kopen die het wel trekt.

Gegevens versterker:
KR V6090
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Sinusleistung: 2 x 100 Watt (DIN, 1 kHz, 4 Ohm)
Surroundbetrieb 4 x 100 Watt
"High Efficiency"-Hochleistungsendstufen
Dolby Pro Logic Surround
Dolby 3 Stereo, Testtonschaltung
SRS 3D Stereo - Sound Retrieval System (variabel)
5 x Audioeingänge inkl. Phonoeingang, 2 Videoeingänge, 1 x Videoausgang
Leistungsaufnahme: 250 Watt

Speakers
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Merk: Omni Audio Sound System 
Type: SA 12.3 
Afmetingen (hxbxd) 69 x 38 x 29 cm 
- Minimum Amplifier Power 15 W RMS 
- Maximum Peak Power 200 W 
- Nominal Load Impedance 8 Ohms 
- Maximum SPL 106 dB 
- Crossover Asymmetrical LCR 
- Crossover Frequencies 1 kHz/7 kHz 
- Crossover Slope 6/12 dB per Octave 
- Tweeter 13 mm PEi Dome Ferrofluid Cooled 
- Midrange 5¼' mineral-Filled Polypropylene Cone 
- Woofer 12' Polypropylene Cone 
- Enclosure Tuning Acoustic Suspension

Ik weet verder namelijk niet veel van audio af en er moet een reden voor zijn dat hij eruitvliegt. De bekabeling is gewoon goed.
Je hebt je volumeregelaar te ver opengedraaid. Daardoor is jouw versterker gaan clippen en greep de beveiliging in. De oplossing is gewoon wat minder die volumeknop opendraaien. Geeft wel wat minder herrie, maar ook dan kan een feestje gezellig zijn.

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-02 21:19

McGryphon

Veul vrouwkes!

Wat ook helpt is efficiëntere speakers. Die omni audio krengen hebben een rendement van 86dB/1W/1M, deze speakers van Peavey hebben 97dB/1W/1M. Dat betekent dat je bij een vermogen van minder dan 10W al hetzelfde volume bereikt als bij die omni audio dingen op topvolume. En dit zijn dan ook nog redelijk goedkope speakers :)

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Verwijderd

McGryphon schreef op donderdag 26 november 2009 @ 17:50:
Wat ook helpt is efficiëntere speakers. Die omni audio krengen hebben een rendement van 86dB/1W/1M, deze speakers van Peavey hebben 97dB/1W/1M. Dat betekent dat je bij een vermogen van minder dan 10W al hetzelfde volume bereikt als bij die omni audio dingen op topvolume. En dit zijn dan ook nog redelijk goedkope speakers :)
Nee, joh. Die Omni krengen hebben een SPL van 106 dB max, dus 106dB/1W/1M. Dat zijn gewoon toffe boxen voor in het cafe _/-\o_

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-02 10:04
Max. SPL (Sound pressure level) is de maximale geluidsdruk voordat de speaker kapot gaat en zegt niks over het rendement ;).
Mijn speakers (Dali Suite II 2.8) hebben een SPL van 111 dB, maar een rendement van 90 dB/2,83 volt/1 meter.

edit: Ik schreef SPL en bedoelde max SPL, daar hebben jullie helemaal gelijk in :) . Maar het punt dat ik probeerde te maken blijft wel hetzelfde. Fabrikanten geven vaak een gevoeligheid op en een (max) SPL waarde waarbij ze niet altijd max ervoor zetten. De bij de Omni speakers genoemde SPL waarde zal wel niet de gevoeligheid, maar de maximale geluidsdruk zijn. Zou dit wel de gevoeligheid zijn, dan zou een 2 watt koptelefoonversterker al voldoen en zouden het extreem gevoelige speakers zijn.

[ Voor 92% gewijzigd door mac1987 op 28-11-2009 19:54 ]

Verwijderd

mac1987 schreef op donderdag 26 november 2009 @ 18:57:
SPL is de maximale geluidsdruk voordat de speaker kapot gaat en zegt niks over het rendement ;).
Mijn speakers (Dali Suite II 2.8) hebben een SPL van 111 dB, maar een rendement van 90 dB/1 watt/1 meter.
Dan nog een keer uitgelegd. SPL is de maximale geluidsdruk bij 1 Watt op een afstand van 1 meter. De gevoeligheid, dus niet het rendement, is het geluidsniveau bij 2,83 V op een afstand van 1 meter. Geluidsdruk en geluidsniveau zijn 2 geheel verschillende grootheden. Lees de boekjes er nog maar eens op na. Overigens zijn die Dali speakers van jou helemaal niet verkeerd.

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:05

Part

Helemaal niets.....

Verwijderd schreef op donderdag 26 november 2009 @ 20:02:
[...]

Dan nog een keer uitgelegd. SPL is de maximale geluidsdruk bij 1 Watt op een afstand van 1 meter. De gevoeligheid, dus niet het rendement, is het geluidsniveau bij 2,83 V op een afstand van 1 meter. Geluidsdruk en geluidsniveau zijn 2 geheel verschillende grootheden. Lees de boekjes er nog maar eens op na. Overigens zijn die Dali speakers van jou helemaal niet verkeerd.
SPL kun je opgeven bij 1 W/1 m dus bv SPL= 90 dB 1 W/1 m
De maximale SPL is echter echt de maximale sound power level die de luidspreker kan produceren en dat is niet bij 1 watt.
SPL is niet meer dan sound power level. Zo kun je bv ook de SPL van een koelkast of een ventilator opgeven.

Verwijderd

Betreffende omni audio speakers hebben een rendement van 86dB/1W/1M
86 dB 1 watt
89 dB 2 watt
92 dB 4 watt
95 dB 8 watt
98 dB 16 watt
101 dB 32 watt
104 dB 64 watt
107 dB 128 watt
110 dB 256 watt, maar dan zijn ze wel al opgeblazen.

Hieruit kan men opmaken dat de maximale SPL van deze luidspreker om en nabij de 107 dB ligt indien de versterker continu de 128 watts kan leveren.
Dat gaat deze versterker bij lange na niet doen, max opgenomen vermogen is 250 watt.
Dit resulteerd in een continu vermogen van ongeveer 65 watt per kanaal in stereo-modus(dus 2 kanalen in bedrijf). De luidspreker zal dus ook niet verder komen dan ongeveer 104 dB op 1 meter afstand.
Een professionele speakerbox 99 dB 1w/1mtr is dus maar 4 watt versterkervermogen nodig om al harder te gaan.

Groet, TurboBooster

Verwijderd

Part schreef op donderdag 26 november 2009 @ 20:30:
[...]

SPL kun je opgeven bij 1 W/1 m dus bv SPL= 90 dB 1 W/1 m
De maximale SPL is echter echt de maximale sound power level die de luidspreker kan produceren en dat is niet bij 1 watt.
SPL is niet meer dan sound power level. Zo kun je bv ook de SPL van een koelkast of een ventilator opgeven.
Waar hebben ze je deze nonsens wijsgemaakt? SPL is een afkorting van Sound Pressure Level.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:40
Los van de afkorting klopt de rest wel. De max SPL van 106dB is in ieder geval niet bij 1W, de gevoeligheid van 86dBSPL wel. Daarmee zijn andere speakers met een gevoeligheid richting de 100 dus veel gunstiger voor deze versterker.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:05

Part

Helemaal niets.....

Verwijderd schreef op donderdag 26 november 2009 @ 21:13:
[...]

Waar hebben ze je deze nonsens wijsgemaakt? SPL is een afkorting van Sound Pressure Level.
Klopt ik haal ze door elkaar.
Verhaal klopt wel alleen moet het Sound Pressure Level zijn. ;)

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Ik durf te beweren dat die Peavey die ik noemde beter gaat klinken bij elk volume, en dat bij een veel hoger rendement en voor een alleszins redelijke prijs. De versterker zelf heb ik geen ervaring mee though, maar met 2 fatsoenlijke boxen zal 2x100 allicht genoeg zijn voor de meeste toepassingen, als front of house speakers voor een metalband niet maar dan zit je ook überhaupt niet met 200W te klooien als je op dat niveau bezig bent. Als je vooral veel bass wil kan je er beter ook een deftige sub bij kopen, maar 2 van die boxen voldoen voor >95% van alle toepassingen.

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

• Giem
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-02 17:05
Lijken me redelijk PA achtige speakers..

Ik heb nog wel een versterker liggen die je eventueel over kan nemen, de stewart audio PA500. Dit is het linkje van zijn nieuwe broertje de 600.
http://www.stewartaudio.com/world_600.php

Is een passive PA versterker, die moet voldoende vermogen kunnen leveren, en in de handleiding stond dat hij ook 2ohm speaker aan kan. Dus deze versterker zal er op jou boxen niet zo snel uit klappen.

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Ja, het zijn inderdaad PA-speakers, maar ze klinken imo beter dan die omni audio dingen. Als je veel volume wilt bij meer dan acceptabele kwaliteit zijn die best goed hoor ;)
Ik denk niet dat je er met alleen een andere versterker of andere speakers gaat zijn als je meer volume wilt èn echt goed geluid wil hebben; dan moet je een heul dure amp en heul dure boxen hebben namelijk.

• Giem
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-02 17:05
McGryphon schreef op donderdag 26 november 2009 @ 21:57:
Ja, het zijn inderdaad PA-speakers, maar ze klinken imo beter dan die omni audio dingen. Als je veel volume wilt bij meer dan acceptabele kwaliteit zijn die best goed hoor ;)
Ik denk niet dat je er met alleen een andere versterker of andere speakers gaat zijn als je meer volume wilt èn echt goed geluid wil hebben; dan moet je een heul dure amp en heul dure boxen hebben namelijk.
Die amp die ik aanbood heb ik op een setje B&W's gehad en zelf daar klonk hij goed op. Ik wou alleen optische ingangen en een afstandsbediening. Voor de rest een super ding.

Ja en hoe hard is hard.. Ik heb ook raveland speakers gehad op die versterker, nou dat kon zo hard, dat je er niet bij in de kamer wou wezen..

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Giem schreef op donderdag 26 november 2009 @ 22:03:
[...]

Die amp die ik aanbood heb ik op een setje B&W's gehad en zelf daar klonk hij goed op. Ik wou alleen optische ingangen en een afstandsbediening. Voor de rest een super ding.

Ja en hoe hard is hard.. Ik heb ook raveland speakers gehad op die versterker, nou dat kon zo hard, dat je er niet bij in de kamer wou wezen..
als 100+ dB gewenst is (wat ik uit de TS op lijk te maken) is hi-fi versterking en speakers vaak behoorlijk duur, en op die volumes hoor je imo weinig verschil meer tussen redelijk/goed en heel goed ;)
Mijn ervaring is dit iig, tuurlijk je hebt gelijk, het kan wel, en is niet moeilijk, maar het is vermoedelijk een stuk duurder en ik krijg uit de posts van TS het idee dat het het extra geld voor hem niet echt waard is.

[ Voor 14% gewijzigd door McGryphon op 26-11-2009 22:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
McGryphon schreef op donderdag 26 november 2009 @ 22:26:
[...]

als 100+ dB gewenst is (wat ik uit de TS op lijk te maken) is hi-fi versterking en speakers vaak behoorlijk duur, en op die volumes hoor je imo weinig verschil meer tussen redelijk/goed en heel goed ;)
Mijn ervaring is dit iig, tuurlijk je hebt gelijk, het kan wel, en is niet moeilijk, maar het is vermoedelijk een stuk duurder en ik krijg uit de posts van TS het idee dat het het extra geld voor hem niet echt waard is.
Klopt. Dat volume haal ik normaal nooit, maar op het vorige feest deed ik het eigenlijk niet voor minder. Ik ben dan ook gewoon tevreden genoeg met de versterker en de speakers, maar was alleen heel erg benieuw naar de reden van het uitklappen. Ik ben toch bang dat ik dan naar een andere versterker moet gaan kijken. Nu ben ik idd niet van plan daar al te veel geld aan uit te geven. Voor vanavond mag het de pret iig niet drukken want ik heb een paar dj's staan die hun eigen monitoren en geluid mee nemen. bedankt voor de reacties!
Pagina: 1