[Garantie] Laptop buiten de garantie tips

Pagina: 1
Acties:

• josjos
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-12-2023
Er zijn aardig wat artikelen te vinden over buiten de garantiekwesties van Laptops.
Ik zou graag van jullie horen wat de ervaringen zijn van dergelijke acties.
Het gaat hier om een: HP Laptop van €1100,- aangekocht in januari 2007 bij BCC.
De videokaart (NVIDIA 9600) heeft het begeven (dus moederbord).
1. Contact met HP -> Geen oplossing reparatie van + 300 euro.
2. Contact met Partshop van HP -> Onderdeel 300 euro.
3. BCC -> Opsturen, dus + 300 euro.

Ik verwacht van een product met dergelijke prijs toch minimaal een werking van 3 jaar.
Ik lees overal dat dit een geschil is en dat hier de rechtsbijstand om de hoek komt kijken.
- Heeft iemand hier ervaring mee?
- Iemand ervaring met andere oplossingen?

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-01 15:35

PoweRoy

funky!

Ik zou zeggen bel een rechtsbijstand verzekering op voor inlichting hierover. Gewoon advies inwinnen.
Ik denk dat je in je gelijk hebt dat je mag verwachten dat het wordt gerepareerd (staat in (eu) wet :? )

[This space is for rent]

• Phase
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-04-2022

Phase

Supremely Insane

Ik zou eens kijken op http://consuwijzer.nl/ en dan met name hier: http://consuwijzer.nl/Ik_...k_hier_genoegen_mee_nemen

Succes!

Time is never wasted when you're wasted all the time.

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 06:47
josjos schreef op woensdag 25 november 2009 @ 11:35:
Er zijn aardig wat artikelen te vinden over buiten de garantiekwesties van Laptops.
Ik zou graag van jullie horen wat de ervaringen zijn van dergelijke acties.
Het gaat hier om een: HP Laptop van €1100,- aangekocht in januari 2007 bij BCC.
De videokaart (NVIDIA 9600) heeft het begeven (dus moederbord).
1. Contact met HP -> Geen oplossing reparatie van + 300 euro.
2. Contact met Partshop van HP -> Onderdeel 300 euro.
3. BCC -> Opsturen, dus + 300 euro.

Ik verwacht van een product met dergelijke prijs toch minimaal een werking van 3 jaar.
Ik lees overal dat dit een geschil is en dat hier de rechtsbijstand om de hoek komt kijken.
- Heeft iemand hier ervaring mee?
- Iemand ervaring met andere oplossingen?
Je fabrieksgarantie is verlopen, dus HP hoeft niets meer voor je te doen. Je hebt nog wel wettelijke garantie van de verkoper, in dit geval dus BCC. Zie daarvoor de al eerder genoemde artikele op consuwijzer.

[Edit]
Overigens is de website van BCC hier ook best duidelijk in:
Mijn product werkt niet goed. Wanneer heb ik volgens de wet recht op herstel of vervanging?
De minimale termijn voor wettelijk garantie op elektronica is twee jaar. Binnen de wettelijke garantie(periode) heeft u recht op herstel of vervanging wanneer het product buiten uw schuld om:

* niet compleet was bij aflevering.
* kapot is, of het niet goed doet.
* niet kan, wat de verkoper toegezegd heeft.

Let op: normale slijtage of slijtage vanwege intensief gebruik zijn hiervan uitgesloten. Dit hoort er nu eenmaal bij als u een product gebruikt. Wanneer blijkt dat het product gebrekkig is en dat het defect er al moet zijn geweest toen u het product kocht, zorgt BCC voor herstel of vervanging.

Herstel of vervanging. Moet ik hieraan meebetalen?
Wanneer een defect buiten uw schuld om is ontstaan geldt het volgende: Als het defect zich binnen 2 jaar na aankoop voordoet hoeft u geen kosten te betalen bij reparatie of vervanging. Na 2 jaar, kan het zijn dat u een deel van de herstel- of vervangingskosten moet betalen wanneer bijvoorbeeld de reparatie, de levensduur van het product verlengt. Is het defect ontstaan doordat u dit zelf heeft veroorzaakt? Bijvoorbeeld doordat u het product niet volgens de gebruiksaanwijzing heeft gebruikt? Dan betaalt u zelf de onderzoek -, voorrij - en reparatiekosten.
Na de 2 jaar minimale wettelijke garantie kan er aan je gevraagd worden om een deel van de reparatie te betalen wanneer hiermee de levensduur aanzienlijk wordt verlengd, Of daar bij jou sprake van is, is mij niet duidelijk.

[ Voor 45% gewijzigd door croxz op 25-11-2009 12:46 ]

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Lichtelijk offtopic, maar je kan de laptop eventueel laten repareren door een bedrijf zoals bijvoorbeeld MicroFix. Geen idee hoe duur dat is, maar goed...

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• josjos
_the_crow_ schreef op woensdag 25 november 2009 @ 12:44:
Lichtelijk offtopic, maar je kan de laptop eventueel laten repareren door een bedrijf zoals bijvoorbeeld MicroFix. Geen idee hoe duur dat is, maar goed...
Nieuw motherboard is overal duur helaas....

• josjos
croxz schreef op woensdag 25 november 2009 @ 12:39:
[...]

Je fabrieksgarantie is verlopen, dus HP hoeft niets meer voor je te doen. Je hebt nog wel wettelijke garantie van de verkoper, in dit geval dus BCC. Zie daarvoor de al eerder genoemde artikele op consuwijzer.

[Edit]
Overigens is de website van BCC hier ook best duidelijk in:

[...]

Na de 2 jaar minimale wettelijke garantie kan er aan je gevraagd worden om een deel van de reparatie te betalen wanneer hiermee de levensduur aanzienlijk wordt verlengd, Of daar bij jou sprake van is, is mij niet duidelijk.
Of waar sprake van is? Een deel van de reparatiekosten?

Als ik dit geval aanmeld bij de geschillencommissie, hoe groot is de kans dat ik dit win?
Iemand zo'n kwestie al eens afgehandeld?

[ Voor 4% gewijzigd door josjos op 25-11-2009 13:56 ]

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-01 17:19

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

a. Weet je zeker dat je moederbord (en niet zo'n mooi plugin-ding dat je kunt vervangen) naar de maan is? Eventueel v&a rondstruinen op zoek naar iets dat past.

b. Als je voor BCC gaat, loop gewoon eens binnen, vertel ze het probleem, en kijk wat zij zeggen. Als jij kunt aantonen dat dit defect er al inzat toen je het ding kocht (brakke videokaart, niet geheel nieuw voor NVidia (zie bumpgate waar je wellicht een vroeg geval van hebt), kun je verwachten dat ze dat oplossen. Het kan even duren (dit kost ze geld, wellicht protesteren ze), maar wettelijk heb je dat recht... krijgen is de kunst.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

• josjos
FreezeXJ schreef op woensdag 25 november 2009 @ 14:53:
a. Weet je zeker dat je moederbord (en niet zo'n mooi plugin-ding dat je kunt vervangen) naar de maan is? Eventueel v&a rondstruinen op zoek naar iets dat past.
De videokaart is in iedergeval kapot, 2 HP partstores zeggen dat de videokaart niet los van het moederbord verkrijgbaar is.

b. Als je voor BCC gaat, loop gewoon eens binnen, vertel ze het probleem, en kijk wat zij zeggen. Als jij kunt aantonen dat dit defect er al inzat toen je het ding kocht (brakke videokaart, niet geheel nieuw voor NVidia (zie bumpgate waar je wellicht een vroeg geval van hebt), kun je verwachten dat ze dat oplossen. Het kan even duren (dit kost ze geld, wellicht protesteren ze), maar wettelijk heb je dat recht... krijgen is de kunst.
Ik ben bij de BCC geweest. Het enige wat zij kunnen doen is opsturen en afwachten wat de reparatiekosten zijn volgens HP. Meer kunnen zij hun zeggende niet doen.

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 06:47
josjos schreef op woensdag 25 november 2009 @ 13:55:
[...]

Of waar sprake van is? Een deel van de reparatiekosten?

Als ik dit geval aanmeld bij de geschillencommissie, hoe groot is de kans dat ik dit win?
Iemand zo'n kwestie al eens afgehandeld?
Ik had niet goed gelezen en dacht dat het defect niet duidelijk beschreven was, ik zie nu dat het de videokaart/moederbord betreft. Een nieuw moederbord zal de levensduur niet significant verlengen (want is niet aan slijtage onderhevig) dus zal je daar in ieder geval niet voor hoeven te betalen. Een andere gebruikte methode van het doorbelasten van reparatiekosten is een factor berekend door de leeftijd te delen door de verwachte levensduur. Als bijvoorbeeld het apparaat 2 jaar oud is en de verwachte levensduur 5 jaar, dan moet de koper 40% van de reparatiekosten betalen. Deze methode staat niet in hun voorwaarden, maar is ook niet uitgesloten:
Na 2 jaar, kan het zijn dat u een deel van de herstel- of vervangingskosten moet betalen wanneer bijvoorbeeld de reparatie, de levensduur van het product verlengt.
Er staat bijvoorbeeld, dus er kunnen nog andere redenen zijn waardoor je moet betalen. Maar goed, naar mijn mening mogen ze in ieder geval niet het hele reparatiebedrag bij jou neerleggen. De vraag is dan of de reparatie 300,- kost of dat hier al wat van garantie/coulance in zit verwerkt.
Ik ben bij de BCC geweest. Het enige wat zij kunnen doen is opsturen en afwachten wat de reparatiekosten zijn volgens HP.
Dat is op zich wel de juiste manier. Jij levert je laptop in bij BCC want dat is de verkoper. Zij gaan vervolgens na wat de reparatiekosten gaan worden, en welk deel jij ervan moet betalen. Je moet in ieder geval niet akkoord gaan met de volledige reparatiekosten.
Meer kunnen zij hun zeggende niet doen.
Bedoel je dat ze nu al aangeven dat je de reparatie zelf moet betalen? Niet mee akkoord gaan, ze hebben als verkoper zeker nog verplichtingen.

[ Voor 19% gewijzigd door croxz op 25-11-2009 15:11 ]

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

josjos schreef op woensdag 25 november 2009 @ 13:54:
Nieuw motherboard is overal duur helaas....
Ik weet niet wat er mis is, maar ze solderen er ook aan volgens mij. Het is niet puur vervangen wat ze doen.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Eventueel zou je ook nog kunnen kijken of je het hele moederbord even in de oven kan gooien ;)

Het doodgaan van G80GTX/Ultra kaarten

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

Jij zegt dat TS recht heeft op kostenloze vervanging als hij kan aantonen dat de kaart reeds bij levering van de laptop al 'brak' was. Meer dan twee jaren heeft het moederbord met daarop de grafische kaart naar behoren gefunctioneerd, het zal dus heel moeilijk misschien wel ondoenlijk zijn voor TS om te bewijzen dat hij inderdaad een laptop heeft gehad waar van meet af aan een grafische kaar in heeft gezeten die brak was of onderdeel was van een foute batch dan wel designflaw.

Wel ben ik van mening dat de verwachte levensduur, zoals ook Consuwijzer al aangeeft, van een computer en daarmee ook een laptop langer is dan 2 jaar. Ik begrijp TS goed want BCC wekt niet de indruk dat zij ook maar een cent zullen betalen van de reparatiekosten. Ik denk dat je dit op voorhand goed met hen moet afspreken en dan pas de laptop ter reparatie aanbiedt. Je kunt verder informatie inwinnen via Consuwijzer en Het Juridisch Loket.

Via https://loket.degeschille...default.aspx?m=uitspraken kun je eerder gedane uitspraken van de commissie teruglezen. Wellicht hebben zij zich eerder gebogen over een dergelijke kwestie en kun je dat weer als argument gebruiken om BCC te overtuigen van jouw gelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2009 06:44 ]

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-01 13:44
Wat is het type van de laptop? DV6000/9000/2000 of iets dergelijks? Even belangrijk in deze kwestie m.b.t. reparatie..

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-01 15:44
tha_bulldog schreef op donderdag 26 november 2009 @ 23:06:
Wat is het type van de laptop? DV6000/9000/2000 of iets dergelijks? Even belangrijk in deze kwestie m.b.t. reparatie..
idd, er zijn bepaalde series met erkende issues, die ook buiten garantie onder coulance worden gefixed. Zo ook bijvoorbeeld de DV6000 serie.

http://h10025.www1.hp.com...n&product=1842189&lang=en

In veel gevallen is de garantie uitgebreid naar 2 jaar.Wat de policy daarbuiten is... geen idee.

Grote kans dat je het moederbord zelf kan fixen dmv een gpu reflow

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
offtopic:
SG->SF

• Phydomir
  • Laatst online: 06:58

Phydomir

Dennis

croxz schreef op woensdag 25 november 2009 @ 15:07:
Als bijvoorbeeld het apparaat 2 jaar oud is en de verwachte levensduur 5 jaar, dan moet de koper 40% van de reparatiekosten betalen. Deze methode staat niet in hun voorwaarden, maar is ook niet uitgesloten:
Dat is het beste waar je voor kunt gaan. Echter is de verwachte (economische)levensduur van een laptop maar 3 jaar. Dan wordt het alsnog een dure reparatie.

Het wordt ook denk ik heel erg moeilijk om aan te tonen dat de videokaart al bij aanschaf defect was als je nu voor het eerst een probleem hebt.
_the_crow_ schreef op woensdag 25 november 2009 @ 15:36:
[...]
Ik weet niet wat er mis is, maar ze solderen er ook aan volgens mij. Het is niet puur vervangen wat ze doen.
HP vervangt. Dat daarna het defecte bord wellicht wordt gerefurbished heeft niets met deze zaak te maken.

[ Voor 22% gewijzigd door Phydomir op 28-11-2009 10:25 ]

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

Phydomir schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 10:24:
HP vervangt. Dat daarna het defecte bord wellicht wordt gerefurbished heeft niets met deze zaak te maken.
offtopic:
Ik had het niet over HP, maar over MicroFix. Maar nvm. ;)

Pagina: 1