[FAQ] Kratradio

Pagina: 1
Acties:
  • 981 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 185410

Topicstarter
[FAQ]FAQ[/FAQ]Kratradio Topic
Dit is de grote FAQ die hoort bij het Kratradio topic. Hier zal in enkele grote posts de basis van de kratradio uitgelegd worden. De TS is gebaseerd op die van Thinkpad
De componenten

Een kratradio bestaat uit meerdere componenten. De behuizing, accu, versterker, luidsprekers en de verbindingen tussen deze componenten. Per component zal er beschreven worden wat interessant is om te weten en/of waar er vaak onduidelijkheid ontstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De behuizing

Functie;
Componenten vrij van stof/zand houden. Bijeenhouden van losse onderdelen. Eenvoudiger meenemen van spullen.
Info;
Dit topic is ontstaan naar aanleiding van een hype rondom het bouwen van radio’s in bierkratjes. In de praktijk is het net zo handig om van hout een behuizing te maken. Hierbij kunnen de componenten in eigen compartimenten geplaatst worden. Bruikbare materialen zijn mdf (zwaar, maar eenvoudig te bewerken) of bijvoorbeeld spaanplaat (goedkoop, minder eenvoudig af te werken dan mdf) Deze keuze is echter aan de bouwer. In principe raadt GoT niet aan om (bier)kratten te gebruiken omdat deze officieel van de brouwer zijn.

[ Voor 110% gewijzigd door Anoniem: 185410 op 25-11-2009 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De accu

Functie;
Versterker voorzien van elektrisch vermogen.
Info;
De meest gebruikte accu’s zullen een spanning van 6 of 12 Volt leveren. Dit is echter een indicatie van de spanning. Deze spanning wordt veroorzaakt door de chemische staat in de accu.
-
Mijn spanning is 10, 11, 13 Volt. Is mijn accu kapot?
-
Wanneer de accu energie heeft geleverd zal de spanning zakken omdat het chemisch proces wordt verbruikt om energie te leveren. Bij het opladen gebeurt het tegenovergestelde, het chemisch proces wordt weer opgestart totdat deze op het niveau is waarmee is begonnen. (over het algemeen iets boven de spanning van 12 Volt)

• Open klemspanning bij volledig geladen: 12,6 V
• Einde van ontladen: 11,8 V
• Laden met: 13,2-14,4 V
• Spanning waarbij water ontleedt in waterstof en zuurstof: 14,4 V
• Bij continu laden: maximaal met 13,2 V
• Na volledig opgeladen te zijn zakt de klemspanning snel naar 13,2 V en dan langzaam naar 12,6 V.
Bron; Wikipedia: Loodaccu

-
Wat is de spanning, stroomsterkte, vermogen, energie, V of Ah van een accu?
-
De mate van het te leveren vermogen wordt aangegeven door twee parameters; De spanning van de accu (in Volt, V) en de leverbare elektrische lading (in Ampère-uur, Ah). Deze twee parameters kun je je voorstellen met het volgende klassieke voorbeeld;
De spanning is in dit voorbeeld te vertalen naar een grote bak water op een bepaalde hoogte van de grond. In die bak zit een buis die naar de grond leidt. Dat water wil natuurlijk door de zwaartekracht naar beneden. Hoe groter de afstand is tussen de bak en de grond, hoe liever dat water naar beneden wil. De hoogte van de bak kun je beschouwen als de spanning. Met alleen een bak water op een bepaalde hoogte lever je nog geen energie. Pas wanneer het water gaat stromen verplaatst er energie. Hoe snel het water naar beneden stroomt (het aantal liters per seconde) is te vertalen naar de (elektrische) stroom in Ampères. Tenslotte kun je de omvang van de bak beschouwen als de leverbare elektrische lading. Hoe meer water er door de buis stroomt voordat de bak op is, geeft aan hoeveel Ampère-uur de bak/accu kan leveren.
Een accu met een spanning van 12 Volt en een capaciteit van 5 Ah kan in een ideale situatie het volgende doen;

Vijf uur lang één ampère leveren bij een spanning van twaalf Volt. Het vermogen is dan vijf uur lang één Ampère * twaalf Volt = twaalf Watt. Wanneer de accu “op” is, na vijf uur, heeft de accu vijf uur * twaalf Watt = 60 Watt-uur geleverd.
Eén uur lang vijf ampère leveren bij een spanning van twaalf Volt. Het vermogen is dan één uur lang vijf Ampère * twaalf Volt = 60 Watt. Wanneer de accu “op” is, na één uur, heeft de accu één uur * 60 Watt = 60 Watt-uur geleverd.

Met andere woorden;
De parameter Ampère-uur geeft aan hoe lang (de “tijd-term” uur) er een hoe grote stroom (de term ampère) kan lopen. De tijd, vermenigvuldigd met de geleverde stroom geeft de term Ampère-uur. De stroom is afhankelijk van de gebruikte versterker/luidspreker/volume.
-
Hoe laad ik een accu op?
-
Na het leveren van vermogen verandert de chemische staat van een accu. Deze staat moeten we weer herstellen voordat we weer vermogen van de accu kunnen vragen (de primaire functie van de accu). Sterk vereenvoudigd doet een acculader het volgende;
Een acculader is in zijn meest elementaire vorm een voeding waarvan de spanning gelijk is aan de gewenste laadspanning van de accu (ergens tussen de 13 en 14 volt). Omdat de accu al vermogen heeft geleverd is de spanning van wat ingezakt. De spanning van de acculader is dus groter dan die van de accu. Er zal dus een stroom gaan lopen door de accu. Deze stroom zorgt er voor dat de chemische staat die we zo graag willen wordt hersteld en de accu weer “vol” wordt.
-
Hoe snel gaat dat dan, welke lader heb ik nodig?
-
Wederom een sterk vereenvoudigde weergave van de werkelijke situatie. In de specificaties van acculaders zullen laadstromen vermeld zijn. Deze laadstroom-sommetjes werken in principe net zoals bij het leveren van vermogen (maar dan tegengesteld). Een accu met een capaciteit van vijf Ampère-uur kun je in een ideale situatie opladen in tien uur met een laadstroom van een half ampère. (10 uur* 0.5 Ampère = 5 Ampère-uur) Diezelfde som zou ook opgaan voor een laadstroom van vijf ampère over één uur. (1 h * 5 A = 5 Ah) De accu vindt dit bot gezegd niet fijn en wordt liever opgeladen met een lagere stroom. Kies daarom een acculader die overeenkomt met de accu die je gebruikt om verkeerde combinaties te voorkomen.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 185410 op 25-11-2009 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De versterker

Functie;
De lage spanning van je audiobron (ipod,discman etc.) verhogen waarbij de te leveren stroom voldoende groot blijft. De audio bron zorgt dan alleen maar voor het signaal. Het vereiste vermogen wat naar de luidsprekers wordt gestuurd, is te leveren door de versterker.
Info;
Er zijn twee populaire type versterkers: De varianten van de Kijkshop die voor gebruik in de auto zijn ontworpen (Marquant bijvoorbeeld) en de wat modernere versies die op het internet worden aangeboden op basis van een Tripath chip. Een leverancier die voor “een appel en een ei” een twee of vierkanaals versterker op basis van zo’n chip kan leveren is bijvoorbeeld Sure-Electronics. (voortaan S-E)
-
Welke moet ik hebben en waarom?
-
Beide typen hebben voor en nadelen. De Marquants kunnen in een winkel om de hoek gehaald worden terwijl die van S-E veelal via ebay worden verkocht. De Marquant heeft een behuizing zodat het echt een product lijkt wat “klaar” is. De printplaten van S-E hebben nog wat aandacht nodig voordat alle kwetsbare componenten zijn afgeschermd. Daarnaast wordt de versterker van S-E geleverd als een soort van zelfbouwkit waarvoor nog enkele eenvoudige handelingen nodig zijn alvorens er muziek uit het apparaatje getoverd kan worden. Het grote nadeel van de Marquants is het energieverbruik, dat ligt veel hoger dan de versterkers van S-E. De Marquants zullen dus in de praktijk minder lang vermogen kunnen leveren op één acculading dan de versterkers van S-E. Als je doel dus is om een radio te maken die een aantal uur mee moet gaan kun je bij de versterkers van S-E een kleinere/lichtere/goedkopere accu gebruiken!

Laat je tenslotte niet lekker maken met marketingtermen als 2*100 Watt PMPO!! Dit soort uitspraken slaan zeker in goedkope segment helemaal nergens op en zijn alleen bedoeld om de aandacht te trekken. Het kan prima dat een eerlijke 2*20Watt versterker meer en beter geluid produceert dan een versterker waar met een zilveren sticker 2*100 Watt op staat.

[ Voor 109% gewijzigd door Anoniem: 185410 op 25-11-2009 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De luidsprekers

Functie;
Het signaal wat de versterker aanbiedt vertalen naar een geluidsgolf die mensen waarnemen als muziek
Info;
Er zijn bijna oneindig veel luidsprekers die de vereiste functie kunnen vervullen.
-
Welke moet ik hebben en waar moet ik op letten?
-
We gaan op zoek naar luidsprekers die een aardig geluid hebben, niet te veel kosten, eenvoudig te monteren/gebruiken zijn en tenslotte efficiënt met het vermogen om gaan. De eerste drie eigenschappen zijn vrij eenvoudig te bepalen. Loop een winkel binnen waar er autoluidsprekers te koop zijn en zoek een setje binnen je budget uit wat qua formaat toepasbaar is en waarvan de klank en prijs voldoende matchen. De laatste eigenschap, de efficiëntie, is er een wat bij twijfel de doorslag kan geven. Een luidspreker met een hoog rendement behaalt bij hetzelfde vermogen een hogere geluidsdruk (“hoe hard het is”) dan een luidspreker met een laag rendement. Je kan dus met minder vermogen even veel lawaai maken. Dus je versterker hoeft niet zo veel vermogen te leveren, dus je stroomverbruik is lager, dus je accu kan kleiner, dus lichter/goedkoper.

Laat je tenslotte niet lekker maken met marketingtermen als 2*150 Watt belastbaar!! Dit soort uitspraken slaan zeker in goedkope segment helemaal nergens op en zijn alleen bedoeld om de aandacht te trekken. Ten eerste kun je naar alle waarschijnlijkheid niet eens zo veel vermogen zonder al te veel vervorming leveren en ten tweede is de luidspreker niet om aan te horen bij zulke vermogens. Ga dus gewoon naar een winkel toe en draai daar wat aan de knoppen om te ondervinden welke luidspreker het goed (genoeg) doet.

[ Voor 114% gewijzigd door Anoniem: 185410 op 25-11-2009 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De verbindingen

Functie;
De componenten koppelen
Info;
Er moeten aan aantal verbindingen gemaakt worden voordat de radio functioneel is.

Accu->Versterker
De accu heeft een plus- en minpool, net als de versterker. Deze kunnen met elkaar verbonden worden. De versterker wordt daarmee door de accu “gevoed” en zal het signaal wat hij op de ingang binnen krijgt versterken naar de luidsprekers die op de uitgang zijn aangesloten. In verband met veiligheid/duurzaamheid is het aan te raden de verbinding tussen de accu en de versterker te kunnen verbreken en te zekeren (met een zekering natuurlijk). Wanneer de versterker kapot zou gaan, zouden er gevaarlijk hoge stromen kunnen lopen. Deze situatie willen we vermijden. Dit doen we met een (glas)zekering. Een zekering is niets meer dan een stukje dun draad in een buisje wat bij een te grote stroom doorbrand en de verbinding verbreekt. Dat is het eerste stukje veiligheid. Welke waarden de zekering moet hebben is afhankelijk van de gebruikte versterker. Ten tweede de schakelaar om de versterker aan en uit te kunnen zetten. Ook wanneer de versterker niets hoeft te doen (iPod/discman uit) zal deze energie verbruiken en zal de versterker slijtage vertonen. Het is dan wel zo handig de versterker uit te kunnen schakelen.

Ipod->Versterker
De twee eerder genoemde versterkers hebben een ingang van linker en rechter-audio met een cinch/tulp/rca connector. In je muziekspeler zal waarschijnlijk een 3.5mm stereojack plug moeten. We moeten dus een verloopje hebben van de plug die de versterker wil en die je muziekspeler heeft.

Webwinkel met een scala aan verloopjes

[ Voor 102% gewijzigd door Anoniem: 185410 op 25-11-2009 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
nog aanvullen met vragen

[ Voor 89% gewijzigd door Anoniem: 185410 op 25-11-2009 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 389205

zou iemand voor mij een schema kunnen maken hoe ik alles moet aansluiten?
ik gebruik 2 accu's van 12V 7.2 ampère autoradio, versterker en speakers.
en kan iemand mij vertellen wat alle kabeltjes zijn van autoradio's mijn radio heb ik nog niet besteld dus ik kan niks laten zien.
alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:51

FeaR

In GoT we trust

Anoniem: 389205 schreef op zondag 26 december 2010 @ 23:35:
zou iemand voor mij een schema kunnen maken hoe ik alles moet aansluiten?
ik gebruik 2 accu's van 12V 7.2 ampère autoradio, versterker en speakers.
en kan iemand mij vertellen wat alle kabeltjes zijn van autoradio's mijn radio heb ik nog niet besteld dus ik kan niks laten zien.
alvast bedankt :)
Het Krat- en Kistradio Topic [deel 10] gemist?
Maar niet zomaar daar de vraag opnieuw posten. Op GoT verwachten we wat meer eigen inzet dan alleen vraag te stellen en te wachten op antwoord. Maar ik denk dat je al een heel stuk verder komt als je dus Het Krat- en Kistradio Topic [deel 10] eens doorleest.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.