Vragen Asus EAH4850 TOP/HTDI/512MB

Pagina: 1
Acties:

• YOGI
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-08-2025
Sinds een paar dagen heb ik een Asus 4850 Top 512 mb in mijn systeem gezet.

Specs:
• Processor: Intel Core2Duo E6600 @ 2.4 Ghz
• Moederbord: Asus P5W DH DELUXE
• Geheugen: 2 x 1 GB Kingston DDR2-667 SDRAM @ Dual Channel
• Videokaart: Asus EAH4850 512 MB
• Videokaart koeling: Glaciator fansink design
• Harde schijf #1: Western Digital Raptor WD360ADFD (10000 tpm)
• Harde schijf #2: Samsung HD501lj 500 GB
• Voeding: Coolermaster real power 450

Afbeeldingslocatie: http://txetxusoft.es/tienda/images/asus_hd_4850_512mb_gddr3_glaciator_pci_e.jpg
Er zijn echter nog wat vraagjes waar ik mee zit:
  1. De kaart is 512 MB (volgens mij), maar in CCC staat dat de kaart 1024 MB IS? Misschien komt dit door Hypermemory, maar mijn systeem heeft ook nog gewoon 2 GB RAM beschikbaar.
  2. Volgens Everest zijn de clocks 680/ 1050, als ik via CCC automatisch overclock zet hij de core op 780!! Dit is dus totaal niet stabiel. Meer mensen die dit herkennen?
  3. De fanspeeds zijn heel hoog! Idle 50 % en dit maakt behoorlijk wat geluid ( bijna net zoveel als 100%). Via rivertuner kan ik de custom temp/fanspeeds niet doorkrijgen. CCC neemt de controle toch over.
  4. Idle (50 % fanspeed) is de core +- 55 graden, en loaded komt de core niet boven de 70 graden. De fanspeeds zijn dus wel vrij enthousiast. (ik ben benieuwd naar de temps van andere met deze glaciator koeling.
  5. Of mijn voeding/ of mijn 4850 heeft last van "coil whine". Zou dit ook kunnen komen als er "rare" core/mem snelheden ingesteld zijn?
  6. Dit is een direct x 10 kaart op windows XP. Zou een spel als Modern Warfare 2 beter draaien op Windows 7 @ Direct x 10? (beter = hogere/gelijke fps @ betere grafische performance)
  7. Weet iemand de idle/ load voltages?
Deze vragen komen nu bij me op :P. Alvast bedankt voor de reacties

Edit:
-8 Ik kom er niet aan uit of coil whine nu schadelijk is of gewoon irritant. Weet iemand hier raad mee?
-9 Als ik ATI Tray Tools erop zet, is het dan de bedoeling om CCC eraf te halen? (Via msconfig kan ik ook zorgen dat 'ie niet opstart, maar volgens mij zorgt CCC er ook voor dat ik mijn fanspeeds niet kan aanpassen)...

[ Voor 6% gewijzigd door YOGI op 24-11-2009 22:47 ]

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
YOGI schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 16:10:
  1. De kaart is 512 MB (volgens mij), maar in CCC staat dat de kaart 1024 MB IS? Misschien komt dit door Hypermemory, maar mijn systeem heeft ook nog gewoon 2 GB RAM beschikbaar.
  2. Volgens Everest zijn de clocks 680/ 1050, als ik via CCC automatisch overclock zet hij de core op 780!! Dit is dus totaal niet stabiel. Meer mensen die dit herkennen?
  3. De fanspeeds zijn heel hoog! Idle 50 % en dit maakt behoorlijk wat geluid ( bijna net zoveel als 100%). Via rivertuner kan ik de custom temp/fanspeeds niet doorkrijgen. CCC neemt de controle toch over.
  4. Idle (50 % fanspeed) is de core +- 55 graden, en loaded komt de core niet boven de 70 graden. De fanspeeds zijn dus wel vrij enthousiast. (ik ben benieuwd naar de temps van andere met deze glaciator koeling.
  5. Of mijn voeding/ of mijn 4850 heeft last van "coil whine". Zou dit ook kunnen komen als er "rare" core/mem snelheden ingesteld zijn?
  6. Dit is een direct x 10 kaart op windows XP. Zou een spel als Modern Warfare 2 beter draaien op Windows 7 @ Direct x 10? (beter = hogere/gelijke fps @ betere grafische performance)
  7. Weet iemand de idle/ load voltages?
  1. Check eens met GPU-z. Misschien heb je gewoon geluk :D
  2. CCC Autotune idd niet gebruiken. Ook is test custom clocks niet genoeg om te testen of je clocks stabiel zijn. Lekker met de hand overclocken en 3DMark of Furmark oid gebruiken.
  3. -
  4. -
  5. Beetje lijm op het probleemspoeltje wil meestal wel helpen.
  6. Ik heb nog nooit gezien dat DX10 zorgt voor betere performance. Meestal alleen iets betere IQ. DX10.1 daarentegen kan wel voor betere performance zorgen, maar dat verschilt per game.
  7. GPU-z?

specs

• PowerEngine
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-02 14:21
3 & 4. ik heb de zelfde kaart en je hoort de ventilator bijna niet. ook niet als die op 100% staat. dit is namelijk ook de stille variant dus bij mij draait die bijna standaart 100%. en anders gebruik manual fancontrol in ati catalyst control center? bij ati overdrive. en bij mij is het ook ongeveer 55 graden op 50 % ;)

• Spaiker
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-05 15:59
Tis een Asus? dan kan het je progje smartdoctor gebruiken lijkt me?
Dan controleert ie de snelheid van de fan automatisch, en je kan ook je temps zien. Is vrij praktisch.

Voorts lijken je specs zeer hard op die van mij ;)

Verwijderd

YOGI schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 16:10:
-8 Ik kom er niet aan uit of coil whine nu schadelijk is of gewoon irritant. Weet iemand hier raad mee?
Is vooral irritant. ;)
-9 Als ik ATI Tray Tools erop zet, is het dan de bedoeling om CCC eraf te halen? (Via msconfig kan ik ook zorgen dat 'ie niet opstart, maar volgens mij zorgt CCC er ook voor dat ik mijn fanspeeds niet kan aanpassen)...
Je kunt de drivers ook uninstallen en via ATI.AMD.com nieuwe downloaden zonder CCC. :)

• YOGI
Depep schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 19:37:
[...]
  1. Check eens met GPU-z. Misschien heb je gewoon geluk :D
  2. CCC Autotune idd niet gebruiken. Ook is test custom clocks niet genoeg om te testen of je clocks stabiel zijn. Lekker met de hand overclocken en 3DMark of Furmark oid gebruiken.
  3. -
  4. -
  5. Beetje lijm op het probleemspoeltje wil meestal wel helpen.
  6. Ik heb nog nooit gezien dat DX10 zorgt voor betere performance. Meestal alleen iets betere IQ. DX10.1 daarentegen kan wel voor betere performance zorgen, maar dat verschilt per game.
  7. GPU-z?
Afbeeldingslocatie: http://img692.imageshack.us/img692/16/everestengpuz.jpg
http://img262.imageshack.us/img262/16/everestengpuz.jpg

[25-11-2009 15:33] Vandaag heb ik alles van ATI eraf gehaald, en vervolgens alleen de drivers geïnstalleerd zonder CCC. Wel heb ik ATI Tray Tools 1.5.9 geïnstalleerd om instellingen te kunnen veranderen.

1. Volgens CPUZ heb ik 512 MB, volgens Everest ook. CCC heb ik dus niet meer, en die gaf voorheen 1024 MB aan.
2. Mag ATI Tray tools kan ik wel overclocken, het probeem is het switchen tussen 2d en 3d. Dit kreeg ik gisteren niet aan de praat! (dus ik zie nu beetje op tegen overclock :( )
3. Met ATI TT kan ik WEL de fanspeeds instellen, nu maakt hij op 24% idle vrij weinig herrie.
4. Idle 500 Mhz @ 24% --> core: 46 graden, mem: 51 graden
5. Ik heb totaal geen idee waar ik moet zoeken. Het zou de voeding kunnen zijn/ of de graka. En zelf dan wordt het lastig zoeken!
6. Ok, dus windows 7 installeren voor betere game prestaties is niet aan te raden?!
7. Zie screenshot
3 & 4. ik heb de zelfde kaart en je hoort de ventilator bijna niet. ook niet als die op 100% staat. dit is namelijk ook de stille variant dus bij mij draait die bijna standaart 100%. en anders gebruik manual fancontrol in ati catalyst control center? bij ati overdrive. en bij mij is het ook ongeveer 55 graden op 50 % ;)
Als ik de fans op 50% zet dan stijgt ie op 8)7 . Maar ik heb het nu gefixt met ATI TT!
Tis een Asus? dan kan het je progje smartdoctor gebruiken lijkt me?
Dan controleert ie de snelheid van de fan automatisch, en je kan ook je temps zien. Is vrij praktisch.
Smartdocter heb ik gehad. Maar ik wil nu zo min mogelijk programma's die proberen mijn fanspeeds en snelheden aan te passen ;)
Je kunt de drivers ook uninstallen en via ATI.AMD.com nieuwe downloaden zonder CCC. :)
Done ;)

Waar ik nu mee zit: Als ik in everest kijk (zie screenshot) zie ik: ATI Powerplay:
state#1: GPU: 680 Mhz, Geheugen: 1050 Mhz :P

Volgens mij komt dit omdat ik een Asus EAH4850 !TOP!/HTDI/512MB heb. Maar momenteel draai de kaart op 625/1004. Hoe krijg ik de kaart "overclocked" in ATI TT en dat 2d/ 3d blijft werken?

ty _/-\o_

(update [16:40]ik speelde net mw2; mijn core speed blijft op 500 Mhz! Hij draaide nog vrij redelijk: 1280 x1024/ AA:0 / meeste op off/ textures High. Ik ga nu proberen in ATI TT het switchen tussen 2d/ 3d werkend te krijgen :P )

[ Voor 3% gewijzigd door YOGI op 25-11-2009 16:41 ]

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
YOGI schreef op woensdag 25 november 2009 @ 15:53:
5. Ik heb totaal geen idee waar ik moet zoeken. Het zou de voeding kunnen zijn/ of de graka. En zelf dan wordt het lastig zoeken!
Kast open schroeven en luisteren.
6. Ok, dus windows 7 installeren voor betere game prestaties is niet aan te raden?!
Je kaart ondersteunt ook DX10.1. Er zijn alleen niet al teveel games die dit ondersteunen. Of het nut heeft voor jou hangt af van welke games je speelt. Als games die jij speelt extra performance zien door DX10.1 kan het best wel eens nuttig zijn. Sowieso levert Windows 7 in tegenstelling tot Vista standaard niet of nauwelijks performance in ten opzichte van XP, dus echt kwaad kan het niet.

[ Voor 37% gewijzigd door Depep op 25-11-2009 20:38 ]

specs

• YOGI
Computer is verkocht (videokaart probleem was bekend)! Dus probleem is opgelost :9
Afbeeldingslocatie: http://www.cksinfo.com/clipart/construction/tools/locks/lock.png

[ Voor 33% gewijzigd door YOGI op 07-12-2009 15:06 ]

Pagina: 1