Toon posts:

HD4870 X2 maakt krasserig geluid tijdens het gamen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Even een vraagje beste medetweakers;

Ik heb sinds eind vorige week de BBG game-computer van september gekocht, met daarin ook de HD4870 X2 van Club3D. Nu werkt het systeem op zich prima, alleen als ik enigszins zware games af probeer te spelen komt er een soort krasserig geluid uit mijn HD4870 X2. Het is niet de fan en er zit ook geen kabeltje in de weg (dacht ik zelf eerst). Het is het best te omschrijven als een soort elektronisch geratel wat vanuit de kaart komt.

Als ik vervolgens weg alt-tab is het geluid weer weg. Heb reeds wat gezocht op andere plekken en ook al gezien dat meerdere mensen hetzelfde probleem hadden, maar een oplossing ben ik nog niet tegengekomen.

Dit is vrij storend gezien het meer geluid maakt dan mijn CPU fan, en ook vrij hoog is van toon. Vroeg mij af of dit hoort, of dat ik toch de kaart maar terug moet sturen? Zou iemand met eenzelfde kaart misschien suggesties hebben?

Mijn overige specs zijn als volgt:
Intel Core 2 Duo E8500
Cooler Master 700W
OCZ Reaper 4GB (2x 2GB) DDR2
Antec Performance One P182
Gigabyte GA-X48-DQ6

Alvast bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis3d
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 26-09 12:55
Wat bedoel je met "het is niet de fan"? Heb je de fan tegen gehouden (niet voor lang natuurlijk :+ ) om te kijken of het daar aan lag? want dan weet je het meteen.

Verder kan ik niet echt iets verzinnen dat zou kunnen ratelen op een graka.

[ Voor 15% gewijzigd door aegis3d op 06-10-2008 22:21 ]

In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
aegis3d schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 22:19:
Wat bedoel je met "het is niet de fan"? Heb je de fan tegen gehouden (niet voor lang natuurlijk :+ ) om te kijken of het daar aan lag? want dan weet je het meteen.

Verder kan ik niet echt iets verzinnen dat zou kunnen ratelen op een graka.
Heb de kast open gedaan en geluisterd, het geluid kwam niet bij de fan vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07 13:15
Misschien een spoeltje? Zoek daar eens op, zijn genoeg topics over op GoT.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ownman
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 10:04
Heb dit ook met mijn 4850, is load afhankelijk. Volgens mij kan het geen kwaad voor de prestaties of levensduur. Weet niet of het een spoeltje is want die heeft de kaart niet, in ieder geval niet in de ouderwetse vorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leon001
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 27-09 13:50
Check even of het niet je voeding is!
Ik heb hetzelfde probleem en het is enorm irritant, ik heb 2 verschillende Cooler master realpower M700watt voedingen geprobeerd en ze vertoonden het probleem allebei.
Heb ook een club3d 4780x2 trouwens, maar het geluid komt dus duidelijk uit de voeding.
Je kan het het best horen door aan de achterkant van je computer te luisteren bij de uitgang van de voeding.
Wat ook makkelijk is, gebruik de kartonnen rol van een keuken rol of wc rol en zet dit tegen je oor, zo krijg je een primitieve richt microfoon, en ga de onderdelen af.

Ik heb zelf nu een van de 2 voedingen ge RMA't en ga em ruilen tegen een corsair 620watt, de ander moet ik verpatsen..hopelijk doet de corsair voeding niet hetzelfde.

[ Voor 53% gewijzigd door leon001 op 06-10-2008 23:23 ]

morituri nolumus mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
leon001 schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 23:19:
Check even of het niet je voeding is!
Ik heb hetzelfde probleem en het is enorm irritant, ik heb 2 verschillende Cooler master realpower M700watt voedingen geprobeerd en ze vertoonden het probleem allebei.
Heb ook een club3d 4780x2 trouwens, maar het geluid komt dus duidelijk uit de voeding.
Je kan het het best horen door aan de achterkant van je computer te luisteren bij de uitgang van de voeding.
Enorm bedankt voor je suggestie!! Ben in ieder geval niet de enige, en je hebt inderdaad gelijk, het komt uit mijn voeding. Dacht al die tijd dat het uit mijn videokaart kwam, (deze zit in de buurt van mijn voeding).

Het is inderdaad enorm irritant, ik zit er aan te denken om maar een andere voeding aan te schaffen. Ik snap het alleen niet, 700W zou in principe toch voldoende moeten zijn?

Niet mijn eerste slechte ervaring met coolermaster. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:34

Onbekend

...

In elke geschakelde voeding (computervoeding dus) zitten 1 of meerdere spoeltjes. Normaal lijmen ze dat vast met warmtelijm om een irritante pieptoon te voorkomen, maar soms laat die lijm los.
Je kan die dingen gewoon weer vastlijmen. (Let er wel op dat je eventuele garantie verloren gaat.)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leon001
Verwijderd schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 23:27:
[...]

Enorm bedankt voor je suggestie!! Ben in ieder geval niet de enige, en je hebt inderdaad gelijk, het komt uit mijn voeding. Dacht al die tijd dat het uit mijn videokaart kwam, (deze zit in de buurt van mijn voeding).

Het is inderdaad enorm irritant, ik zit er aan te denken om maar een andere voeding aan te schaffen. Ik snap het alleen niet, 700W zou in principe toch voldoende moeten zijn?

Ja dat dacht ik ook, heb lang moeten zoeken voordat ik erachter kwam maar het zit als volgt:

In veel electronica zitten spoelen of elco's waarin een magnetisch veld werkzaam is. Wanneer deze op bepaalde belastingen werken word de wisselwerking in dit veld steeds sterker en gaat het onderdeel trillen.
Bij sommige onderdelen wordt deze trilling zo snel dat er een geluid op een hoorbare frequentie gegenereert wordt.
Dit komt voor bij videokaarten, moederborden, voedingen, modems etc.
Het is te voorkomen door de onderdelen goed te bevestigen of te omhullen, iets dat coolermaster blijkbaar niet heeft gedaan in de Realpower 700m.

Het probleem heet "Coil Whine", google er maar op voor meer info.
Het oplossen ervan is lastig, en weinig over te vinden. Een bepaalde soort lak over de onderdelen heen smeren zodat deze niet meer kunnen trillen is mogelijk, maar de lak moet tegen hitte kunnen, niet bijtend zijn en niet geleiden. Uiteraard ben je dan natuurlijk ook je garantie kwijt.

Het meest gehoorde advies is een RMA, echter is het officieel geen defect, tenzij er geadverteerd word met een " silent" voeding....je moet dus mazzel hebben...

morituri nolumus mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
leon001 schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 23:35:
[...]

Ja dat dacht ik ook, heb lang moeten zoeken voordat ik erachter kwam maar het zit als volgt:

In veel electronica zitten spoelen of elco's waarin een magnetisch veld werkzaam is. Wanneer deze op bepaalde belastingen werken word de wisselwerking in dit veld steeds sterker en gaat het onderdeel trillen.
Bij sommige onderdelen wordt deze trilling zo snel dat er een geluid op een hoorbare frequentie gegenereert wordt.
Dit komt voor bij videokaarten, moederborden, voedingen, modems etc.
Het is te voorkomen door de onderdelen goed te bevestigen of te omhullen, iets dat coolermaster blijkbaar niet heeft gedaan in de Realpower 700m.

Het probleem heet "Coil Whine", google er maar op voor meer info.
Het oplossen ervan is lastig, en weinig over te vinden. Een bepaalde soort lak over de onderdelen heen smeren zodat deze niet meer kunnen trillen is mogelijk, maar de lak moet tegen hitte kunnen, niet bijtend zijn en niet geleiden. Uiteraard ben je dan natuurlijk ook je garantie kwijt.

Het meest gehoorde advies is een RMA, echter is het officieel geen defect, tenzij er geadverteerd word met een " silent" voeding....je moet dus mazzel hebben...
Ben blij dat ik nu wat inzicht heb in de oorzaak :). Liep al een paar dagen te tobben ermee, met name bij een gloednieuw systeem wil je toch dat alles goed werkt. Het geluid is niet om aan te horen vooral omdat het niet constant is maar begint te ratelen als je even wil gamen.

Ik geloof niet dat ik al te veel kan met mijn garantie.. gezien een nieuwe coolermaster hetzelfde probleem zal hebben/krijgen, denk dat ik maar voor de Antec TruePower Quattro 850 ga.

Toch zonde van m'n geld voor zo'n ondeugdelijk product ;(, op het forum van coolermaster zijn zo te zien meer mensen met het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leon001
Verwijderd schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 23:45:
[...]

Ben blij dat ik nu wat inzicht heb in de oorzaak :). Liep al een paar dagen te tobben ermee, met name bij een gloednieuw systeem wil je toch dat alles goed werkt. Het geluid is niet om aan te horen vooral omdat het niet constant is maar begint te ratelen als je even wil gamen.

Ik geloof niet dat ik al te veel kan met mijn garantie.. gezien een nieuwe coolermaster hetzelfde probleem zal hebben/krijgen, denk dat ik maar voor de Antec TruePower Quattro 850 ga.

Toch zonde van m'n geld voor zo'n ondeugdelijk product ;(, op het forum van coolermaster zijn zo te zien meer mensen met het probleem.
Probeer voor de grap het menu eens in Stalker: Clear Sky, daar is het bij mij echt bij verre het ergst. Het word dan echt een krakende piep die door merg en been gaat :P
Bij mij fluctueert de toon ook flink, bijzonder irritant.

EDIT: oh en kijk even hoe lang geleden hij bezorgd is, met de wet kopen of afstand heb je geloof ik recht op inruilen binnen 8 dagen!

[ Voor 6% gewijzigd door leon001 op 06-10-2008 23:57 ]

morituri nolumus mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
leon001 schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 23:54:
[...]

Probeer voor de grap het menu eens in Stalker: Clear Sky, daar is het bij mij echt bij verre het ergst. Het word dan echt een krakende piep die door merg en been gaat :P
Bij mij fluctueert de toon ook flink, bijzonder irritant.
Heb stalker niet maar ik geloof je best... :) Crysis en Call of Duty 4 maakten hier veel herrie. Door het fluctueren ga je er ook extra op letten. Denk je wel dat je het met 620W red? Ik zag op de doos van de 4870 X2 dat 650W+ aanbevolen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
leon001 schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 23:54:
[...]
EDIT: oh en kijk even hoe lang geleden hij bezorgd is, met de wet kopen of afstand heb je geloof ik recht op inruilen binnen 8 dagen!
Ik heb deze voeding al ca 2 maanden. Had 'm toen gekocht om even mee voort te kunnen, maar dat mocht helaas niet zo zijn. ;(

Maar bedankt voor de tip :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leon001
Verwijderd schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 23:58:
[...]

Heb stalker niet maar ik geloof je best... :) Crysis en Call of Duty 4 maakten hier veel herrie. Door het fluctueren ga je er ook extra op letten. Denk je wel dat je het met 620W red? Ik zag op de doos van de 4870 X2 dat 650W+ aanbevolen was.
Goed dat je het zegt, ik ga er maar op hopen dan.
De kaart trekt geloof ik max 300 watt en verder heb ik er maar 1hd bij hangen en ga een 45nm e8500 draaien dus moet wel lukken...hoop ik :P

morituri nolumus mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Verwijderd schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 00:00:
[...]

Ik heb deze voeding al ca 2 maanden. Had 'm toen gekocht om even mee voort te kunnen, maar dat mocht helaas niet zo zijn. ;(

Maar bedankt voor de tip :)
Pssst, tip voor de toekomst, gebruik de EDIT knop ipv 2 berichten in 2 minuten achter elkaar ;) Vinden ze hier niet zo lief :)

Verder, vanavond zal ik eens met je gaan kijken ernaar, maar afaik is het niet particulier op te lossen zo 123 (je moet speciale lak hebben enz). Ik denk hoe dan ook dan een sterkere voeding beter voor je is (gezien de rest van de hardware) maar dat zei ik je al vanaf het begin :9.

ff een bezoekje aan de mycom vanavond :+ :P

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crp
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-09 16:45

Crp

Ik heb het ook bij het opstarten van Crysis, tijdens de intro video's en in het menu. Je hoort trouwens de toon ook veranderen als er een ander intro filmpje komt :P ik wist nooit wat het was.. ik dacht dat het mn videokaart was ivm het enconden van de video's ofzo :P ik heb idd ook een Coolermaster voeding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-09 22:57
Lijkt me een spoeltje oid, ik weet nog dat mijn nforce3 mobo ook kraste/piepte als ik met de muis bewoog, dus dat zou de GPU net zo goed kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Godsha
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 28-05 08:29
En ik denk niet dat je het moet zoeken bij je voeding, maar puur bij je grafische kaart. Ik zie in dit topic het merk Club3D veel voorbij komen en ik denk dat daar het probleem ligt. Een maat van mij heeft een Club3D 4870 OC edition, en die maakt ook een raar geluid.
Uit eigen ervaring kan ik dan ook bijna zeker zeggen en stellen dat het gewoon één of enkele spoelen op de kaart is/zijn die dit geluid produceren.

Probeer anders eens een andere grafische kaart in je computer te steken, in de hoop dan het een en ander uit te kunnen sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Godsha schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 14:34:
En ik denk niet dat je het moet zoeken bij je voeding, maar puur bij je grafische kaart. Ik zie in dit topic het merk Club3D veel voorbij komen en ik denk dat daar het probleem ligt. Een maat van mij heeft een Club3D 4870 OC edition, en die maakt ook een raar geluid.
Uit eigen ervaring kan ik dan ook bijna zeker zeggen en stellen dat het gewoon één of enkele spoelen op de kaart is/zijn die dit geluid produceren.

Probeer anders eens een andere grafische kaart in je computer te steken, in de hoop dan het een en ander uit te kunnen sluiten.
Oh jongen, lees toch eens... zelfs op het Coolermaster Forum hebben ze het erover... het is dus WEL de voeding...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakaboo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Ik kan je de Antec Truepower Quattro 850W alleen maar aanraden, heb hem zelf in al langere tijd in gebruik (zelfs quad CF opgedraaid 2x 3870x2) en nu met de 4870x2 draait het als een zonnetje. Geen last van gekraak of het gesis van de electronica. En let op inderdaad, dit kan ook vaak de voeding zijn en niet per se direct de videokaart!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

The Godsha schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 14:34:

Ik ben net langs geweest en het is idd de voeding. Man, als je scrolled hoor je het, als je wat installed hoor je het, het is continu. Tijdens Crysis Warhead was het helemaal feest tijdens het laden....

Maar gezien er Hyper silent op de doos staat is het een gevalletje RMA :)

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsloyez
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-06 18:42
Verwijderd schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 23:27:
[...]

Qua voeding loop ikzelf nog (Ongeloofelijk) achter;
Ik heb 350W Aopen voeding die 4 HDD's, Phenom II X4 955 BE, Hd4850 voedt.
Maar aangezien ik nog nooit last van gehad heb nog niet de intentie gehad om te ruilen voor een nieuwe voeding met hoger Wattage :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:05
thijsloyez schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 19:13:
[...]

Qua voeding loop ikzelf nog (Ongeloofelijk) achter;
Ik heb 350W Aopen voeding die 4 HDD's, Phenom II X4 955 BE, Hd4850 voedt.
Maar aangezien ik nog nooit last van gehad heb nog niet de intentie gehad om te ruilen voor een nieuwe voeding met hoger Wattage :*)
Informatieve kick :p

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsloyez
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-06 18:42
Ja, niet alles wat oud is is slecht ^^
Pagina: 1