Toon posts:

Welke harde schijf?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik hoop dat ik hier goed zit, maar anders moet men dat maar even melden! Een tijdje geleden heb ik mijn gloednieuwe game / multimedia pc samengesteld waarmee ik echt in de wolken ben! Dit is de eerste pc voor mij met SSD, en ik ben er erg blij mee! Even een kort lijstje van mijn pctje:
  • Intel core i5 750
  • Asus P7P55D Pro
  • Kingston HyperX KHX1333C7D3K2/4G
  • Asus Nvidia GTX 275
  • X25-M Postville SSDSA2MH080G2R5
  • HP W2229h 22” TFT
  • Antec TruePower TP-750 Watt
  • Antec Nine Hundred Two Zwart behuizing
  • Windows 7 64-bit
Nou had ik mijn oude 250 GB Maxtor overgezet in dit systeem, maar die is eruit geknald. Geen nood, had alle data ook op mijn externe harde schijf staan. Ik kwam tijdens mijn zoektocht dit tegen.. 'Bottomline is dat Maxtor vermeden moet worden'. Ik snap um ;)

Nu ben ik op zoek naar een goede harde schijf die mooi aansluit bij mijn gloednieuwe pc. Ik heb er eerst even pricewatch op nageslagen en daar kwam ik de Samsung SpinPoint T166 en de Samsung Spinpoint F1 tegen. Deze hadden een hoge waardering en goede reviews. Na wat extra zoekwerk op tweakers zelf en met google had ik flink wat informatie bij elkaar gesprokkeld over deze Samsung schijven.

Toch vind ik de keuze om de juiste schijf te kiezen moeilijk. Ik hoopte dat jullie mij hierbij konden helpen om zo de perfecte schijf te vinden voor mijn mooie nieuwe systeem!

Eisen
Het moet een SATA schijf zijn van 500 GB groot.

Budget
tot 150,- euro.

Doel
Het is een game en multimedia pc. Mijn OS + software + 2 games draaien op mijn SSD, dus de schijf wordt gebruikt voor al mijn films, documenten, photoshop bestanden etc. Ik wil vooral snelheid om bestanden snel te laden en weg te schrijven, maar hoeveel geluid het maakt vind ik ook belangrijk.. ik werd helemaal gek van het geratel van die ouwe Maxtor!

Vraag
Mijn gevoel gaat naar de Samsung Spinpoint F1. Is dit een goede keuze of kan ik beter een andere model / merk nemen om mijn doel te bereiken? Heeft iemand nog praktijkervaring met de Samsung?

Alvast bedankt voor alle hulp, en ik hoor het graag van jullie!

• VaioVip
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-02 11:58
De Samsung Spinpoint F3. Is nieuwer :)

Deze dus:

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint F3 HD502HJ, 500GB€ 41,32€ 41,32
ImporterenTotaal€ 41,32

[ Voor 91% gewijzigd door VaioVip op 24-11-2009 10:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
'Dankzij de 500GB platter is de F3 sneller' (link)

Thnx voor de tip! Toch even goed dat ik de vraag bij jullie heb neergelegd :)

Extra, net gevonden:
Samsung SpinPoint F1 320GB (HD322HJ)
Afbeeldingslocatie: http://www.photo.feichti.com/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=278

Samsung SpinPoint F3 500GB (HD502HJ)
Afbeeldingslocatie: http://www.photo.feichti.com/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=280

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2009 11:22 . Reden: Extra info, snelheid! ]

• BradKing
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 27-01 23:57
persoonlijk zou ik direct gaan voor een grotere (samsung F3), voor het geld hoef je het niet te laten:
#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 66,26€ 66,26
1Samsung Spinpoint F3 HD503HI, 500GB€ 41,11€ 41,11
ImporterenTotaal€ 107,37

ook 500Gb platters in de 1TB dus niet echt langzamer :)

Verwijderd

Topicstarter
niet echt langzamer, maar wel verschil dus? En weet iemand of je ook verschil hebt in geluidsproductie?

Ik mirror 1x per maand m'n spullen met een externe HDD en die gaat dan in de kast op m'n werk.. (mocht m'n huis nog is in de fik gaan..). Die is 500 GB, vandaar ook de keuze van de 500GB Samsung. Op zich is er niets mis met 500 GB meer, maar als hij daardoor langzamer is en ook iets meer herrie maakt, dan is mijn keuze snel gemaakt :P (dan ga ik dus voor de 500 GB, ipv 1T)

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2009 11:52 . Reden: tiepvout! ]

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:31

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De 1TB schijf zal eerder sneller zijn. Aan het begin van de schijf zullen ze beide ongeveer gelijk presteren. Op het dat je 500GB aan data op de disks hebt geplaatst en je gaat data benaderen of wegschrijven die zich ergens aan het eind van die 500GB bevindt dan zal de 1TB schijf beter presteren dan de 500GB schijf omdat de 1TB schijf dan op zijn middelste sporen zit te werken terwijl de 500GB helemaal op de binnenste sporen zit. De binnenste sporten hebben een kleinere omtrek en dus lagere transfer rates. De zoektijden van de 1TB schijf zullen in de praktijk ook beter zijn omdat hij minder grote afstanden zal moeten afleggen (uitgaande van een redelijke lokaliteit van je data dus opeenvolgende benaderingen die vrij dicht bij elkaar liggen).

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-02 21:55

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica