Toon posts:

Nieuwe desktop vor grafisch werk

Pagina: 1
Acties:
  • 300 views

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

misschien weeral een of andere complete noob die hier wat uitleg vraagt...
maar ja... het zij zo.

Na veel rondsnuffelen hier op tweakers.net heb ik besloten een systeem te laten samenstellen en dus geen kant en klare desktop te kopen.
Hierbij heb ik nog enkele, wellicht nogal logische, vraagjes:

Ik heb uit de site toch al geleerd dat je alles een beetje op elkaar moet afstemmen. Dus geen zotte processor met een zwakke grafische kaart... maar:

1. Kies ik voor de i5, i7 of de phenom II X4? die van amd is precies wel een pak goedkoper, maar is dat ook te merken aan de prestaties? Het systeem wordt dus wel degelijk gebruikt om vlot het adobe cs4 gamma te laten draaien waarbij ik dus gemakkelijk tussen de programma's met de adobe bridge kan switchen. Ik haat het wachten op te lange berekeningen in PS of illustrator, dus er moet behoorlijk wat power achter zitten.

2. Welk moederbord moet ik hiervoor nemen? Past intel of AMD op elk mobo? of moet je dan een specifiek mobo kopen?

3. nogal belangrijk voor mij is denk ik een deftige grafische kaart. Aangezien ik den bak niet zou kopen voor vollop te gamen (enkel wat te CS'en) is dan een directX 11 nodig? Koop ik beter 2x de HD 4800ennogiets? of kies ik beter direct voor die HD5800 reeksen?

4. qua RAM koop ik zowiezo 6gb (2x3 DDR3) wat wel nodig is voor de grafische berekeningen... (denk ik :p )

5. Verder las ik hier ook nog iets van een SSD? heb ik dit nodig? of wat is dit uberhaupt? :| ??

6. Voeding en ventilate? hoeveel wat moet ik kiezen?

7. O ja nog even deze wellicht ongelooflijke groene vraag... maar what the hell is dat overclocken 8)7 ? ik lees dat hier overal maar waarom wordt dit gebruikt?

8. En dan ten slotte... het bakske mag zonder scherm 1300 euro kosten. De rest van randapparatuur heb ik ook al.

9. mercikes!!!

Zo,

als jullie hier en daar wat tips kunnen voor geven, dan zou dat geweldig zijn.

Alvast bedankt voor jullie tijd en moeite,

Ruben

• acemoo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 26-12 22:29
SSD is een flash drive (om het simpel te brengen een hele grote usb stick welke als hardeschijf kan worden aangesloten.)
Overclocken is het opvoeren van je computer, bijvoorbeeld de processor als die standaart op 2.4 ghz draait hem op 2.6ghz laten draaien.

Rest van de vragen kan ik beter over laten aan mensen dat er meer verstand van hebben.

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:47

Pixeltje

Woo-woohoo!

Voor adobe producten maakt het niet zoveel uit of je de AMD Phenom neemt, of een Core-processor van Intel, wat wel van belang is, is dat je een moederbord kiest wat bij je processor past. Een AMD processor past niet op een moederbord met een Intel-socket, en andersom werkt het ook niet.

Voor de Core i7 zit je aan een x58 (LGA1366) moederbord, voor de i5 zijn de p55 (LGA1156) moederborden bedacht. Als je die keuze hebt gemaakt, weet je ook welk geheugen je moet nemen (DDRII of DDR III). Wat betreft de videokaart kun je met een HD4770 wel af, zeker als je niet keihard gaat zitten gamen. Als je een wat ruimer budget hebt is een kaart uit de nieuwe 5000 serie waarschijnlijk interessanter; je kan er langer mee door (DX11 ondersteuning) en de kaarten zijn in Idle modus een stuk zuiniger dan de kaarten uit de 4000 serie.

Een SSD is handig als opstart- en programmaschijf, maar zijn ook erg duur. Je kunt ervoor kiezen om een kleine (60Gb oid) SSD in je systeem te zetten, als opstartschijf, en een grote harde schijf voor dataopslag (Photoshop zeg je, ik denk aan RAW bestanden?)

Verder kun je natuurlijk een blik werpen op de BBG van November, waarin de nodige configuraties aan het bod komen. Op het desbetreffende forum kun je dan hulp vragen bij het aanpassen van de gekozen configuratie.

De Best-Buy-Guide van november: reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie november 2009
Het forum vindt je hier

Edit:

Dit is het game-systeem van de BBG, ontdaan van alle bende (zoals headset, muis/keyboard en scherm, want ik ga ervan uit dat je die al hebt)

#ProductPrijsSubtotaal
1Antec TruePower TP-650€ 89,40€ 89,40
1Club3D HD 5850 1GB (CGAX-58524IDP)€ 226,86€ 226,86
1Cooler Master HAF 922 Zwart€ 84,95€ 84,95
1Cooler Master Hyper TX3€ 14,51€ 14,51
1Intel Core i5 750€ 154,49€ 154,49
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 84,89€ 84,89
1MSI P55-GD65€ 127,-€ 127,-
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 66,26€ 66,26
1Sony NEC Optiarc AD-5240S Zwart€ 18,06€ 18,06
ImporterenTotaal€ 866,42

Hieronder het High-end systeem, met één videokaart, en weer ontdaan van alle bende. De kast in dit systeem is vrij prijzig, dan hoeft natuurlijk niet. (lian-;i; heel hip, heel duur)
#ProductPrijsSubtotaal
1Antec TruePower TP-650€ 89,40€ 89,40
1Club3D HD 5850 1GB (CGAX-58524IDP)€ 226,86€ 226,86
1Intel Core i5 750€ 154,49€ 154,49
1Kingston SSDNow V-Series SATA2 2.5 (Notebook bundle) 64GB€ 106,22€ 106,22
1Lian Li Armorsuit PC-P60 Zwart€ 189,-€ 189,-
1MSI P55-GD65€ 127,-€ 127,-
1OCZ Platinum Low Voltage OCZ3P1333LV4GK€ 89,90€ 89,90
1Prolimatech Megahalems CPU Cooler€ 45,90€ 45,90
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 66,26€ 66,26
1Scythe Gentle Typhoon 120 mm Fan, 120mm€ 11,-€ 11,-
1Scythe Twin Mounter 2.5"€ 3,27€ 3,27
1Sony NEC Optiarc AD-5240S Zwart€ 18,06€ 18,06
ImporterenTotaal€ 1.127,36

Het voordeel van het high-end systeem ten opzichte van het game-systeem:

SSD van 64 GB als snelle opstartschijf
Beter/sneller geheugen (Kingston Valueram tov. OCZ platinum geheugen
Beter koeling.

Het grote prijsverschil zit 'm grotendeels ook in de behuizing, kies je voor een goedkopere kast (60 euro oid) dan win je alweer een hoop geld.

[ Voor 91% gewijzigd door Pixeltje op 24-11-2009 09:43 ]

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

• Djampire
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 24-12 09:24
1. als je voor pure rekenkracht gaat dan kies je voor de I7.
2. I7 Processoren passen alleen op I7 moederborden, net als amd processoren alleen op AMD moederborden passen.
3. tegenwoordig is het zo dat de GPU van je videokaart een gedeelte van de berekeningen kan overnemen van de CPU (processor). hij kan dat meestal zelfs effectiever doen. je doet er goed aan om een videokaart te nemen met veel geheugen.
4. 6gb aan ram is meer dan genoeg. let er wel op op welke snelheid het geheugen draait. doe geen 800mhz geheugen op eem moederbord dat ook op 1066 of 1333 mhz kan draaien.
5. een SSD is een hardeschijf zonder bewegende delen. je kunt het vergelijken met een geheugenkaart die je hebt in je digitale camera, alleen dan op grotere schaal. het voordeel van deze Hardeschijven is dat je een constantere en veel al hogere schrijf en leessnelheid hebt. ze zijn echter nogal prijzig. een samsung spinpoint F3 hardeschijf zal voor jou waarschijnlijk ook al wel volstaan.
6. met het oog op de zware videokaart is het van belang om een voeding van minimaal 650Watt te kiezen. als het kan modulair, want dan heb je geen overige kabeltjes in je pc hangen die niet zijn aangesloten.
wat betreft de airflow, je moet proberen om de lucht zo gemakkelijk mogelijk door de kast te laten stromen. aan de voorkant naar binnen blazen, en aan de achterkant naar buiten. dan koel je het efficienst.
7. overclocken is iets wat veel tweakers doen om het maximale uit hun systeem te halen. fabrikanten houden met hun productie proces altijd een marge aan waarop het systeem altijd stabiel draait. maar het is vaak mogelijk om de computer wat meer rekenkracht te geven door in het syteem Bios een aantal instellingen te wijzigen. maar omdat jij toch al een beest van een pc aanschaft en er geen ervaring mee hebt, is dat voor jou (nog) niet van toepassing.
8. kijk ook eens in de BBG best buy guides hier op tweakers. en kijk dan bij gamesystemen.

succes met de aanschaf!

9000 kWh Solar Array, Xiaomi Mi14, i7-14700k 32GB DDR5 RTX 3070

• michaelmou
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 27-12 13:10
Mail me op Mike_mou@hotmail.com voor advies.
Ik denk dat je topic wordt gesloten.

Verwijderd

Topicstarter
jipie,

merci voor de razendsnelle reacties.

toch nog een klein vraagje...
hoe zit het met die aankomende usb3? ik zou wel graag mee op die boot springen... moet ik dan nu al iets specifiek hebben van hardware? een speciaal moederbord of zo?
michaelmou ikheb je reeds een mailtje gestuurd.

1000x dank

• BradKing
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-10 16:20
De reden dat het topic gesloten wordt is simpelweg omdat deze topics niet meer mogen, vragen over nieuwe systemen kan je kwijt in de BBG aankoop topics zoals hierboven al aangegeven is (anders staan er honderden aanschaf hulp topics open).

Oftewel:
Vraag het daar nog een keer :)

Even snel direct wat vragen beantwoorden en antwoorden herhalen:

- Voor brute grafische werk kracht wil je voornamelijk een snelle cpu, dus waarschijnlijk een core i7 systeem
- een moederbord voor de i7 dus, als je usb3.0 wil hebben, moet het moederbord dat ondersteunen
- 6GB DDR3 ram is idd lekker, en zit je wel redelijk aan vast met een i7 mobo
- tenzij je programma's hebt die de gpu's van grafische kaarten kan gebruiken is een stevige videokaart genoeg, je kan altijd voor crossfire/SLI gaan, maar heeft waarschijnlijk niet veel meer waarde (ligt aan wat je precies grafisch doet). Voor single vid card is 450W voeding meestal zat, voor twee ga je richting de 550-650W, neem een goede voeding (kijk in de BBG)
- Als je voor windows 7 gaat zou ik meteen voor een directx 11 oplossing gaan
- SSD is lekker snel als je de goede pakt, maar ook erg duur per GB. Als je veel met grote bestanden werkt heb je of een grote SSD nodig, of je bent je voordeel er meteen redelijk mee kwijt en kan dan beter een goede gewone HDD setup pakken (zie BBG)

Succes

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-12 21:02

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica