Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Topicstarter

Animo-check GPU Contest 2009 Winter edition

Ik vroeg me af aangezien de wintermaand(en) genaderd zijn of er animo is voor een GPU-contest. Een open contest waarbij iedereen kan meedoen, een gezamelijk kaartje voor allen kopen en met alle moed de hoogste score(s) gaan proberen te zetten. Het gebruik van Vmods, Lod-tweaks (Tot op bepaalde hoogte) en verschillende soorten koeling is toegestaan.

De volgens mij laatste gedane GPU contest was de 9500GT contest, die niet voor iedereen ideaal was afgelopen. De hardware werkte niet al te best mee en er waren verschillende locks. Vandaar deze keer de keuze naar een Ati kaart, omdat deze ook met de X1650Pro contest vorig jaar, prima over te klokken viel.

Als eerst... Stemmen of er animo is!

Poll: Animo voor een GPU Contest?
Ja!
Nee...
Weet niet....
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=346553&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Dan, de kaart-suggesties.

Let op: Dit blijft een low-budget onderwerp. De kaart mag in de meeste gevallen niet duurder uitkomen als 4 tientjes. Goedkoop is overigens duurkoop. :+

Als suggestie heb je de allercheapste van het cheapste:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i.dsp/1128773212.jpg

pricewatch: Sapphire Radeon X1300 128MB DDR2 (PCI-e, DVI) :+ 22 euro, een X1300Pro met 128MB DDR2 geheugen op een 64-bits brede bus. Voordeel: Goedkoop, klein, zonder PCI-express connector, nadeel: Traag 64 bits geheugen. En daar is alles mee gezegd. :P

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagemedium/1245159237.jpeg

Optie nummer 2 is de Sapphire HD4350 met 256MB 64bits DDR2 geheugen. pricewatch: Sapphire HD 4350 256MB DDR2 PCI-E 1G Hyper Memory Voor ongeveer ~ 3 tientjes zo'n kaart beschikbaar, compact, wat nieuwer (DX10.1) maar helaas ook weer 64bits DDR2 geheugen.

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagelarge/1245158020.jpeg

Nummer 3 als volgt: pricewatch: Sapphire HD 4550 512 MB DDR3 PCI-E Voordeel van dit kaartje is DDR3 met een bus van 64bit. Door DDR3 hou je meer bandbreedte over tov DDR2 met een 64 bits. Wederom geen powerconnector vereist. De prijs komt ongeveer uit op 4 tientjes.

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagelarge/1233574933.jpeg

Nummer 4 , pricewatch: MSI R3650-T2D512/D2 met DDR2/128bit, hou het maar op 3 tientjes.

Voor alle kaarten geldt dat het een zo goedkoop mogelijk product moet zijn met een maximaal haalbare overclock.

Poll: Suggestie ?
X1300 Pro van Sapphire
HD4350 van Sapphire
HD4550 van Sapphire
R3650 van Msi
Anders, namelijk....
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=346552&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Benchmark-methodiek

Als laatst welke benchmark-methodiek. De one for 'm all is en blijft de nature scene van 3D mark 2001. Op een 1GHz systeem tov een 3.6GHz systeem merk je van de nature-test nauwelijks een verschil. Het gaat hier puur om GPU-power. Naast enkele Lod-tweaks (Level of detail, hiermee verminder je het te renderen beeldkwaliteit = meer fps). Het uiteindelijke doel is om een zo hoog mogelijke nature score te behalen. Wat van belang is is hoogstwaarschijnlijk een volt-mod. Dit is een hardwarematige modificatie om je GPU en geheugen van je kaart van meer stroom/prik te voorzien. Het voordeel is een hogere clocksnelheid, en dus meer FPS.

Ook koeling is van belang. Op sneller draaiende chips geldt een hogere warmte-uitstoot. De kouder de chip de hoger je vaak komt tov normale koeling. Laat nou net de wintermaanden zijn aangebroken met een koudere lucht buiten :+

Natuurlijk is het leuk als veel mensen mee gaan doen. Het is niet leuk zoals op vorige contests ook gebleken is, men zich alleen maar inschrijft voor het goedkoop scoren van een kaartje. We willen daarom benadrukken dat als je meedoet, ook enigzins wat laat zien.

We zullen ook een realtime scorelijst gaan bijhouden, met ieder een uniek gebruikersnaam en wachtwoord, waarmee hij of zij z'n eigen score en image kan uploaden.

Let op: Dit is geen definitieve contest, alleen een animo-check.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

ik doe 100% weer mee :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik zou wel willen meedoen, maar ik heb eigenlijk nooit voldoende tijd om mij hier fatsoenlijk mee bezig te houden. En dan ben je al bijna zoals de mensen die goedkoop een kaartje willen scoren :P Bovendien ken ik niets van fijn solderen en extreme koeling.

Maar veel plezier gewenst in ieder geval! :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL-RaVeR
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:13
Heb er ook wel zin in... Count me in ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w-dev
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:25
Ik heb ook mee gedaan met de 9500gt contest. 35 graden full load met een pelt en een paar grote fans erop. Ik hoop dat ik tijd kan vinden om mee te doen, vorige keer heb ik er veel van geleerd. Hopen dat ik nu op de uni ln2 of dryice kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

woei! 3850 was ook wel leuk, alleen de mijne overleed al voordat ik em kon oc'en, geen idee wat dr mis ging..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-03 21:48
hum hum, meedoen doe ik zeker, maar over het kaartje moet ik even nadenken. zoiezo, even inlezen over welk geheugen er allemaal op die kaartjes zit, straks zitten we weer met ( zoals met de 9500GT compo ) met geheugen wat slecht of niet scaled met extra voltage op het geheugen.

//edit

zit samsung geheugen op de 4550,

Afbeeldingslocatie: http://www.xbitlabs.com/images/video/ati-radeon-hd4550/ati_rhd4550_memory.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door thijszor op 24-11-2009 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

samsung *O*
quimonda -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w-dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:19
Lijkt me wel leuk, maar het zou misschien beter kunnen zijn om het in groepen in te delen. Een groep met mensen met liquid Nitrogen of dryice. En een groep met water- en/of luchtkoeling. Anders kun je op je luchtkoeling net zo goed niet mee doen, omdat je dan toch vrij weinig kans maakt op een goede overklok.

Verder vind ik het een hele leuke wedstrijd :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

overigens stem ik *tegen* een low-profile kaartje.. dan word het wel echt heel moeilijk om een fatsoenlijk koelblok dr op te krijgen als de gpu zo dicht tegen de pci-e slot aan zit gepropt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
ik heb ook interesse, heb al een bench systeempje op de kop getikt.. dus kom maar op...

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
AlexanderB :w
Die is EOL. Idd. Mochten er genoeg leverbaar zijn (15+ ? )
Lars93 schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 15:50:
Lijkt me wel leuk, maar het zou misschien beter kunnen zijn om het in groepen in te delen. Een groep met mensen met liquid Nitrogen of dryice. En een groep met water- en/of luchtkoeling. Anders kun je op je luchtkoeling net zo goed niet mee doen, omdat je dan toch vrij weinig kans maakt op een goede overklok.

Verder vind ik het een hele leuke wedstrijd :D
Dat is een optie inderdaad. Iemand op lucht haalt het vaak nooit tov iemand met Vap/Dryice of LN2.
AlexanderB schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 16:15:
overigens stem ik *tegen* een low-profile kaartje.. dan word het wel echt heel moeilijk om een fatsoenlijk koelblok dr op te krijgen als de gpu zo dicht tegen de pci-e slot aan zit gepropt...
Eigenlijk ideaal voor mijn vap :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
imo ben tegen het idee van opsplitsing, je kan best aan het einde van de compo een soort van 'award' uitreiken aan de snelste op lucht, maar om helemaal aparte groepen te maken lijkt mij teveel van het goede..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w-dev
Een systeem van aantonen dat je wat moeite gedaan hebt en anders betalen lijkt mij ook wel een idee. Gezien er bij de vorige OC contest iets van 40% een score gepost heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
w-dev schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 18:11:
Een systeem van aantonen dat je wat moeite gedaan hebt en anders betalen lijkt mij ook wel een idee. Gezien er bij de vorige OC contest iets van 40% een score gepost heeft?
Het is heel eenvoudig.. iedereen betaald voor zijn eigen kaart. Het wijst er snel op wanneer iemand alleen voor de kaart is mee komen doen, hij ook geen bijzondere scores of clocks zal posten. We kunnen t.net moeilijk vragen om sancties uit te delen aan diegene die het wel hebben gedaan en totaal niet meedoen met de contest.

Bedoel, er is weinig controle op te houden, behalve boe geroep van iemand die na 2 dagen niets meer van zich laat horen.

Of wacht, we gaan gewoon geen aanbieding met een webshop aan. Dan betaald iedereen de normale prijs. Ook geen reden meer om een 'goedkoop' kaartje te scoren. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRaGA88
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-02 14:27
:D ik doe ook mee.
Heb de OC met cheap graka's te pakken, en wil er me doorgaan

:p 8400GS 18141 3Dmark01SE score
Hoogste 8400gs volgens hwbot.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dit betekend overigens dus dat de MSI aan top in het votesysteem enigzins 'false' is omwille het Qimonda geheugen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkasantion
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-05 10:15

Darkasantion

Just keep swimming!

Ik wil zeker weer meedoen, laatste keer met de HD2600Pro kwam het er niet van door eigen schuld, maar deze keer, wil ik zeker weer een poging wagen. Kerstvakantie is ook rond die tijd, dus tijd zat :+

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iska
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-05 16:51

Iska

In case of fire, use stairs!

Ik zit te twijfelen, aan de 1e kant is het wel erg leuk, maar aan de andere kant ook erg tijdrovend en direct na kerst/nieuwjaar heb ik alweer tentamenweek @ TU Delft

-- All science is either physics or stamp collecting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
Anoniem: 58485 schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 18:41:
[...]

[...]

Dit betekend overigens dus dat de MSI aan top in het votesysteem enigzins 'false' is omwille het Qimonda geheugen?
niet persee, maar het is leuker als een vmod op het geheugen nog wat zin heeft, valt er weer iets extra te tweaken / extra fps te behalen voor de tweakers. ik ga even doorzoeken, maar ik neem aan dat alle ati 4550 series het samsung geheugen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klunssmurf
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Mij lijkt deze wel een leuke om mee te doen.

pricewatch: Club3D HD4350

Vooral omdat het een passieve kaart is, en je dan wel direct creatief met de koeling moet zijn.

https://www.youtube.com/@Klunssmurf-zc3yd/featured

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iska

Iska

Klunssmurf schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 20:08:
Mij lijkt deze wel een leuke om mee te doen.

pricewatch: Club3D HD4350

Vooral omdat het een passieve kaart is, en je dan wel direct creatief met de koeling moet zijn.
Juist minder snel, passieve koeler heeft de capaciteit om met een minimale airflow de kaart te koelen. Als je daar dus een fan op zet kom je meteen een stuk verder. Bij een standaard actieve koeler is het juist lastiger omdat die al berekend is op een hogere airflow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:14

faust2016

You yes have my shirt

Klinkt leuk, wil wel meedoen :p
Qua kaart: Hoe goedkoper hoe beter, want heb niet veel geld atm :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

nee, dan issie alleen maar memory limited.. en dan komt iedereen ongeveer op dezelfde ddr clocks uit, en dan is het wel afgelopen zo'n beetje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klunssmurf
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Dus we kunnen wel stellen dat het hoe dan ook een kaartje met ddr3 gaat worden?

https://www.youtube.com/@Klunssmurf-zc3yd/featured

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Klunssmurf schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 20:20:
Dus we kunnen wel stellen dat het hoe dan ook een kaartje met ddr3 gaat worden?
Of (G)DDR2 met een 128 bits bus.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dan krijg je bij elke contest weer dezelfde scores :P

Ik bedoel, DDR2 met 64bits is niet veel. Je moet het geheugen gigantisch hoog en hard clocken wil je enigzins een hogere score halen. Dit soort budgetkaartjes worden genekt door een te langzame geheugenbus en bandbreedte. Als iemand nou echt engineeringskills had en z'n eigen DDR3 of GDDR4 erop kon solderen.... O-)

Op Xs is ook iemand geweest die het voltage-regulators van een HD3850 eraf gezaagd had, en gebruikt had bij het voeden van een 7900GTX ofzo ... Zelfde geldt met een oude nvidia kaart... gewoon de kaart compleet herbouwd 8)7

Maar ja. Zo gek zal het hier nog niet worden. :P

We kunnen ook een hoger budget instellen, maximaal 50 euro per kaart. Dan kan je inderdaad kijken naar iets krachtigers zoals de HD3850. Die is eigenlijk iets langzamer als de HD3870 maar beschikt wel over GDDR3 geheugen wat vaak op stocksnelheden al 250 MHz headroom heeft.

En inderdaad, de beschikbaarheid moet er ook nog zijn aangezien deze EOL is. Aan nvidia wil ik niet zo graag meer beginnen, de 9500GT was gewoon erg lastig om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w-dev
Dollarshops weer eens vragne of ze nog wat op de plank hebben liggen?
Vorige keer gaven zij wel een fijne korting op de 9500gt.
Mijn stem gaat ook uit naar een actief gekoelde kaart, een passief gekoelde kaart is al te koelen met een lompe fan. Wat mij echt leuk lijkt is als je moeite moet doen om de kaart koel te houden en dan wel aparte prijzen voor verschillende koel methodes (ln2, dry ice, air, koelkast op een stokje, overig) oid.
Ik zit er nog over te twijfelen of ik mee zal doen, het is vooral of ik genoeg geld en tijd kan vinden, ik blijf een arme student.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Anoniem: 58485 schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 20:22:
Als iemand nou echt engineeringskills had en z'n eigen DDR3 of GDDR4 erop kon solderen.... O-)
dat is met met de 9500gt contest bijna gelukt, ik haalde de deadline niet meer omdat ik 3 uur voor de3 deadline mn usbstick kapot liet vallen en dat de enige was waarmee ik bios flashen werkend kreeg.. en je moet eerst bios flashen voordat je ram kan gaan solderen.. ram solderen was het probleem niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
is een kaartje uit dit caliber niet wat:
pricewatch: Asus EAH3650/HTDI/256M

heb ik het verleden een van msi gehad, was een sweet overklokker, zelfs zonder mods. 128 bits gddr3 geheugen.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

leuk, als ie nog te krijgen is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
AlexanderB schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 20:39:
[...]

dat is met met de 9500gt contest bijna gelukt, ik haalde de deadline niet meer omdat ik 3 uur voor de3 deadline mn usbstick kapot liet vallen en dat de enige was waarmee ik bios flashen werkend kreeg.. en je moet eerst bios flashen voordat je ram kan gaan solderen.. ram solderen was het probleem niet...
Het is wel een stunt inderdaad. Voor zoiets hoef je van mij part niet tot aan de deadline aan tijd te hebben, maar het zou wel vet zijn als je het werkend krijgt.

Zelfde als het vroegere EDO-geheugen, waarbij een single-sided reepje werd gesoldeerd aan beide kanten (= 32MB ipv 16MB). Toen kon dat nog, met DDR+ chips zit je op BGA-soldering. Kleine balletjes die gesmolten worden. Kom je niet met een bout doorheen.

En inderdaad. De kaart zou wel nog leverbaar moeten zijn.

Ik heb even zitten kijken, de 4x serie is nogal aan de prijzige kant. Voor je het weet met 128bits / GDDR3 passeer je de 50 euro alweer. Is lastig op het moment om een geschikte kaart te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w-dev
pricewatch: Gigabyte GV-R435OC-512I
wat is er mis met deze kaart?
heeft wel 128 bit ddr2 geheugen.
komt uit de ati schuur en is actief gekoeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mod_Aap
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-05 08:56
Mmm, doe denk ook wel mee.

Hoewel nature een beetje afgezaagd begint te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

4350 heeft maar 64 bit geheugen bus, waarschijnlijk klopt die pricewatch entry gewoon niet @ w-dev
kijk maar, zelfde kaartje

maar nature is like de enige gpu-only benchmark... anders winnen de mensen met n overclockede i7 automatisch... (overigens zo'n beetje ook de enige benchmark waar je met een low end kaart nu nog meer dan 3 fps hebt..)

[ Voor 35% gewijzigd door AlexanderB op 24-11-2009 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
w-dev schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 21:36:
pricewatch: Gigabyte GV-R435OC-512I
wat is er mis met deze kaart?
heeft wel 128 bit ddr2 geheugen.
komt uit de ati schuur en is actief gekoeld
Low-profile. :P
Snot_Aap schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 21:41:
Mmm, doe denk ook wel mee.

Hoewel nature een beetje afgezaagd begint te worden.
Ben ik met je eens, maar hoe zet je een benchmark op wat niet van invloed is van iemand z'n I7 tov een Athlon X2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
een 3dmark05 contest lijkt me bijvoorbeeld veel leuker, maargoed, als je idd een athlon X2 hebt is het meteen klaar. Verschil op tweakers kwa 'overklokkers' is nogal groot, van stock air naar vloeibaar stikstof / Phasechange en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iska

Iska

Beetje stom idee misschien maar is FurMark niet geschikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Jasper91 schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 23:13:
Beetje stom idee misschien maar is FurMark niet geschikt?
Furmark is eerder een stresstool, maar als jij guidelines wilt hebben daarvoor kan dat wel.

Windowed 1024x768 bijv met 32bit kleuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w-dev
Op de site van Furmark staan nog wat meer benchmarks die misschien nog wel geschikt zijn:
http://www.ozone3d.net/index_gpu_benchmark.php

Iemand zou het dan uit moeten testen met verschillend presterende cpu's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
Maar furmark is zo saai, zelfs 01 nature is nog leuker dan dat :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb ff die vraag op XS gesteld.

Tis ff afwachten, anders als niemand een oplossing heeft, nature scene van 3Dmark 2001.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w-dev
Word het eigenlijk een tweakers.net only contest of ook weer met andere teams?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iska

Iska

thijszor schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 23:38:
Maar furmark is zo saai, zelfs 01 nature is nog leuker dan dat :(
Na 10x had ik die bench anders ook wel gezien hoor ;)

Maar nadeel van FurMark is wel dat het OpenGL is

[ Voor 73% gewijzigd door Iska op 24-11-2009 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Lijkt me wel leuk zo'n competitie, maar ik ben bang dat ik met mijn processor al bij voorbaat onderin sta, zelfs al zou ik de kaart maximaal krijgen. Ik heb gemerkt dat 3Dmark (03 in dit geval) nauwelijks nog baat heeft bij wat ik ook doe met m'n GPU, pas als ik de CPU ga overclocken gaat de 3Dmark score bijna exact evenredig mee omhoog (als in, proc 12 % sneller, SuperPi 12 % sneller, 3Dmark 10 % meer punten).

Dan hoeft het van mij niet zo. Brengt me wel op het idee om eens een echte hardcore overclock te gaan oefenen op een nog oudere P4. Moet wel even kijken of ik die overclockbaar kan krijgen (is een Compaq) maar dan is het ook wat minder erg als er wat sneuvelt door een overmoedige voltmod of iets. Bij mijn nieuwige 4770 zou ik daar wel een beetje sippig van worden met mijn studentenbudgetje. Weer een maand crackers eten :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Camacha, daarom ook nature van 2001. Die is onafhangkelijk van de rest van je systeem. i.e 1.6GHz tov 3.6GHz maakt geen drol uit. Het is pure power wat je kaart eruit kan stoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viss
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-03 20:00
Met een low-end kaartje ben je vrijwel CPU onafhankelijk wat nature 01betreft, met meer gpu kracht is dat natuurlijk niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

valt mee.. zelfs met de hd3850 contest (nu bijna 2 jaar geleden, begin 2008) maakte het al niet uit of je een celeron (pentium 4) had of een overclockede c2d, die benchmark draait op alles vanaf het pentium 4 tijdperk eigenlijk al cpu onafhankelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viss
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-03 20:00
hd3850 = low-end ;)

Hoe meer GPU kracht hoe meer CPU verschil maakt, ook in Nature. Snap dat het niet van toepassing is op deze contest door de gekozen kaart maar toch:

CF 3870:
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v292/Viss1/2400cfstock.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v292/Viss1/3400cfstock.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRaGA88
ik zou de het gewoon bij nature houden van SE01.
OF we nemen een test,uit 3Dmark03 => want niet iedereen heeft vista of hoger (06en vantage).
En het is wat beter dan die saaie slecht afgewerkte test uit 01.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL-RaVeR
PRaGA88 schreef op woensdag 25 november 2009 @ 13:19:
OF we nemen een test,uit 3Dmark03 => want niet iedereen heeft vista of hoger (06en vantage).
Dan zal juiste de CPU weer meer een rol gaan spelen... Dat is juist niet de bedoeling, zodat iedereen gelijke kansen heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485 schreef op woensdag 25 november 2009 @ 05:03:
Camacha, daarom ook nature van 2001. Die is onafhangkelijk van de rest van je systeem. i.e 1.6GHz tov 3.6GHz maakt geen drol uit. Het is pure power wat je kaart eruit kan stoten.
Dan ben ik wel geinteresseerd. Het hangt er heel erg vanaf hoeveel ik die periode te doen heb (zit tegen beoordelingen aan en moet binnenkort op stage) maar ik denk dat ik razendveel kan leren op die manier en wat meer durf omdat het toch budget is.

Ik ga het sowieso afleggen tegen de meeste andere mensen, maar het leerproces lijkt me leuk. Misschien dat ik ook nog wat mooie gettostijl mods kan doen, op zo'n budgetkaart is dat wel te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
dit is dan wel tegenstrijdig, maar misschien met extra voltage dat het ineens hard gaat?

Afbeeldingslocatie: http://www.legitreviews.com/images/reviews/801/3dmark_overclock.jpg

Geen fantastische overclock, maar het is wel een ES sample. eens verder zoeken
naar resultaten...

//edit

hmm, maar iemand met chilled water heeft dan wel weer enorm goede resultaten, en vgpu / vmem mod.

http://hwbot.org/hardware/videocard/radeon_hd_4550

[ Voor 24% gewijzigd door thijszor op 25-11-2009 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Eh, de High-end lijn van de 3xxx reeks was de 3870X2, 3870, en 3850 van Ati. Alles daaronder was budget. Ik heb de HD3850 zelf nog gehad. Dat was geen low-end hoor.
PRaGA88 schreef op woensdag 25 november 2009 @ 13:19:
06 werkt prima op XP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
thijszor schreef op woensdag 25 november 2009 @ 17:55:
dit is dan wel tegenstrijdig, maar misschien met extra voltage dat het ineens hard gaat?

[afbeelding]

Geen fantastische overclock, maar het is wel een ES sample. eens verder zoeken
naar resultaten...

//edit

hmm, maar iemand met chilled water heeft dan wel weer enorm goede resultaten, en vgpu / vmem mod.

http://hwbot.org/hardware/videocard/radeon_hd_4550
als je hier in daar idd leest is het wel de enige goede kandidaat die goed verkrijgbaar is, alleen wel volop balen dat hij low profile is... dat word dan een hoop extra koelers modden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
Er zijn low profile en normale verkrijgbaar , kijk maar eens op google, je ziet ze beide.
Je moet dus die normale zien te krijgen, als dat mogelijk is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
maar hier in de pricewatch vind ik alleen low profile exemplaren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRaGA88
Naar welke kaart gaat de voorkeur uit? 4550 of 3650?
Anders misschien de 4650nemen? Kost bijna 4tientjes.

Maar mijn voorkeur ligt naar de 3650, niet te duur, redelijk groot en niet zo een klein mini ding :/
En deze kan je voor de fun ook nog eens in Xfire zetten.

[ Voor 43% gewijzigd door PRaGA88 op 25-11-2009 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
PRaGA88 schreef op woensdag 25 november 2009 @ 22:26:
Anders misschien de 4650nemen? Kost bijna 4tientjes.
HD4650 = geheugenbottleneck = niet leuk. ;)
Maar mijn voorkeur ligt naar de 3650, niet te duur, redelijk groot en niet zo een klein mini ding :/
En deze kan je voor de fun ook nog eens in Xfire zetten.
Is niet de bedoeling dat die het overleeft hoor. :9

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
hwbot kent die hele HD3650 niet eens, laatste wat leuk is is een chip die je op lucht niet meer dan een paar tientallen mhz omhoog kan gooien. wat dat betreft kon je teminste nog wat met de 9500GT...
zoek maar op oc resultaten met de HD3650 is volgens mij niet alles;

http://www.legitreviews.com/article/652/12/

//edit

ik zeg, goooooo 4670 :D das pas lache!

[ Voor 7% gewijzigd door thijszor op 25-11-2009 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRaGA88
Maar gaan ze dit keer voor een ATi kaartje, of voor Nvidia?

[ Voor 6% gewijzigd door PRaGA88 op 25-11-2009 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:56
* FireDrunk twijfelt :)

Vorige keer hebben we nog veel spanning, sensatie en lol gehad met jou prometia Jism :P

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesjuhdabomb
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01-06 13:04
im in:D

• roelientjeL
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18-11-2021
Lijkt me weer leuk :)

Ik zou meer naar zo'n kaartje kijken, mocht je die voor een erg scherp prijsje kunnen krijgen bij een webshop... ;)
pricewatch: Sapphire HD 4670 1G DDR3 PCI-E

Wie weet kunnen we ze voor 4 tientjes krijgen als er bulk wordt gekocht (moet iedereen geld overmaken naar 1 iemand die de bestelling vervolgens plaatst?)

Nature en zo'n 'sloom' kaartje begint anders weer zo op de 9500gt contest te lijken...

Mss moeten we deze keer ietsjes meer betalen, een andere benchmark en wellicht groepen koeling (sub en plus zero)?

Sinterklaas en kerst komen eraan... mss iets om op je verlanglijstje te zetten? O-) :*) :P

[ Voor 47% gewijzigd door roelientjeL op 26-11-2009 01:50 ]

• nedernakker
thijszor schreef op woensdag 25 november 2009 @ 22:44:
hwbot kent die hele HD3650 niet eens, laatste wat leuk is is een chip die je op lucht niet meer dan een paar tientallen mhz omhoog kan gooien. wat dat betreft kon je teminste nog wat met de 9500GT...
zoek maar op oc resultaten met de HD3650 is volgens mij niet alles;

http://www.legitreviews.com/article/652/12/

//edit

ik zeg, goooooo 4670 :D das pas lache!
ik had een 3650 OC van msi, met een klein beetje rommelen deed die in rivatuner op zowel core als mem al 200+ extra MHz. op stock voltages.laat staan wat die kaart in huis heeft als je hem gaat voltmodden en extreem koelen. dit was wel een versie met ddr3 geheugen, maar had een hoop potentie

Met meer dan 4 tientjes is de lol er voor mij wel af hoor, 30 euro durf ik nog wel wat mee maar daarboven vind ik het snel minder grappig worden als er iets doorfikt.

• thijszor
als die 3650 van msi met ddr3 het goed deed, moeten we dus zoiets nemen. of zijn die meteen 40EU+ ?

• nedernakker
toendertijd (ruim een jaar geleden) voor 59 euro gekocht bij computerland. mits ze er nog zijn zou het nu vast een mooie prijs zijn. ik zal de doos eens opzoeken voor het exacte typenummer

het was een R3650-T2D512-OC

[ Voor 7% gewijzigd door nedernakker op 26-11-2009 10:41 ]

Anoniem: 285907

Mij lijkt het ook leuk om mee te doen.

is deze: pricewatch: Club3D HD 4650 512MB GDDR2 geen optie? deze heeft Gddr2 en 128bits geheugen bus _/-\o_

• FireDrunk
pricewatch: Asus EAH3650 SILENT/HTDI/256M

Waarom doen we deze niet? Die zit onder de 40 euro, heeft DDR3 en een 128Bit geheugen interface.

Dat hij silent is, is alleen maar leuk, want dan zijn ze vaak lekker teruggeschroeft om de temps laag te houden :) Veel potentie dus...

Even niets...

• nedernakker
thijs_cramer schreef op donderdag 26 november 2009 @ 11:19:

Waarom doen we deze niet? Die zit onder de 40 euro, heeft DDR3 en een 128Bit geheugen interface.

Dat hij silent is, is alleen maar leuk, want dan zijn ze vaak lekker teruggeschroeft om de temps laag te houden :) Veel potentie dus...
dat is idd wel een aardig idee, de prijs is ook leuk..

• w-dev

Wel heel makkelijk te koelen, door er alleen een paar grote fans op te zetten.
Het maakt mij niet echt uit, maar misschien in een actief gekoelde kaart wat meer uitdaging is.

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:22

DaWaN

'r you wicked ??

Hmmm contest komt op een vervelend moment ben ik bang

Ik denk dat nVidia kaarten niet echt in de smaak vallen, die 9500GT vond ik ook niet echt leuk.

Probleem is dat je eigenlijk 128bit GDDR3 of GDDR4 kaartjes voor minder dan 50 euro wilt, probleem is alleen dat er op dit moment niet echt leuke kaartjes te krijgen zijn van ATI uit die categorie voor die prijs.
Sapphire heeft een tijdje HD4650's gemaakt met GDDR3 maar die lijken EOL te zijn. Die HD3650 met GDDR3 is opzich ook leuk maar die zal waarschijnlijk ook EOL zijn dus 25 van die kaarten scoren zit er niet in ben ik bang...

Misschien is het mogelijk een HD4670 te regelen voor minder dan 50e, dat zou leuk zijn mits er een beetje goed geheugen opzit. Er zijn ook HD4670's met GDDR4 te krijgen maar ik verwacht dat die buiten het budget vallen.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

yep. maar die 9500gt was alleen maar vervelend omdat de mem gewoon zwaar de bottleneck was en boven de 600 mhz niet veel verder wou. (vanaf 400) en als je dat nog probeerde te compenseren door hoge core clock dan viel de boel uit door die bijna-onmogelijk te slopen OCP.

• NL-RaVeR
Ik denk dat we zobiezo gewoon een Ati kaart moeten pakken. Die clocken over het algemeen wel fijn. Als die 3650 nog beschikbaar is (a 25 stuks) lijkt me dat een prima keuze, anders zoals DaWaN al zegt kijken of er iets in de HD46xx serie te regelen valt.

Verder denk ik wel dat we gewoon vast zitten aan 3DMark01 SE Nature Test, aangezien deze CPU onafhankelijk is en iedereen dus een gelijke kans heeft (op budget voor koeling na dan, maar daar doe je niks aan...)

[ Voor 0% gewijzigd door NL-RaVeR op 26-11-2009 14:39 . Reden: typo's 8)7 ]

• bartbrinkman
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-01 10:51
(jarig!)
Klinkt goed. Als de prijs een beetje binnen de perken blijft dan doe ik mee! Maar is zoals iemand net al zei 2 groepen niet handig.

- mensen die subzero koelen

- mensen die pluszero koelen (ik kan ff niet op de goede naam komen)

bartbrinkman schreef op donderdag 26 november 2009 @ 16:00:
Klinkt goed. Als de prijs een beetje binnen de perken blijft dan doe ik mee! Maar is zoals iemand net al zei 2 groepen niet handig.

- mensen die subzero koelen

- mensen die pluszero koelen (ik kan ff niet op de goede naam komen)
En mensen die gettostijl koelen :) Dat gaat 'm bij mij worden, maximale koeling voor minimale kosten. Blokken sloopaluminium, stuk blik op de core met water erin, verzin het maar. Na het geld voor het kaartje is m'n budget wel een beetje op (anders steek ik liever iets moois in mijn echte PC) dus dan gaan we maar voor de creatieve aanpak :p

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 26-11-2009 16:24 ]

• PRaGA88

Ik zou ook voor die gaan. Iedereen zijn zin(poll was de 3650 verkozen), leuke koeling.
En de prijs is nog binnen de normen. En natuurlijk GDDR3.

• nedernakker
jammer alleen dat die kaart niet op voorraad is bij cool prices en het om een aanbieding met op=op ging

• FireDrunk
http://azerty.nl/producte...0-vga-pcie-512mb-ati.html

Deze is wel fijn, misschien dat hij EOL is, maar er staat levering verwacht over 10 dagen...
Misschien eens informeren bij Azerty of ze er 25 kunnen leveren?

Even niets...

Anoniem: 285907 schreef op donderdag 26 november 2009 @ 11:18:
Mij lijkt het ook leuk om mee te doen.

is deze: pricewatch: Club3D HD 4650 512MB GDDR2 geen optie? deze heeft Gddr2 en 128bits geheugen bus _/-\o_
Dat vind ik best een leuke optie, omdat je er ook nog wel wat aan zou kunnen hebben mocht het de contest overleven :) Zou ik misschien als 1x PCI-E TV-out kaartje kunnen gebruiken (wel even kortwieken).

Daar betaal je hetzelfde of minder voor als voor die 3650, dan vind ik dit toch een leukere optie.

Wordt er bulk ingekocht of is het ieder voor zich? Iedere euro minder is een reden extra voor mij om mee te doen :)

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 26-11-2009 17:23 ]

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:18

painkill

Pain(k)(ill)

Gewoon naar een leverancier stappen om er wat te kopen, en dan kijken wat ze goedkoop kunnen leveren :)

Ps. Hoe hoor ik of de contest doorgaat en waar ik alles kan bestellen, want een heel topic doorlezen heb ik geen tijd/zin voor ;)

Mijn SNES verzameling!

• FireDrunk
Meestal vinden we wel een webshop die een massa inkoop doet. Vorige GPU contest hebben we een shop gevonden waarbij je zelf naar de shop geld overmaakte met een speciale tag in de offerte waardoor zij zagen dat je meedeed aan de contest. Hierdoor kreeg je korting op je factuur.
painkill schreef op donderdag 26 november 2009 @ 17:24:
Ps. Hoe hoor ik of de contest doorgaat en waar ik alles kan bestellen, want een heel topic doorlezen heb ik geen tijd/zin voor ;)
Meestal word er dan een nieuw topic geopend :)

De ATi Radeon 4650 die genoemd werd heeft wel een STUK trager geheugen dan de 3650 met GDDR3...
Het ddr3 geheugen loopt op 1.4Ghz terwijl het DDR2 geheugen van de 4650 bij die kaart op 400Mhz800 loopt...

Best wel een groot verschil ;P

[ Voor 51% gewijzigd door FireDrunk op 26-11-2009 17:29 ]

Even niets...

Topicstarter
thijs_cramer schreef op woensdag 25 november 2009 @ 23:40:
* Anoniem: 58485 twijfelt :)

Vorige keer hebben we nog veel spanning, sensatie en lol gehad met jou prometia Jism :P
Maar dat was een andere contest :P
Anoniem: 172410 schreef op donderdag 26 november 2009 @ 10:15:
Met meer dan 4 tientjes is de lol er voor mij wel af hoor, 30 euro durf ik nog wel wat mee maar daarboven vind ik het snel minder grappig worden als er iets doorfikt.
We kunnen wel voor een kaart van 3 tientjes gaan maar dan weet je al bij voorbaat dat de lol er helemaal af is. DDR2 geheugen in combinatie met een 64bits geheugenbus. Uit ervaring is gewoon dat de kaart hierdoor slecht overclocked. Je moet het geheugen echt massief boosten wil je een beetje score eruit krijgen. Ik zeg dan doe dan maar een kaart van 4 tientjes met 128Bits / GDDR3 :)
w-dev schreef op donderdag 26 november 2009 @ 11:57:

Wel heel makkelijk te koelen, door er alleen een paar grote fans op te zetten.
Het maakt mij niet echt uit, maar misschien in een actief gekoelde kaart wat meer uitdaging is.
:D fans.... :p
Anoniem: 172410 schreef op donderdag 26 november 2009 @ 16:18:
[...]

stuk blik op de core met water erin
Oh geezus.... :D
thijs_cramer schreef op donderdag 26 november 2009 @ 17:19:
http://azerty.nl/producte...0-vga-pcie-512mb-ati.html

Deze is wel fijn, misschien dat hij EOL is, maar er staat levering verwacht over 10 dagen...
Misschien eens informeren bij Azerty of ze er 25 kunnen leveren?
Goed plan.

Wat? Als het werkt dan werkt het toch? :p

Een Megalems en dat soort werk hang ik wel in mijn 'echte' PC, voor dit soort wedstrijdjes heb ik gewoon niet zoveel budget. Wel een werkplaats en creativiteit, dus dan maar zo :)

en als het niet werkt dan levert het ook spektakel op

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 26-11-2009 18:22 ]

• nedernakker
wacht dan de foto's maar af van mijn vries installatie voor verwarming waar ik een mount voor wil proberen te maken.... daarmee moet hij wel lekker onder 0 komen..

nog steeds spreek ik mijn voorkeur uit voor de 3650 met 128 bits ddr3. is er al iemand die een mail heeft gestuurd naar azerty over die asus kaart? ben erg benieuwd of ze er nog meerdere kunnen leveren.

is misschien wel handig om dan te weten over hoeveel kaarten we praten...

Holy crap, ik realiseer me nu pas dat de oude PC die ik hier voor wilde gaan gebruiken helemaal geen PCI-E heeft maar AGP. De enige andere PCI-E bak die ik heb is waar ik met alles afhankelijk van ben, dus daar ga ik geen rare mods op toepassen.

Eens kijken of ik nog ergens een cheap bordje met CPU kan scoren dan. Iemand nog iets liggen? :p
of ga ik mijzelf in de vingers snijden als de rest van het systeem goedkoop/langzaam/oud is is?

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 26-11-2009 19:04 ]

• nedernakker
Anoniem: 172410 schreef op donderdag 26 november 2009 @ 19:03:
Holy crap, ik realiseer me nu pas dat de oude PC die ik hier voor wilde gaan gebruiken helemaal geen PCI-E heeft maar AGP. De enige andere PCI-E bak die ik heb is waar ik met alles afhankelijk van ben, dus daar ga ik geen rare mods op toepassen.

Eens kijken of ik nog ergens een cheap bordje met CPU kan scoren dan. Iemand nog iets liggen? :p
of ga ik mijzelf in de vingers snijden als de rest van het systeem goedkoop/langzaam/oud is is?
bij nature niet, deze etst is niet cpu afhankelijk

nedernakker schreef op donderdag 26 november 2009 @ 19:19:
bij nature niet, deze etst is niet cpu afhankelijk
Hij draait dus op de GPU en alleen de GPU? Prima, dan kan ik iets ouds gaan zoeken.

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:12

watercoolertje

Untertitel

Anoniem: 172410 schreef op donderdag 26 november 2009 @ 19:22:
[...]

Hij draait dus op de GPU en alleen de GPU? Prima, dan kan ik iets ouds gaan zoeken.
Niet te oud want dan zit er geen PCI-e op :+

Edit:
Was ook met een sarcastische ondertoon (bedoelt)...

[ Voor 10% gewijzigd door watercoolertje op 26-11-2009 20:16 ]

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

• nedernakker
watercoolertje schreef op donderdag 26 november 2009 @ 19:40:
[...]

Niet te oud want dan zit er geen PCI-e op :+
tja, daar liep hij al tegen aan :P

• Mod_Aap
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-05 08:56
Ik zeg een Asus 3650 GDDR3 :D.

En ipv nature 01, 3dmark03 nature met nog wat AA/AF in de mix. :D

Jammer, zo wordt het toch nog een duur geintje. Tenzij ik nog tegen iets goedkoops/gratis aanloop (bordje + proc of een 478 bordje met PCI-E) wordt het totale plaatje me toch net iets te duur :/

• Snijtafel
  • Laatst online: 17:45
Anoniem: 172410 schreef op donderdag 26 november 2009 @ 20:25:
Jammer, zo wordt het toch nog een duur geintje. Tenzij ik nog tegen iets goedkoops/gratis aanloop (bordje + proc of een 478 bordje met PCI-E) wordt het totale plaatje me toch net iets te duur :/
http://tweakers.net/pricewatch/212859/msi-945gcm478-l.html

Nog zestig euro erbij (heb ook geen DDR2 geheugen liggen). Ik zou een overclockwedstrijdje best een leuke hobby vinden, maar voor 110+ euro totaal ga ik toch echt leukere dingen verzinnen. Helaas :/

Maargoed, ik heb mijn huidige bordje ook gratis gescoord (en laatst nog een K7 850 MHz met mobo :X ) dus misschien heb ik ergens nog een mazzeltje. Genoeg gemiep van mij nu.

• faust2016
  • Laatst online: 20:14

faust2016

You yes have my shirt

Is het extreem overklokken van je videokaart dan zó gevaarlijk voor de rest van je systeem :+ ?
Pagina: 1 2 ... 6 Laatste