Artifacts door voeding of videokaart ATI5850 ?

Pagina: 1
Acties:

• strider1007
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18:21
Hallo mede tweakers,

Een paar weken geleden heb ik een Club3D 5850 in mijn PC gezet. Op dat moment ging mijn Samsung T240HD stuk en sinds die bij Samsung staat voor de (inmiddels2e :( ) reparatie gebruik ik een Samsung 940NW.

De rest van mijn PC bestaat uit een ABIT AX78 moederboard met een AMD Phenom 9750 met 4 Gb geheugen en een RAPTOXX 600PSP voeding (600 Watt). Ik geloof niet dat mijn harde schijf belangrijk is, maar da's een 750Gb Samsung...

Met de tijdelijke monitor kreeg ik ineens grafische problemen. (Kan toeval zijn natuurlijk O-) ) Artifacts in games die eerst prima draaiden. ANNO1404, NFS Shift en TestDrive Unlimeted met name. Best heftige artifacts, waardoor het spelen eigenlijk niet meer de moeite waard was.
Na veel lezen en zoeken heb ik het volgende ontdekt: Los van het feit dat het gedoe met de ATI drivers me mateloos irriteert :( blijkt dat "underclocken" het probleem oplost. Op de stock-waarden speelt het probleem me parten, maar op de minimale instellingen van de ATI CCC overdrive instellingen, dus GPU 550 en memory-clock op 900 gaat het prima en is er (bijna) geen probleem.

Ik krijg vanuit de vele meldingen op diverse fora's het gevoel dat mijn voeding de oozaak kan zijn. Of de 5850 is gewoon defect.

Is er een manier om een voeding (software-matig) te testen? Ik heb maar 1 PC, en kan niet even een andere videokaart proberen. En opsturen met een paar weken wachttijd trekt me ook niet echt.

Elke hulp is welkom...

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Artifacts door een kapotte voeding? Het moet niet gekker worden zeg :S

Je kan je PSU testen door stressprogramma's. Doe maar Prime95 + FurMark, dan heb je maximale belasting. Maar lijkt me onnodig gezien het feit dat je met underclocking de artifacts verhelpt. Lees je temps eens uit met GPU-Z, daar kunnen we meer mee :)

• strider1007
Tja, ik wist dat ik iets vergeten was. De temperaturen... |:(

Die lijken mij geen probleem. Als ik in CCC kijk zie ik temperaturen van zo'n 40 graden en als ik dan éen van de genoemde games start is het al mis, afhankelijk dus van de GPU settings... En na een uurtje gamen zijn de temperaturen nog niet boven de 55 graden (Ik heb de kast open op dit moment... Airflow te over dus.)

En ehh.. dat van die kapotte voeding heb ik niet bedacht hoor... Liever niet zelfs. ;)

Maar wat dan wel?

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Temps geen probleem dus. Sja, als je op stock speeds artifacts ziet... dan zit je gewoon met een brakke kaart.

Wat zijn het, hele blokken of kleine puntjes? Foto/screenshot wantz!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

strider1007 schreef op maandag 23 november 2009 @ 19:04:
Is er een manier om een voeding (software-matig) te testen? Ik heb maar 1 PC, en kan niet even een andere videokaart proberen. En opsturen met een paar weken wachttijd trekt me ook niet echt.
Geen vrienden of kennissen waar je voeding en videokaart mag testen? Niet iemand die je een videokaart kan lenen?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• strider1007
Bij deze de voorbeelden. De eersten is op stock-waarden, de tweede is underclocked.

http://www.pbase.com/wdijkink/image/119685830
http://www.pbase.com/wdijkink/image/119685832

Links aangepast...

Nu valt het met stilstaande beelden nog mee, als er beweging is is het wel tien keer zo erg...

Ik heb helaas geen PC-hobbyisten in mijn omgeving, dus uitproberen en experimenteren is lastig. Vandaar dat ik hoop hier wat duidelijkheid te krijgen.

De reden dat ik de voeding noemde was dat iemand op een ander forum bij een soortgelijk probleem meldde dat als de kaart meer stroom vroeg maar niet kreeg dit een effect daarvan was...

Alvast dank voor de ideeën...

[ Voor 12% gewijzigd door strider1007 op 24-11-2009 09:13 ]

• iPims
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-07-2024

iPims

~Lv200 Broan Nightlord~

Ik zou graag willen helpen, maar als ik op de plaatjes klik krijg ik het volgende:
''You don't have permission to access /g3/85/39585/2/119685832.hk4mXVnK.jpg on this server.''

What the BBQsaurusrex?

• strider1007
iPims schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 08:50:
Ik zou graag willen helpen, maar als ik op de plaatjes klik krijg ik het volgende:
''You don't have permission to access /g3/85/39585/2/119685832.hk4mXVnK.jpg on this server.''
Links aangepast...

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-05 07:05
strider1007 schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 08:43:
Ik heb helaas geen PC-hobbyisten in mijn omgeving, dus uitproberen en experimenteren is lastig. Vandaar dat ik hoop hier wat duidelijkheid te krijgen.

De reden dat ik de voeding noemde was dat iemand op een ander forum bij een soortgelijk probleem meldde dat als de kaart meer stroom vroeg maar niet kreeg dit een effect daarvan was...
Misschien kan je even wat andere hardware loskoppelen? Al lijkt het me ook sterk dat de voeding je probleem is. Bij te weinig voeding zou je eerder freezes/crashes verwachten dan artifacts.

Al zijn de temps goed, toch geprobeerd om te spelen met de kast open?

[ Voor 0% gewijzigd door _H_G_ op 24-11-2009 11:14 . Reden: lezen is moeilijk ]

Verwijderd

Hallo,

Omruilen die kaart!!

Ik had onlangs hetzelfde probleem met een nieuwe club3d 4890 OC
Zelf een pc in elkaar gezet. En vanaf de eerste dag artifacts. :'(
Al duidelijk zichtbaar in het windows opstart scherm.
Nieuwe pc, dus je gaat van alles zitten puzzelen waar het vandaan komt.

Na 3 dagen uiteindelijk de kaart eruit getrokken en omgeruild voor een ander exemplaar.
En het probleem is opgelost.
Zit nu al 3 weken zonder problemen te gamen :P

Gr. Dirk

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Verwijderd schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 09:53:
Hallo,

Omruilen die kaart!!

Ik had onlangs hetzelfde probleem met een nieuwe club3d 4890 OC
Zelf een pc in elkaar gezet. En vanaf de eerste dag artifacts. :'(
Al duidelijk zichtbaar in het windows opstart scherm.
Nieuwe pc, dus je gaat van alles zitten puzzelen waar het vandaan komt.

Na 3 dagen uiteindelijk de kaart eruit getrokken en omgeruild voor een ander exemplaar.
En het probleem is opgelost.
Zit nu al 3 weken zonder problemen te gamen :P

Gr. Dirk
Oh ja, dus omdat jij zoiets hebt is dat automatisch hetzelfde als het probleem van de topicstarter? |:(

Een beetje onderbouwing/uitleg zou je verhaal sieren.

• strider1007
Wellicht iemand anders nog input??? d:)b

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

strider1007 schreef op woensdag 25 november 2009 @ 00:29:
Wellicht iemand anders nog input??? d:)b
Sorry, maar zonder uitproberen blijft het gissen. Je zult toch echt aan de slag moeten, en proberen iets te regelen of naar een winkel gaan waar ze het willen uitproberen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• strider1007
Hmmm....

Ik had gehoopt dat er meer ideeën op deze community rondgingen dan "Zoek het maar uit..."

Blijkt een vergissing. 8)7

Let wel: Ik had geen pasklare oplossing verwacht, maar wel meer gedachtes en suggesties...

Mijn fout...

Wim. 7(8)7

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-05 15:57

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

strider1007 schreef op woensdag 25 november 2009 @ 21:16:
Hmmm....

Ik had gehoopt dat er meer ideeën op deze community rondgingen dan "Zoek het maar uit..."

Let wel: Ik had geen pasklare oplossing verwacht, maar wel meer gedachtes en suggesties...

Mijn fout...

Wim. 7(8)7
Je opmerking raak kant noch wal. "Zoek het maar uit" zie ik hier niemand zeggen. Verder komen manieren om videokaarten te testen hier zo vaak langs dat je ze makkelijk zelf kunt vinden door even te zoeken.
Heb je al tests gedaan met FurMark, 3DMark en andere apps?
De adviezen om je kaart te testen in een andere PC krijg je niet voor niets, dat is namelijk advies wat ik ook zou geven. Je hebt artifacts in meerdere applicaties/games, waardoor je eerder een hardware probleem dan een software probleem zou verwachten. Uitzonderingen daarop zouden zijn dat het probleem mogelijk bij je OS (heb je Windows al eens opnieuw geïnstalleerd?) of bij je drivers (welke Catalyst drivers gebruik je? Heb je al andere versies geprobeerd?) ligt, maar daar geef je nul komma nul info over, dus is het niet ontzettend vreemd dat men er niet over begint, dat doe je zelf namelijk ook niet.
En de hardware problemen achterhaal je nou eenmaal stapsgewijs zaken uit te sluiten, bijvoorbeeld door te testen in een andere PC en te kijken wat het resultaat is.

De "gebrekkigheid" van informatie ligt hier echt volkomen bij jezelf. Opsommend:
  • Systeemspecs noem je, maar niet bepaald uitgebreid. Er zit tevens meer in de PC dan je opnoemt.
  • Geen informatie over je OS (vast een of andere Windows...)
  • Niets over welke drivers je gebruikt of welke je nog meer getest hebt
  • Je hebt nog weinig zelf geprobeerd (herinstall van drivers, herinstall van geheel systeem, kaart opnieuw inprikken)
  • Hebt blijkbaar geen mogelijkheid of zin om de hardware in een andere PC te testen (kan natuurlijk best kloppen, maar is niet handig, misschien kan je shop je van dienst zijn?)
En dan kom je met zulke opmerkingen als in je bovenstaande post omdat je probleem niet binnen 48 uur bijna magisch is opgelost? Het is hier geen helpdesk! Ik zou het niet vreemd vinden als de helft van de posters hier nu geen zin meer heeft om je te helpen. Wij, waaronder ikzelf, zitten hier ook vrijwillig en voor onze lol.
We zijn ook gewoon mensen, geen wijze magiërs die antwoorden uit hun kristallen bol kunnen halen.

[ Voor 6% gewijzigd door Ultraman op 25-11-2009 21:46 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

strider1007 schreef op woensdag 25 november 2009 @ 21:16:
Wie moet het dan uitzoeken? Jomanda's vakgebied overlapt niet met videokaarten. Je krijgt verschillende suggesties, maar je wilde blijkbaar suggesties die je werk uit handen nemen. En zo werkt het niet :) .

Er valt gewoon niets te zeggen als je niet eerst test welke component het probleem is. Ik kan me niet voorstellen dat je geen enkele persoon kent die bereid is je te helpen om je videokaart of voeding te testen. Je kunt ook naar een winkel stappen, en aangeven dat je bij hen de kapotte component zult vervangen,dwz als het de videokaart is dat je daar een nieuwe koopt als ze je helpen te testen.

• strider1007
Tja,

blijkbaar is de knuppel in het hoenderhok nodig... })

In mijn openings-post geef ik duidelijk een aantal parameters. Ik had de illusie dat iemand tips zou kunnen geven (mijn fout) , maar klaarblijkelijk is alleen een pasklare oplossing zinvol, zodat mensen het met de bieder eens kunnen zijn...

Zinvolle suggesties zijn te ver gezocht. :S

Ik zal mijn heil simpelweg elders moeten zoeken omdat men niet kan delen in mijn ervaringen. *O*
Dat ligt niet aan "men"... Ik zal de laatste zijn die dat beweert. Ik zoek rustig verder... Het is mijn probleem en klaarblijkelijk is dat feitelijk !

Is er interesse voor de oplossing van mijn situatie of is dat niet de bedoeling van dit forum en heb ik het helemaal verkeerd begrepen.?

Wees eerlijk, hoeveel reakties geven een mogelijke oorzaak van de 1e post aan ?.?..... :S

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

_H_G_ in "Artifacts door voeding of videokaart ATI..."

Hierzo, een tip/vraag waar je niet verder in bent gedoken.

Zat reacties die een mogelijke oorzaak van de TS aangeven, warmte/voeding/videokaart. Je moet gewoon fysiek testen en zoveel mogelijk spullen weghalen. Liefst alleen mobo/voeding/processor/geheugen/videokaart/monitor/harde schijf. Anders ergens een PC (-boer) zien te regelen waar je je spullen aan kan hangen.

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:02
strider1007 schreef op donderdag 26 november 2009 @ 00:19:
Wees eerlijk, hoeveel reakties geven een mogelijke oorzaak van de 1e post aan ?.?..... :S
Misschien niet zo veel, maar dit zijn wel logische stappen om tot een goede diagnose te komen. Als je hardware defecten vermoed is het logisch om hardware uit te gaan sluiten. Bijvoorbeeld videokaart in andere pc, als je het daar ook hebt kun je kapotte voeding uitsluiten :)

Verwijderd

In mijn openings-post geef ik duidelijk een aantal parameters.
Het hier geeft men heel wat dingen aan dat je kunt proberen zonder ook maar iets bijzonders er voor hoeven te doen. Als je dat niet wil doen kun je het beste de PC in de container gooien en een nieuwe kopen lijkt mij makkelijker dan voor jouw. :?
Zou de post van Ultraman maar eens gaan lezen...

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2009 00:47 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

blijkbaar is de knuppel in het hoenderhok nodig... })
Nee. De eigen handen uit de mouwen steken, dat is nodig :) .
Ik zal mijn heil simpelweg elders moeten zoeken omdat men niet kan delen in mijn ervaringen.
Meten is weten, gissen is missen. Dat het underclocken het probleem wegneemt zegt je niets over of het de voeding of de kaart is. Als ze op een ander forum zeggen dat het de videokaart is, dan hebben ze daar geen onderbouwing voor en zien we straks een topic over de voeding.

Gezien je eerdere topic zou dat ook best kunnen. Leen dus een voeding.
Verschillende reacties. Alleen zijn het reacties die je niet wilt horen omdat het niet het magische antwoord is. Maar in de echte wereld bestaat geen toverkracht, en het is geen film waar er opeens een technologische doorbraak is. Er is alleen de menselijke mogelijkheid van het uitproberen :) .

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-05 07:05
Tips van Ultraman/gambieter (die veel completer zijn) komt ook niet echt antwoord op.

TS: je vergeet trouwens te melden dat je vorige graka (ook) kapot ging (zie net je andere post). Snap je frustratie als je dure graka's en monitoren aan het slopen bent, maar probeer positief te blijven :)

[ Voor 4% gewijzigd door _H_G_ op 26-11-2009 08:01 ]

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Heb trouwens eens even die voeding opgezocht.
pricewatch: Raptoxx RT-600PSP
En specs op de website van de fabrikant.
Dat is een zogenaamde 600W voeding voor een prijs welke op minimaal 43 euro heeft gelegen. Daarmee duikt de voeding aardig onder de "rule of thumb" van ~10 euro p/100W die o.a. aanbevolen wordt in Welke voeding heb ik nodig? Deel 23 en ik zelf hanteer.
In, (beruchte) GoT traditie, wil ik je dan ook attenderen op het feit dat je waarschijnlijk een voeding hebt die niet bepaald kwaliteit uitstraalt.
Een blik op de website van de fabrikant laat mij zien dat deze voeding ontworpen lijkt te zijn volgens een al wat oudere standaard. Hij blijkt voornamelijk veel vermogen te hebben op de 5V lijn, en omdat hij rated is voor 600W blijft er ook genoeg op de 12V lijnen over, maar de verdeling is naar huiside maatstaven wat scheef aangezien tegenwoordig voornamelijk de 12V lijn(en) belast worden.
Ga je een vergelijking aan met een Corsair VX450W (kijk onder Resources), dan zie je dat een 450W voeding (dus 150W minder en 10 euro duurder) al bijna evenveel (scheelt 3A) op de 12V lijnen kan leveren. Ook weet ik dat de spanningen die uit dat doosje komt er stabiel zijn, dat laten verschillende reviews zien en ook uit mijn eigen ervaring blijkt dat. En de 550W variant kan zelfs meer leveren dan je huidige voeding.

Nou kan ik hier een heel opstel gaan schrijven over voedingen, spanningslijnen, stabiliteit en etc, maar ik zal proberen het kort te houden, we hebben immers het voedingentopic. (Ga dat zeker doorlezen!)
Goedkopere voedingen geven ook vaak aan wat de piek van hun vermogen op. Op het label staat 600W, dan verwacht je een voeding die een systeem van 600W aan stroom kan leveren. Echter is die 600W een piekspanning, ze kunnen het leveren voor een korte periode en kunnen constant zo'n 15% ~ 20% minder aan.
Waar bijkomt dat de voedingslijnen van B-merk voedingen doorgaan minder stabiel zijn.
En naarmate voedingen ouder worden slijten ze ook en worden dergelijke negatieven zaken erger.

Mijn vermoeden is dus dat je voeding deel uit maakt van je problemen. Je vorige kaart is stuk gegaan en nu lijkt het er weer op dat je kaart stuk is. Zonder dat je eigenlijk bijzondere dingen hebt gedaan, dat is hoogst opmerkelijk. Zodra jij gaat gamen gaan je onderdelen meer stroom verbruiken, ze worden immers ingezet. Er wordt een hoop meer vermogen van de voeding gevraagd. Moederborden zijn vaak voorzien van een aardig aantal stroomfasen, zo ook jouw Abit AX78, welke spanningspieken er uit filteren. Videokaarten welke geen extra spanning van de voeding zelf nodig hebben, en dus gevoed worden door het meoderbord, hebben daar ook profijt van. Videokaarten, zoals je HD5850, die wel extra stroom van de voeding zelf nodig hebben zijn ook voorzien van een paar stroomfasen om pieken op te vangen. Maar meestal maar van het minimale aantal omdat er op een videokaart minder bordruimte voor is om dergelijke zaken er op te bouwen, hierdoor zijn ze gevoeliger dan moederborden als het aankomt op het opvangen van spanningspieken. Als jij je videokaart gaat onderklokken gaat de GPU minder stroomverbruiken en krijgen de spanningsfasen op de kaart en je voeding een rustiger leven. En dat helpt blijkbaar! Dat is interessant.
Je hebt dus kans dat, over tijd, je voeding je videokaarten aan het slopen is omdat deze niet voldoende stroom kan leveren en/of deze niet stabiel genoeg kan leveren. En daarmee dus eigenlijk de voeding de echte boosdoener is.

Ik denk dat je er dan ook goed aan doet op naast de videokaart te testen in een andere PC, en deze bij defect te vervangen door bijvoorbeeld aanspraak te maken op de garantieregeling (RMA), ook je voeding te vervangen door een degelijk exemplaar. Bijvoorbeeld zo'n VX450, of iets krachtigers, of natuurlijk iets vergelijkbaars van een concurrent, zie voor advies het eerdergenoemde voedingentopic.

Dit is iets wat lastiger is om aan te tonen, het is immers schade veroorzaakt over een periode. Maar de volgende vragen kunnen mogelijk helpen bij het onderzoek:
  • Hoe oud is je voeding inmiddels?
  • Is de lucht die uit de voeding komt tijdens het gamen erg warm?
  • Heb je de mogelijkheid om een andere voeding te gebruiken en daarmee te testen?
Hoewel ik de kans op die laatste klein acht gezien je verklaringen. En tevens is het kwaad mogelijk al geschied op de videokaart.

• strider1007
Wow... :$

Ik wil eerst even mijn excuses aanbieden voor mijn wellicht overtrokken reaktie... Frustratie en verwachtingspatronen hadden de overhand en waren (nogal) in strijd met de realiteit.

Ik probeer de kaart binnenkort (eind volgende week) in een andere PC en zie wel wat er daar gebeurt.

Om even een paar losse vragen te beantwoorden: De huidige voeding is ruim 1 jaar oud en de warmte is geen probleem. Ik heb hem onlangs nog stofvrij gemaakt en omdat de kast nu open is kan ik regelmatig voelen hoe warm hij wordt. Grappig is wel dat ik vanuit een hele andere hobby (audio) weet hoe belangrijk een voeding kan zijn maar ik er nooit bij stil gestaan heb dat ook in PC-world specs zeker niet zaligmakend zijn.

Ik draai (nog) met WINXP prof als OS maar zit wel hard aan Win7 te denken.

Ik heb inmiddels alle versies van de drivers die op de fabrieks site te vinden zijn geprobeerd maar die maken geen verschil.

Voor wat mijn vorige videokaart met bijbehorende problemen betreft: Die bleek uiteindelijk niet defect. Na veel gedoe bleek toch de (bijna nieuwe) monitor de oorzaak. (Die komt dit weekend terug van de 2e reparatie). De 9800GTX+ draait naar volle tevredenheid bij een nieuwe eigenaar.

@Ultraman, _/-\o_ dank voor je uiteenzettingen over de voedingen. Ik zal mij daar zeker in verdiepen. :Y

Nederige groet,
Wim

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

strider1007 schreef op donderdag 26 november 2009 @ 12:24:
Ik wil eerst even mijn excuses aanbieden voor mijn wellicht overtrokken reaktie... Frustratie en verwachtingspatronen hadden de overhand en waren (nogal) in strijd met de realiteit.
:)
Om even een paar losse vragen te beantwoorden: De huidige voeding is ruim 1 jaar oud en de warmte is geen probleem. Ik heb hem onlangs nog stofvrij gemaakt en omdat de kast nu open is kan ik regelmatig voelen hoe warm hij wordt.
Ok, dat valt dan mee.
Grappig is wel dat ik vanuit een hele andere hobby (audio) weet hoe belangrijk een voeding kan zijn maar ik er nooit bij stil gestaan heb dat ook in PC-world specs zeker niet zaligmakend zijn.
Idd grappig, mijn vader zit in de audio, dus daar krijg ik ook genoeg van mee. Daar wil je inderdaad ook stabiele spanning.
Alle onderdelen binnen je PC hangen aan de voeding en kunnen dan ook vallen of staan tesamen met dat doosje. En zeker als je in het hogere segment stapt, met zo'n HD5850, dan ga je meer van je voeding vragen. Maar ook bij budget opstellingen wil je gewoon een A-merk voeding hebben, budget borden hebben vaak namelijk minder fasen om pieken op te vangen. Mijn advies is om dan ook nooit te gaan besparen op de voeding in een PC, dat is vroeg of laat vragen om problemen.
Ik draai (nog) met WINXP prof als OS maar zit wel hard aan Win7 te denken.

Ik heb inmiddels alle versies van de drivers die op de fabrieks site te vinden zijn geprobeerd maar die maken geen verschil.
Hier vind je de ATi Catalyst drivers - WinXP van ATi zelf. Onderin zie je ook "Previous Drivers and Software", waar je 9.10 vandaag kunt plukken.
Voor wat mijn vorige videokaart met bijbehorende problemen betreft: Die bleek uiteindelijk niet defect. Na veel gedoe bleek toch de (bijna nieuwe) monitor de oorzaak. (Die komt dit weekend terug van de 2e reparatie). De 9800GTX+ draait naar volle tevredenheid bij een nieuwe eigenaar.
Ah, dat is goed nieuws :)
@Ultraman, _/-\o_ dank voor je uiteenzettingen over de voedingen. Ik zal mij daar zeker in verdiepen. :Y

Nederige groet,
Wim
:D

Pagina: 1