Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

UPS een oplossing?

Pagina: 1
Acties:

• karel8
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-07-2024
Ik heb hier probleem met de lage spanning van rond de 204 tot maximaal 210 en nacht`s 217 volt maximaal.
Maar ik heb jaar dit al paar voeding opgeblazen en nog wat andere pc onderdelen.
Is een UPC een oplossing?
Ik zat te denken aan deze http://www.apc.com/resour...index.cfm?base_sku=BR800I
Of zijn er andere oplossing?

Karel Offeringa

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-11 18:15

NeHoX

Gamer + PV

Lijkt me eerder dat je met je energieleverancier moet gaan praten. Of huisbaas. Je geeft weinig info over de situatie.

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

• karel8
En of levert gesprek niks kan z`n upc m`n volt stabiel krijgen?
Het schommelt soms heel hard de ene sec 212 en andere keer 206.
En lijkt mij niet gezond voor mijn pc`s.

Karel Offeringa

• Tags NL
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 27-11 14:20

Tags NL

Harmful or Harmless?

En waar meet je dit precies? Heb je dit overal in je huis?

https://powershellisfun.com

• karel8
Ja ik heb overal in huis en z`n stroommeter er tussen en we hebben ook z`n losse stroommeter met 2 penen in stopcontant gedrukt precies het zelfde.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

-

[ Voor 116% gewijzigd door Dre op 04-02-2010 18:33 ]

• Tags NL

Tags NL

Harmful or Harmless?

Denk dat je stroomboer dit moet gaan oplossen, een UPS gaan kopen is symptonenbestrijding...

• karel8
Ik heb nu weer andere stroom meter en dan halen wij de ene keer 220v en andere 218v en 216V.
dus tsja wat makkelijkste oplossing z`n ups er tussen?.
Want kan die kan te lage spanning ook oorzaak zijn dat wat voeding moederbord en videokaarten heb opgeblazen?
Kan z`n ups de volt lijn stabiel maken?

• Tags NL

Tags NL

Harmful or Harmless?

karel8 schreef op zondag 22 november 2009 @ 13:30:
Ik heb nu weer andere stroom meter en dan halen wij de ene keer 220v en andere 218v en 216V.
dus tsja wat makkelijkste oplossing z`n ups er tussen?.
Want kan die kan te lage spanning ook oorzaak zijn dat wat voeding moederbord en videokaarten heb opgeblazen?
Kan z`n ups de volt lijn stabiel maken?
Weet niet of dit normaal is om zulke schommelingen te hebben, maar het is minder als 5% en het lijkt me niet echt een probleem. Heb je wel geaarde stopcontacten dan?

• karel8
Ja geaarde stopcontacten maar mijn coolmaster 1000watt heeft ook begeven en is 3x vervangen.
En als m`n pc volt op z`n donder geef trek ik z`n 220 à 260watt en dan zakt tot 215volt.
De moet toch verklaar voor zijn waarom de pc onderdelen het begeven.
Mijn vader zegt ook waarschijnlijk schommelt te veel en te hard daarom het begeeft.
Maar we horen toch rond de 230Volt te halen?

[ Voor 6% gewijzigd door karel8 op 22-11-2009 13:37 ]

Verwijderd

als je vaak onder 208 komt moet je je leverancier bellen. zij moeten het oplossen aangezien 208 de ondergrens is wat ze moeten leveren.
ups heeft weinig zin omdat die dan altijd aan het bijladen is om 230 te halen. dit komt ups levensduur niet tengoede.

• karel8
En heb na dit jaar wel gehad constant m`n spul kapot en als de volt lijn echt begint dansen gaat de 12volt ff naar 10.50 inplaats van 12.50,
En dan is gebeurt met de voeding
Dan moet de oorzaak denk wel bij stroom aanvoer liggen.
En als z`n ups het probleem kan oplossen doe ik het wel tussen voor m`n bijde pc`s.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-11 20:08

SA007

Moderator Tweaking
Weet uit ervaring dat een energieleverancier er weinig aan (kan) doen.

Een UPS moet je dan een line active UPS halen, een normale heb je dan geen zak aan, die zijn alleen voor stroomuitval.

• karel8
Ik wil graag er 2 pc aan hangen.
dus z`n 500 watt denk en wat kost z`n line active ups?
En waar kan ik die online kopen?

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:42

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Waarom probeer je het probleem niet bij de oorzaak op te lossen ipv dat je nu verbandjes wilt gaan plakken? Ik zou zeggen: haal er een expert bij en vraag een goed advies ipv nu acties te ondernemen op basis van losse forum posts.

offtopic:
Probeer ook eens wat aan de spelling te doen. Wat je typt is erg moeilijk leesbaar nu

[ Voor 21% gewijzigd door Bor op 22-11-2009 19:38 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Iig, ik zou gewoon je leverancier bellen, gewoon storingsnummer bellen, doordeweeks staat er in een uurtje een monteur die je hoofdzekering opengooit en daarmee controleert of het een probleem in jouw of hun installatie is, daarna controleert gaat controleren of de hele buurt hetzelfde heeft en als dat zo blijkt gaan ze er misschien wat aan doen.

Hier was bijv de spanning gemiddeld absurd laag (standaard rond de 215 volt met dalen onder de 200), energeileverancier heeft toen de spanning verhoogd met 10V voor de hele buurt en sindsdien werkt het ook allemaal wat soepeler hier.

Heb in die tijd daar toen dit grafiekje van gemaakt waarbij je kon zien hoe erg het hier was:
Afbeeldingslocatie: http://images.sa007.nl/Zaterdag_2_Nov_2007.png

Maar dat is denk ik toch vrij extreem (lampen gingen knipperen enzo)

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

achja, waarschijnlijk heb je gewoon pech dat je aan het einde van een leiding zit, ik ken zo nog mensen, alleen is het daar zo erg toch niet.

een smart UPS is sowieso geen oplossing, de ups zal dan proberen om met zijn batterij de 230 volt te halen waardoor je gewoon je batterij aan het leegtrekken bent.

sowieso energieleverancier contacteren want een spanningval van meer dan 10 % is echt wel raar.

zijn er in jouw buurt grote verbruikers zoals industrie ofzo ?

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• karel8
Nou wij hebben geen industrie in de buurt en nu zitten wij eindelijk weer rond de 219 ja mag in de krant en soms 220v.
de hele middag rond de 215 à 214 te laag en dat was te merken aan bijde pc`s zo onstabiel.
Dus morge ff nuon bellen eens zien wat die zeggen.

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Moet zeggen dat PC's die last hebben van een te lage spanning niet heel vaak voorkomen. Meeste pc voedingen werken namelijk probleemloos tussen de 110 en 250V zodat dezelfde voeding in america en andere landen met andere voedingsspanningen verkocht kan worden.
Wel kan het zijn door sterke spanningsfluctiaties, maar daar kunnen ze vaak heel weinig mee doen.

Maar idd gewoon het nationale storingsnummer bellen, dan kom je erg snel op de goede plek terecht.
Afbeeldingslocatie: http://www.gasenstroomstoringen.nl/images/bg/storingsnummer.gif

@pm1:
de meeste line active UPS'en zullen zolang de spanning tussen de ~200 en ~250V is de accu niet aanspreken maar de netspanning omvormen.

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

SA007 schreef op zondag 22 november 2009 @ 20:46:
Moet zeggen dat PC's die last hebben van een te lage spanning niet heel vaak voorkomen. Meeste pc voedingen werken namelijk probleemloos tussen de 110 en 250V zodat dezelfde voeding in america en andere landen met andere voedingsspanningen verkocht kan worden.
Wel kan het zijn door sterke spanningsfluctiaties, maar daar kunnen ze vaak heel weinig mee doen.

Maar idd gewoon het nationale storingsnummer bellen, dan kom je erg snel op de goede plek terecht.
[afbeelding]

@pm1:
de meeste line active UPS'en zullen zolang de spanning tussen de ~200 en ~250V is de accu niet aanspreken maar de netspanning omvormen.
ah ik wist niet dat zoiets al ingebouwd was :)

achja in principe kan je zelfs met een netspanning van 2 volt 230 maken maar dan zal je wel een gigantische stroom krijgen.

mm nu ik er opeens aan denk , maar zoiets zal je wss niet kunnen controleren, wat is de THD op je spanning daar. het kan zijn dat je sinus zo vervormd is dat je voeding eruit klapt.

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

• antiekeradio
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
(overleden)
je huisinstallatie kun je redelijk beoordelen door een GROTE stroomverbruiker aan te sluiten, bijvoorbeeld een straalkachel.

als de spanning op de contactdoos dan sterk terugvalt, terwijl de spanning in de meterkast goed blijft, zit er zowieso een probleem in de installatie (te dunne draden, verroeste lasdoppen etc)

als de spanning in de meterkast dan ook instort, kun je met een gerust hart je energie leverancier bellen....

Petrolhead en draadjesnerd

• karel8
Nou gebelt en is normaal volgens hun dat mijn volt zo schommelt.
Wij krijgen tussen 223 en 207 volt.
Maar oke z`n ups z`n back-up unit die kan dat wel vol houden toch?
zo dat gelijk constant stroom krijg

Verwijderd

Een UPS is dan denk ik wel aan te raden want als de voltages zo schommelen dan zegt dat wel iets over de betrouwbaarheid van het netwerk. Ga trouwens ook eens met de buurman praten of dat hij hetzelfde ervaart.

Een line-active UPS bevat inderdaad een filter welke elke spanning zal omvormen tot een mooie schone 230V lijn en als dat niet mogelijk is zijn batterij aanspreken om daarmee een 230v lijn van te maken. Sommige stekker dozen bevatten ook een vergelijkbaar filter welke echter hetzelfde doet alleen dan als de spanning echt te ver gaat dan springt een zekering waardoor de stroom gewoon uitvalt en je apparatuur niet beschadigd. Dit is ook handig voor het geval de bliksem inslaat of als de stroom in de buurt uitvalt wat ook niet altijd zachtaardig gaat.

Zelf heb ik een line-active APC Back-UPS RS1500 welke ongeveer zo'n 250 euro koste toen. Dit is een vrij grote maar goed betaalbare UPS. Afhankelijk van hoeveel jouw computer(s) gebruiken kun je denk ik wel met een kleiner model wegkomen van zo'n 100 euro. Het hoeft immers alleen de uitval op te vangen zodat jij je computer netjes kunt afsluiten. Daarnaast heb ik ook nog een APC Professional stekkerdoos met 8 stekkers, coax en lijn filter en koste zo'n 35 euro. Opnieuw heb ik de duurdere uitvoering en ik weet dus niet zeker of dat deze stekker dozen ook de lijn actief filteren naar 230V maar tegen te lage en/of hoge spanningen beschermen ze iig wel.

Ik zal deze stekkerdoos eens doormeten want ook hier schommelt het voltage +/- zo'n 10V maar gelukkig wel perfect tussen de marges. Op mijn UPS kan ik de voltages uitlezen en het laagste ooit gemeten was 194V en 264V was het hoogste. De UPS zit overigens niet op deze stekker doos aangesloten. De Back-UPS van APC wordt gewoon met een usb kabel aangesloten op de pc en ook zonder drivers wordt deze onder Windows al herkend en kun je bijvoorbeeld instellen dat Windows zich moet afsluiten als er nog minder dan 5 minuten batterij over is. Er is overigens ook een Windows versie van apcupsd daar APCs eigen software nogal matig is.

Zoals je misschien al opvalt gebruik ik een UPS van APC. Jammer genoeg zijn er maar een paar echt goede UPS producenten en voor iets zo kritiek als een lijn filter/noodstroom is het echt belangrijk dat je niet voor goedkope chineese troep kiest. Net zoals dat je niet een goedkope voeding kiest omdat deze je pc onstabiel maken zo moet je ook niet de goedkoopste UPS kiezen. Niet dat ik je een APC product wil aansmeren hoor maar de kwaliteit van APC is gewoon goed te noemen tot het punt dat APC bijna gelijkstaat aan UPS helaas.

De meeste UPS'en gebruiken overigens lood-gel accu's welke nogal zwaar zijn maar verders geen onderhoud nodig hebben. Gewoon een kwestie van aansluiten en klaar. In tegenstelling tot wat hierboven wordt beweerd is wat ik ervan begrijp het juist goed voor de levensduur van de (lood) accu als deze periodiek wordt belast en opgeladen. Lood accu's slijten dus juist meer als deze niet worden belast dit in tegenstelling tot Lithium accu's.

Daarnaast zou ik zeker niet zomaar van je netbeheerder aannemen dat het wel goed zit. Nogmaals, vraag eens bij de buren of dat zij een zelfde probleem ervaren of dat jij de enige bent en haal er eens een expert bij om je woning eens goed te laten doormeten. Als de spanning echt te laag is en dat de reden waarom je je voeding al eens hebt moeten vervangen heb je waarschijnlijk een claim tegenover je netbeheerder en kun je wat terugkrijgen.

Kortom: Een UPS of een lijn filterende stekker doos zijn altijd wel een goede investering die je snel genoeg terug verdient. De Back-UPS 800 uit je topic start is een goeie keuze. Ik heb zelf zijn grotere broer en ben er erg tevreden mee. Met deze UPS kun je denk ik een computer van zo'n 250w maximale belasting trekken zodat je deze netjes kunt/laat afsluiten. Dat is +/- een computer met een stevige cpu en een high-end videokaart.

• karel8
mijn game pc kan maximaal z`n 270 watt trekken en m`n msn pc z`n maxiimaal 200 denk?:P hehe daar ligt veel lichter spul in.
dus z`n ups er tussen en dan deze verleng bak er tussen?
http://www.apc.com/resour...ex.cfm?base_sku=pf8t3v-gr
En bedankt echt man voor de goede uitleg daar heb echt heel wat aan.
Maar mijn volt lijn schommelt nu als gek dus maar z`n ding houd m`n volt lijn stabiel op 1 punt dus als je ik verhaal goed begrijpt.
We zitten nu op 213 à 215 volt

[ Voor 20% gewijzigd door karel8 op 24-11-2009 19:43 ]

Verwijderd

Nee een UPS is genoeg, zo'n 'verleng bak' heb je dan niet meer nodig. beetje dubbel op.

Ik zou zeggen pak eens een energie meter en kijk eens hoeveel je computer werkelijk verbruikt als je deze belast tijdens een game ofzo. Neem dat getal maal 2 en dan weetje hoe grote UPS je nodig hebt. Hoewel het zeker mogelijk is om meerdere computers op 1 UPS aan te sluiten is het wel aan te raden om 1 UPS per computer te nemen ook omdat er maar 1 usb kabel aanzit en je dan een setup moet maken waarbij je 'hoofd' computer een signaaltje naar de andere computer(s) stuurt om af te sluiten als de batterij opraakt.

Verwijderd

Beste Karel8, wie ook de veroorzaker is, een UPS kan geen kwaad.

Ben het met Docey eens dat je een UPS goed kan gebruiken als oplossing. Je moet dan echter eigenlijk geen Line active maar een Online / dubbel conversie UPS gebruiken. Het grote verschil zit hem in het feit dat een Line Interactive UPS probeert problemen te compenseren en dat een online UPS ervoor zorgt dat het probleem nooit aan de uitgang komt. Dat APC de beste is denk ik niet maar ze worden wel het meeste verkocht. Is ook niet zo interessant. Voor Online UPSjes is APC niet zo sterk, APC is gewoon lekker goedkoop. Een APC Back-UPS RS1500 is niet de juiste, bij grote fluctuaties belast je de batterij te vaak waardoor deze binnen de kortste keren overleden is.

Paar goede merken voor OnLine dubbel conversie UPS systemen zijn Chloride, PowerWare , SPower, Emm
erson. Heb zelf een Active 1000 VA van Chloride gekocht deze: http://www.shop4power.nl/...wer_1000_va_6_minuten/172.
Prijzen zijn bruto geloof ik. Kwaliteit is super, software is niet zo uitgebreid, maar dat installeer je één keer en daarna kijk je er nooit meer naar.

Inderdaad wegblijven bij al die Chinese UPS'jes die nu op de markt komen. Zelfs al is de kwaliteit niet altijd slecht, de ondersteuning is dat meestal wel.

Koop alsjeblieft geen filter stekkerdozen. Deze systemen doen niets anders dan een heeeeeel klein beetje filteren. Maak zo'n ding maar eens open. zit een super klein LC-filtertje in. Het doet bijna niets en als de L van het LC filter kapot gaat heb je nog een probleem ook.

Verwijderd

Dat een Online UPS beter is twijfel ik niet aan maar of dat ook in deze situatie de meerprijs rechtvaardigt wel. Bij een Line-Interactive UPS is het goed om eens 2 keer per jaar ofzo de batterij eens goed te gebruiken om slijtage tegen te gaan.

Als je bedenkt dat je bijna voor 20 jaar aan reserve accu's kan kopen voor de meerprijs van een Online UPS en het hier toch echt gaat om een voltage+wat ruis misschien van nog net geen 15% max is een Online UPS een beetje overkill. Natuurlijk baat het niet schaadt het niet maar 1000,- euro of 200,- euro is nog wel een behoorlijk verschil. Als je te maken had met voltage drops van 230v naar 80v ofzo en dat vrij regelmatig dan zou ik zeker een Online UPS aanraden maar de betere Line-Interactive UPS kan van die 190v nog wel keurig 230v maken.

APC is zeker geen slecht merk al zullen er vast wel betere en vaak duurdere merken zijn. APC levert tenminste kwaliteit die betaalbaar is voor consumenten. MGE is nog een goed merk maar dat is wel zo ongeveer wat er in deze markt aan kwaliteit merken is. Goedkoop is zeker duurkoop dus blijf weg van de goedkope troep want vaak halen ze nog niet eens de helft van wat beloof word. APC is zijn meerprijs waard voor Line-Interactive UPS dan.

En ik zou inderdaad een UPS boven een filterende stekkerdoos kiezen, alleen al omdat ze vaak niet als zodanig zijn ontworpen en hun filterende eigenschappen vaak eerder een bijwerking zijn over/onder spanning beveiliging.

Verwijderd

Volgens mij is het prijsverschil tussen on-line en line interactive niet zo extreem. Dat kan je zo in verschillende shops opzoeken.

Idereen denkt altijd dat een line interactive voldoende is voor filtering. In een line interactive zit een fixed LC filter. Dit filter is door de fabrikant gebouwd om datgene te filteren wat er aan vervuiling verwacht wordt. De realiteit zal altijd anders zijn. Soms maar een beetje, soms meer. Er komt dus altijd vervuiling / ruis bij de gebruiker wanneer je een line-interactive gebruikt. Natuurlijk moet je voor een desktopje geen online toepassen maar let er wel op dat een hoop problemen die men met computers heeft waarvan met niet weet wat er aan de hand is, komen door vervuiling van het net en onvoldoende beveiliging.

Dat APC en MGE zo'n beetje de enige kwaliteitsmerken zijn is onzin.
In China en Taiwan (waar deze kwaliteitsmerken worden gemaakt) lopen van dezelfde banden nog meer ZEER gerenomeerde merken van de band. Ook deze merken bestaan al tig jaren.
Om eerlijk te zijn is APC het nieuwkomertje in UPS land en kan ook alleen maar echt kwaliteitsspul leveren in de allerkleinste UPS'jes. Als het om online gaat staat APC al ver onder merken als Chloride, Emmerson, Powerware (tegenwoordig de oude MGE upsjes), AEG etc.

Natuurlijk moet je altijd een afweging maken:
- Wat is de beveiligde toepassing
- Wat kost het als er door vervuiling of uitval of een andere storing schade of Crash ontstaat
- Wat kost het meer per type UPS - of line - line interactive - online
- Wat voor autonomie heb ik nodig bij een uitval
- Wanneer begin ik met een shutdown
- Wat moet ik down zetten
- Wat voor soort batterijen wil ik - 5jr - 10jr of langer (prijs)
Etc, etc, etc

Voor ons eenvoudige gebruikers zijn de eerste paar vragen het belangrijkst maar het kan geen kwaad om over alles na te denken.
Te vaak heeft men spijt van een besparing

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

Verwijderd schreef op woensdag 23 december 2009 @ 11:27:

- Wat voor autonomie heb ik nodig bij een uitval
- Wanneer begin ik met een shutdown
- Wat moet ik down zetten
mmm autonomie kan je zelf makkelijk manipuleren, als je een standaard UPS koopt zit er maar een kleine batterij in, je kan zeer makkelijk de capaciteit van 14 AH upgraden naar 100 AH tis enkel kwestie van een beetje knutselen en een plekje zoeken om de accu te plaatsen ;)

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

bump alert

Excuses voor de bump, maar ik ben erg benieuwd hoe je dit hebt gedaan, en of ik met cheap-ass hardware het zelfde kan doen op mijn linux servertje.
SA007 schreef op zondag 22 november 2009 @ 19:52:
Heb in die tijd daar toen dit grafiekje van gemaakt waarbij je kon zien hoe erg het hier was:
[afbeelding]
Ik zit heel GoT te lezen betreft UPS en power enzo, vandaar dat ik dit tegenkwam. Ik ben wel benieuwd hoe het hier met de spanning zit maar wil niet steeds met mijn multimeter en een dagboek thuis zijn.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

Sando schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 02:10:
bump alert

Excuses voor de bump, maar ik ben erg benieuwd hoe je dit hebt gedaan, en of ik met cheap-ass hardware het zelfde kan doen op mijn linux servertje.

[...]

Ik zit heel GoT te lezen betreft UPS en power enzo, vandaar dat ik dit tegenkwam. Ik ben wel benieuwd hoe het hier met de spanning zit maar wil niet steeds met mijn multimeter en een dagboek thuis zijn.
in jouw geval zou ik gewoon zeggen

AC -> DC -> buffer -> AC -> PC

m.a.w. koop je een schakelende voeding die kan werken tussen 110 V en 250 V die omvormt aan een redelijk vermogen naar DC 12 Volt en je gooit dat allemaal op een batterij, van je batterij inverteer je weer naar een zuivere constante 230 V. zo elimineer je gewoon het instabiele net.

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Ik ben iig van plan een (2e hands) UPS te kopen met een schakelende voeding, al hoeft ie van mij niet tot 110 volt (ondergrens) te gaan. :)

Maar los daarvan wil ik ook graag zo'n geautomatiseerd metinggrafiekje maken. Ik ben benieuwd wat voor een hardware je daarvoor nodig hebt. Bij een geavanceerde multimeter naar computer interface van €100+ loop ik snel weg, maar als dat lukt met een €5 usb gadget van ebay dan vind ik dat wel leuk.

Dus niet een €65 Voltcraft RS232 multimeter met een €20 USB interface.
Ook geen CMA of TI sensor van €150 om P/U/I te kunnen meten via proprietary software.
Een schakelingetje solderen met onderdelen van €0,10 per stuk vind ik wel leuk. Ookal is de sensor zelf dan een paar euro. Maar ik weet dus niet of dat bestaat.

[ Voor 26% gewijzigd door Sando op 29-12-2010 07:03 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

Sando schreef op woensdag 29 december 2010 @ 03:31:
Ik ben iig van plan een (2e hands) UPS te kopen met een schakelende voeding, al hoeft ie van mij niet tot 110 volt (ondergrens) te gaan. :)

Maar los daarvan wil ik ook graag zo'n geautomatiseerd metinggrafiekje maken. Ik ben benieuwd wat voor een hardware je daarvoor nodig hebt. Bij een geavanceerde multimeter naar computer interface van €100+ loop ik snel weg, maar als dat lukt met een €5 usb gadget van ebay dan vind ik dat wel leuk.

Dus niet een €65 Voltcraft RS232 multimeter met een €20 USB interface.
Ook geen CMA of TI sensor van €150 om P/U/I te kunnen meten via proprietary software.
Een schakelingetje solderen met onderdelen van €0,10 per stuk vind ik wel leuk. Ookal is de sensor zelf dan een paar euro. Maar ik weet dus niet of dat bestaat.
het hangt er echt van af wat je wil meten, een true RMS meter zal uiteraard altijd duurder zijn dan eentje die alleen maar de effectieve waarde meet.
Als je eens de kans krijgt om een oscilloscoop aan je net te hangen dm me dan eens met een foto van de golfvorm, volgens mij zit het daar gewoon vol met harmonischen :P
indien je natuurlijk zelf een schakelingetje gaat solderen kunnen je meetwaarde redelijk veel afwijken :S

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Ik heb geen oscilloscoop helaas. :P Mocht ik er eens een van een kennis kunnen lenen dan ben ik ook wel benieuwd. :P

Vooralsnog moet ik eerst een DIY guide met goedkope onderdelen vinden. Ik hoef geen fabriekskwaliteit precisie. Ik heb zojuist een P/V/I meter voor geen €10 bij de Gamma gehaald voor tussen stekker/stopcontact. De hardware hoeft dus niet zo duur te zijn als mijn videokaart.

Dat ding leert mij dat ik op het moment zo'n 211 Volt in de muur heb zitten en dat mijn computer incl. randapparatuur zo'n 180-200 Watt gebruikt. Met Prime95 ~250 Watt. Geen idee hoever dat ding er naast zit natuurlijk. ;)

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Pagina: 1