Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Ik heb een Panasonic DMR-EH49 dvd-recorder, met een ingebouwde HDD van 160GB.
Nu had ik nog een 500GB S-ATA HDD liggen, dus ik dacht: laat ik hem even vervangen.

Het gaat echter niet echt zoals gepland. Er staan best wel wat films/documentaires ed. op de oude HDD, en de firmware van de DVD-recorder laat me die enkel naar een DVD branden in plaats van gewoon te kopieren naar een USB-stick of drive.

Geen probleem dacht ik, ik hang de ingebouwde HDD wel even aan een externe USB-behuizing, kopieer de data over, en klaar.

Ik heb echter een paar problemen:

1. Als ik de HDD in de externe behuizing steek, wordt deze gezien als leeg.
Volgens GParted in Ubuntu zijn er geen partities aanwezig. In Windows wordt ook gezegd dat de HDD geen partities bevat.

Steek ik echter de HDD terug in de DVD-recorder, kan ik gewoon alle files zien, zonder problemen.

2. De nieuwe harde schijf wordt prima herkend, maar ik kan nergens een optie vinden om ze te formatteren, waardoor niet alle schijfruimte kan worden benut.

Weet iemand hoe ik (vooral het eerste) probleem opgelost krijg ?

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Probeer eens te achterhalen wat voor bestandssysteem er gebruikt wordt en dan onder welk OS of met welke tools je deze zou kunnen mounten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-06 18:01

job

Er moet natuurlijk een bestandsysteem op staan. Ik weet niet welke systemen gparted allemaal herkend, maar blijkbaar niet die gene die gebruikt wordt.
Probeer eens wat andere partition tools, desnoods een in een terminal.
fdisk om maar een te noemen

Probeer trouwens ook de HD rechtstreeks aan je pc te hangen ipv via een usb behuizing.

[ Voor 20% gewijzigd door job op 21-11-2009 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
TERW_DAN schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 16:05:
Probeer eens te achterhalen wat voor bestandssysteem er gebruikt wordt en dan onder welk OS of met welke tools je deze zou kunnen mounten.
Ik heb zojuist Ubuntu even opgestart, en zowat alle filesystem-utilties geïnstalleerd die in de repository zitten.
Nog steeds niets.
job schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 16:14:
Er moet natuurlijk een bestandsysteem op staan. Ik weet niet welke systemen gparted allemaal herkend, maar blijkbaar niet die gene die gebruikt wordt.
Probeer eens wat andere partition tools, desnoods een in een terminal.
fdisk om maar een te noemen

Probeer trouwens ook de HD rechtstreeks aan je pc te hangen ipv via een usb behuizing.
OK, zal zo eens kijken.
Ik heb hier op dit moment geen PC staan met S-ATA (die liggen even open) maar dat kan ik straks wel testen. Bedankt alleszinds :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-06 18:01

job

Petervanakelyen schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 16:25:
Ik heb zojuist Ubuntu even opgestart, en zowat alle filesystem-utilties geïnstalleerd die in de repository zitten.
Nog steeds niets.
Welke heb je dan geprobeerd? Dan hoeven we die tools in elkgeval niet te adviseren.

cfdisk bijvoorbeeld kan zeer veel verschillende partities herkennen en aanmaken. Niet dat je meteen de boel goed kan mounten.. maar wellicht dat cfdisk de boel wel meteen herkend.

Via een usb behuizing moet het ook wel werken, en moet je kunnen zien wat er op staat.
Maar als je helemaal geen partities kan zien is het zonder dat ding proberen ook een mogelijkheid.

[ Voor 36% gewijzigd door job op 21-11-2009 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
job schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 16:40:
[...]

Welke heb je dan geprobeerd? Dan hoeven we die tools in elkgeval niet te adviseren.

cfdisk bijvoorbeeld kan zeer veel verschillende partities herkennen en aanmaken. Niet dat je meteen de boel goed kan mounten.. maar wellicht dat cfdisk de boel wel meteen herkend.

Via een usb behuizing moet het ook wel werken, en moet je kunnen zien wat er op staat.
Maar als je helemaal geen partities kan zien is het zonder dat ding proberen ook een mogelijkheid.
Ik bedoel dat ik gewoon alle mogelijke pakketjes heb geïnstalleerd die voor extra filesystem-support zorgen ;)
Dus ik heb nog geen tools zoals FDisk of CFDisk geprobeerd (enkel GParted en Windows Schijfbeheer).

Dat ga ik dan ook zo doen ;)

EDIT: Gedaan, en zowel fdisk als cfdisk zeggen dat de partitietabel leeg is, of alles vrije ruimte is.
Wat nu ?

[ Voor 6% gewijzigd door Petervanakelyen op 21-11-2009 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Iemand nog een idee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-06 19:39

heuveltje

KoelkastFilosoof

Eigenlijk denk ik dat die dingen via de firmware van de lezer een eigen indeling hebben, en in dat geval ben je gewoon gebonden aan die 160GB

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
heuveltje schreef op zondag 06 december 2009 @ 20:42:
Eigenlijk denk ik dat die dingen via de firmware van de lezer een eigen indeling hebben, en in dat geval ben je gewoon gebonden aan die 160GB
Na wat lezen op diverse fora, ben ik toch een aantal dingen te weten gekomen.
Dit is de belangrijkste thread.

Blijkbaar is het dus zo dat alle Panasonic DVD-recorders een bestandsysteem hebben dat gemaakt is door Panasonic zelf, of alleszinds door een gespecificeerd bedrijf in opdracht van Panasonic.
Het is ook zo dat een grotere harde schijf geen nut heeft, omdat de firmware van Panasonic gelimiteerd is op exact de grootte van de HDD waar hij mee geleverd werd.

Er zijn echter nog wel een aantal positieve puntjes ook:

De data die op de harde schijf staat is niet geëncrypteerd. De topicstarter van de thread hierboven is er in geslaagd de data er af te halen (al is het niet gemakkelijk).
Er is ook iemand in geslaagd om een HDD (exact hetzelfde type weliswaar) toch werkend te krijgen door de eerste 320KB over te kopieren van de andere (originele) HDD.

Al met al is er dus zeker nog hoop. Als ik nu nog ergens de Panasonic service manual vandaan zou kunnen halen...

EDIT: Blijkbaar nog een gelijkaardig topic hier op GoT.

[ Voor 4% gewijzigd door Petervanakelyen op 25-12-2009 19:19 ]

Pagina: 1