Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
weet iemand het format van de harddisk die in een panasonic hdd dvd recorder zit, ze worden niet herkent in win, en partition managers.
ik wil ze de hd clonen ivm hoge kosten als de hd stuk gaat.
ik heb een dmr-eh 50 en een eh 65 en heb de eh 50 voor onderzoek gebruikt.
dus hd eruit, op de pc aangesloten, de bios herkent de hd.
vervolgens ziet win hem niet, partition magic niet, en de partition manager van paragon ook niet.
Heb een nieuwe hd in de hdd rec. gebouwd, format fat 32 helpt niet, linux ext2 ook niet, blijft hdd err. aangeven.
interessant onderwerp, vind ik.
er heeft een keer een stukje over hdd dvd recorders in chip gestaan over bv, grotere hd in hdd recorders bouwen, weet iemand nog wanneer, ik heb de chips nog vanaf 1-1 2005 en kan het niet vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baviaan
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

baviaan

Hehe. Aap!

Ik ben er ook wel eens naar op zoek geweest maar er nooit uitgekomen. Naar verluidt staat de firmware van de Panasonic HDD recorders op de harddisk, het formaat is in ieder geval geen standaard FAT/FAT32/NTFS/whatever formaat. Verder schijn je, bij vervanging van de harddisk, een speciale Panasonic DVD nodig te hebben die je HDD recorder restored. En die schijnen meer dan 100 euro te kosten, als ik me niet vergis.

Maar mocht je eruit komen dan hoor ik het graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ja, de firmware staat op op de hd, als je een lege hd in de recorder zet, komt de dvdlade naar buiten en vraagt om firmware, niets doet het meer, dus ook de dvd is niet te gebruiken.
Ja, ik heb bij panasonic geïnformeerd een nieuwe harddisk plaatsen is bijna net zo duur als een nieuwe recorder, vandaar mijn plan om te clonen.
ongeveer €100 is nog geen _+ € 300, maar het is dus wel duur.
we gaan het in de gaten houden, en maar hopen op meer reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
afgezien van de firmware voor de panasonic dmr-eh65ec-k te vinden is, ben ik nu pas bezig om erachter te komen waar de harddisk mee geformatteerd is, in elk geval geen ms format.
de hd wordt niet eens herkend.
in de linux partition maker (ubuntu) wordt hij wel gezien, wordt hij aangeduid met,path /dev/sda, grootte, in dit geval 74,.. gb, unallocated, unrecognized.
de formats die in linux staan en dat zijn er best veel, zijn dus ook niet te gebruiken.
panasonic heeft dus een geheim disk format??
heb de hd ongeformatteerd geprobeerd en de firmware van een eh75 geprobeerd, om in elk geval te kijken of hij geen firmware, zoals hij nu doet, maar verkeerde firmware aangeeft ,wat zou betekenen dat ik op de goede weg zit.
dit alles lukt niet.
ik ga door met mijn onderzoek, al heb ik er niet veel hoop meer op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou je misschien wat beter op interpunctie en hoofdletters kunnen letten? Het is vrijwel onleesbaar op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Incure
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-08 16:43
Goed onderzoek d de vries. Ik run zelf de Panasonic DVD players info site en ik heb wat informatie waar je misschien wat mee kunt.

Heb je al via de service mode geprobeerd je recorder te initialiseren na het installeren van de nieuwe harde schijf? Deze kan je bereiken door op het apparaat wanneer deze uit staat (standby mode) op Pause, Open/Close en Stop tegelijk te drukken. In het display van de recorder zie je service mode. Druk op de afstandsbediening 2x een 9 in. De gehele recorder wordt opnieuw geinitialiseerd (let op alle settings worden ook gewist).

Ik denk dat je wel weet hoe je de harde schijf moet installeren en met welke jumper settings, mocht je nog wat interne Panasonic informatie hierover nodig hebben, neem dan contact met mij op via de forums van mijn site (ik kom hier niet zo vaak).

Overigens denk ik dat je nog steeds een Panasonic service disk nodig hebt waarmee de harde schijf op de juiste manier geformateerd wordt en de juiste systeem instellingen worden gemaakt. Een service disk is wat anders dan een firmware update en zeer moeilijk te krijgen. Via speciale reparatie partsshops worden deze aangeboden voor ongeveer €100. De enigste service disk die via internet gelekt is, is alleen voor oudere dvd spelers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reactie.
Ik zal netjes schrijven, hoor, excuus.
Ik ga proberen wat mij geadviseerd is.
Ja ik weet dat de hd op cable select gejumperd moet zijn.
Ik weet inmiddels dat het heel moeilijk wordt om de format en firmware van de recorder te pakken te krijgen, vandaar dat ik wil clonen.
Er schijnt een Belg te zijn die de firmware cd van panasonic.be, onder embargo een keer heeft gekregen, met dus uitdrukkelijk verzoek om die niet te verspreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
;) ;)

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2008 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Eureka!!,
Het is mij gelukt om de harde schijf van een Panasonic dmr-eh50 te clonen.
Ik heb het progje, HDCLONE 3.5 free van MIRAY gebruikt, het duurde 12 uur om de 80gb (Samsung) naar een 80gb (Exelstor) over te brengen.
Er bestaan ook snellere HDCLONE's zie de website van MIRAY.
Ik heb nu de basicversie aangeschaft, (€20), die zou 3x zo snel zijn, want het experiment was bedoeld voor een Panasonic dmr-eh65 waarvan de harddisk is overleden en die is 250gb.

Ik heb een oude p4 2.6, de beide hd's aangesloten, HDCLONE staat op een bootable cd, dan de instructies volgen en de boel dus 12!! uren laten snorren.
Het was nog even schrikken toen ik de originele hd terug zette want de recorder wilde formatteren, maar toen dat gedaan was (nog geen minuut) was hij weer helemaal ok, zoals ook de nieuwe hd.
Nog even een opmerking over HDCLONE, de free versie is alleen geschikt om een volledige hd naar een grotere hd te clonen, mijn geluk was dat de samsung iets minder mb's heeft dan de Exelstor.
Als je even grote hd's wilt clonen heb je dus minimaal de basic versie van HDCLONE nodig.

[ Voor 194% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2008 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Incure
Gefeliciteerd! Je bent volgens mij de eerste die dit gelukt is. Ga je nu experimenteren om hiermee een grotere HDD in de Panasonic DMR-EH65 werkend te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik kocht namelijk een eh65 voor een koopje, de hd was stuk gegaan en de nieuwe zat er al bij.
Dat zou ik wel even fixen, dat viel tegen dus.
Heb nog een eh65 gekocht die wel goed was, maar ben eerst gaan experimenteren met de eh50 omdat ik bang was de data van de goede kwijt te raken.
Ik heb trouwens ergens op internet gezien dat iemand beweerde dat de hd's van Panasonic in een UDF formaat draaien, zou dat met een reader te zien zijn in bv Nero?, ik heb dat niet geinstalleerd, toch eens doen.
wordt vervolgd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Incure
Ok succes. Hoewel ik wel denk dat als je een grotere hardere schijf gebruikt (en de informatie kloont van de originele schijf), de Panasonic alleen maar tot 160GB kan zien en gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ook is het gelukt om de hd van de dmr-eh65 te clonen, zelfs het formatteren kon achterwege blijven, het lukte direkt.
De via het web bij Miray aangeschafte hdclone basic progje (€ 19.95) is veel sneller dan de free versie,
De 250gb was binnen 4.30 uur gefixt.
Mijn volgende actie is om te proberen de 80gb van de dmr-eh50 op een grotere hd te clonen om na te gaan of dit door de recorder herkend wordt.
Ik heb alleen nu geen paralel ata harddisk liggen, dus dat kan wel even duren.
wordt vervolgd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog een proefje gedaan met de eh50.
Zoals ik al melde was 80gb Exelstor (+78.000 mb) iets groter dan de 80gb samsung (76.352 mb), vandaar dat het clonen met freeversie van hdclone lukte.
Ik heb beiden in de eh50 gezet en een format gedaan, als er inderdaad meer mb's in zouden worden gezet zou volgens mij de opnametijd ook moeten verschillen, dat was NIET het geval, de opnametijd was voor beide schijven 36:25 (sp).
Dat geeft niet veel perspectief voor het meer mb's in een hhdrecorder bouwen, maar ik probeer het nog wel eens met een veel grotere schijf.
wordt vervolgd
Pagina: 1