Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartens!
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-11-2024
Hallo,

Er is een probleem opgetreden.
ik heb een vrij nieuwe computer, met quadcore processor.
Hier heb ik eerst altijd de windows 7 (beta) op laten draaien. nu heb ik een upgrade set windows 7 (legaal) in bezit. en een nog een oude XP-Professional.
Nu was mijn plan: windows XP-Prof er in, hardeschijf formatteren. windows XP-Prof instaleren, windows-7 upgrade instaleren.
Nu heb ik gedaan: windows XP-prof er in, hardeschijf formatteren. dan instaleert die een aantal bestanden in /windows. en dan start die automatisch de computer opnieuw op. en nu het probleem, na de herstart ziet het mijn hardeschijf niet meer, en gaat die dus net verder, na een reset en booten via cd-rom kom je weer in het standaard xp-setup, en daar ziet die wel weer mijn hardeschijf.

Heeft iemand enig idee hoe dit kan? En weet dit misschien ook op te lossen?

Alvast bedankt!

Groeten,
Maarten

• Shootingstar
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-09-2019
Wat voor harde schijf, ide of sata?
Xp heeft problemen met Sata...... bij installatie

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-09 14:44

Gutteguttegut

CEO of TFD

Check even in je bios of je de ATA modus kunt aanpassen.

The birds turned into The Flying Dutchmen!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:06
Geef eerst eens de specs van je computer zodat we kunnen zien waar we mee te doen hebben
Als je SATA schijven hebt volg dan de stappen om de drivers te installeren, zoniet ga dan verder met B

A: je had dit met een beetje zoeken kunnen vinden

B: dit zal je helpen (klein beetje google werk):

http://www.pc-active.nl/s...raden-naar-windows-7.html

[ Voor 33% gewijzigd door DaRk PoIsOn op 19-11-2009 04:09 ]

who put a "stop payment" on my reality check

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Welkom op GoT :)

Overige Hardware is voor vragen over hardware die nergens anders op GoT besproken worden. Jouw vraag gaat over het installeren van een Windows client besturingssysteem (wordt in Windows Clients besproken) op een harde schijf (wordt in Opslagmedia & I/O Controllers besproken), dus hoort het niet in Overige Hardware.

Aangezien specifiek deze situatie in de Windows Clients FAQ behandeld wordt verplaats ik het daarheen.

Move OH -> WC

Inhoudelijk:
Windows Clients FAQ - Windows Setup ziet mijn harddisks niet?
Windows Setup ziet mijn harddisks niet?

Tegenwoordig is het bijna standaard om een Serial ATA controller aan te treffen op je moederbord. Helaas is de installatieroutine nog van vóór de SATA revolutie, en zitten Serial ATA controllerdrivers niet standaard in XP.

OEM leveranciers als Fujitsu, Acer, Dell, HP en anderen leveren je een PC die al voorzien is van de controller drivers; als je zelf je PC opnieuw wil installeren zal je dat zelf moeten doen.
je hebt dan de volgende items nodig:

InstallatieCD van Windows XP en je code
Driverbestanden voor de controller
een floppydrive of, als je moederbord het ondersteunt: USB floppy drive of stick die een floppy kan emuleren in de BIOS.

[...]
Verderop in dat artikel staat stap voor stap hoe je het moet oplossen. Er zijn trouwens ook andere manieren die je kunt gebruiken als je een tweede PC hebt die nu al XP draait, zoek eens op slipstreaming AHCI xp

Bedenk als je dit allemaal ingewikkeld vindt dat je een ruim 8-jaar oud besturingssysteem wilt installeren op een nieuw bord vol technieken die toen nog niet bestonden. Dat is niet niets :o

[ Voor 5% gewijzigd door dion_b op 19-11-2009 15:48 ]

Oslik blyat! Oslik!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Shootingstar schreef op donderdag 19 november 2009 @ 03:05:
Wat voor harde schijf, ide of sata?
Xp heeft problemen met Sata...... bij installatie
Gutteguttegut schreef op donderdag 19 november 2009 @ 03:19:
Check even in je bios of je de ATA modus kunt aanpassen.
Naast dat dion_b al afdoende verwijst naar de benodigde FAQ entry nog even dit:
BLIJF MET JE TENGELS VAN DIE SETTINGS AF.

Nergens voor nodig op een recente PC. Gewoon de juiste drivers meeladen bij de installatie. Je gaat toch niet een BIOS setting wijzigen die
1) nadelige gevolgen heeft voor je prestaties later
2) bij een volgende installatie/aanpassing potentieel tot een niet-bootend systeem leiden.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:02
Jongens jongens, volgens mij heeft de TS een ander probleem.
XP ziet zijn hardeschijf namelijk wèl in de setup, maar na de 1e reboot niet meer. Zou het een driverprobleem zijn, dan zou de setup van XP in het begin de harde schijf al niet zien.

@maartens!: Welke melding krijg je nadat de PC gereboot is?
Pagina: 1