Profielwerkstuk: Overclocking

Pagina: 1
Acties:

• Gemini NL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:32
even duimen dat ik hier goed zit met dit topic

Met dank aan de vernieuwde tweede fase in het middelbare onderwijs, mag ik mijn PWS(profielwerkstuk) over een niet profielvak houden: Informatica 8).
Het leek mij interessant om een pws te doen over het overklokken van pc`s. Waarom wordt het gedaan, wat is het, en waarom zouden mensen dit willen? enkele vragen die langskomen.
Zelf heb ik gelukkig al wat kennis over overklokken, alleen niet zo veel als de gemiddelde tweaker hier ;)

Voor de geïnteresseerden, dit is mijn volledige opzet:
*wordt gewijzigd*
Het gaat niet een al te technisch verhaal worden in de zin van de chemische samenstelling van de koelpasta of iets dergelijks :+ Zoals de oplettende lezer misschien al opgemerkt heeft, heb ik het profiel Economie en Maatschappij. Vandaar dat ik ook wil kijken in hoeverre bedrijven dit doen, en of het overklokken haalbaar is voor mensen met minder "pc-verstand".

Dan: waarom dit topic? Meerdere redenen, ik denk dat:
- Tweakers het misschien interessant zouden vinden om dit topic te volgen.
- Tweakers feedback kunnen geven over het experiment of de tekst.
- Mijn resultaten misschien handig kunnen zijn voor nieuwe tweakers, omdat ik mijn PWS leesbaar moet houden voor mensen die niet weten wat een CPU is...

Ow, en nog een leuke toevoeging, mijn informatica docent weet niet wat overklokken is :'( Had meneer nog nooit van gehoord.

Dan nog, de spullen die ik voor mijn experiment ga gebruiken:

Enkele onderdelen uit de Compaq W4000, waaronder
Processor: Pentium 4, 2.2 of 2.4 Ghz
Onbekend moederbord met als chipset de Intel 845E
Reepje 512 mb DDR ram op 266 MHZ
Verder:
Voeding: Huntkey LW6400VP, 400 watt
Scythe Ninja mini als processor koeling
Videokaart, een of ander oud ding op het AGP slot van de W400.
en nog wat koelpasta voor de cpu van Zalman

Daarmee is het belangrijkste qua onderdelen wel gezegd. Zoals menigeen hier wel weet is het geen systeem wat 100 FPS in Crysis gaat halen. Maar ik kan er XP makkelijk op draaien, en belangrijker: ik heb er kilo`s reserveonderdelen voor (nog een w4000)

En ik heb meteen een vraag :9 Ik ben van plan het experiment buiten de kast van de w4000 te voeren, dus echt gewoon het moederbord op een plank hout. Hoe kan ik dit het beste uitvoeren? Ik dacht zelf aan de montageplaat van de kast op het hout vastmaken, en het mobo op de plaat. Veilig genoeg qua kortsluiting?

[ Voor 23% gewijzigd door Gemini NL op 18-11-2009 17:04 ]

• w-dev
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 24-01 16:42
Allereest, kijk een in je bios van je mamaplank of je je cpu eigenlijk wel kan over-klokken?
Met andere woorden, wat zijn de instellingen die je aan kunt passen?
Was je ook van plan om je videokaart over te gaan klokken?

Over je mobo op tafel, leg er een antistatisch zakje onder en je zit wel goed, ik heb er in ieder geval geen problemen mee gehad.

Hier een plaatje van mijn opstelling tijdens een oc-contest:
http://i595.photobucket.c...6/wouterdv91/BILD0738.jpg

En kun je een type van je pentium 4 geven, northwood of prescott?
Prescott is namelijk nogal een heethoofd.

• Gemini NL
Ten eerste, nee was niet van plan om aan de videokaart te gaan zitten.
Ik heb donderdag een zgn. "PWS-dag" op school. Ik was van plan om dan de pc geheel in elkaar te zetten, xp installeren, drivers regelen etc. Tot die tijd is de pc nog niet werkende, vandaar dat ik nog niks weet over de CPU. Donderdag of vrijdag komt er dus een update ;)
Ben bang dat het een prescott is, heb eerder met dit type pc gewerkt. Ik heb verder nog een budget van 30 euro (rest van budget is naar de scythe, voeding en koelpasta gegaan). Als de CPU dus inderdaad een drama is, dan kijk ik of er ergens nog een 2 handsje te regelen is.

Verder moet dat met anti-statisch zakje wel lukken.

P.s. Over je foto: waar een binas allemaal niet goed voor is!

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18:21
Over je mobo op tafel, leg er een antistatisch zakje onder en je zit wel goed, ik heb er in ieder geval geen problemen mee gehad.
Het kan best, maar je moet je wel realiseren dat zo'n antistatisch zakje juist lading aan de buitenkant opbouwt. Even ontladen en het valt wel mee, maar als je het juist doet om de contactpuntjes te beschermen tegen kortsluiting, is het toch wel iets waar je mee op moet passen. Beter zou zijn gewoon een houten tafel of dat kussentje waar je moederbord op rust als je hem uit de doos haalt ;)

Verder is het voor je PWS misschien wel tof om niet alleen het zogenaamde "mainstream overclocken" te behandelen, maar bijvoorbeeld ook die-hard overclocking, dus met dry ice of LN2 aan de slag gaan.

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-01 16:39
ik heb het hier op deze manier aan de muur hangen

Afbeeldingslocatie: http://94.100.120.11/789100001-789150000/789108201-789108300/789108206_5_ug-u.jpeg

dat is letterlijk zo met schroeven zo tegen de muur aan geknald
enige wat daar nog tussen zit is de backplate van de cpu koeler.

werkt ook goed, dus je moederbord op een stuk hout schroeven is geen enkel probleem.

• andries.t.net
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-09-2020
Bitage schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 18:49:
[...]

Het kan best, maar je moet je wel realiseren dat zo'n antistatisch zakje juist lading aan de buitenkant opbouwt. Even ontladen en het valt wel mee, maar als je het juist doet om de contactpuntjes te beschermen tegen kortsluiting, is het toch wel iets waar je mee op moet passen. Beter zou zijn gewoon een houten tafel of dat kussentje waar je moederbord op rust als je hem uit de doos haalt ;)

Verder is het voor je PWS misschien wel tof om niet alleen het zogenaamde "mainstream overclocken" te behandelen, maar bijvoorbeeld ook die-hard overclocking, dus met dry ice of LN2 aan de slag gaan.
misschien is er een overclocker van OTH waarbij TS een extremere poging zou mogen kijken.

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:40

Bolletje

Moderator Harde Waren
Ow, en nog een leuke toevoeging, mijn informatica docent weet niet wat overklokken is Had meneer nog nooit van gehoord.
Ten eerste: Heb je al goedkeuring gekregen van je informatica-docent?

Sowieso kan je haast niet verwachten van een informatica-docent dat die dat weet. Die heeft de 'normale' stof niet eens onder de knie...

[ Voor 25% gewijzigd door Bolletje op 17-11-2009 19:17 ]

• w-dev
Wat je ook nou zou kunnen proberen is een TEC tussen je cpu en je cpu-koeler schroeven.
Er is wat creativiteit voor nodig en misschien wat grote fans (3000 rpm ofzo), maar het past ruim binnen je budget. Zie hier een Nederlandse webshop: http://www.tecoolers.nl/
Je hebt dan wel weer een stapeltje extra theorie pagina's in je pws.
En ik gok zomaar dat dat naamloze bordje van jou een intel bordje is zonder ook maar enige overklok mogelijkheid. Of het is wel van een ander merk maar er zit een aangepaste bios in van Compaq, ook zonder enige mogelijkheid.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wordt dit dan goedgekeurd door school? Vind het wel erg mager voor een profielwerkstuk moet ik zeggen, zeker voor 6v.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:50

Epsilon

Bitage schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 18:49:
[...]

Het staat hier boven niet zo duidelijk:

Antistatische zakjes zijn GEEN goed idee om je moederbord op te leggen. Die dingen zorgen juist voor geleiding! Zo wordt de spanning weggeleid (of beter gezegt, verspreid) over / door het zakje.

Overigens zijn er nog 10 andere PWS topics over overclocken, daar zou ik ook even in kijken.

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Ook ik vraag me af of dit wel genoeg is voor een profielwerkstuk, maar ala... we hebben meer topics hierover gehad, dus ik zou je willen aanraden om daar ook even naar te kijken, dan hoef je misschien niet alles zelf uit te zoeken ;)

voorbeeld:
School project overclocking

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Met zo'n hoofdvraag krijg je wel een erg simpel profielwerkstuk, gewoon een beetje informatie geven over wat onderwerpen en zelf even overclocken. Het is juist interessanter als je een onderzoeksvraag opstelt, en daar een antwoord op zoekt. Dat je dan algemene informatie geeft over wat overclocken nou precies is, is dan logisch, je hebt die informatie immers nodig om je hoofdvraag te beantwoorden.

Zo zou je bijvoorbeeld kunnen gaan kijken of de baten van overclocken (snellere hardware, dus in theorie ook sneller berekeningen kunnen & besparing aanschaf duurdere hardware) afwegen tegen de nadelen (groter stroomverbtuik, snellere afschrijving, eventuele risico). Je kan ook makkelijk een aantal scenario's bedenken waarbij je moet kiezen tussen overclocken en snellere hardware kopen, dan kan je al die voor- en nadelen in euro's proberen uit te drukken en vervolgens die afweging dus maken of overclocken economisch nut heeft.

• w-dev
@ Epsilon:
Heb ik nog geluk gehad dan, niks aan het handje.

Ontopic
Vergeet ook niet wat benchmarks te draaien op verschillende snelheden.

• Gemini NL
Ten eerste, bedankt voor de reacties.

Laat ik wel even het volgende duidelijk maken. Onze school heeft geen hoge dunk van profielwerkstukken, tot tegenstelling van sommige scholen waar je er anderhalf jaar voor krijgt, heb ik 3 maanden de tijd, met me standaard 6 vwo werk (waaronder 2 tentamenweken) er nog doorheen. Daarbij doe ik het gehele PWS ook nog eens alleen, wat betekent dat ik er 80 uur in moet steken. Ook al houd ik het relatief basic: hier knal ik waarschijnlijk wel overheen.

Dan even in de volgorde van de berichten:
@Bitage: In het begin was het ook inderdaad mijn idee om met LN2 over te gaan klokken. De school was echter niet bereid om het zover te financieren. Want als je met LN2 gaat werken, wat opzichzelf al duur is. Dan neem je ook niet een moederbord die waarschijnlijk slecht/niet via de bios te clocken is. Oftewel te hoge kosten: niet haalbaar. Verder bedankt voor de info.
@Yeseterror: Waarom zou je in godsnaam je pc op die manier ophangen :9 In ieder geval een bevestiging dat mobo op hout geen probleem is.
@andries: OTH=Overclock team holland? Als iemand rond amsterdam/treinstation zou wonen zou het inderdaad een leuk/informatief uitje zijn! Binnekort even verder naar kijken, bedankt voor het idee!
@Bolletje92: Mwah me vorige wist het wel, maar die was jong. Deze weet weer gigantisch veel op het gebied van progammeren. Ieder zo ze ding.
@W-dev: Ik denk dat ik dat TEC gebeuren pas. Over het mobo: inderdaad, dikke kans. Maar in hoeverre is het dan haalbaar/verantwoordelijk om vanuit XP te gaan werken? Of vloek ik nu in de kerk?
@Tsurany: Jep is goedgekeurd. Zie ook bovenin deze post.
@Epsilon: Eens kijken of ik die andere 10 topics kan vinden in dat geval.
@Apen-Nootjes: Oeh die link ziet er handig uit, bedankt.
@Muthas: Dat de hoofdvraag simpel is, betekent niet dat het PWS simpel wordt. Wat jij zegt wil ik voornamelijk in de derde deelvraag gaan behandelen. Datgeen wat jij zegt had ik ook in me hoofd, omdat het dan ook mooi uit een economisch aspect wordt bekeken. Op aanraden van mijn PWS-begeleider ben ik echter naar deze algemene vorm gegaan. Onder het mum van "des te algemener de deelvraag, des te meer informatie je eronder kan stoppen"
@w-dev: Uiteraard, hier loopt me begeleider echt op te hameren: schema`s en grafieken. Ik denk zelf aan het idee van een schema met onder andere: Kloksnelheid,temp idle, temp stress, Pi score, % OC vergeleken met startwaarde en nog wat zaken.

Ik moet trouwens wel zeggen dat wat ik in de openingspost heb gezegd meer een richtlijn is dan dat het al vast staat. Deelvragen toevoegen of veranderen is zelden een probleem.

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:40

Bolletje

Moderator Harde Waren
Hmm, nog steeds geen antwoord op mijn vraag; is je onderwerp goedgekeurd?
Stond niet bij mijn naam :P

Niet dat ik er heel erg op tegen ben, maar ik wil je alleen waarschuwen dat, net als meerdere mensen hier denken, het onderwerp niet echt PWS waardig is.

En ja, ik moet ook wel dat PWS maken tussen het gewone werk door.

Wat natuurlijk wel leuk is, is dat je dan een goedkoop moederbord haalt met een goedkope processor (niet wat je nu hebt, dat is rommel). Bijv. een AMD die je ook nog eens kan unlocken. Dan ga je overclocken en dan ga je dat vergelijken met duurdere hardware. Dan kan je daar een percentage van geven (van prestaties) en dat ook nog van de prijs.

Vervolgens maak je nog een benchtable van een oude case ofzo en ga je met de presentatie daar staan met je handel :)

[ Voor 10% gewijzigd door Bolletje op 17-11-2009 22:30 ]

• w-dev
Het is wel leuk om iets praktisch te doen met een pws, maar maak er dan wel echt een ontwerp / onderzoeksopdracht van. Ik heb zelf een scanner gemaakt van lego mindstorms meuk, het werkte gedeeltelijk maar wel alle docenten enthousiast. Dus zorg ervoor dat je iets kan demonstreren / een filmpje hebt waarop je iets "moeilijks" doet.

Softwarematig overclocken zou ik niet aan beginnen, daar krijgt je pws wel een erg lage waarde.

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Gemini NL schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 22:16:
@Muthas: Dat de hoofdvraag simpel is, betekent niet dat het PWS simpel wordt. Wat jij zegt wil ik voornamelijk in de derde deelvraag gaan behandelen. Datgeen wat jij zegt had ik ook in me hoofd, omdat het dan ook mooi uit een economisch aspect wordt bekeken. Op aanraden van mijn PWS-begeleider ben ik echter naar deze algemene vorm gegaan. Onder het mum van "des te algemener de deelvraag, des te meer informatie je eronder kan stoppen"
Je hoofdvraag is wel hetgeen waar alles mee begint, en die is nu zo onorigineel en totaal niet uitdagend als het maar kan. Wat je nu meer gaat maken is een leuk boekwerk met informatie over overclocken, dat is niet spannend, je moet zelf met nieuwe informatie komen. Daar moet je naar toe werken in je verslag, en dat begint met een goede onderzoeksvraag (hoofdvraag).

• Gemini NL
Ok ok, I get the picture.
Ik heb het met mijn docent over het veranderen van de inhoud gehad. Ik ga het iets meer houden over, zoals Muthas ook zei, de (economische) voor- en nadelen van het overklokken. Met daarbij wat algemene informatie en uiteraard het experiment.Op deze manier denk ik het meer een onderzoek te maken, en ook wat interessanter. Me docent vroeg me overigens of dat niet te moeilijk zou worden, maar dat lijkt me zelf wel meevallen. Alleen wat extra werk.
De nieuwe indeling van mijn PWS volgt, net zoals meer informatie over het systeem.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

is het niet leuker om een setje hardware te nemen waarvan je al weet dat het goed gaat overclocken? bepaalde intel budget cpu's, iets uit de de E2xxx serie kunnen meer dan dubbel hun standaard clock draaien, dan streef je ook meteen cpu's voorbij die (toen/nu?) veel meer kostten, en bewijs je dus meteen het economisch nut, ipv dat je met eenofandere niet-overclockbare HP gaat zitten kloten, omdat je die al had.

misschien is het slim om iemand in je omgeving te zoeken die meer ervaring heeft, en of wat hardware wil uitlenen, danwel samen met jullie een OC sessie wilt doen?

daarnaast kan je behoorlijk diep ingaan op de theorie van overclocken, achter de meeste overclock "trucjes" zitten hele wetenschappelijke redenen, die kan je ook demonstreren aan de hand van berekeningen.

als je trouwens wilt weten waarom HP en dergelijke niet overclockbaar zijn:
zodat ze 1: iedere 2-3 jaar een nieuwer sneller model kunnen verkopen, en 2: zodat ze niet platgebeld worden door mensen die hun pc in een smeulend hoopje hebben veranderd door aan de instellingen te kloten.. zolang mensen niets zelf stuk kunnen maken, hoeft een OEM er geen garantie over te verlenen :)

[edit:] ik heb hier trouwens nog een geforce 6700XL liggen die ik voor wel 3 hele euro's gekocht heb, het plan was om t ding te mishandelen tot ie stuk is, inclusief peltier, voltmods, alles, dus als je tijd en zin hebt kom je daar bij kijken? :)

[ Voor 28% gewijzigd door AlexanderB op 18-11-2009 20:39 ]

• vapo_chiller
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

vapo_chiller

Evga Untouchables Addicted

voor school project zou k eerder op ln² gaan spelen

Evga SR-2 + SR-2 1200w psu, 2x X5550, GTX580 Classified's 3Gb lots of custom parts..... Some people think they are god while they just come looking, hate people with god-complex and cheaters on Hwbot.

• Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:38
Zoals de Ts al aangeeft: dat is hem te duur ;)

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03-2025

Xenomorphh

Soep met Ballen

Schumaster schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 16:08:
Zoals de Ts al aangeeft: dat is hem te duur ;)
Als je dit goed brengt bij school willen zij best een gedeelte of alles vergoeden ;)

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:47

M2M

medicijnman

w-dev schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 17:46:
Allereest, kijk een in je bios van je mamaplank of je je cpu eigenlijk wel kan over-klokken?
zo niet, gaat het echt een uitdagend profielwerkstuk worden. Contactpuntjes solderen en via een hardmod het systeem overklokken :)

maar mocht je met LN2 willen overklokken, klop dan even aan bij de dichtsbijzijnde universiteit. Soms zijn die wel bereid om (onder vermelding van de betreffende uni in het verslag) hulp te bieden op dit vlak. (of eventueel een batch droogijs (vast CO2) leveren. Nagellakremover erbij en je kunt tot -70, -80 raken)

-_-

• Rollo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-01 15:50
w-dev schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 22:53:
Het is wel leuk om iets praktisch te doen met een pws, maar maak er dan wel echt een ontwerp / onderzoeksopdracht van. Ik heb zelf een scanner gemaakt van lego mindstorms meuk, het werkte gedeeltelijk maar wel alle docenten enthousiast. Dus zorg ervoor dat je iets kan demonstreren / een filmpje hebt waarop je iets "moeilijks" doet.
Herinnert mij aan een project uit de 1e, 4 jaar geleden.
http://www.youtube.com/watch?v=Rr7DNPSZEmU

Upload even je pws als pdf op als het af is, misschien wel leuk om te zien wat ervan geworden, cker omdat ik me er niet zoveel bij kan voorstellen.

Verwijderd

Is ook wel interessant (in verband met jouw profiel) om eens te kijken naar hoe fabrikanten vaststellen op welke clock(s) ze een chip gaan verkopen in verband met productaanbod en spreiding daarvan, stroomverbruik, kostenoptimalisatie (soms verkopen ze modellen die veel hoger geclockt zouden kunnen worden voor geld van een goedkopere chip, waarom dan?) en dat soort dingen.

Dat lijkt mij een waardevolle toevoeging op het niveau dat van je verwacht kan worden. Als je daarnaast met je exprimenten kan laten zien wat één chip allemaal kan (en daar bijvoorbeeld ook het stroomverbruik in opneemt) dan krijg je een mooi rond verhaal.
w-dev schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 17:46:
Prescott is namelijk nogal een heethoofd.
Dat is een beetje een mythe omdat die interne chipsensor sowieso hogere temperaturen aangaf dan bij de Northwoord. Desalniettemin zijn het allebei hete chips die je goed moet koelen als je ze ver wil gaan pushen.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2009 01:50 ]

Pagina: 1