even duimen dat ik hier goed zit met dit topic
Met dank aan de vernieuwde tweede fase in het middelbare onderwijs, mag ik mijn PWS(profielwerkstuk) over een niet profielvak houden: Informatica
.
Het leek mij interessant om een pws te doen over het overklokken van pc`s. Waarom wordt het gedaan, wat is het, en waarom zouden mensen dit willen? enkele vragen die langskomen.
Zelf heb ik gelukkig al wat kennis over overklokken, alleen niet zo veel als de gemiddelde tweaker hier
Voor de geïnteresseerden, dit is mijn volledige opzet:
Zoals de oplettende lezer misschien al opgemerkt heeft, heb ik het profiel Economie en Maatschappij. Vandaar dat ik ook wil kijken in hoeverre bedrijven dit doen, en of het overklokken haalbaar is voor mensen met minder "pc-verstand".
Dan: waarom dit topic? Meerdere redenen, ik denk dat:
- Tweakers het misschien interessant zouden vinden om dit topic te volgen.
- Tweakers feedback kunnen geven over het experiment of de tekst.
- Mijn resultaten misschien handig kunnen zijn voor nieuwe tweakers, omdat ik mijn PWS leesbaar moet houden voor mensen die niet weten wat een CPU is...
Ow, en nog een leuke toevoeging, mijn informatica docent weet niet wat overklokken is
Had meneer nog nooit van gehoord.
Dan nog, de spullen die ik voor mijn experiment ga gebruiken:
Enkele onderdelen uit de Compaq W4000, waaronder
Processor: Pentium 4, 2.2 of 2.4 Ghz
Onbekend moederbord met als chipset de Intel 845E
Reepje 512 mb DDR ram op 266 MHZ
Verder:
Voeding: Huntkey LW6400VP, 400 watt
Scythe Ninja mini als processor koeling
Videokaart, een of ander oud ding op het AGP slot van de W400.
en nog wat koelpasta voor de cpu van Zalman
Daarmee is het belangrijkste qua onderdelen wel gezegd. Zoals menigeen hier wel weet is het geen systeem wat 100 FPS in Crysis gaat halen. Maar ik kan er XP makkelijk op draaien, en belangrijker: ik heb er kilo`s reserveonderdelen voor (nog een w4000)
En ik heb meteen een vraag
Ik ben van plan het experiment buiten de kast van de w4000 te voeren, dus echt gewoon het moederbord op een plank hout. Hoe kan ik dit het beste uitvoeren? Ik dacht zelf aan de montageplaat van de kast op het hout vastmaken, en het mobo op de plaat. Veilig genoeg qua kortsluiting?
Met dank aan de vernieuwde tweede fase in het middelbare onderwijs, mag ik mijn PWS(profielwerkstuk) over een niet profielvak houden: Informatica
Het leek mij interessant om een pws te doen over het overklokken van pc`s. Waarom wordt het gedaan, wat is het, en waarom zouden mensen dit willen? enkele vragen die langskomen.
Zelf heb ik gelukkig al wat kennis over overklokken, alleen niet zo veel als de gemiddelde tweaker hier
Voor de geïnteresseerden, dit is mijn volledige opzet:
Het gaat niet een al te technisch verhaal worden in de zin van de chemische samenstelling van de koelpasta of iets dergelijks*wordt gewijzigd*
Dan: waarom dit topic? Meerdere redenen, ik denk dat:
- Tweakers het misschien interessant zouden vinden om dit topic te volgen.
- Tweakers feedback kunnen geven over het experiment of de tekst.
- Mijn resultaten misschien handig kunnen zijn voor nieuwe tweakers, omdat ik mijn PWS leesbaar moet houden voor mensen die niet weten wat een CPU is...
Ow, en nog een leuke toevoeging, mijn informatica docent weet niet wat overklokken is
Dan nog, de spullen die ik voor mijn experiment ga gebruiken:
Enkele onderdelen uit de Compaq W4000, waaronder
Processor: Pentium 4, 2.2 of 2.4 Ghz
Onbekend moederbord met als chipset de Intel 845E
Reepje 512 mb DDR ram op 266 MHZ
Verder:
Voeding: Huntkey LW6400VP, 400 watt
Scythe Ninja mini als processor koeling
Videokaart, een of ander oud ding op het AGP slot van de W400.
en nog wat koelpasta voor de cpu van Zalman
Daarmee is het belangrijkste qua onderdelen wel gezegd. Zoals menigeen hier wel weet is het geen systeem wat 100 FPS in Crysis gaat halen. Maar ik kan er XP makkelijk op draaien, en belangrijker: ik heb er kilo`s reserveonderdelen voor (nog een w4000)
En ik heb meteen een vraag
[ Voor 23% gewijzigd door Gemini NL op 18-11-2009 17:04 ]