Toon posts:

School project overclocking

Pagina: 1
Acties:
  • 428 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Wij doen met een groep van 4 leerlingen (5vwo) een project over het overclocken van een computer. Het gaat dan natuurlijk niet alleen om de spec ect. maar ook over de technieken, werking van de computer, en dat soort dingen.

Ons plan is als volgt:
- computer word op 3 manieren gekoeld, en dus getest
- boxed cooler
- andere luchtkoeling opties (delta's /sp97 ect)
- water/pelt cooling
- Het gaat vooral om de cpu/moederbord
- we gaan ons verdiepen in de werking van de cpu, de werking van het overclocken en de gebruikte middelen (peltier ect.)
- We hebben ongeveer 80 uur de tijd voor (per persoon)
- we willen veel gegevens verzamelen om conclusies te trekken wat wel en wat niet werkt

De waterkoeling bestaat uit een 90watt pomp, 2x autoradiator (30x15x15 cm), pelts , koelblok

Nu zijn we dus vooral met voorbereidend werk bezig en volgende week gaan we onze opstelling bouwen.

Natuurlijk is alle hulp welkom met betrekking tot ons project (daarom ook dit topic)

Op het moment zijn we aan het brainstormen over ons waterkoelblok. het lastige is dat we nog neit zeker zijn welke computer we krijgen van onze school. Het zal waarschijnlijk een celeron worden (ja geen uber luxe maarja). Dus we gaan uit van een standaard socket. (geen p2 opsteek slot (weet naam even niet)). Daarnaast hebben we een stuk koper voor het blok, en ervaring met een ander zelf gemaakt blok. Hij word gekoeld met 1 of mischien 2 pelts tussen de 172 en 226 wat.
Het moet dus op een celeron of mischien ander socket passen en mag niet te groot worden omdat het dan niet meer past. Nu zijn er nog mensen die tips/voorbeelden hebben van een koelblok met pelt(s) en weet iemand manieren hoe je het maar beter niet of juist wel kan doen.

Kortom ons plan was een koperen homemade koelblok en dan de peltiers te stacken (naast elkaar een optie?, is lastig omdat we nog niet zeker weten als het er 1 of 2 is). Als het haalbaar is kunnen we mischien de opstelling van de peltiers veranderen om te onderzoeken wat beter is. Alleen moet het waterblok dan universeel zijn.

Dit is natuurlijk al gebeurt. (zie update).

Op het moment zijn we bezig met het opbouwen en testen van de opstelling.

Alvast bedankt voor de tips/suggesties/voorbeelden. Als ons blok af is zullen we een update toevoegen

Update1

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2006 21:59 ]

• Syngrow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-11-2025

Syngrow

Framerate is life

1 advies: zorg ervoor dat die Celeron geen OEM bak is. Dell/HP/Compaq is allemaal bijna niet te OC'en

enter the cool world of high performance
[ Intel C2D E6600 @ 5304MHz ][ Biostar TForce P965 Deluxe ][ Geforce2 MX400 PCI ][ Crucial Ballistix PC2-5300 CL3 ]

Verwijderd

Topicstarter
dat is onze grootse zorg ook, school computers zijn altijd bagger.

We zijn aan het kijken voor eigen mobo/cpu maar we zijn niet van plan 100den euro's uit te geven

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-01 02:48

drooger

Falen is ook een kunst.

je kan ook een 2e hands computer kopen en later als server gebruiken ;)

bijv. op marktplaats, speurders, computer winkels

edit:

dan heb je zelf de keuze tussen p1-p4, amd, etc.

[ Voor 20% gewijzigd door drooger op 09-01-2006 15:19 ]

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Croga

The Unreasonable Man

Nog 1 advies: Zorg dat je van te voren exact definieert wat je eigenlijk wilt gaan onderzoeken.... Als je geen goede definitie van je onderzoeksveld hebt, kun je ook niet goed datgene registreren wat nodig is om dat veld in kaart te brengen, en kun je dus nooit een conclusie bereiken....

Verwijderd

Topicstarter
We hebben al een uitgebreide planning opgezet.
Alleen kunnen we niet verder plannen als de hardware nog niet vast staat.

Ik zelf vind een duron wel fijn. Of denken jullie wat anders.

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Pak een oude Celeron 333 of 366 MHz in combinatie met een goede Intel 440BX moederplank en PC133 geheugen. Dit soort setjes zijn erg leuk en makkelijk te overklokken, zelfs met stockkoeling. Bovendien zijn ze erg goedkoop en als er iets mee mis gaat, is het lang niet zo erg als bijvoorbeeld een Athlon XP (ik neem aan dat je niet hoger dan dat gaat).

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-01 10:31
Imho... OCén is niet enkel afhankelijk van een processor... Veel leuker word het als je naar de andere onderdelen van een pc gaat kijken (fsb, geheugen timings etc). De hoeveelheid mhzjes van een cpu zeggen namelijk vrij weinig.

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-01 14:01

gakkethijs

niks

of je vet hoge oc haalt of niet maakt niet uit bij zo'n project lijkt mij, wat belangrijker is om bijvoorbeeld veel mogelijkheden in het bios hebben zodat je het effect van bepaalde in stelling kan testen. op mijn school kon je pp voor zo'n opdracht een max budget krijgen mischien is een heeft iemand van jullie nog 2x 256 pc3200 samen met een oud 1800+ die goed ocen + oc mobo kost samen niet al te veel maar zorgt wel voor iets waar mee je kan werken

• gakkethijs
  • Laatst online: 23-01 14:01

gakkethijs

niks

dubbel post was niet goed ingelogd lama

[ Voor 94% gewijzigd door gakkethijs op 09-01-2006 15:34 ]

Verwijderd

Als je Dothan doet kun je Waus misschien om wat tips vragen, die weet er namelijk nogal veel vanaf.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, maar je moet je beperken tot 1 ding. of een onderdeel. als je je hele pc gaat overklokken waar begin je dan met verslagen maken en wat telt en wat niet e.d. Het word dan allemaal te complex.

Ons groepje bestaat uit 2 mensen die ervaring met overklokken hebben en 2 mensen met matig/geen ervaring.

Een oude 300 mhz is inderdaad goedkoop, en daar heb ik er nog een paar van liggen. maar dat is ons nu net iets te traag. Er moet ook wat kunnen draaien op die computer. En de oude biossen zijn ook vaak niet uitgebreid. En snellere dingen overklokken is op de een of andere manier leuker.
daarom zoeken we iets tussen 1 a 2 ghz.

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:21

DaWaN

'r you wicked ??

Neem een s754 Newcastle, met A64 schakel je namelijk heel veel van de andere bottleneck's uit en kun je je puur op de CPU richten, ook zijn s754 bakken niet zo duur (neem wel goed NF3/NF4 bord) en met newcastles heb je ook geen last van coldbugs. Maargoed ligt aan jullie budget uiteindelijk.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

offtopic:
Ik wist niet dat je profielwerkstukken ook al met z'n 4en mocht doen. Ik neem aan dat je als hoofdvak informatica hebt gekozen?

Op 300 mhz kan je wel death rally/red alert (2) e.d. doen, dus dat is altijd leuk. Ik zie niet in waarom je nou niet gewoon zo'n bak neemt en die probeert over te clocken naar 500 mhz, om zo maar een voorbeeld te noemen. Of je neemt 2 pc's, eentje tussen 100 en 1000 mgz en 1 tussen de 1000 en de 2500 mhz. Kan je gelijk aantonen dat niet iedere pc dezelfde overclock aankan.(natuurlijk makkelijker te doen met 2 identieke pc's)

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:59
Wat is nu precies het doel. Bij mijn profiel werkstuk is de hoofdvraag onderhand ook hopeloos zoek en ik ben benieuwd hoe ik me eruit ga redden. Maar ik begrijp dat jij gaat onderzoeken, hoe je bij 1 soort systeem het beste kan overklokken en de beste resultaten krijgt.

wil je dan mhzjes krijgen, wil je een stabiel systeem, wil je een zuinig systeem, geld dit alleen bij dat systeem of kan iedereen dat doen.
Misschien kun je ook nog het rendement uitrekenen..

Ik weet natuurlijk niet hoe het bij jou op school gaat, maar bij mij moet je toch wel met een beetje zinvol onderwerp komen om van start te mogen gaan. Misschien heb je dat ook wel maar zie ik het niet, in dat geval nofi...

btw, je bent met zn 4e, 80 uur = 320 uur.
320 uur overclocken van een processor lijkt me wel wat veel worden niet..?

[ Voor 9% gewijzigd door Opperhoof op 09-01-2006 16:41 ]

• Croga
  • Nu online

Croga

The Unreasonable Man

Verwijderd schreef op maandag 09 januari 2006 @ 15:25:
We hebben al een uitgebreide planning opgezet.
Alleen kunnen we niet verder plannen als de hardware nog niet vast staat.
Planning is leuk, maar geeft niet aan wat het doel van je onderzoek is. Het doel van je onderzoek is ook helemaal niet afhankelijk van de hardware die je gebruikt....

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Ik zou idd eerst eens gaan definiëren wat nu precies het doel van je onderzoek is, met welke programma's je gaat testen enz.

Verder tips, tsja.. ga eens kijken in de FAQ, hier staat uitgebreid verhaal in over peltiers, stacken heeft niet erg veel zin, beter gewoon 1x 226 watt pelt gebruiken, dit werkt perfect weet ik uit eigen ervaring ;)

Ook nog een tip, waar bij ons altijd heel erg op gelet werd, je geeft het zelf al aan, er zijn 2 mensen met ervaring en 2 zonder, zorg ervoor dat de 2 met ervaring ook van de hoed en de rand weten aan het einde, de vragen zullen namelijk vooral aan die 2 personen gesteld worden ;)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verwijderd schreef op maandag 09 januari 2006 @ 15:35:
Een oude 300 mhz is inderdaad goedkoop, en daar heb ik er nog een paar van liggen. maar dat is ons nu net iets te traag. Er moet ook wat kunnen draaien op die computer. En de oude biossen zijn ook vaak niet uitgebreid. En snellere dingen overklokken is op de een of andere manier leuker.
daarom zoeken we iets tussen 1 a 2 ghz.
Je moet weten wat je wil hé :). Een snelle CPU klokt daarom nog niet erg goed over. En met een beperkt budget...
Wat dacht je van een oude DFI en zo'n goed klokkende AMD Athlon XP?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• ibr
  • Laatst online: 29-11-2021

ibr

drooger schreef op maandag 09 januari 2006 @ 16:38:
offtopic:
Ik wist niet dat je profielwerkstukken ook al met z'n 4en mocht doen. Ik neem aan dat je als hoofdvak informatica hebt gekozen?

Op 300 mhz kan je wel death rally/red alert (2) e.d. doen, dus dat is altijd leuk. Ik zie niet in waarom je nou niet gewoon zo'n bak neemt en die probeert over te clocken naar 500 mhz, om zo maar een voorbeeld te noemen. Of je neemt 2 pc's, eentje tussen 100 en 1000 mgz en 1 tussen de 1000 en de 2500 mhz. Kan je gelijk aantonen dat niet iedere pc dezelfde overclock aankan.(natuurlijk makkelijker te doen met 2 identieke pc's)
Het gaat niet om een profielwerkstuk, maar om een project opdracht. Iets minder essentieel, maar dan nog is een goede planning noodzakelijk idd.

Jouw voorstel zou naar mijn mening tot hoge kosten leiden aangezien je 2 identieke pc's moet hebben, en deze meestal niet zo gemakkelijk te vinden zijn.

Altijd rekening houden met toeval, kans & geluk

• Skyline GT-R
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-01 18:38

Skyline GT-R

RB26DETT

Apen-nootjes schreef op maandag 09 januari 2006 @ 17:00:
Ik zou idd eerst eens gaan definiëren wat nu precies het doel van je onderzoek is, met welke programma's je gaat testen enz.

Verder tips, tsja.. ga eens kijken in de FAQ, hier staat uitgebreid verhaal in over peltiers, stacken heeft niet erg veel zin, beter gewoon 1x 226 watt pelt gebruiken, dit werkt perfect weet ik uit eigen ervaring ;)

Ook nog een tip, waar bij ons altijd heel erg op gelet werd, je geeft het zelf al aan, er zijn 2 mensen met ervaring en 2 zonder, zorg ervoor dat de 2 met ervaring ook van de hoed en de rand weten aan het einde, de vragen zullen namelijk vooral aan die 2 personen gesteld worden ;)
Bedoel je niet dat de vragen vooral gesteld gaan worden degene die er nu net geen ervaring van hebben? Wat nu lijk je het omgekeerde te zeggen...

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

ehm.. dat bedoel ik jah ;)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

Het gaat niet om een profielwerkstuk, maar om een project opdracht. Iets minder essentieel, maar dan nog is een goede planning noodzakelijk idd.

Jouw voorstel zou naar mijn mening tot hoge kosten leiden aangezien je 2 identieke pc's moet hebben, en deze meestal niet zo gemakkelijk te vinden zijn.
Project voor welk vak dan ooit? Sinds wanneer staan er nou weer voor een 'gewoon' project 80 uur per persoon, dat is iets voor een profielwerkstuk.

http://www.alhs.nl/gebr-pc2.htm

€ 35,- voor een p3 450 mhz, waarvan er 28 zijn en jij zegt dat het moeilijk zal zijn en duur? :P

Is in Leeuwarden, er zullenl vast ook wel andere zaken zijn met zulke aanbiedingen.

Planning mag dan wel leuk en aardig en belangrijk zijn, maar wat wil je precies plannen?

Je kan wel gaan plannen van:

dag 1. pc in ontvangst nemen

dag 2. pc nader bekijken.

dag 3-xx pc overclocken en resultaten opschrijven.

enzovoort...

Je wil een computer 3x gaan overclocken, nou lijkt mij dat je daar heus geen 320 uur werk aan hebt. Met beetje doorzettingsvermogen kan je het in een middagje doen. Het lijkt me dan ook niet dat het project zo een voldoende zal krijgen, op vwo-niveau.
Het lijkt me juist eerder zo dat tijdens de presentatie de vragen worden gesteld aan de mensen die er (in het begin) niks van weten/wisten.

Conclusie: denk eerst het plan eens goed door en zorg ervoor dat het groot en leuk genoeg is om 200+ uur aan te besteden. Het is een project en de leraar zal het dan ook niet leuk vinden als jullie eigenlijk alleen maar theorie hebben en een klein beetje praktijk.

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-12-2025
Misschien wel een hele gare opmerking hoor, maarruh...

Je hebt een AMD logo in je avatar? tenzij je nog op een palomino oid zit zou ik gewoon mijn eigen systeem als test-pc gebruiken, dan hoef je niet te wachten op die crap van je school. Wel goed opletten met de TEC's natuurlijk, dat je niet je eigen proc doorfikt (geen idee hoeveel ervaring je er mee hebt :P ).

• DualDevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 27-01 17:10

DualDevil

Venice 3000+ @ 9x324=2916Mhz

Desnoods los cpu'tje op de kop tikken en verglijken met je eigen overclock? Heb je het gecombineerd met lage kosten...

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

• Exphy
  • Laatst online: 20-01 11:51
Je zou een leuk socket A moederbord kunnen kopen (dfi/epox/abit oid voor een euro of 50 2ehands) Koop een palmino, een thourogbred(oid) (wel eentje met unlockte multi) en een barton. Een reepje 256mb bh-5. Dit alles zou je bij elkaar kunnen hebben voor een euro of 150. Zorg wel dat je een lekker stevige voeding hebt om de cpu's te voeren. Multimeter is ook wel handig

Nu ga je opzoek naar prestaties van iedere core, daar maak je een leuk verslagje over. Doe ook een voorspelling naar wat je verwacht te halen met iedere cpu(aan mhz) per soort koeling.

Nu sla je aan het testen, maak je ook weer een verslag over. En aan het eind van de dag dan klok je een van de cpu's dood voor de lol }).

Doe ook een paar testjes met een oliegekoelde pc. Verzin zelf nog iets om te doen, je zou kunnen kijken of DI iets is.

Als je je onderzoek moet presenteren dan kan je bijvoorbeeld een live overclock doen voor je docent, doe dan lekker impressive, neem een paar multimeters een scope(niet dat je daar wat aan hebt maar 't maakt wel indruk). Vooral die presentatie kan belangerijk zijn, als dat oorspronkelijk niet de bedoeling was vraag dan of je het mag presenteren. Zoiets maakt wel veel indruk.

En als je klaar bent verkoop je je hardware weer en heb je dus amper kosten

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

Verwijderd

Topicstarter
Hallo daar ben ik weer

Leuk dat jullie je zo druk maken over onze planning en uren maar dat leer je tegenwoordig ook op vwo. We hebben een uitgebreide planning gemaakt waar we ons ook aan houden en nee het is niet :
1 pc in ontvangst nemen 2 pc bekijken.... enz.

Het is voor het vak informatica (eindopdracht). niet alle scholen geven dat va,k bij ons zijn wij het eerste jaar.
Die 80 uur pp. is er van uitgaan dat we 3 uur les hebben plus 3 uur per week thuis.

Er komt toch wel wat meer bij kijken. Wat dacht je van. verdiepen in peltiers,cpu's overklokmogelijkheden. Ff het verwerken van al die gegevens. daar conclusies uit trekken (we hebben een hoop deel conclusies) wat ook bij het vak informatica hoort.
En het verslag maken (Eindverslag van je vak).
Of het maken van een waterblok. Gaat ook wel een uurtje of 10 voor 2 personen inzitten. enz enz.
Kortom niet te nuchter, het word echt wel een project op niveau daar hoeven jullie niet bang voor te zijn.

om nu weer terug te komen op het topic.

We hebben een 2de hands Gigabyte 7vax moederbord "besteld". Wat naar ons denken toch wel een zeer fijn bord is. iig overkill voor onze processor.

Afbeeldingslocatie: http://www.digital-daily.com/documents/3295/gigabyte-7vaxp-w_box.jpg

We kunnen ook nog een asus a7v600 pakken (mijn moederbord, dan pak ik de gigabyte) maar de gigabyte lijkt ons beter.

hier een conclusie over dit bord (review)

Conclusion
Pros:

High stability and performance;
Good overclocking options (Vcore can be pushed up to over 1.85V, adjustable Vmem, Vagp);
Good overclocking results;
RAID option available (Ga-7VAXP motherboard);
Support for six USB2.0 and three Firewire ports;
Integrated 6.1 audio controller and LAN support;
Support for smart card readers;
Support for Athlon XP thermal sensor.
Abundant packaging kit;

Cons:
Probably, support for SerialATA is missing.

Daarnaast hebben we ook nog een Amd athlon thunderbird 850mhz processor. En wij kijken voor nog een processor. (wist niet dat je zon lage athlon had).

Peltier word een 172 watt, denken jullie dat dit genoeg is?.
Want eerder werd gezegt dat stacken niet veel zin heeft

alvast bedankt ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 18:55:

(wist niet dat je zon lage athlon had).
Kan nog ouder: Slot A Athlon en Socket A Ahtlon. Heb zelf nog een Slot A van 600mhz gehad.

Wat betreft het vermogen van de Pelt: er staat een handig stukje over in de FAQ

edit:
Linkje gefixed

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2006 09:02 ]

• Croga
  • Nu online

Croga

The Unreasonable Man

Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 18:55:
Er komt toch wel wat meer bij kijken. Wat dacht je van. verdiepen in peltiers,cpu's overklokmogelijkheden. Ff het verwerken van al die gegevens. daar conclusies uit trekken (we hebben een hoop deel conclusies) wat ook bij het vak informatica hoort.
En het verslag maken (Eindverslag van je vak).
Of het maken van een waterblok. Gaat ook wel een uurtje of 10 voor 2 personen inzitten. enz enz.
Kortom niet te nuchter, het word echt wel een project op niveau daar hoeven jullie niet bang voor te zijn.
En nogsteeds zie ik nergens vermeld staan wat nou het uiteindelijke doel van het project is......

- Wat wil je bereiken?
- Hoe wil je dat bereiken?
- Welke informatie heb je daar voor nodig?
- Hoe kun je je eventuele conclusies onderbouwen?

[ Voor 10% gewijzigd door Croga op 12-01-2006 09:27 ]

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

Dit lijkt me meer een project worden van:

*Waterkoeling, daar gooien we lekker veel info over

*Peltiers erbij, weer wat meer info en uren

*Nog wat info over overclocken en records ermee

*Luchtkoeling kan je ook wel over lullen

I.m.o. neem je het veel te breed, als je over overclocken gaat houden, dan moet je het niet zo ruim nemen omdat het dan al gauw niet meer over overclocken gaat.

Doe dan als project: overclocking&cooling, stukje breder en het past beter in het straatje waar jij heen wilt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap niet waarom iedereen zo negatief doet.

Eerst word er gezegt je moet breder zijn, je kan meer overklokken als je cpu. dan leg ik duidelijk uit dat dat te veel word en dat we ons beperken tot de cpu. vervolgens is het weer te breed enzovoort.

Doelen hebben we wel degelijk: ons project gaan we via een tijdlijn volgen. dalijk moet ik die ook nog gaan posten zeker. en het overklokken bestaat uit kleine stapjes. waarbij we bij elke stap heel uitgebreid testen/meten en fouten zoeken. het is niet de bedoeling om in 1 uurtje ff de maximale snelheid te vinden. Het gaat meer om de verbanden, waar het mis gaat. wat de computer teveel word. wat nog lekker draait. enz...

Het hoofdoel is : "Ontdekken hoe we een computer zo snel mogelijk kunnen maken aan de hand van verschillende koelingen en daarbij zoeken naar de obstakels en ristricties van het bord/cpu."
Daaronder zijn nog een hoop subdoelen en "mijlpaalproducten"

Als mensen zich nu svp willen beperken tot het toevoegen van nuttige informatie, ipv van het in twijfel stellen van ons plannen. Als je echt denkt dat wij jouw hulp nodig hebben inbox je me maar.

Over het project: De peltier is nu net het deel waar ik nog niet zoveel rekenverstand van heb. Endus het onderdeel wat ik ook voor mijn rekening deel (onderanderen). Ik moet daar nog op "studeren" en ik post binnenkort de berekeningen/schattingen van mijn peltier. Dan heb ik er wel wat aan als mensen me daarbij helpen en zeggen wat ik eventueel fout heb gedaan.

Bedankt.

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-01 14:47
Ontdekken hoe we een computer zo snel mogelijk kunnen maken aan de hand van verschillende koelingen en daarbij zoeken naar de obstakels en ristricties van het bord/cpu."
Daaronder zijn nog een hoop subdoelen en "mijlpaalproducten"
vooral de generaliseerbaarheid is dubieus als je het op deze manier stelt. (jouw computer is anders dan 99,9% van alle computers) je zult je doel heel precies moeten omschrijven. Ik weet niet wat voor eisen eraan gesteld worden. Als het meer een beschouwend werk is, met jullie ervaringen is het veel minder interessant.

Voorbereidend wetenschappelijk onderwijs is het toch? ;) Wees blij dat mensen bezorgd zijn, je plan moet 100% kloppen voordat je begint met testen e.d.

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

Ik heb het misschien wat onhandig getyped, maar wat ik bedoelde:

Hetgeen wat jullie in het project willen hebben is niet alleen overclocken. Jullie hebben het over overclocken en het koelen, i.m.o. moet je daarom ook je doel aanpassen.
"Ontdekken hoe we een computer zo snel mogelijk kunnen maken aan de hand van verschillende koelingen en daarbij zoeken naar de obstakels en ristricties van het bord/cpu."
Niet mijn manier om het als uiteindelijke vraag te formuleren, maar 'k snap het doel wel.

Misschien ben ik het niet helemaal eens met jullie project, doel e.d. maar stoor je maar niet te veel aan mij ;)

Verwijderd

Topicstarter
Mischien heb ik te snel uitgelegd hoe ons project in elkaar zit en is gestart.

Voorafgaand en dit hebben wij al een verslag gemaakt over overklokken. Waarbij de logische conclusie hebben getrokken dat het grootste probleem is overklokken. In dat verslag hebben wij ook nog uitgelegd hoe wij dat gaan aanpakken (die waterkoeling/peltier dus).
Ik zal waarschijnlijk ons verslag nooit gemakkelijk kunnen uitleggen Maar omdat nu toch dit hele topic daarover gaat, waar denken jullie dan dat het fout gaat. of wat klopt er niet aan ons project.

ik begrijp dus dat meeste mensen onze doelen te vaag vinden?

• ibr
  • Laatst online: 29-11-2021

ibr

Initial G schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 19:15:
[...]

vooral de generaliseerbaarheid is dubieus als je het op deze manier stelt. (jouw computer is anders dan 99,9% van alle computers) je zult je doel heel precies moeten omschrijven. Ik weet niet wat voor eisen eraan gesteld worden. Als het meer een beschouwend werk is, met jullie ervaringen is het veel minder interessant.

Voorbereidend wetenschappelijk onderwijs is het toch? ;) Wees blij dat mensen bezorgd zijn, je plan moet 100% kloppen voordat je begint met testen e.d.
Hoe wil je dat dan anders doen op een low-budget school die niet eens een fastoenlijke pc kan regelen?
Wat wij willen, is op een redelijk reliaseerbare manier de "wie-wat-wanneer-waar's" van overklokken onderzoeken en naar aanleiding daarvan de beste manier uitkiezen en ermee proberen om zo hoog mogelijk te komen (qua overklokken)
Ik snap het, het is misschien te breed en zonder risico's, maar voor beginners als wij vind ik dit wel kunnen.
Maar iig, wat edwinhermkens (mijn klasgenoot) al vroeg: hoe zouden jullie onze doel dan formuleren?

[ Voor 5% gewijzigd door ibr op 13-01-2006 21:07 ]

Altijd rekening houden met toeval, kans & geluk

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb inmiddels keuze uit 2 moederborden (die ik hier heb liggen).
Een asus a7v600 of een gigabyte 7vaxp

De voor en nadelen die ik heb kunnen ontdekken zijn:

Asus:
- Nadeel: multiplyer krijg ik niet verhoogt, bios doet het wel. maar cpu speed wijzigt niet??
- Voordeel: Wel gaten in het mobo (rond socket)

Gigabyte:
- Nadeel: vcore kan niet meer als 10% omhoog, daarop blijft de overklok steken. (mischien een mod??)
- Nadeel: geen gaten voor een koelblok aan te bevestigen
- Voordeel: heb ik nu 35% boxed cooler op gehaald

Voor welk bord zouden jullie gaan.

Wel een probleem dat als ik de asus pak en de gigabyte in mijn standaard pc zet. ik mijn zalman koeler er niet meer op kan zetten.

Verwijderd

Eentje waarvoor een hoop mods zijn te vinden via google, denk het het modden van de geheugen, chipset en cpu volt regulator.

• 418O2
  • Laatst online: 22:38
Die asus heeft een kt600 neem ik aan? Dat zijn niet echt _de_ OC borden he..

Ik heb niet echt het idee dat je met dit project echt wat gaat bereiken, aangezien je niet echt over top hardware beschikt. Daarnaast twijfel ik een beetje aan je kennis

Verwijderd

418O2 schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 12:30:
Die asus heeft een kt600 neem ik aan? Dat zijn niet echt _de_ OC borden he..

Ik heb niet echt het idee dat je met dit project echt wat gaat bereiken, aangezien je niet echt over top hardware beschikt. Daarnaast twijfel ik een beetje aan je kennis
Het gaat er toch om dat hij er wat van leert? Of ben ik nou gek'?

Verwijderd

Topicstarter
de school wilt ons geen TOP-hardware kopen/geven!
en wij zijn niet van plan om honderden euro's te gaan investeren in een project voor school.

en wat betreft kennis, het project is er juist om ons er meer kennis over te leren, we hebbern er 3 maanden voor, dus in de tussen tijd kunnen we wel kennis opdoen. we weten nu alleen nog niet precies met welke hardware we gaan werken.

p.s. die asus heb ik wel eens van 1,8 naar 2.4 overgeklokt.

• sniker
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-11-2025
probleem met multipliers:
volgens mij waren veel van die socket a pocs toch gelockt?
moet je de l1 en l2 bruggen weer verbinden op de proc als ik t goed herinner.
google maar eens dan kom je het vanzelf tegen

MB
ik zou het gigabyte bordje nemen
heeft wat meer opties om te oc-en.
die mount points zijn zeker handig als je eigen koeling erop wil fabrieken maar niet echt noodzakelijk als je toch al zelf je blokje gaat maken

en idd de tip zoals hierboven genoemd.
ga es googlen op de beschikbare hardware dan kom je er vanzelf achter welke mogenlijkheden er voor welke hardware is .

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 12:37:
[...]

Het gaat er toch om dat hij er wat van leert? Of ben ik nou gek'?
idd, Ik weet niet waarom catch op school heeft gezeten maar het hoofddoel is toch leren dacht ik.

• 418O2
heb je een budget? Voor 175 euro heb je wel tweedehands een Asrock Dualsata2 en een 3000+, dan kan je nog es resultaten boeken

Verwijderd

Topicstarter
zoals al 100 keer in dit topic gezegt.

we hebben geen budget. en waarom niet met wat oudere hardware?. kan je net zo goed overklokken. En heb je ook nog minder problemen betreft warmte.

• 418O2
Hehe, denk dat een oude XP wel wat meer warmte uitstoot. Maargoed, neem dat gigabyte plankje, pleur er een proc op, regel wat geheugen en fire away :)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb al getest met beide borde.
alleen moet de vcore hoger kunnen op de gigabyte. En zo'n mod wil ik maar niet vinden.

De asus doet alsof de athlon gelocked is. terwijl hij dat niet is omdat de gigabyte wel multiplier verhoogt

Verwijderd

Topicstarter
We zijn toch voor de Asus a7v600 gegaan. Ook omdat er meer plaats is voor een koelbok en de vcore tot 2,2 volt kan.

Inmiddels heb ik ook de peltier binnen. maar de voedingen heb ik al naar school gesleept :| :P

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Verwijderd schreef op maandag 09 januari 2006 @ 14:50:
knipknip

Dus we gaan uit van een standaard socket. (geen p2 opsteek slot (weet naam even niet)).

knipknip
Een Slot1 socket....

school project overclocking?? ff uit nieuwschierigheid, wat voor opleiding/niveeau doe je?

Ben zelf ook es aan't oc'en geweest met het volgende systeempje:
Pentium 3 350mhz (slot1 socket)
128mb sd-ram, wordt nog geupgrade naar 512mb
tekram p6b40-a4x bordje met 440bx chipset
xfx geforce fx5200 agp kaartje

ding draait nu !stabiel! op 598MHz. Als ik nog hoger wil moet de cpu koeler vervangen worden voor een betere en moet ik een bios zien te vinden die de mogelijkheid bied om een fsb hoger dan 133 in te kunnen stellen.

Ik heb ook nog erges een p2 400mhz cpuutje liggen. later es een keertje proberen hoe ver die kan :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Verwijderd

Topicstarter
Sow, dat is 71 procent sneller. Als ik dat had geweten hadden we nog kunnen kijken naar p3's.

Zoals al gezegd in dit topic, we zijn met 4 man van 5vwo.

Gisteren hebben we het koperen koelblok gemaakt, foto's zet ik er zo wel op.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 14:32:
We zijn toch voor de Asus a7v600 gegaan. Ook omdat er meer plaats is voor een koelbok en de vcore tot 2,2 volt kan.

Inmiddels heb ik ook de peltier binnen. maar de voedingen heb ik al naar school gesleept :| :P
Als iemand toevallig weet als er een vcore mod kan worden uitgevoerd op de gigabyte 7vax meld dat dan svp. Ik weet er niets over te vinden. Als die vcore namelijk te modden valt scheelt dat heel wat.

• HeepH
  • Laatst online: 17-01 00:26

HeepH

Dope Rapper

pinmod? die werkt toch op al die systemen...
http://www.ocinside.de/go...op/pinmod/amd_pinmod.html

http://specs.tweak.to/16495

Verwijderd

Topicstarter
is de pinmod niet alleen voor fsb/multiplier.
iig, in princiepe zou de vcore spanning toch bij elk socket a systeem over dezelfe pinnetjes lopen. En dan kan je die met een externe lab voeding regelen?

Verwijderd

Topicstarter
Hier een korte update:

Nu we onze school helemaal overhoop gehaald hebben en alle leraren gek hebben gemaakt voor de appatuur die we nodig hebben, hebben we de opstelling bijna af.

Koelblok:
dat hebben we nu ook gemaakt. bestaande uit 3 koperen platen met binnenin gleuven.
Omdat de bouwtekening nu toch al getekend was heeft het niet veel zin om dan ook nog es een mooi computer plaatje te maken. Hierbij dus een foto van ons whitboard met daarop het koelblok. Ik hoop dat het duidelijk is.
Afbeeldingslocatie: http://upload.bus3.nl/~off/images/foto1.JPG
Afbeeldingslocatie: http://upload.bus3.nl/~off/images/foto2.JPG

Radiators
Onze radiators zijn 2 heftruc rads gekoeld door 2 delta's en 2 industrie fans. dat lijkt ons voorlopig wel even genoeg te koelen
Afbeeldingslocatie: http://upload.bus3.nl/~off/images/foto3.JPG

Pomp
De pomp is een 90watt wasmachine pomp die al zeker 60 uur verdienstelijk werk heeft gedraaid. het water raast door de buizen, exacte flow moeten we nog berekenen.

Hardware
De hardware is uiteindelijk geworden:
Asus a7v600 moederbord
Amd Athlon thunderbird 850mhz 100mhz fsb
30gb maxtor hd
32mb hercules vga

De foto's zijn al wat verouderd. inmiddels hebben we ook al de peltier/voeding draaiende. en is de opstelling wat proffesioneler uit gaan zien. de eerste test met de peltier met regelbare voeding. 9 volt 9 amp (81 watt) draaide de peltier op -16 unloaded.

Afbeeldingslocatie: http://upload.bus3.nl/~off/images/foto4.JPG

testen??

We zijn een acces database aan het maken waarin elke overklok stap gemonitord wordt.
We klokken dus over in kleinere stappen. Runnen dan enkele testprogramma's. goede zijn we nog uit aan het zoeken. Zeker komt als test programma:
• pifast
• gta2 >:)
• windows idle
• sisoft sandra

bij elke benchmark monitoren we:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
Algemeen:
    Datum
    Tijd
    Runtime
    Tempratuur lokaal
    Overklok stap nummer

Testgegevens: 
    Soort benchmark: 
    Score benchmark:
    Tijdsduur benchmark
    hoeveelste keer:
    succesvol:
    fout:
    Overige informatie
    bijgevoegde info op pc:

snelheids gegevens: 
    Fsb cpu
    Fsb agp/pci
    Fsb Ram
    Multiplier
    Snelheid (mhz)
    Afwijking (mhz)

Tempraturen begin:

Temp cpu Avg
    Temp southbridge Avg
    Temp NOrthbridge Avg
    Temp Radiater Avg
    Temp pelt hot Avg
    Temp pelt Cold Avg

Tempraturen eind:

Temp cpu Avg
    Temp southbridge Avg
    Temp NOrthbridge Avg
    Temp Radiater Avg
    Temp pelt hot Avg
    Temp pelt Cold Avg

Spanningen:

Voltage Radiater fans
    Voltage Motherboard fans
    voltage 12v computer
    Vcore avg
    Voltage peltier

Overige informatie:
    groot veld

Lijkt een hele hoop rommel, maar mischien is het overbodig. maar we willen zo veel mogelijk bijhouden om vervolgens ook makkelijk te zien waar het fout gaat.

Voor zo ver zijn we nu. en we hopen volgende week te beginnen met testen.

problemen die we nog hebben

• Waar kan ik een meter aanhangen om de vcore te meten. ergens op een pin/spoor op het mobo.
• Hoe lossen we het probleem op dat onze voeding nog teveel inzakt bij belasting.
• Welke benchmark programma's nog meer
• Het goed isoleren is ook nog een belangrijke taak

En dat is het zo'n beetje hoe het er nu voor staat.

Graag tips/kritiek/complimenten:D.

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

Het ziet er toch naar uit dat jullie er lekker veel werk van maken(goed zo).

Ik zou natuurlijk een sterkere voeding aanraden, misschien die van je eigen pc of een cheap-ass q-tec of sweex, goedkoop en ze gaan nog wel eens lang mee.(niet altijd, maar toch de kans)

Misschien een oude aquamark of zoiets als benchmark?

Verwijderd

Topicstarter
ik zit hier op school achter de pc uit te rekenen over een trafo.

ik heb een een of ander schakelhok een 26 amp 30v trafo gevonden. in serie met een regelbare ringtrafo zou dat mischien kunnen.

• MeMoRy
  • Laatst online: 17-07-2025
Die rads zijn mooi zeg! _/-\o_

...alleen stellen die fans die erop liggen niet zoveel voor... :/

U vraagt, wij antwoorden.

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-01 11:40

killercow

eth0

Lol,

Ik heb precies het zelfde gedaan als profiel werkstuk, een jaar of 3 geleden.

Wij hadden een hele grote plaat MDF gemaakt, met daarop alle onderdelen.
Dit geeft een heel mooi beeld van de pc, en als je hem blouw verft lijkt het net op zo'n technische demo plaat van een standje op de rai ofzo.

Wij hadden een asus a7v-333 met een 1800+, en een quadro 2 pro, deze hele set gingen we overclocken met een Maze2 waterblok en een eheim pompje.

Uiteindelijk is er niet zo veel van het overclocken terrecht gekomen, maar hebben we wel een aantal mooie conclusies over het internet profiel van waterblokken en de stroomsnelheid weten te maken.

Wat ook erg goed helpt, is een leuke tech-demo draaien als je klaar bent met je demo. (wij hadden en beamer en hebben volgens mij 3dmark 2003 gedraaid oid.)

openkat.nl al gezien?

Verwijderd

niks gezegd 8)7

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2006 13:01 ]

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Verwijderd schreef op zondag 15 januari 2006 @ 11:58:
Sow, dat is 71 procent sneller. Als ik dat had geweten hadden we nog kunnen kijken naar p3's.

Zoals al gezegd in dit topic, we zijn met 4 man van 5vwo.

Gisteren hebben we het koperen koelblok gemaakt, foto's zet ik er zo wel op.
:*) :*) , nu ben ik nogal benieuwd hoe ver ik kan komen met een p2-400, als ik tijd heb zal ik die es ff proberen. Dan mag die p3-350@598 van mij ff uitrusten :P

Heb trouwens nu 512 ipv 128MB ram, 3* kingston( _/-\o_) 128mb sdram derbij naast de 128mb'er die al op mobo zat. en nog steeds stabiel! maar moet nog wel ff écht goed testen. Dmv ut-goty. Als die een uurtje draait zonder problemen ben ik tevreden _/-\o_

[ Voor 15% gewijzigd door Raven op 20-01-2006 14:31 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Verwijderd

Topicstarter
die fans wat erop ligge lijken niets nee:p maar dat zijn ze wel.(zijn nog niet de uiteindelijke fans)

2x delta. 72 db:p en 2x die grote onbekende koelers. maken samen toch wel een enorme cfm.

Ben nu bezig met het aansluiten van de nieuwe trafo.
is echt een bruut ding

[img]]http://upload.bus3.nl/~off/images/TRAFO.JPG[/img]

• Smoothcrimineel
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11-2025
anton121 schreef op maandag 09 januari 2006 @ 15:28:
Pak een oude Celeron 333 of 366 MHz in combinatie met een goede Intel 440BX moederplank en PC133 geheugen. Dit soort setjes zijn erg leuk en makkelijk te overklokken, zelfs met stockkoeling. Bovendien zijn ze erg goedkoop en als er iets mee mis gaat, is het lang niet zo erg als bijvoorbeeld een Athlon XP (ik neem aan dat je niet hoger dan dat gaat).
Laat ik nou precies zo'n combinatie hebben liggen! deze celly wilde wel dik 400 mhz lopen (stock 300) En hij doet het nog steeds. En jah een msi bx440 mobo. Dus laat het maar weten.

p.s. mooie old skool multimeter dude!

[ Voor 4% gewijzigd door Smoothcrimineel op 20-01-2006 22:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
haha ja echt oude meter. hij werkt wel beter als die digitale van school

maar nee bedankt we hebben al onze hardware nu al bijeen. geinstalleerd en al

Verwijderd

Topicstarter
hallow

Ik ben inmiddels bezig met het maken van een trafo die sterk genoeg is (26 amp). Op 9v 9amp haalt de peltier zonder load een tempratuur van -18 dus dat begint al ergens op te lijken. onze pc draait boxed cooler op 31 graden.

welke testsoftware raden jullie ons aan, het gaat om cpu snelheid (event geheugen) dus niets met vga.

We gebruiken om te testen al:
Pifast
Gtavc(draait nu net niet, dus dat komt mooi uit)
windows idle
sissoft sandra burn in test

wat voor programma's zijn nog meer geweldig in jullie ogen?

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-01 11:40

killercow

eth0

Dnetc? (krijg je iig een hele hoge cpu usage van)

En als je de juiste core kiest gebruikt hij ook nog eens zo veel mogelijk extra onderdelen van je cpu.

Misschien krijg je de temperatuur van de cpu wel echt hoog als je de cache ook veel weet te gebruiken, maar hoe je dat precies uitvoert? geen idee.

openkat.nl al gezien?

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:43

sapphire

Die-hard pruts0r

SuperPi 32M

Gabriël AM5

Pagina: 1