Toon posts:

Studio-monitoren of bookshelf

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Best tweakers,

Ik ben op zoek naar een nieuw stereo-setje. Ik wil dit gebruiken om thuis mee te mixen. Hierbij bedoel ik alleen mixen zoals een DJ, producen doe ik niet en ben ik ook niet van plan. Nu dacht ik dan natuurlijk direct aan studio-monitoren (liefst actieve dan).

Maar ik met diezelfde set ook gewoon muziek luisteren via mijn laptop (moet ook nog wel een goede externe geluidskaart kopen dan). Ik heb dan namelijk ook het geld (en de plaats op mijn slaapkamertje) niet om twee sets te kopen. Maar zijn zo'n studio-monitoren ook gewoon geschik als een gewoon hifi-setje ?

Ik hou van een warm geluid als ik muziek luister maar wil het dus ook gebruiken als hifi-stereo ?
Kan ik dan het beste studio monitoren kopen of gewone bookshelf met een stereo-versterker ?
Of is hier eigenlijk geen verschil tussen ?

Verwijderd

ik vind het persoon erg vermoeiend om naar monitors te luisteren, maar ik ken ook mensen die erbij zweren.. Al met al kun je helemaal niets met deze reactie :P

• daan08
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-07-2023

daan08

PEBKAC

Verwijderd schreef op maandag 16 november 2009 @ 19:38: Maar zijn zo'n studio-monitoren ook gewoon geschik als een gewoon hifi-setje ?
Ja, let alleen even op hoe je bronnen gaat selecteren en regelen. Meeste monitors hebben geen losse volume control en ook niet vaak meer dan 2 inputs.
Of is hier eigenlijk geen verschil tussen ?
Nee, klank hangt gewoon af van de speaker, niet van het type speaker. Onzin om lekker samen met de marketeer zelf te gaan differentiëren op basis van marktsegment ;)
Bijv. Dynaudio BM6P (~ 850 euro marktprijs) heeft dezelfde geweldige tweeter als Dynaudio Contour S1.4 (2600 euro). De laatste is een hifi speaker..
Verwijderd schreef op maandag 16 november 2009 @ 19:40:
ik vind het persoon erg vermoeiend om naar monitors te luisteren, maar ik ken ook mensen die erbij zweren.. Al met al kun je helemaal niets met deze reactie :P
Welke monitors? Deze mening baseer je op?

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:05
850,- per twee bedoel je dan? De actieve versie (bm6a) is voor 700 wel te krijgen. De bm5a voor nog minder. Wat opmerkelijk is, je hebt zelfs bij de 5a de betere units van dynaudio, bi-amped, voor de prijs van hun instap passieve hifi speakers met mindere onderdelen.
Nee ik zou zeker voor monitors gaan en er ook muziek op luisteren. Ze klinken namelijk waanzinnig goed.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• skndd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-12-2025

skndd

aka skeej

Ik zou gewoon zelf gaan luisteren alvorens tot aankoop over te gaan. Ik snap het commentaar van sinner2stroke wel; veel monitoren hebben namelijk een smalle sweetspot en een heel "upfront" geluid, en lijken minder de kamer te vullen met muziek (nearfield). Dit kan soms erg agressief overkomen. Ik moest ook lang wennen met mijn monitors. Er zijn echter een hoop monitors die wat ruimtelijker en rustiger klinken, zoals idd Dynaudio, maar ook bijvoorbeeld Genelec of Tannoy. Maar ik zou alleen m'n eigen oren vertrouwen als ik jou was.

Verwijderd

Topicstarter
Maar denken jullie dat hifi-speakers ook geschikt kunnen zijn om te mixen ?

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-11-2025

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

bulldoze schreef op maandag 16 november 2009 @ 21:05:
[...]
Welke monitors? Deze mening baseer je op?
Interessante uitspraak ja... ik heb namelijk nog nooit zo'n rustige weergave gehad als met mijn BM12A's.

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• ShittyOldMan
Verwijderd schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 16:09:
Maar denken jullie dat hifi-speakers ook geschikt kunnen zijn om te mixen ?
Je moet een eigen referentie creëren waar je je mixen op maakt, en tevens weten hoe dat zich vertaalt naar andere plekken waar de mix wordt afgespeeld. Dat kan dus ook prima op hifi speakers. Actieve monitors hebben naast praktische voordelen naar mijn mening ook meer 'bang for your buck', zeker in het 2weg segment. Maar in het budget segment is ook echt troep te vinden, dus dat het actief is en een xlr ingang heeft wil nog niet zeggen dat het goed is. Zoals vanouds gewoon gaan luisteren, bij Feedback ofzo.

• daan08

daan08

PEBKAC

ShittyOldMan schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 11:09:
850,- per twee bedoel je dan? De actieve versie (bm6a) is voor 700 wel te krijgen. De bm5a voor nog minder. Wat opmerkelijk is, je hebt zelfs bij de 5a de betere units van dynaudio, bi-amped, voor de prijs van hun instap passieve hifi speakers met mindere onderdelen.
Nee ik zou zeker voor monitors gaan en er ook muziek op luisteren. Ze klinken namelijk waanzinnig goed.
De passieve BM6P zijn in Duitsland voor een 850 euro /paar te koop. Ik heb ze echter in de UK voor zo'n 580 euro gevonden.. En dan is het echt een no-brainer. Actief zijn ze flink prijziger, maar dan heb je ook prima 200W biamping. De 5A/5P heeft nog de D28 tweeter (zelfde als Audience 42), maar de BM6 en hoger hebben op zn minst Esotec D260 (Contour..)

[ Voor 6% gewijzigd door daan08 op 18-11-2009 22:54 ]

• ShittyOldMan
Dat is de oude bm5 mk1, de nieuwe (bm5a en compact) heeft de betere esotec (eigenlijk alles met het nieuwe design heeft deze). 580,- is inderdaad een nobrainer. Hebben ze ook de bm15? Heb je een link?

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 20:16
Speakers die zo 'kaal' mogelijk klinken kan je natuurlijk 'warm' laten klinken via een EQ in je mediaplayer.

• daan08

daan08

PEBKAC

ShittyOldMan schreef op donderdag 19 november 2009 @ 00:41:
Dat is de oude bm5 mk1, de nieuwe (bm5a en compact) heeft de betere esotec (eigenlijk alles met het nieuwe design heeft deze). 580,- is inderdaad een nobrainer. Hebben ze ook de bm15? Heb je een link?
Dan ben ik verkeerd ingelicht over de huidige BM5A.

http://www.studiospares.c...Bm6P-Pair-2Pt/invt/415600
Pagina: 1