Toon posts:

[iMac importeren] Belachelijke prijsverschillen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Net op apple.com/store gekeken: een 21,5" iMac met Apple remote voor $1.218 ofwel €749,27 (gwk.nl koersconverter). Dezelfde machine kost in Nederland €1.118, ofwel ruim 49% meer(!)

Ik heb tot nu toe alleen maar Windows PC's gehad, vooral omdat ze relatief goedkoper zijn. Ik heb geen principieel bewaar tegen welk OS dan ook. €750 is wat je ook betaalt voor een beetje PC, dus door de hoge euro vervalt het hele argument dat Apple computers zoveel duurder zijn dan PC's.

De hollander (en econoom, dus dubbel zo erg) in mij heeft er alleen een probleem mee om de helft meer te betalen hier dan dat ik in USA zou doen. Vanuit de apple.com store is het alleen mogelijk naar USA adressen te verzenden. Vandaar:
  • Kent iemand een USA webwinkel die wel naar nederland verzendt?
  • In hoeverre doet de douane moeilijk bij import van electronica uit het buitenland? Ik heb pas gehoord dat het import-heffing-vrije bedrag is verhoogd tot €900 ofzo, maar kan dit nu niet terugvinden op douane.nl
Ik wil echt wel een beetje meer betalen hier in nederland, maar prijsverschillen als deze slaan echt alles... :(

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2009 23:40 ]

• punishedbrains
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-01 19:28
Volgens mij vergeet je dat je in de VS er nog 19% belasting bij moet tellen, om alvast mee te beginnen. Waar de rest vandaan komt kan ik je nu even niet vertellen. Wat ik dan wel weer weet is dat de verzendkosten van zoiets zwaars ook niet mals zijn en vervolgens kan ik je bijna garanderen dat het geheel bij de douane komt te staan waarbij je en importbelasting en 7% douane-belasting mag betalen. 1x ben ik zo in het schip gegaan met het aanschaffen van een 2e hands lens uit Amerika, die had ik in NL uiteindelijk nieuw kunnen halen.

Je hebt volgens mij alleen maar kans op je voordeel als je het ding zelf gaat halen en door de douane op Schiphol weet te krijgen... ook al een kleine kans. ;)

[ Voor 66% gewijzigd door punishedbrains op 15-11-2009 23:49 ]

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

punishedbrains schreef op zondag 15 november 2009 @ 23:44:
Volgens mij vergeet je dat je in de VS er nog 19% belasting bij moet tellen, om alvast mee te beginnen. Waar de rest vandaan komt kan ik je nu even niet vertellen.
Neen 19% hoeft echt niet als je in de US 'm zelf koopt. Dat is wat de staat er nog op gooit. :)

En de BTW verschilt van staat tot staat in de US, in KS is het bvb 7%.

Feit is dat je hier in NL / BE duurder uitbent met je spullen, gewoon omdat de staat hier meer steelt van jouw ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Snake op 15-11-2009 23:54 ]

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-02 14:09

we_are_borg

You will Comply

Je krijg bij invoer te maken met belasting 19% en daarbij nog eens douane invoer die rond de 12% ligt. Dit bedrag is 750 computer + verzekering + verzendkosten op dit alles betaal je aan de douane de 19 en 12% hierbij komt nog een keer de kosten die een vervoers bedrijf berekend. De vrije invoer is 150 euro als het uit een niet EU land komt.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

• carfreak02
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:43
Het is weer zover. :'(

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:23

breinonline

Are you afraid to be known?

Hoeveel heb je zelf al gezocht, dit is in diverse topics al aan bod gekomen namelijk? Overigens valt het tegen dat een econoom denkt dat importeren zoveel scheelt, je weet hoe belachelijk het wereldwijde economisch model in elkaar zit mag ik aannemen :P

[ Voor 49% gewijzigd door breinonline op 16-11-2009 07:15 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• cornelixnootje1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01-2022
Ik woon in California (BTW=8,75%) en heb een 17 inch macbook pro gekocht via ebay. (Kan ook via macmall.com)

Je betaalt dan minder dan bij de apple store, en GEEN btw, want het is een internet aankoop van een winkel buiten de staat waar je woont.

Het verschil, bij macmall kost hij 2300 dollar, gratis verzending, geen btw. Dat is 1537 euro. (Gebruik google voor je conversie, de GWK verdient aan je en zit er vaak 5% naast). In Nederland kost deze incl btw en gratis verzending 2300 euro. Dat is 2300-1537=763 euro verschil.

Importeren kan, maar je loopt kans "gepakt" te worden. Is wel een hele kleine kans. Ik heb 7 retourtjes VS gehad in 2008/09 en nog nooit gecontroleerd. Kan me trouwens niet voorstellen dat de boete/heffing meer dan 763 euro zou kunnen zijn. :)

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
we_are_borg schreef op zondag 15 november 2009 @ 23:57:
Je krijg bij invoer te maken met belasting 19% en daarbij nog eens douane invoer die rond de 12% ligt. Dit bedrag is 750 computer + verzekering + verzendkosten op dit alles betaal je aan de douane de 19 en 12% hierbij komt nog een keer de kosten die een vervoers bedrijf berekend. De vrije invoer is 150 euro als het uit een niet EU land komt.
Tot een bedrag van 150 euro hoef je geen invoerrechten te betalen, maar wel 19% belasting!
Tot iets van 22 euro (uit m'n hoofd) hoef je helemaal niks te betalen. Als je met het vliegtuig reist kan je belasting en invoerrechten vrij tot iets van 450 euro meenemen. :)

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:24
Als je als econoom de site van GWK gaat gebruiken voor het omrekenen van valuta, zou ik toch nog even doorleren. GWK geeft alleen weer wat zij betalen voor Dollars en hoeveel zij vragen voor Dollars. Daar zit dus altijd een winstmarge ingebouwd. Afhankelijk van welke je pakt kom je dus of duurder of een stuk goedkoper uit.

Dan nog: als je een iMac koop in de USA heb je 0% kans om door de douane te komen zonder deze aan te geven. Neem je hem zelf mee dan is hij veel groot voor handbagage en ik vraag me af of hij in een koffer past (en of je dat wilt, denk aan gooien ermee). Als je hem laat opsturen is het pakket dusdanig groot en zwaar dat ze hem altijd zullen controleren ("Daar kan nooit voor minder dan x-bedrag inzitten").

Tax in USA is nog niet eens het grootste probleem. Sommige staten (6 in totaal, w.o. Delaware) rekenen geen sales tax.

PSN: Sluuz

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:55
Je betaalt dan minder dan bij de apple store, en GEEN btw, want het is een internet aankoop van een winkel buiten de staat waar je woont.
Klein aanvulling/verduidelijking voor andere lezers: Als je bij een internetwinkel koopt die buiten je staat is gevestigd maar die OOK een echte winkelvestiging heeft in jouw staat, dan betaal je WEL sales tax. Apple is gevestigd in Calfifornia maar als je in NY een Mac koopt via de Apple Store betaal je sales tax omdat Apple een winkel heeft in de staat NY (o.a. Fifth Ave. en SoHo). Ik weet even niet of je dan NY of CA sales tax betaalt.
Dan nog: als je een iMac koop in de USA heb je 0% kans om door de douane te komen zonder deze aan te geven. Neem je hem zelf mee dan is hij veel groot voor handbagage en ik vraag me af of hij in een koffer past (en of je dat wilt, denk aan gooien ermee). Als je hem laat opsturen is het pakket dusdanig groot en zwaar dat ze hem altijd zullen controleren ("Daar kan nooit voor minder dan x-bedrag inzitten").
Wij laten regelmatig een M-bag (postzak) overkomen gevuld met boeken, DVDs, CDs, keramiek, bouwdozen en andere rommel. Komt altijd aan en kost geen moer aan shipping en de douane heeft er nooit enig probleem mee gehad. Ik zou het best aandurven daar een keer een goed verpakte laptop tussen te stoppen. Een iMac niet nee, maar niet vanwege het gewicht of de douane, maar omdat het te kwetsbaar is. Voorwaarde is dat je een contact hebt in de VS dat dit voor je wil regelen. I cherish my American friends ;)

[ Voor 43% gewijzigd door Dr. Strangelove op 16-11-2009 09:56 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Verwijderd

Ik ga over twee weken naar Singapore en wil me van daar een macbookpro meenemen. Heeft iemand hier ervaringen mee?

• Dr. Strangelove
Ik zou de doos weggooien en de bon en andere documentatie die aangeeft dat je het ding daar hebt gekocht ver weg stoppen in je bagage. Als je helemaal zeker wil zijn stuur je dat spul naar jezelf op. Wil je nog zekerder zijn dan neem je een USB stick mee met allerlei gedateerde files en zet je die erop. Wil nog zekerder zijn dan haal je je sleutelbos er een paar keer goed overheen ;)

• JottemJ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-02 19:11

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Dr. Strangelove schreef op maandag 16 november 2009 @ 11:23:
Ik zou de doos weggooien en de bon en andere documentatie die aangeeft dat je het ding daar hebt gekocht ver weg stoppen in je bagage. Als je helemaal zeker wil zijn stuur je dat spul naar jezelf op. Wil je nog zekerder zijn dan neem je een USB stick mee met allerlei gedateerde files en zet je die erop. Wil nog zekerder zijn dan haal je je sleutelbos er een paar keer goed overheen ;)
Goede tips, maar het is aanzetten tot belastingfraude en dus strafbaar ;)

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• Dr. Strangelove
Sorry, let me rephrase.

Als je geland bent en je koffers van de band hebt gehaald, dan zoek je een douanebeambte op en meld je hem dat je geld teveel hebt en graag pakweg 25% van de waarde van je nieuwe MacBook afdraagt aan de staat. Vervolgens loop je een paar honderd euro lichter verder en pak je de trein naar huis, met een gelukzalig gevoel dat jouw geld goed besteed zal worden door Vadertje Staat om het leven voor ons allemaal weer wat prettiger te maken.

:P

• Nero85
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-12-2021
de doaune mag bij twijfel overigens op serienummer checken waar de machine gekocht is, dus krasjes op je macbook maken zal je weinig helpen

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Dr. Strangelove schreef op maandag 16 november 2009 @ 16:31:
Sorry, let me rephrase.

Als je geland bent en je koffers van de band hebt gehaald, dan zoek je een douanebeambte op en meld je hem dat je geld teveel hebt en graag pakweg 25% van de waarde van je nieuwe MacBook afdraagt aan de staat. Vervolgens loop je een paar honderd euro lichter verder en pak je de trein naar huis, met een gelukzalig gevoel dat jouw geld goed besteed zal worden door Vadertje Staat om het leven voor ons allemaal weer wat prettiger te maken.

Ik heb ook half internet leeggekocht toen ik een tijdje in Amerika was voor mijn werk en ben gewoon langs de douane gelopen met een cameralens, dikke videokaart, PSP, dvd's, games, kleding en schoenen en nog veel meer.
Maar ik hield er wel rekening mee dat ik 'gepakt' kon worden en dan een flinke boete tegemoet kon zien.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat de prijsverschillen wel heel aantrekkelijk zijn, maar dat de moeite die het kost en de risico's die het met zich meebrengt om een Apple naar Nederland te halen ook niet gering zijn.

Voor mij in ieder geval is een besparing van misschien tweehonderd euro dat niet waard, hoewel ik familie en wat vrienden in Amerika heb die de spullen ook als 'gift' zouden kunnen opsturen.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:34
Haha de econoom in jou, heb je ook nog een gedeelte waar je een beetje jurist bent?
Men heeft hierboven al uitgelegd met wat je te maken krijgt als je importeert.

Wat nog niet verteld is, maar wat de meeste al weten en jij waarschijnlijk niet is dat Apple een Amerikaans product is (of wist je dat al). Het merk G-star (spijkerbroeken) is in Nederland ook goedkoper dan in de US. Armani, LV, Prada zijn in Amerika omgerekend veel duurder dan in NL of de thuislanden van deze merken.

Wist je zelfs dat Seidio (hoesjes voor iphone) voor 1 euro worden verkocht in China en voor 30 dollar in Amerika?

Nee he, maar in landen waar het product is begonnen is het altijd goedkoper. Nu kost het importeren van Apple producten naar Europa ook veel geld voor Apple. Dus moeten wij ook meer betalen. Wil je een iMac importeren? Mocht je all geluk van de wereld hebben en niemand merkt jou Appletje op, alsnog heb jij geen garantie. De Apple wereldwijde garantie geldt alleen voor DRAAGBARE computers en accesoires; Macbook, iPod en de hele reutemeteut.

Econoom haha, iedereen die wat zuiniger wilt doen is econoom? Haha, wie is dan geen econoom haha

• Dr. Strangelove
Ik ben in mijn leven met grote stapels boeken, kleren, DVDs, CDs en electronica door de douane gelopen en zelfs in de zeldzame gevallen dat ik gecontroleerd ben heb ik nooit wat hoeven te betalen. Voor 200 euro zou ik dat risico dus wel degelijk nemen, aangezien het in mijn ervaring miniem is.

[aan deze post kunnen geen rechten worden ontleend :P ]

BTW als gift opsturen vind ik zelf risicovoller omdat de douane als het om poststukken gaat erg alert is op dit soort dingen. Als je dan een zware doos opstuurt heb je redelijke kans dat je moet bijbetalen. Ik heb dit zelfs met softwarepakketten regelmatig gehad. Wat overigens ook funest is, is rechtstreeks bij Amazon.com bestellen, die verzenden in een grote doos met AMAZON erop en dat werkt als een rode lap op een stier bij de douane ;)

[ Voor 38% gewijzigd door Dr. Strangelove op 16-11-2009 18:09 ]

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
[b][message=32934717,noline]Nee he, maar in landen waar het product is begonnen is het altijd goedkoper. Nu kost het importeren van Apple producten naar Europa ook veel geld voor Apple. Dus moeten wij ook meer betalen. Wil je een iMac importeren? Mocht je all geluk van de wereld hebben en niemand merkt jou Appletje op, alsnog heb jij geen garantie. De Apple wereldwijde garantie geldt alleen voor DRAAGBARE computers en accesoires; Macbook, iPod en de hele reutemeteut.
Gaat niet altijd op trouwens wat namelijk ook belangrijk is is dat elektronica (en bijvoorbeeld ook auto's) in de USA bijna altijd goedkoper zijn dan in Europa. Abonnementen voor tv, internet en telefonie zijn in Nederland vaak weer goedkoper dan daar. Kwestie van andere markten denk ik.

• cornelixnootje1
"Law of one price"

het verschil is tax en transport

• Dr. Strangelove
Transport in elk geval niet, in Zuid-Oost Azië zijn Macs (alle hardware trouwens) net zo duur als hier en daar worden ze notabene gemaakt.

• cornelixnootje1
Dr. Strangelove schreef op maandag 16 november 2009 @ 20:46:
Transport in elk geval niet, in Zuid-Oost Azië zijn Macs (alle hardware trouwens) net zo duur als hier en daar worden ze notabene gemaakt.
Transport zal per laptop niet meer dan 10 euro zijn.

Verwijderd

Topicstarter
breinonline schreef op maandag 16 november 2009 @ 07:13:Overigens valt het tegen dat een econoom denkt dat importeren zoveel scheelt, je weet hoe belachelijk het wereldwijde economisch model in elkaar zit mag ik aannemen :P
Sluuz schreef op maandag 16 november 2009 @ 09:03:
Als je als econoom de site van GWK gaat gebruiken voor het omrekenen van valuta, zou ik toch nog even doorleren.
Nou ja, in opleiding dan ;) 1e Jaars dus dit komt wellicht nog aan bod ;)

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:20
Nero85 schreef op maandag 16 november 2009 @ 16:39:
de doaune mag bij twijfel overigens op serienummer checken waar de machine gekocht is, dus krasjes op je macbook maken zal je weinig helpen
je an toch ook aantonen dat je al vaker in amerika geweest ben.
je kan toch ook je laptop bv al een andere keer geimporteerd hebben.
Of van iemand overgekocht hebben in nederland via MP ofzo.
Dan kan je vaak als "leek" toch niet weten of het een NL model is of niet?

Vlieg regelmatig tot vrij veel, ben er 1 of 2 keer tussen uit gehaald. Weet het niet zeker meer.
1 keer had ik te veel sigaretten bij. Dus ook dokken. Waren ze uit eindelijk nog duurder dan in nederland.
Maar ondertussen uit Korea al lens voor mijn camera mee genomen zonder problemen.
Uit Amerika time capsule. Uit Canada Magic mouse.
Zit nu weer in Canada. Alleen hier zijn de prijzen helaas stukken hoger dan in Amerika anders zou ik nog een MBP 15" inch mee nemen als ik weer naar huis ga. Maar dat gaat dus helaas niet door.

• Eswip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-06-2024
cornelixnootje1 schreef op maandag 16 november 2009 @ 19:56:
"Law of one price"

het verschil is tax en transport
Nee, het verschil is de echte waarde van het betaalmiddel.. De koers van de dollar is nu gewoon gunstig waardoor wij als euro-landen goedkoop euro's kunnen kopen, echter zegt dit niks voor mensen die in de VS wonen en hun salaris in dollars krijgen.

Je kan dan ook niet kijken hoe duur producten in sommige landen zijn voor die inwoners, door te kijken naar de koers van die valuta, in de economie wordt hiervoor de bic-mac index, of een uitgebreidere variant, voor gebruikt. Op die manier kan je vergelijken wat eenzelfde product in een ander land kost en aan de hand daarvan bepalen of een product in het buitenland duurder geprijsd is..

Het heeft dus geen zin om te zeuren dat de producten van Apple hier duur zijn als je het bedrag in dollars omrekent, omdat wij waarschijnlijk ook een hoger inkomen hebben. Als je toevallig in de VS bent en de koers is nog steeds gunstig, dan is dat natuurlijk alleen maar mooi.

• cornelixnootje1
Eswip schreef op maandag 16 november 2009 @ 23:54:
[...]

Nee, het verschil is de echte waarde van het betaalmiddel.. De koers van de dollar is nu gewoon gunstig waardoor wij als euro-landen goedkoop euro's kunnen kopen, echter zegt dit niks voor mensen die in de VS wonen en hun salaris in dollars krijgen.

Je kan dan ook niet kijken hoe duur producten in sommige landen zijn voor die inwoners, door te kijken naar de koers van die valuta, in de economie wordt hiervoor de bic-mac index, of een uitgebreidere variant, voor gebruikt. Op die manier kan je vergelijken wat eenzelfde product in een ander land kost en aan de hand daarvan bepalen of een product in het buitenland duurder geprijsd is..

Het heeft dus geen zin om te zeuren dat de producten van Apple hier duur zijn als je het bedrag in dollars omrekent, omdat wij waarschijnlijk ook een hoger inkomen hebben. Als je toevallig in de VS bent en de koers is nog steeds gunstig, dan is dat natuurlijk alleen maar mooi.
Volgens mij begrijp je niet wat de Big Mac index aangeeft. Of wat Wikipedia: Law of one price is. Het heeft niets met inkomstenverschillen te maken. (Big Macs kun je ook niet importeren trouwens.)

De Law of one Price geeft aan dat producten in de wereld dezelfde prijs hebben, afgezien van tax en transport.

Met andere woorden: als product X echt goedkoper was in land Y dan is er ruimte om geld te verdienen dmv import, en dat gebeurt dan ook, en komt de prijs op hetzelfde uit. Daarom importeert <1% van de mac gebruikers zijn producten via internet, want dat kan niet uit. :)

Wisselkoersen bij "fixed price items" zoals Macs kunnen dit beeld een beetje verstoren, maar je ziet Apple de prijzen hier op aanpassen iedere 6 maanden oid. (Bv de Mac Mini was vaak EUR=DOLLAR prijs, maar nu is hij 599 dollar ex btw en 549 euro inc btw). Bij telefoons/dslrs/kleding gaat die aanpassing bij wijze van spreken per minuut.

• Dr. Strangelove
cornelixnootje1 schreef op maandag 16 november 2009 @ 20:52:
[...]

Transport zal per laptop niet meer dan 10 euro zijn.
I know. Waarom zeg je dan dat het verschil tax + transport is als die laatste dus duidelijk niks te maken heeft met het prijsverschil.

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:34
Dipsausje schreef op maandag 16 november 2009 @ 18:18:
[...]

Gaat niet altijd op trouwens wat namelijk ook belangrijk is is dat elektronica (en bijvoorbeeld ook auto's) in de USA bijna altijd goedkoper zijn dan in Europa. Abonnementen voor tv, internet en telefonie zijn in Nederland vaak weer goedkoper dan daar. Kwestie van andere markten denk ik.
Meeste electronica wordt in Amerika of in Azië bedacht. Het gaat ook niet zozeer waar het geproduceerd wordt, maar wat de land van herkomst is. G-star maakt haar spijkerbroeken ook niet in Nederland.

• cornelixnootje1
Dr. Strangelove schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 10:01:
[...]

I know. Waarom zeg je dan dat het verschil tax + transport is als die laatste dus duidelijk niks te maken heeft met het prijsverschil.
Omdat de law of one price opgaat voor allerlei producten, bij laptops gaat het verschil vooral om de tax inderdaad.

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:05
@ The Fatal

Over die Magic Mouse zal de doane totaal niet vallen hoor ;-)

Ik heb afgelopen zomer een MacMini gekocht inc mighty mouse en min keyboard..
Machine in me hand bagage gedaan inc laptop. douane was niet aanwezig in Nederland.

Je kan het altijd proberen. kans dat je gepakt wordt als je met het vliegtuig gaat is klein. maar als je het laat opsturen een stuk groter.

Proberen kan altijd. maar dat je moet gaan betalen daar moet je iig wel alert op zijn.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-02 19:50
Let wel even op als je voorplan bent veel met je laptop te gaan vliegen:

Elke keer als je gaat vliegen en je dus terugkomt in Nederland moet je kunnen aantonen dan je in Nederland belasting over je artikelen hebt betaald.

Dus stel ik heb een macbook pro in Amerika gekocht. Ik vlieg naar Nederland. Ik loop door het groene poortje en mag erdoorheen lopen.

2 weken later ga ik voor een korte vakantie naar Egypte. Ik kom terug in Nederland waar ik gecontroleerd wordt op mijn bagage. Ze ontdekken dat ik een macbook pro bij me heb. Ze mogen dan vragen of je een officieel aankoopbewijs/bewijs van invoering er van hebt en of je deze even wil tonen. Mocht je deze niet kunnen tonen dan kunnen ze alsnog belasting over heffen. Dit is dus elke keer als je door de douane loopt.
Verder wil het ook nog wel eens gebeuren dat je gecontroleerd word als je binnen europa vliegt. Hier moet je ook eventueel kunnen aantonen dat je hem binnen de eu hebt gekocht en belasting over heb betaald.

linkje naar bron: http://www.wereldreisgids.nl/content/new-main.asp?id=84

Deze regel geld niet als je bijvoorbeeld een half jaar of meer in Amerika heb gewoond. Dit moet je natuurlijk wel kunnen aantonen en er zijn natuurlijk ook andere uitzonderingsregels.

[ Voor 35% gewijzigd door joke_name op 17-11-2009 23:23 ]

• cornelixnootje1
joke_name schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 23:15:
Deze regel geld niet als je bijvoorbeeld een half jaar of meer in Amerika heb gewoond. Dit moet je natuurlijk wel kunnen aantonen en er zijn natuurlijk ook andere uitzonderingsregels.
Interessant. Heb je een bron hiervoor? Zou goed uitkomen!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:20
die regel heb ik vaker van gehoord.
Namelijk een collega van mij heeft ook 2 jaar in de USA gewoond.
Had daar een auto gekocht en die kon hij bpm en belasting vrij mee naar nederland nemen. Moest natuurlijk wel gekeurd worden etc.
Maar dat kwam omdat hij dus meer dan 6 maanden daar gewoond had.

• cornelixnootje1
Er is een inboedelverhuizingsuitzonderingsregel voor iemand die remigreert naar Nederland. Maar er 6 maanden "gewoond" hebben, bijvoorbeeld als tijdelijke stageloper of student, lijkt me niet afdoende.

@joke_name: al meer info gevonden?

• joke_name
Hier wat meer informatie kleine quote uit het informatie boeken van de belasting dienst:
.1.1 Vergunning
Om uw persoonlijke goederen belastingvrij te mogen invoeren in Nederland, heeft u een vergunning nodig. Een vergunning kunt u aanvragen bij het douanekantoor in de douaneregio waaronder uw toekomstige woonplaats valt. Welk kantoor dat is, kunt u navragen bij de BelastingTelefoon. Wij adviseren u de vergunning ruim vóór de verhuizing aan te vragen. Het kan namelijk enige tijd in beslag nemen.
Bij uw aanvraag voor een vergunning levert u een lijst in met alle goederen die u wilt meenemen naar Nederland. Om een vergunning te krijgen, moet u voldoen aan de volgende voorwaarden:
U heeft minstens twaalf maanden gewoond in een niet EU-land.
U heeft van die twaalf maanden minstens 167 dagen in dat niet EU land gewoond, omdat u daar heeft gewerkt en omdat uw gezin of familie daar heeft gewoond.
U heeft de goederen minstens zes maanden in uw bezit gehad en gebruikt in dat niet EU land.
U kunt dit aantonen met aankoopbewijzen of verklaringen van werkgevers.
Het hele boekje kan je hier lezen ook over importeren van auto's enzovoort: http://download.belasting...erland_do9191z11fdned.pdf
Het is dus niet wat ik ergens gelezen had (weet niet meer waar sorry) dat je maar 6 maanden in het buitenland heb gewoon. Daarnaast moet je dus al 6 maanden in het bezit zijn van de laptop of I-mac.

Maar laten we weer verder ontopic gaan.

• cornelixnootje1
Aha, dus minimaal 12 maanden daar wonen, minimaal 6 maanden voor terugkomst naar NL kopen en op tijd vergunning aanvragen.

Klinkt als een hoop gedoe voor een iMac. Wellicht de moeite waard met auto's etc.

• joke_name
@Niek. Je moet bedenken dat mensen altijd hun hele verhuisboedel(banken,stoelen enzovoort) moeten doen regelen dus dan is een Imac meer of minder niet zo'n probleem.

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-12-2025
Iemand overigens al eens iets geimporteerd uit bijvoorbeeld de vs, ik ben vooral benieuwd op welke wijze en wat er zoal aan verzendkosten/verzekering bijzit (dit moet je immers bij de prijs optellen voor de btw en invoerbelasting), nu kom ik zelfs met btw en invoerbelasting nog steeds of significante prijsverschillen.

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• cornelixnootje1
blouweKip schreef op donderdag 19 november 2009 @ 18:34:
Iemand overigens al eens iets geimporteerd uit bijvoorbeeld de vs, ik ben vooral benieuwd op welke wijze en wat er zoal aan verzendkosten/verzekering bijzit (dit moet je immers bij de prijs optellen voor de btw en invoerbelasting), nu kom ik zelfs met btw en invoerbelasting nog steeds of significante prijsverschillen.
Rekensommetje?

VS importeren:

apple.com Nieuwe iMac 1200,- dollar = 810 euro (laat ik in jouw voordeel de VS btw even buiten beschouwing, aangezien je ook winkels kan vinden zonder btw)
Verzending = 100 euro (gokje moet ik eerlijk zeggen, een pak van 10 kilo is 50 euro)
Douanerechten (http://www.douane.nl/part.../internetaankopen-03.html) 12% van 910 euro komt op een totaal van 1020 euro.

19% btw op 1020 euro komt op 1213 euro.

NL apple store: 1100,- euro.

Dus zelfs als je verzendkosten goedkoper zijn en de inklaring minder is dan 12% (is voor maatpakken, geen idee hoeveel het is voor electronica), dan nog lijkt me die "siginificante prijsverschillen" lastig te vinden.

Of mis ik iets volgens jou?

• Lounge Deluxe
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
blouweKip schreef op donderdag 19 november 2009 @ 18:34:
Wees dapper en bestel, en laat ons dan hier weten wat jouw ervaringen zijn!

• cornelixnootje1
Lounge Deluxe schreef op donderdag 19 november 2009 @ 19:28:
[...]

Ehhh... er zijn 2 mogelijkheden:

- De douane pakt het pakketje eerst, en het kost hem meer dan gewoon in NL kopen.
- De douane pakt het niet, en hij is goedkoper uit.

• YinLin
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-02 00:27
cornelixnootje1 schreef op donderdag 19 november 2009 @ 18:56:
[...]

Rekensommetje?

VS importeren:

apple.com Nieuwe iMac 1200,- dollar = 810 euro (laat ik in jouw voordeel de VS btw even buiten beschouwing, aangezien je ook winkels kan vinden zonder btw)
Verzending = 100 euro (gokje moet ik eerlijk zeggen, een pak van 10 kilo is 50 euro)
Douanerechten (http://www.douane.nl/part.../internetaankopen-03.html) 12% van 910 euro komt op een totaal van 1020 euro.

19% btw op 1020 euro komt op 1213 euro.

NL apple store: 1100,- euro.

Dus zelfs als je verzendkosten goedkoper zijn en de inklaring minder is dan 12% (is voor maatpakken, geen idee hoeveel het is voor electronica), dan nog lijkt me die "siginificante prijsverschillen" lastig te vinden.

Of mis ik iets volgens jou?
Op computers zitten geen inklarings kosten/douanerechten je moet alleen maar BTW betalen over de waarde van het product en de verzendkosten.
En de belasting word meestal via de vervoerder verrekend dus die stuurt een facuur voor de belasting.

• Lounge Deluxe
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Lounge Deluxe schreef op donderdag 19 november 2009 @ 19:28:
[...]

cornelixnootje1 schreef op donderdag 19 november 2009 @ 19:45:
[...]

Ehhh... er zijn 2 mogelijkheden:

- De douane pakt het pakketje eerst, en het kost hem meer dan gewoon in NL kopen.
- De douane pakt het niet, en hij is goedkoper uit.
ehh... dat heet ironie ;)

• GJ007
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-11-2025

GJ007

:)

lijkt me veel moeite voor een (beetje) besparing ?

plus hoe kom je met garantie te zitten enzo?

(komt ook even topic binnen vallen, omdat ik op zoek ben naar een mac)

signature

• cornelixnootje1
Garantie is wereldwijd op draagbare producten, niet op iMacs.

Maar nogmaals, via de legale weg kost je meer geld dan het oplevert.

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-12-2025
De verschillen zitten vooral in de verzendkosten, en zijn natuurlijk ook afhankelijk van het product, ik heb regelmatig zaken uit de vs/taiwan besteld maar zeer zelden verzendkosten gehad rond de 100 euro, dat was ook waarom ik me afvroeg of er al mensen ervaring hadden met de verzendkosten van apple meuk uit de vs.

btw is 20%, eventuele heffingen zijn op dit soort producten normaliter geen 12% (dat is echt het toptarief voor import), ik kom dan exclusief verzendkosten nog op voordelen die tussen de 10% of meer prijsverschil betreffen (bijvoorbeeld de 24" inc led tft - overigens is die zelfs in de vs enginzins overprijst)

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• cornelixnootje1
20%? Belgie? Ik dacht dat we het over NL hadden. Vraag ik me af of die 12% dan klopt in NL of niet.

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-02 14:09

we_are_borg

You will Comply

Wat de TS ook kan doen is de douane bellen en vragen hoe duur het is om product X in te voeren hier is namelijk niets raars aan om dat te doen.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

Pagina: 1