Toon posts:

TV/Audio kast temperatuur gestuurd koelen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dit is een follow-up op het topic TV kast koelen; helaas was dit topic al gesloten.
Ik zit met exact hetzelfde probleem, nl. mijn apparatuur staat in een afgesloten TV/Audio kast, i.e. zo'n kastje van 70 cm hoog met 2 deurtjes aan de voorkant waar de TV op staat. De kast is dus afgesloten als de deurtjes dichtzitten (ja echt!) maar het gevolg hiervan is dat de temperatuur flink oploopt bij ingeschakelde apparaten (wat bijna standaard het geval is). En voordat iemand gaat roepen “daar kan je apparatuur wel tegen”, nee dat kan ie dus niet maar laten we dat vooral off-topic houden.

Wat staat erin: een AV receiver, een HTPC, een UPC mediabox en een Xbox (in feite dus 1 receiver en 3 computers…). Mijn HTPC staat in principe altijd aan; de UPC mediabox alleen ’s avonds (wanneer er geen TV gekeken wordt zet ik het ding hard uit, hij gebruikt nl. bijna net zoveel stroom in standby mode als in actieve mode, met de daarbij gepaard gaande warmte) en de Xbox (wat een herriebak!) alleen bij gamen.

Ik heb al een eerste poging gedaan mijn kast actief te koelen; de kast staat op kleine pootjes en daarom heb ik aan de onderkant 4 gaten geboord; 2 voor en 2 achter. De achterste gaten zijn voorzien van 2 fans die gevoed worden door 12V van de computer voeding. Ik kan dmv een regelaar achterop de PC de spanning van de fans regelen dus daarmee het toerental.
Dit concept koelt redelijk maar heeft een aantal nadelen: de HTPC moet aanstaan (voor de 12V voeding) en het koelt goed als de HTPC alleen aan staat. Als er andere apparatuur aanstaat is het dus onvoldoende, en ik wil er niet zomaar mega fans in zetten vanwege het geluid.

Een oplossing is een zelfstandige voeding die een temperatuurregeling circuit aanstuurt waarop grotere fans zijn aangesloten. De voeding is vrij simpel; een standaard 12V adaptertje volstaat waarschijnlijk. Andere fans met een grotere capaciteit zijn ook niet zo’n probleem, maar hoe realiseer ik die temperatuurregeling?
In het vorige topic suggereerde iemand het gebruik van een kamerthermostaat; op zich een interessante gedachte ware het niet dat dit een binair systeem is (i.e. aan of uit) en het ding gaat juist uit wanneer een bepaalde temperatuur bereikt is.
Ik wil dus bijvoorbeeld bij ca. 20 graden 5V uit dit circuitje hebben en bij ca. 30 graden de volle 12V. Elektronisch gezien niet zo spannend, maar ik heb nergens een leverancier gezien die iets dergelijks op de plank heeft liggen. Als iemand iets dergelijks kent hoor ik het graag! En andere ideeën uiteraard ook...

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Je moet eigenlijk gaten aan de bovenkant maken, warme lucht stijgt op namelijk

En dan de onderkant als invoer, en de bovenkant als uitvoer.

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Er bestaan fan's met ingebouwde temperatuur sensor en toerental regeling. Die hoef je alleen maar op 12V aan te sluiten en gaan dan meteen op een vrij laag toerental draaien.

Afhankelijk van de temperatuur van de lucht die erdoor stroomt gaat het toerental omhoog.

Verwijderd

Topicstarter
ThinkPadd schreef op zondag 15 november 2009 @ 14:46:
Je moet eigenlijk gaten aan de bovenkant maken, warme lucht stijgt op namelijk
En dan de onderkant als invoer, en de bovenkant als uitvoer.
Bedankt voor je reactie ThinkPad; ik ben me hiervan degelijk bewust, maar was vergeten te vermelden dat vanuit cosmetisch oogpunt deze optie volledig is uitgesloten :)

Verwijderd

Topicstarter
joopv schreef op zondag 15 november 2009 @ 14:50:
Er bestaan fan's met ingebouwde temperatuur sensor en toerental regeling. Die hoef je alleen maar op 12V aan te sluiten en gaan dan meteen op een vrij laag toerental draaien.
Afhankelijk van de temperatuur van de lucht die erdoor stroomt gaat het toerental omhoog.
Hoi joopv, interessante geste, je hebt temperatuur/toerental wellicht iets minder in de hand maar wel een heel eenvoudige oplossing!

UPDATE: Ik realiseer me dat deze oplossing in mijn geval minder werkt, aangezien de fans er aan de buitenkant tegenaan geschroeft zitten, en daar zal het niet zo warm zijn...

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2009 16:58 . Reden: vernieuwd inzicht... ]

• joopv
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 15 november 2009 @ 15:00:
[...]dat vanuit cosmetisch oogpunt deze optie volledig is uitgesloten :)
Dat heeft een afkorting: w.a.f. :)

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-02 23:55
Verwijderd schreef op zondag 15 november 2009 @ 15:00:
[...]

Bedankt voor je reactie ThinkPad; ik ben me hiervan degelijk bewust, maar was vergeten te vermelden dat vanuit cosmetisch oogpunt deze optie volledig is uitgesloten :)
Toch zul je hiervoor een oplossing moeten vinden. Je geeft aan dat de huidige opstelling onvoldoende koeling geeft wanneer er meerdere apparaten aan staan.
Een mogelijke oplossing zou zijn dat je in je TVkast een secundaire achterwand plaatst: bouw aan de binnenzijde een extra achterwand (parallel aan de huidige, een paar cm er van af), die aan de zijkanten en onderkant aansluit, maar bovenin luchtsleuf van een paar cm over houdt. Wat er dan gebeurt is dat de lucht door de nu aanwezige gaten wordt uitgeblazen, maar wel aangezogen wordt vanuit de bovenkant van de kast.
Zou dit cosmetisch aanvaardbaar zijn?

Als je nog meer koelvermogen nodig hebt zul je al snel je heil moeten zoeken in iets van:
- meer ventilatoren
- grotere ventilatoren
- sneller draaiende ventilatoren

Voor wat betreft regelen:
Ikzelf heb goede ervaringen met een mCubed T-Balacer regelaar.
Standaard kan die tot 4 fans onafhankelijk aansturen en wordt geleverd met 2 digitale en 4 analoge thermische sensoren (an alles is uitbereidbaar). Je kunt het ding helemaal programmeren: als sensor X een temp van Y bereikt moet fan Z zo-en-zo hard gaan draaien.
De controller draait op 12+5 V (normaliter uit een PC voeding, maar daar kun je wel iets voor verzinnen) maar is qua processing geheel stand-alone. Je hebt je PC alleen nodig om hem te programmeren (en evt waardes uit te lezen), via de USB poort.
Nee, niet goedkoop (ca 7 tientjes), maar wel lekker tweakspul ;)

• joopv
  • Niet online
Hier een voorbeeld van een temp. geregelde fan, een Papst Variofan:
http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...iewItem&item=360181467712

.. maar in (2de hands) atx voedingen is ook vaak zoiets te vinden.

[ Voor 52% gewijzigd door joopv op 15-11-2009 15:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
<...>
Ikzelf heb goede ervaringen met een mCubed T-Balacer regelaar.
Standaard kan die tot 4 fans onafhankelijk aansturen en wordt geleverd met 2 digitale en 4 analoge thermische sensoren (an alles is uitbereidbaar). Je kunt het ding helemaal programmeren: als sensor X een temp van Y bereikt moet fan Z zo-en-zo hard gaan draaien.
De controller draait op 12+5 V (normaliter uit een PC voeding, maar daar kun je wel iets voor verzinnen) maar is qua processing geheel stand-alone. Je hebt je PC alleen nodig om hem te programmeren (en evt waardes uit te lezen), via de USB poort.
Nee, niet goedkoop (ca 7 tientjes), maar wel lekker tweakspul ;)
Interessant ding. Via welke interface programmeer je hem via je PC, via USB? En daarna werkt hij dus standalone. Kun je hem ook zo instellen dat bijv. tot 25 graden de fans uitstaan, en dat hij vanaf die temperatuur pas in werking treedt?

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-02 23:55
Verwijderd schreef op zondag 15 november 2009 @ 16:55:
[...]

Interessant ding. Via welke interface programmeer je hem via je PC, via USB? En daarna werkt hij dus standalone. Kun je hem ook zo instellen dat bijv. tot 25 graden de fans uitstaan, en dat hij vanaf die temperatuur pas in werking treedt?
Je kunt hem via USB benaderen om te programmeren en uit te lezen.

Je kunt fans en sensoren n:n aan elkaar relateren, en voor elke fan kun je een respons definieren. Ik heb dat met curves gedaan: op de ene as staan temperaturen en op de andere het toerental in %. Via een aantal punten kun je de curve dan vastleggen; er spreekt niets tegen om tot 25C de fan op 0% te laten draaien. In het kort: Ja dus.

Per fan kun je ook bepalen of 'ie via z'n voltage of PWM geregeld moet worden.

In principe zou elke programmeerbare standalone fancontroller voor jou voldoen (b.v. Aquacomputer schijnt ook uitgebreide regelaars te hebben, heb ik van horen-zeggen). De reden dat ik deze mCubed noem, is omdat het de enige spullen zijn waar ik ervaring mee heb. Ze hebben ook nog een goedkoper model (T-Balancer miniNG), maar die wordt in de regel met potmeters ingesteld.
Pagina: 1