TV kast koelen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.380 views sinds 30-01-2008

• mouse1277
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-12-2025
Hallo, ik weet niet of hij in het juiste gedeelte staat, maar anders mijn excuses en de vraag of een mod hem kan verplaatsen (maar ik vond hem eigenlijk ook weer niet in de afdeling modding thuishoren).

Momenteel heb ik mijn apparatuur, oa een receiver, DVD-speler, satellietreceiver (met ingebouwde harddisk) en Mediabox van mijn plasma scherm in een mooie, lage, brede kast staan achter deurtjes zodat alles mooi weggewerkt is.
Als ik vervolgens TV ga kijken of radio/CD ga luisteren, zet ik de deurtjes open omdat de apparatuur anders zijn hitte niet kwijt kan.
dit wil ik nu gaan veranderen dmv koeling in de kast zodat de deurtjes dicht kunnen blijven. Een infrarood extender heb ik al zodat ik eea kan blijven bedienen.

Ik wil dit gaan doen dmv fans aan de achterkant van de kast.
maar daar heb ik een aantal praktische vragen over.
welke fans raden jullie aan? uiteraard moet eea nagenoeg geruisloos draaien. Welke fans zijn uitermate stil (wat is het maximaal aantal db) en ook kwalitatief erg sterk.
Hoe kan ik deze het makkelijkste voeden? normaal gebeurt dit dmv de computervoeding maar die is hier uiteraard niet aanwezig en lijkt me ook wel een beetje teveel van het goede.
hoe kan ik er voor zorgen dat de fans niet altijd draaien, maar alleen als de receiver of satellietontvanger aan staat?

jullie suggesties/ideeen zijn welkom en worden zeer gewaardeerd.

[ Voor 8% gewijzigd door mouse1277 op 14-01-2008 11:27 . Reden: typo ]

Xiaomi Mix Flip || CMF Watch Pro 2 || BMW iX3 High Executive

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:32
ik vind dit een heel mooi product:
http://www.antec.com/ec/productDetails.php?ProdID=00097

nadeel: erg duur, zo'n 70 euro en weinig shops leveren hem

ik heb de achterkant van mijn kast opengemaakt, voor mijn gevoel scheelt dat al iets

*bookmarked

[ Voor 40% gewijzigd door LinuZZ op 14-01-2008 11:29 ]

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

• mouse1277
niet exact wat ik bedoel.
ik wil echt een luchtstroom creeren om de apparatuur te koelen.
tevens kan ik in de hoogte ook niet echt wat kwijt omdat bepaalde apparatuur dan echt klem komt te zitten (en helemaal zijn warmte niet kwijt meer kan).

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-02 22:42
Als je op zoek bent naar goede stille fans kan ik je het merk PAPST aanraden. Ze zijn iets prijziger dan de andere merken, maar ze zijn erg degelijk en stil (ik zou er wel een fancontroller tussen zetten in de vorm van een POT-meter om zo de snelheid>geluid te kunnen regelen)

120mm fans lijken me het beste in dit geval. Je kunt zo onderandere hier kopen: http://www.ikbenstil.nl/F...c91426607da269fa1815220fb

Dat was de eerste link naar een shop die ik tegenkwam via Google.

[ Voor 32% gewijzigd door Saeverix op 14-01-2008 11:38 ]

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

• mouse1277
dat PAPST goede en stille fans levert was mij reeds bekend, maar uiteraard hebben zij vele types met dito aantal db's. Iets specifiekere info zou mij dus beter op weg helpen.
welke types, maximaal aantal db's, hoe het beste aan te sluiten, etc.
met hele algemene (bekende) info kom ik er helaas niet.

kijk hier kan ik al wat meer mee :-)

[ Voor 6% gewijzigd door mouse1277 op 14-01-2008 11:41 . Reden: aangepaste eerdere reakties van anderen ]

• IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:12

IQM

Voor een echt stille fan moet je maar eens naar Papst fans gaan kijken. Ze hebben een 80mm die slechts 12 dB maakt. Ik gebruik deze fans al jaren en ze bevallen erg goed.
Een grotere fan kan meer lucht verplaatsen maar die maken meestal rond de 26 dB geluid. Dat is meer dan een vervijfvoudiging van het geluid ! Nee geef mij dan maar meerdere fasn die 12dB per stuk maken...

Veel oude PC's hebben een lawaaiige voeding. Vervang de oude fan door een Papst en de PC is meer dan de helft stiller.
Nu nog een 12v aansluiting in je kastje maken...

[ Voor 31% gewijzigd door IQM op 14-01-2008 11:47 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Wat Werner zegt. Papst idd. Als voeding kan je gewoon zo'n multipurpose stopcontact adapter gebruiken. Liefst een met een voltage selector er op.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• 1st_Ro
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-01-2022
Nexus fans doen hun werk ook prima overigens.

Mijn NAD receiver heeft erboven ook maar minimale ruimte (1cm oid) over, maar mijn voor- en achterkant zijn gewoon open, dus dat scheelt al stukken.

Is het anders een idee/mogelijk om sleuven in de bovenkant te maken, zodat de warmte op natuurlijke wijze de kast verlaat?

Een paar fans:
Papst 4412/F2GLL
Nexus 120mm

[ Voor 22% gewijzigd door 1st_Ro op 14-01-2008 11:44 ]

Verwijderd

in een tv-kast zou ik sowieso niet voor 80mm fans gaan; pak dan grotere formaten (bij grotere fans geld doorgaans dat ze meer lucht verplaatsen met een lagere geluidsdruk).

• mouse1277
1st_Ro schreef op maandag 14 januari 2008 @ 11:41:
Is het anders een idee/mogelijk om sleuven in de bovenkant te maken, zodat de warmte op natuurlijke wijze de kast verlaat?
Helaas, daar kijk je op en mijn vrouw zou me onmiddellijk afmaken :-)

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Vind je het niet een beetje overdreven om je kast met huis-/tuin-/keukenapparatuur actief te koelen...? Over het algemeen kunnen die dingen wel wat hebben en dan zijn ze vaak ook uit zichzelf nog wel beveiligd tegen oververhitting dmv. een fan die dan aanslaat.
Is het geen optie om de achterkant van de kast (die je toch niet ziet) er gedeeltelijk uit te halen? Dan komt er ook genoeg frisse lucht naar binnen.

Verwijderd

mouse1277 schreef op maandag 14 januari 2008 @ 11:43:
[...]

Ook niet met een mooi afgewerkt roostertje erop?

• dhr. banuyn
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-04-2021

dhr. banuyn

Dat gaan we doen...

Kan je wel lucht vanonder de kast inzuigen en aan de achterkant er weer uitwerken?

Advies of actie nodig in de boomverzorging? Pruning boomverzorging

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Zoek een (stille) grote fan(voorbeeld) en mod deze gewoon in je kast? Wellicht kan je er meerdere doen, zowel intake als outtake bijv

Als de fan lekker groot is hoeft deze niet zo hard te draaien en dat scheelt weer geluid.

• 1st_Ro
mouse, dan moet je het niet doen :P

Tijd voor een andere ruimere kast misschien?

• mouse1277
1st_Ro schreef op maandag 14 januari 2008 @ 11:45:
mouse, dan moet je het niet doen :P

Tijd voor een andere ruimere kast misschien?
een ruime kast met dichte deuren levert uiteindelijk hetzelfde resultaat.
koelen is de oplossing.

Verwijderd

Wat vind je van die 19 inch fans,die boven of onderin server racks zitten,dit zijn een soort horizontale ventilatoren (een brede fan die draait) lijkt een beetje op deze maar dan 230 volt en horizontaal.
http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=TQZM01

• mouse1277
Verwijderd schreef op maandag 14 januari 2008 @ 11:44:
[...]

Ook niet met een mooi afgewerkt roostertje erop?
nee, kansloos :-)

• BLN
  • Laatst online: 30-01 10:43

BLN

Ik zou gewoon voor 5 euro zo'n universele adapter kopen. Daar kan je het voltage meestal van 3 tot 24 volt instellen, dan kan je de snelheid van je fans naar believen instellen. Om ze aan te laten slaan, zal je er een relaistje tussen moeten zetten. die je bijvoorbeeld laat schakelen op het aan/uit ledje van je versterker.

If it ain't broken, don't fix it

• 1st_Ro
mouse, neem dan ook gewoon geen deuren! ;)

heb je een foto van wat je nu hebt? Dan hebben we ook meer zicht waar we mee moeten werken.

[ Voor 53% gewijzigd door 1st_Ro op 14-01-2008 11:49 ]

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-02 21:20

_Arthur

blub

mouse1277 schreef op maandag 14 januari 2008 @ 11:43:
Mischien wel te overwegen om dit aan de achterkant van de kast te doen? Want als je fans gaat installeren moeten deze toch ook hun warme lucht kwijt kunnen.

• mouse1277
McKaamos schreef op maandag 14 januari 2008 @ 11:40:
Als voeding kan je gewoon zo'n multipurpose stopcontact adapter gebruiken. Liefst een met een voltage selector er op.
heb je hier een voorbeeld of een link van? ik heb even zitten googlen maar het is me nog niet duidelijk wat je exact bedoelt. of bedoel je gewoon een normale netadapter?

[ Voor 5% gewijzigd door mouse1277 op 14-01-2008 11:56 ]

• mouse1277
_Arthur schreef op maandag 14 januari 2008 @ 11:49:
[...]

Mischien wel te overwegen om dit aan de achterkant van de kast te doen? Want als je fans gaat installeren moeten deze toch ook hun warme lucht kwijt kunnen.
klopt, dat was ik dan ook al van plan :-)

• mouse1277
1st_Ro schreef op maandag 14 januari 2008 @ 11:49:
mouse, neem dan ook gewoon geen deuren! ;)
sorry, ben getrouwd, en wil dat graag zo houden :-)

• LinuZZ
  • Laatst online: 16:32
Verwijderd schreef op maandag 14 januari 2008 @ 11:47:
Wat vind je van die 19 inch fans,die boven of onderin server racks zitten,dit zijn een soort horizontale ventilatoren (een brede fan die draait) lijkt een beetje op deze maar dan 230 volt en horizontaal.
http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=TQZM01
die fans wil je echt niet in je woonkamer hebben. deze maken zeeer veel herrie

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Verwijderd

stilste en goedkoopste optie is gewoon zorgen dat er lucht kan stromen door de onder- en achterkant van je kast (uit het zicht) en tussen de eventuele tussenplankjes.

Dat is dus gewoon een kwestie van boren + afwerken of vervangen door roostertjes. 0db, 0 watt, 100% betrouwbaar.

• 1st_Ro
mouse, als jij in scheiding gaat vanwege kastdeurtjes, dan klopt er echt iets niet hoor :P

Nogmaals, heb je een foto van de situatie?

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

mouse1277 schreef op maandag 14 januari 2008 @ 11:52:
[...]

heb je hier een voorbeeld of een link van? ik heb even zitten googlen maar het is me nog niet duidelijk wat je exact bedoelt. of bedoel je gewoon een normale netadapter?
Gewoon een adapter zoals je die bijvoorbeeld bij een router of switch krijgt. Zo'n blok wat je in een stopcontact propt.
Die zijn er ook in "multipurpose" uitvoering. Daar zit dan een polariteit schakelaar op en een voltage selectie zodat je van 1.5 tot 12 volt kan instellen.
Is waarschijnlijk gewoon verkrijgbaar bij Mediamarkt of anders bij de bouwmarkt of de betere elektronica winkel.

Btw, je hoeft niet elk bericht los te quoten ;) Gewoon een bericht quoten, tekst selecteren en kopieren, terug gaan en je post post editten ;) zo kan je reageren op meerdere berichten in 1 bericht ;)

[ Voor 12% gewijzigd door McKaamos op 14-01-2008 12:02 ]

Verwijderd

LinuZZ schreef op maandag 14 januari 2008 @ 11:54:
[...]

die fans wil je echt niet in je woonkamer hebben. deze maken zeeer veel herrie
Dat valt reuze mee ik heb er zelf 2 ingebruik voor hetzelfde doel bij mijn eindversterkers,misschien ander type ofzo maar bij mij zijn ze heel stil.(heb ze gekregen)

• mouse1277
maar hoe kan ik ze nu (in details) samen aan laten gaan met mijn receiver/versterker zodat ze niet 24uur per dag aan het draaien zijn?

• Saeverix
  • Laatst online: 04-02 22:42
dhr. banuyn schreef op maandag 14 januari 2008 @ 11:44:
Kan je wel lucht vanonder de kast inzuigen en aan de achterkant er weer uitwerken?
Wat je ook gaat doen, doe dit niet! Dan kun je net zo goed je stofzuigerzakken in je kast gaan legen.
Als je dat doet zit je kast binnen de kortste keren vol met stof.

En op de site die ik je gaf staat van elke fan het aantal dB erbij... Daarmee kun je wel uit de voeten denk ik...

[ Voor 13% gewijzigd door Saeverix op 14-01-2008 12:08 ]

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

• mouse1277
1st_Ro schreef op maandag 14 januari 2008 @ 11:57:
mouse, als jij in scheiding gaat vanwege kastdeurtjes, dan klopt er echt iets niet hoor :P

Nogmaals, heb je een foto van de situatie?
haha, wel alles met een korreltje zout nemen, he, en nee, op dit moment geen foto. ik zit op de zaak.

Verwijderd

mouse1277 schreef op maandag 14 januari 2008 @ 12:04:
maar hoe kan ik ze nu (in details) samen aan laten gaan met mijn receiver/versterker zodat ze niet 24uur per dag aan het draaien zijn?
Al aan een oude kamerthermostaat gedacht ,dan schakelt hij op temperatuur en ben je volgens mij van alle problemen af,ik gebruik ook een thermostaat die achter de versterkers ligt,die gaat dus alleen aan als het te warm wordt.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:55

voodooless

Sound is no voodoo!

Over fans is echt meer dan zat te vinden, kijk maar eens in Tweaking, Cooling & Overclocking Algemeen .

Voeding is een ander item. Hiervoor zou ik gewoon een simpele 12V of 7V adapter nemen. Daar kun je zat fans op aansluiten. Als je receiver een plekje heeft om een tweede apparaat te schakelen kun je daar simpel de fans op aansluiten. Zoniet kun je eens kijken naar een host stekkerdoos. Dit zijn stekkerdozen waarvan een deel geschakeld wordt zodra er op een stekker genoeg stroom wordt getrokken.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• mouse1277
voodooless schreef op maandag 14 januari 2008 @ 12:29:
Als je receiver een plekje heeft om een tweede apparaat te schakelen kun je daar simpel de fans op aansluiten.
wat moet ik me hier bij voorstellen. wat zou hij dan moeten hebben?
is dat een bepaalde aansluiting aan de achterzijde en zo ja, hoe zou die dan genaamd zijn?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:55

voodooless

Sound is no voodoo!

Basicly is dat gewoon een aansluiting waar je een stekker in kun stoppen (meestal zonder aarde).

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• lowfi
  • Laatst online: 12:21
12 volt trigger

• mouse1277
okay, ik ben er nu compleet uit dankzij ieders hulp. thanx allemaal!

• Nico111
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06-02 11:07
McKaamos schreef op maandag 14 januari 2008 @ 12:00:
[...]

Gewoon een adapter zoals je die bijvoorbeeld bij een router of switch krijgt. Zo'n blok wat je in een stopcontact propt.
Die zijn er ook in "multipurpose" uitvoering. Daar zit dan een polariteit schakelaar op en een voltage selectie zodat je van 1.5 tot 12 volt kan instellen.
Is waarschijnlijk gewoon verkrijgbaar bij Mediamarkt of anders bij de bouwmarkt of de betere elektronica winkel.

Btw, je hoeft niet elk bericht los te quoten ;) Gewoon een bericht quoten, tekst selecteren en kopieren, terug gaan en je post post editten ;) zo kan je reageren op meerdere berichten in 1 bericht ;)
http://www1.conrad.nl/scr...&p_catalog_max_results=20

Is dit een beetje wat je bedoelt? Het stekkertje er af snijden en de twee draden aansluiten op een fan van 12 V?

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Nico111 schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 19:33:
[...]

Is dit een beetje wat je bedoelt? Het stekkertje er af snijden en de twee draden aansluiten op een fan van 12 V?
Session expired ;) doe eens productnummer ;)

• Nico111
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06-02 11:07
Als je het volgende nummer invoerd bij snel zoeken, nummer fabrikant, krijg je hem te zien.
518174 - 89

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:26

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Nico111 schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 19:33:
[...]

Ehm.. linken naar een conrad product doe je via de "directe productlink" op de conradpagina:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/DqtnRqZ9egvgRKnGQnwrXbzZ/full.jpg

Verder is dit topic bijna een jaar oud.. dus eeh.....

Wise enough to play the fool

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.