P4 3 ghz 775 socket vervangen door Intel dual core

Pagina: 1
Acties:
  • 1.727 views

• azanten
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-11-2010
Mijn zoon wil graag zijn Dell pc een beetje opkrikken ivm spelletjes spelen.

Momenteel is het Dell moederbord voorzien van een Pentium 4 3.0 GHz socket 775 processor.

De wens is om over te stappen op een Intel® Pentium® Dual-Core E5400 processor.

Onze vraag is nu gaat wat werken op het Dell Dimension 5150 moederbord (ongeveer 4 jaar oud).
Zo nee, hoe selecteer je dan een processor?

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Je kan het moederbord opzoeken op internet, en kijken welke CPU's ondersteund worden. Maar bij veel dell/HP/PB-PC's is het moederbord ook een dell/HP/PB-ding wat niet terug te vinden is, dan is het het handigste om te kijken welke chipset je hebt en moederborden op te zoeken met diezelfde chipset. Als die moederborden een E5400 ondersteunen zal een E5400 ook wel op je mobo werken.

Trouwens zeker dat je meer hebt aan een nieuwe CPU dan een nieuwe videokaart? Als het op spellen aankomt is de videokaart vaak snel de zwakste schakel, zeker bij Dell-achtigen. Al zijn de nieuwste games op een p4 inderdaad ook niet meer te spelen.

[ Voor 24% gewijzigd door bwerg op 14-11-2009 14:18 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• azanten
CPU is geschikt voor moederbord op basis van intel mobo chipset. Alleen zijn er twijfels over het snelheidverschil. De vraag is eigenlijk ontstaan omdat een duo processor een minimum vereiste is geworden voor sommige spellen. Ik zie ook verschil tussen een intel 2 core processor en een Intel pentium duo processor. De pentium duo is geen echter dual core?

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-06 15:52

JvW

On my way home...

Volgens mij is de E5400 wel degelijk een dualcore... De term Core 2 Duo is de merknaam van een serie processoren.

Maar ik begrijp uit je reactie dat je er zeker van bant dat het huidige moederbord deze processor zal ondersteunen. Kun je iets meer zeggen over het type moederbord? (Evt even uitlezen met een dagnostisch programma zoals everest o.i.d.)

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
azanten schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 14:12:
Onze vraag is nu gaat wat werken op het Dell Dimension 5150 moederbord (ongeveer 4 jaar oud).
Die kans is heel erg klein, zo'n vier jaar geleden kwamen er net geruchten over een nieuwe naam: "Core" van Intel, dus die CPU gaat never nooit werken. :P

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:35

Thandor

SilverStreak

Even door de duidelijkheid:
De Pentium 4 is single-core.
De Pentium D is dual-core.
De Core 2 Duo is dual-core.
De Pentium Dual-Core is dual-core.
De Core 2 Quad is quad-core.

Let er op dat je de correcte namen gebruikt, dat werkt wat makkelijker :).

Met betrekking tot jouw vraag: je hebt een PC van vier jaar oud. Dat is ergens in 2005 en toen waren de Core 2 Duo processoren nog niet op de markt (pas vanaf halverwege 2006). De moederborden die de Core 2 Duo ondersteunen waren destijds ook nog niet op de markt dus jouw PC kan niet met de Core 2 Duo overweg. De Pentium Dual-Core gaat ook niet werken omdat deze gebaseerd is op de technologie van de Core 2 Duo.

Wat je wel kunt doen is een snellere Pentium 4 plaatsen maar eigenlijk zet dat niet zoveel zoden aan de dijk. Een Pentium D (een dual-core Pentium 4 zegmaar) is misschien mogelijk maar dat hangt van de chipset af. Als je een Intel 915 chipset hebt gaat de Pentium D niet werken. De Pentium D is overigens niet bijster snel en met applicaties/games die maar één core gebruiken ga je met een Pentium D ook niet veel verschil merken.

Ik denk dat je de PC beter kunt laten voor wat het is en een nieuwe PC of nieuwe processor, moederbord en eventueel geheugen combinatie kunt kopen. Bekijk bij dat laatste ook even hoe het zit met de grafische kaart (PCIe, AGP slot) :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:58

Umbrah

The Incredible MapMan

Is uw zoon toevallig de aanmaker van dit topic? Nieuwe Prossesor en Ram geheuge

Er is daar het een en ander aan tips gegeven, het komt er voornamelijk op neer dat een prescott-moederbord niet zo makkelijk voorzien kan worden van een core(2)-gebaseerde processor, wat het vervangen van het moederbord noodzakelijk maakt. Iets wat bij Dell niet altijd mogelijk is.

Daarnaast is in dat topic onder andere door mijzelf aangedragen dat slechts een CPU upgrade 'het' niet doet om spelletjes te kunnen draaien, sterker nog, de CPU is vaak een van de dingen die het langste mee kan, en steeds minder gebruikt word. Videokaarten en werkgeheugen zijn de 2 grootste dingen. En voor beiden geld: waarschijnlijk werken de upgrades die het waard zijn niet meer op dat moederbord, of komt u sowieso in de problemen met de voeding (die niet genoeg vermogen kan leveren).

Pentium is tevens een naam die eigenlijk alleen voor de budget CPU's gebruikt word tegenwoordig, en ze lijken zelfs daarin in de verste verten niet meer op de Pentium die nu in die PC zit (de 3GHz geeft weer dat het een netburst/prescott modelletje is, die hebben allemaal VRM9 of 10). Daar zijn gewoon geen nieuwe CPU updates voor, ondanks het feit dat het allemaal LGA775 is (het socket).

Ik denk dat uw zoon veel meer lol heeft, en een behoorlijke tijd langer vooruit kan met een simpel AMD Phenom2 x3 720 systeem, met ~4GB DDR3 geheugen, een AMD Radeon HD 5850 videokaart (of 5770), en een verse Windows 7 of Vista installatie. Hij heeft dan niet alleen een CPU die tegen de 6x sneller is dan een Singlecore Pentium 4 netburst 3GHz, maar ook een moederbord wat gewoon 'modern' is, en een videokaart die nu alles high/highest kan draaien. Zoontjes worden groot, en hun spelletjes wensen gaan mee. Nu nog een zak(je) geld tegen die P4 aangooien is vrij nutteloos.

[ Voor 35% gewijzigd door Umbrah op 14-11-2009 15:53 ]

Verwijderd

Thandor schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 15:44:
Even door de duidelijkheid:
De Pentium 4 is single-core.
De Pentium D is dual-core.
De Core 2 Duo is dual-core.
De Pentium Dual-Core is dual-core.
De Core 2 Quad is quad-core.

Let er op dat je de correcte namen gebruikt, dat werkt wat makkelijker :).

Met betrekking tot jouw vraag: je hebt een PC van vier jaar oud. Dat is ergens in 2005 en toen waren de Core 2 Duo processoren nog niet op de markt (pas vanaf halverwege 2006). De moederborden die de Core 2 Duo ondersteunen waren destijds ook nog niet op de markt dus jouw PC kan niet met de Core 2 Duo overweg. De Pentium Dual-Core gaat ook niet werken omdat deze gebaseerd is op de technologie van de Core 2 Duo.

Wat je wel kunt doen is een snellere Pentium 4 plaatsen maar eigenlijk zet dat niet zoveel zoden aan de dijk. Een Pentium D (een dual-core Pentium 4 zegmaar) is misschien mogelijk maar dat hangt van de chipset af. Als je een Intel 915 chipset hebt gaat de Pentium D niet werken. De Pentium D is overigens niet bijster snel en met applicaties/games die maar één core gebruiken ga je met een Pentium D ook niet veel verschil merken.

Ik denk dat je de PC beter kunt laten voor wat het is en een nieuwe PC of nieuwe processor, moederbord en eventueel geheugen combinatie kunt kopen. Bekijk bij dat laatste ook even hoe het zit met de grafische kaart (PCIe, AGP slot) :).
Correctie: de Pentium D is geen echte dualcore, het zijn 2 aanelkaar geplakte Pentium 4 Presscot's [of hoe je het spelt]

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 18:04:
Correctie: de Pentium D is geen echte dualcore, het zijn 2 aanelkaar geplakte Pentium 4 Presscot's [of hoe je het spelt]
Idd en dat maakt hem dus een dualcore :P Zo ook de Intel Core 2 Quad's die eigenlijk twee dualcore's zijn, maar dan is het nog wel een quadcore hoor.

AMD Nieuwsdiscussie

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 18:04:
[...]

De Pentium D 8xx is een Smithfield die uit twee aanelkaar geplakte Pentium 4 Prescott's bestaat. De Pentium D 9xx is een Presler die uit twee losse Pentium 4 Cedar Mill's bestaat :). In beide gevallen twee Pentium 4 cores ofwel dual-core ;).

Verwijderd

Ik bedoelde de 8xx btw :P, er zit nu een Pentium D 830 in mijn Dimension 9100.

Verwijderd

misschien is het handig om even een complete lijst met specificaties van het systeem te posten. Dan kunnen we zien wat het beste is.

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik geloof pas vanaf half 2006 werd er ondersteuning gegeven voor de E2xxx serie dus ook de E4xxx en de E6xxx serie. Ik had laatst nog een Intel 946GZIS. Deze had een Intel 946 chipset en die kon mooi de E2xxx serie aan. Ik had ook een 8I945GMF uit eind 2005 en die had de ondersteuning nog net niet. Rev 2 wel. Voordat Dell dan de ondersteuning voor een E2xxx serie of wat dan ook geeft dan zal dat wel in begin 2007 zijn geweest. Meestal maakt Dell eerst de oude voorraad op dus als consument krijg je dan een oude chipset en dan moet je maar geluk hebben wel bord je hebt.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:57

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 18:19:
Ik bedoelde de 8xx btw :P, er zit nu een Pentium D 830 in mijn Dimension 9100.
Dan nog is het een echte dualcore: twee volwaardige cores op één socket. Dat een ander ontwerp efficientere communicatie tussen de cores zou opleveren staat daar los van.

Oslik blyat! Oslik!

• azanten
Verschillende reacties vragen om aan te geven wat er momenteel in de PC zit.

Intern geheugen is nu 512 KB, en dat wil mijn zoon minimaal op 1 GB brengen.
Enkele maanden geleden heeft hij als videokaart de MSI N9400GT (1 GB DDR2 HDMI 1080 HD nVidia) aangeschaft.

Het Dell moederbord is uitgerust met de Intel i945P/PL/G/GZ chipset. Volgens Intel kan deze met Pentium Dual-Core overweg.

Ik heb trouwens gevraagd of spellen traag werken of dat de koeling van de CPU vaak aanslaat als hij zit te gamen. Dat lijkt niet het geval te zijn.

Ik kan geen benchmark vinden waarin de Pentium 4 3.0 GHz wordt vergeleken met een Pentium Dual-Core E5300.

Bedankt alvast voor het meedenken.

PS. Voor de oplettende lezer (Umbrah), inderdaad bleek mijn zoon ook een post te hebben gedaan.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:41
azanten schreef op maandag 16 november 2009 @ 21:04:
Het Dell moederbord is uitgerust met de Intel i945P/PL/G/GZ chipset. Volgens Intel kan deze met Pentium Dual-Core overweg.
Naast ondersteuning van je chipset moeten ook de bios en vrm's (spanningsregelaars) op het bord de betreffende cpu ondersteunen.

• -The_Mask-
  • Niet online
Enkele maanden geleden heeft hij als videokaart de MSI N9400GT (1 GB DDR2 HDMI 1080 HD nVidia) aangeschaft.
Een 9400GT :? dan is echt geld weggooien en vooral die 1GB DDR2 is totaal nutteloos. :P
Ik kan geen benchmark vinden waarin de Pentium 4 3.0 GHz wordt vergeleken met een Pentium Dual-Core E5300.
In veel dingen zal de E5300 per Hz twee keer zo snel zijn, daarnaast is het ook nog een dualcore dus als de software goed om kan gaan met meerdere core's. Is de CPU soms wel vier keer zo snel simpel gezegd.

AMD Nieuwsdiscussie

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Volgens de Dell support site is er in 2006 een bios update (A05) geweest met de volgende fixes:

The following changes to A04 were made to create A05:

1. Add support for newer processors.
2. Add Sigmatel preparations for Windows Vista.
3. Improve boot menu support for Quick Resume technology.
4. Improve processor detection code.
5. Improve fan tables for newer processors.

Inmiddels is er ook een A07 welke deze en andere fixes bevat. De Intel chipset ondersteunt inderdaad Core2Duo processors. Of het bios echter de E5400 ondersteunt is een ander verhaal, het zou kunnen, het kan ook niet zo zijn.

Daarbij komt dat de kast van het BTX formaat is (voeding anders, mobo layout heel anders etc etc). Dit maakt upgraden met een volgens huidige standaarden formfactor ATX vrijwel onmogelijk. Mocht de CPU upgrade niet functioneren zal er weinig anders opzitten dan een geheel nieuw systeem aan te schaffen.

Het intern geheugen van 512MB momenteel, zal na een upgrade naar 1GB nog niet veel verschil maken. Dan zou ik er persoonlijk liever direct 4GB van maken. Chipset zou ook dat prima moeten ondersteunen.

Videokaart nog even van afblijven :) Die 9400 kan nog wel even mee.

https://discord.com/invite/tweakers

Verwijderd

Verschillende reacties vragen om aan te geven wat er momenteel in de PC zit.

Intern geheugen is nu 512 KB, en dat wil mijn zoon minimaal op 1 GB brengen.

Ik heb trouwens gevraagd of spellen traag werken of dat de koeling van de CPU vaak aanslaat als hij zit te gamen. Dat lijkt niet het geval te zijn.

Bedankt alvast voor het meedenken.

PS. Voor de oplettende lezer (Umbrah), inderdaad bleek mijn zoon ook een post te hebben gedaan.
Geen idee of de CPU past op jou socket (hou me niet zo bezig met hardware ontwikkelingen) maar is 1GB tegenwoordig niet wat weinig? Geheugen kost tegenwoordig echt helemaal niks meer (nouja praktisch niks). Is een upgrade naar 2 of 4 Gig dan niet een betere keus. Zeker omdat 1GB is dit tijdperk echt niet veel is (mijn laptop van 3 jaar oud heeft al 4 GB).

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 16 november 2009 @ 21:20:
[...]

Geen idee of de CPU past op jou socket (hou me niet zo bezig met hardware ontwikkelingen) maar is 1GB tegenwoordig niet wat weinig?
Als je XP gebruikt en voor de rest wat niet echt bijzondere dingen doet (MSN, Office, e-mail, internetten) dan is 1GB meer dan genoeg. :)

AMD Nieuwsdiscussie

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Nielson schreef op maandag 16 november 2009 @ 21:10:
[...]
Naast ondersteuning van je chipset moeten ook de bios en vrm's (spanningsregelaars) op het bord de betreffende cpu ondersteunen.
Inderdaad, de juiste VRM is waar de schoen wringt. Oudere moederborden hebben enkel VRD10.1 terwijl de Core 2 Duo (en afgeleiden zoals de Pentium Dual-Core) VRD11 nodig hebben.

Als het moederbord van azanten van voor half 2006 is gaan de Core 2 Duo CPU's simpelweg niet werken. Een correct BIOS of chipset gaat daar niets aan veranderen.

Verwijderd

-The_Mask- schreef op maandag 16 november 2009 @ 21:26:
[...]

Als je XP gebruikt en voor de rest wat niet echt bijzondere dingen doet (MSN, Office, e-mail, internetten) dan is 1GB meer dan genoeg. :)
Maar zijn zoon wou graag gamen.

• azanten
We zijn eerst begonnen met 2 x 1 Gb geheugen voor een zacht prijsje te kopen. De spellen vragen gewoon veel intern geheugen.

Verder hebben we uitgevonden dat een Pentium D 945 het hoogst haalbare is voor dit moederbord. Een D 940 gespot voor 90 euro, we kijken nog even verder. Eerst maar eens werken met het nieuwe geheugen.

Topic mag worden gesloten.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:58

Umbrah

The Incredible MapMan

90 euro voor een 4 jaar oude CPU is behoorlijk aan de prijs, een snellere tri-core nieuwe CPU die rondjes rent rondom zo'n CPU heb je al voor 2/3e van het geld, alleen werkt die niet op dat moederbord.

Persoonlijk ben ik van mening dat die PC aan het eind van zijn economische levensduur zit. Elke investering in die PC is in feite een cent te veel, omdat de upgrade dusdanig marginaal is, en je eigenlijk slechts aan de ondergrens van je doel (games) brengt, dat je binnen no-time alsnog een nieuwe PC kunt halen. Bespaar U die 90 euro, en koop een nieuwe PC, iets als Dell raad ik dan (persoonlijk) af vanwege de beperkte upgradebaarheid. Als zelfbouw geen issue is, zijn er op de Tweakers.net pricewatch zat winkels te vinden die erg betrouwbaar zijn waar ze een onderdelen-PC voor U in elkaar kunnen zetten. Eventueel met overbouwen van een oude harddisk. Is de eerder aangekochte GeForce PCI-E, dan kan dat eventueel ook bespaard worden, hoewel de snelheid van zo'n kaart marginaal is vergeleken met bijvoorbeeld de Radeon 5770, een echte 'bang for bucks' kaart.

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:05
Ik heb laatst een upgrade gedaan van een P4 530 naar een Pentium D 945 en dat verschil merk je echt wel behoorlijk. Ik heb 40 euro betaald voor die 945 en dat vond ik echt maximaal (ik had er zeker niet meer voor betaald).

Ik kan nou, met een ATI HD4650 en 3GB geheugen prima L4D spelen, alleen niet op high of zo, maar het is wel prima te spelen. Zo ook met andere games. Je moet geen wereldwonderen meer verwachten, maar het gamen gaat redelijk....

Edit: Dit was overigens op een Asus P5WD2 (Intel 955X chipset)

[ Voor 6% gewijzigd door R.E. op 18-11-2009 15:01 ]

Vette shit!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Umbrah schreef op woensdag 18 november 2009 @ 13:14:
90 euro voor een 4 jaar oude CPU is behoorlijk aan de prijs, een snellere tri-core nieuwe CPU die rondjes rent rondom zo'n CPU heb je al voor 2/3e van het geld, alleen werkt die niet op dat moederbord.

Persoonlijk ben ik van mening dat die PC aan het eind van zijn economische levensduur zit.

...
verhaal over niet zo'n goeie investering
...
Eens. Voor ~90 euro koop je al een lekker moderne athlon II dualcore met moederbord, echt sneller en als je over 2 jaar weer met hetzelfde probleem zit zijn er nog moderne processoren omdat AM3 nog volop in ontwikkeling is. Koop er eventueel een AM2+ moederbord voor (werkt net zo goed) zodat je je DDR2 geheugen kan blijven gebruiken. Dàt is pas een upgrade ;)

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• ShaiNe
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-12 16:36
bwerg schreef op woensdag 18 november 2009 @ 19:39:
[...]

Eens. Voor ~90 euro koop je al een lekker moderne athlon II dualcore met moederbord, echt sneller en als je over 2 jaar weer met hetzelfde probleem zit zijn er nog moderne processoren omdat AM3 nog volop in ontwikkeling is. Koop er eventueel een AM2+ moederbord voor (werkt net zo goed) zodat je je DDR2 geheugen kan blijven gebruiken. Dàt is pas een upgrade ;)
Maar niet in een BTX-kast...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dit topic gaat dicht, want het begint nu een aankoopadvies topic te worden, en daar hebben we de BBGs in CSL al voor :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.