Nieuwe Prossesor en Ram geheuge

Pagina: 1
Acties:
  • 526 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 326724

Topicstarter
Hallo =]
Ik heb een vraagje. Ik heb een Dell Dimension 5150. Ik wil m'n Prosessor vervangen met een Intel® Pentium® Dual-Core E5300 (Boxed, FC-LGA4, "Wolfdale-2M")
En ik wil mijn Ram geheuge uitbreiden met Kingston ValueRAM 512 MB DDR2-533 (Retail, KVR533D2N4/512)
Mijn vraag is:

Kan mijn Moederboard dat aan?

Tnx, b4rt =]

Links:
Dell Dimension 5150: http://support.euro.dell....mID=Dimension%205150/E510
Intel Pentuim Dual-Core: http://www.alternate.nl/h...Dual-Core_E5300/-1075341/?
Kingston Ram geheugen: http://www.alternate.nl/h...n&l2=DDR2&l3=tot+DDR2-533

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-06 18:07
Modbreak:Laat dit soort reacties achterwege in het vervolg

ga hierheen, en typ je service tag in: http://support.euro.dell....ls?c=nl&l=nl&s=gen&~tab=2

vind uit welke processor (kijk, de juiste spelling) je hebt, en of de socket gelijk is aan je nieuwe E5300. klaar.

of je stuurt een vraag naar de support van dell..

[ Voor 10% gewijzigd door TERW_DAN op 13-11-2009 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03 13:38
Ik zou zeggen, schroef je Dell eens open en kijk wat voor processor en geheugen erin zit. Dan kun je al weer meer zeggen over een eventuele upgrade.

Overigens biedt Dell tegenwoordig zelf behoorlijk betaalbaar geheugen (ook van Kingston) aan via z'n website, en dan gegarandeerd compatible.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duroth
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-04-2016

Duroth

No rest for the tweaked

Lui? Welnee! Hij heeft zich speciaal geregistreerd om hier zijn vraag te kunnen stellen. Dat kost ook moeite :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:42

Umbrah

The Incredible MapMan

Zoek eens eerst uit wat voor chipset je hebt, en vergelijk het dan eens met de QVL van normale moederborden met dezelfde chipset. Dan zul je zien dat het kan, dat het niet kan, of dat het wél kan met een BIOS-upgrade.

Wat de gast met de 4 in plaats van de A onder me zegt ben ik het ook wel mee eens. Bedenk je eens wáárom je gaat upgraden. Gezien je taal gebruik en de neiging om klinkers te vervangen door cijfers, denk ik dat je wel eens een spelletje speelt. Vraag je eens af wat voor performance winst je zult krijgen van een upgrade die als marginaal beschreven kan worden, zeker gezien het feit dat die CPU gewoon een misser is, en gemarket is op mensen die nog denken dat 'pentium' het is wat je moet hebben. Wij tweakers (jij dus ook, we gaan altijd uit van basiskennis!) weten wel beter. Daarnaast is een dimmetje van 512mb een druppel op een gloeiende plaat die je waarschijnlijk een hoop geheugenbandbreedte kost vanwege het verdwijnen van bepaalde dual channel voordelen.

Ga eens goed nadenken, misschien kom je tot de conclusie dat je straks €100 uitgeeft voor een upgrade die marginaal is, terwijl je over een half jaar voor €500 toch een hele nieuwe high-end bak gaat kopen. Bespaar je dan nu die €100, en spaar door voor een AMD Radeon HD 5870 in plaats van een 5850 ofzo.

[ Voor 71% gewijzigd door Umbrah op 13-11-2009 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4gick
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06-07 22:44
Ja hij past wel, maar ik denk niet dat je heel erg veel opschiet met maar een E5300, ik raad je sterk aan om een heel nieuw systeem te bouwen, want je moederbord lijkt me niet echt geweldig en je voeding is ook niet echt geweldig. Het kan wel handig zijn om de harde schijf en dvd drive eruit te halen, en misschien de kast hertegebruiken om kosten te besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03 13:38
Laten we het er maar op houden dat hij de weg niet kent.

Maar eh.... via de service tag het type processor opzoeken is wel slim, maar zegt nog niet heel veel over welke processors compatible zijn.

Dat is altijd een probleem met OEM spullen (zoals Dell, HP, Packard Bell :X etc.): je weet niet welk merk en type moederbord erin zit. Bij een Asus / Gigabyte etc. moederbord kun je via de website zien welke processors compatible zijn, en vaak worden nog jarenlang BIOS updates geleverd om nieuwe processoren te ondersteunen.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4gick
pinockio schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 21:17:
Laten we het er maar op houden dat hij de weg niet kent.

Maar eh.... via de service tag het type processor opzoeken is wel slim, maar zegt nog niet heel veel over welke processors compatible zijn.

Dat is altijd een probleem met OEM spullen (zoals Dell, HP, Packard Bell :X etc.): je weet niet welk merk en type moederbord erin zit. Bij een Asus / Gigabyte etc. moederbord kun je via de website zien welke processors compatible zijn, en vaak worden nog jarenlang BIOS updates geleverd om nieuwe processoren te ondersteunen.
Socket 775 is socket 775, enige probleem kan de frontsidebus zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:02
Ondersteuning van je bios wil je ook wel hebben hoor..

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:42

Umbrah

The Incredible MapMan

Nope, m4gick, de voltages om te beginnen wisselen nogal sterk, vergeet niet dat er ook een hele hoop prescott's zijn geweest met zo'n voetje, die onder de naam 'pentium' verkocht zijn. De pentiums die er nu zijn, zijn echter restantjes en mislukkingen van de 'core2' lopende band. Waar de prescotts genoeg verstookten om waterstof te fuseren tot helium, draaien die core2 chips niet alleen bijna een half volt lager, maar verstoken ze ook nog eens een fractie er van, zeker de dingen die nu 'pentium' heten. Dat, en het BIOS moet ze natuurlijk wel herkennen, wat zeker bij een OEM als Dell een nachtmerrie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-07 23:50

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

M4gick schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 21:20:
[...]

Naast bovengenoemde BIOS, zijn er ook nog de VRMs. Die moeten ook geschikt zijn om de processor van de juiste spanning(en) te kunnen voorzien.
In mijn moederbord, Socket 775 met VRM 11.1 powerphases kan ik niet VRM10 CPUs (Pentium 4 en Celeron) stoppen. Ondanks dat ik dus Socket 775 hebt, een BIOS wat nieuwer is dan die CPUs en de bussnelheden ook echt geen probleem zullen zijn.
Andersom geldt dat ook, CPUs ontworpen voor VRM11(.1) moet je niet op VRM10 moederborden prikken.

[Edit]
Net na Umbrah zo te zien :P

[ Voor 10% gewijzigd door Ultraman op 13-11-2009 21:30 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

M4gick schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 21:20:
[...]

Probeer jij maar eens een Q9650 aan de praat te krijgen op een antiek s775-mobo. Dan heb je net zo veel kans van slagen als je het op een AM3-mobo probeert :D tamelijk te laat :P

@TS: inderdaad alleen upgraden als het ook echt zin heeft. Veel vooruitgang zal je niet merken, dus alleen doen als je die processor toevallig voor een tientje op de kop kan tikken... Zeker aangezien 'ie nieuw 59,- is, als je bijvoorbeeld een AM3-mobo hebt kan je voor die prijs een vele malen snellere processor krijgen. En vandaar dat ik het niet echt een goede koop noem.

Upgraden is leuk, maar als je door je huidige pc zo gelimiteerd wordt dat je qua prestaties ontzettend veel moet inleveren ten opzichte van nieuwere hardware is het tijd dat je aan een andere pc moet denken (of alleen mobo+CPU+geheugen). Of als het eigenlijk niet nodig is, jezelf gewoon 59,- besparen ;)

[ Voor 53% gewijzigd door bwerg op 13-11-2009 21:35 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4gick
Ja oke met bios dat had ik wel kunnen weten, was dom, vooral bij een inelkaargezette computer. Verder over dat voltages, dat heb ik nooit geweten :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kijk wat voor geheugen erin gaat, kijk of er QVLs beschikbaar zijn en kies op basis daarvan je geheugen uit. Hetzelfde geldt uiteraard voor je cpu.
Omdat dit makkelijk zelf uit te zoeken is gaat dit topic op slot.

[ Voor 9% gewijzigd door TERW_DAN op 13-11-2009 23:18 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.