[Basis Systeem] Intel core 2 quad(775) vs intel I5

Pagina: 1
Acties:
  • 172 views

• MuVo
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10:10
Hallo,

Momenteel ben ik een systeem aan het samenstellen voor familie, het moet een basis systeem zijn voor e-mailen/interneten, en voor wat licht game voor de kinderen. Nu ben ik aan het kijken welk platform 775 of i5 het meest geschikt is, qua prijs, performece en dan nog als je kijkt naar de toekomst, eventuele upgrade mogelijkheden. Hier ben ik nog niet helemaal uit.

Nu zou ik voor 775 gaan, aangezien prijs/snelheid volgens mij de beste keuze is. Maar misschien denken jullie daar anders over.

Ik heb de volgende 2 systemen samen gesteld:
775:
1x Asus DVD-/+/RAM DRW-24B1LT € 28.5
1x Asus P5QC € 95.5
1x Intel Q8200 Core 2 Quad Box € 111
2x Kingston 2x1GB PC6400 CL6.0 € 88
1x Seagate 500GB SATA300 16MB € 41.5
kast+voeding 100
1x Asus ATI HD4770 Formula € 91.5
Totaal: € 556

I5:
1x Asus ATI HD4770 Formula € 91.5
1x Asus DVD-/+/RAM DRW-24B1LT € 28.5
1x Asus P7P55D € 117
1x Intel Core i5 750 Box € 159
2x Kingston 2x1GB PC10666 € 93
1x Seagate 500GB SATA300 16MB € 41.5
kast+voeding 100
Totaal: € 630.5

Het systeem moet rond de 500-600 euro kosten. + mijn eigen uren, maar dat zal niet duur zijn.

Zoals je ziet is de I5 duurder, maar is dit het waard, als we naar de performce kijken en de toekomst?

Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen

MuVo

• Wouter.S
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-01 09:15

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

Een nieuw platform geeft natuurlijk meer upgrademogelijkheden in de toekomst. Als het echt gaat om louter wat internet/office zaken en een kleine game voor de kinderen zal het 775 platform met de Q8200 wel volstaan.

De vraag is als ze echt plannen om later hun pc nog te upgraden. Als ze 5 jaar gaan wachten om dan bijvoorbeeld een nieuwe I5 processor erin te steken lijkt het mij vrij nutteloos. Binnen 5 jaar is er waarschijnlijk al een nieuw type processor dat nog beter presteert. Bovendien zullen die moederborden binnen ook zuiniger zijn etc etc.

Ik zou zeggen ga voor het S775 systeem, voor de doeleinden die ze stellen zal dat volstaan. Als ze later meer performance willen kunnen ze een nieuwe pc samenstellen met optimale onderdelen die dan voorhanden zijn.

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

• maddog_rvo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-02 11:47
Ik weet niet voor welk besturingssysteem je wilt gaan maar 4GB geheugen is zeker geen overbodige luxe, daarvan zijn de kosten ook niet zo hoog.

Verder ligt het volledig aan je budget wat je beter kunt doen denk ik:

Core2Quad is zeer geschikt als basis systeem, echter zijn de upgrade mogelijkheden vrij beperkt in de toekomst, er zullen nl. niet veel nieuwe processoren gaan komen voor het socket 775 systeem.

Als je in de toekomst een goedkopere upgrade wil is de I5 weer meer geschikt, aangezien de 1156 socket de meest recente is

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:01
Helaas zijn dergelijke topics in losse vorm niet toegestaan, lees hiervoor CSL Beleid en Wat is er, in 2009, anders in CSL? eens door.

Echter is er wel ruimte voor advies omtrent de aankoop van systemen en laptops. Hiervoor hebben we echter centrale topics aangemaakt om zo te voorkomen dat het Complete Systemen & Laptops (CSL) forumdeel dicht groeit met "boodschappenlijstjes". Ik adviseer je om vooral *LET OP* - Wat moet ik kopen? eens door te nemen.

Je kan advies vragen in een van de topics genoemd in *LET OP* - Wat moet ik kopen?. Probeer echter eerst wel wat componenten uit te zoeken met behulp van reviews en benchmarks. Een goede start daarvoor is het doorlopen van HOWTO: Hoe stel ik een systeem samen?. Ook de BBG ([BBG] Best Buy Guide topicoverzicht) geeft een idee in welke richting je moet kijken qua componenten.

Ik wens je veel succes met het zoeken van een goed systeem. Dit topic sluit ik echter, maar zoals hierboven aangegeven ben je vrij om advies te vragen in de daarvoor bestemde topics.

Dit topic is gesloten.