Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Hoe ip-nummer instellen op de HP 4100N laserprinter?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ok.. ik had er al een topic over, in kan netwerkprinter niet vinden
Maar nu me duidelijk is waar het probleem zit, wil ik het probleem iets meer specificeren.

De router waar de printer op moet geeft dus ip adressen af tussen 192.168.1.1 en 192.168.1.253

Echter, de printer pakt in DHCP modus alleen (schijnbaar) een 192.168.0 ip-nummer...
192.168.0.102 om precies te zijn. Standard gateway 192.168.0.1
Het is hele oude hardware, dus niet echt gebruiksvriendelijk, moet ik zeggen.

Oplossing is, naar ik begrijp, dat ik de printer gewoon een vast IP-nummer geef? In het bereik van de modem/router. Maar.. hoe?
Na veel zoekwerk in handleidingen begrijp ik dat ik in de HP Jetdirect menu moet zijn? maar dat kan ik niet vinden.
Iemand een idee?

• Colan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-09 19:32

Colan

sucks @ solderen

(evt: zoek in het menu de optie om een infopagina af te drukken)
browse naar het adres van de printer, en dan kom je in een configuratiemenu
dat is een gedrocht van een java app geloof ik (heeft zelf ook een 4000 en een 4100n staan)

Simplicity is de bom...

Verwijderd

Topicstarter
ehm..
dat browsen gaat dus niet, want de router en de printer kunnen elkaar niet vinden.
Ik kan wel de infopagina vanuit de printer afdrukken.

Maar heeft de printer een eigen webpagina? Dus daar moet ik in kunnen komen, voordat ik er in kan komen, zeg maar?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

Je kan het instellen via de webpagina van de printer.
Maar dan moet je wel in het zelfde subnet zitten.

Dus.. je pc (ik neem aan dat pc en printer aan de zelfde switch/router hangen) een ip geven in de 192.168.0.x range. Naar webpagina gaan en instellen.
Waarschijnlijk staat je printer nu met een statisch ip ingesteld en is dat je probleem.
Andere oplossing: in het printer menu naar het mio-menu gaan.. en daar je ip instellen (is even puzzelen.. maar moet lukken).

Kom je er met de webpagina en het mio menu niet uit...
download dan het programma jetadmin (van hp), daarmee kan het ook.
En dit programma werkt dus alleen als je in dezelfde range zit met je printer (192.168.0.x).

De vierde mogelijkheid is de printer resetten naar fabriekswaarden. Hoe dat moet staat wel in de handleiding.

[ Voor 27% gewijzigd door job op 13-11-2009 11:42 ]

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:58

-ET-

Phone Home

4100 printers hebben al wel een simpele webinterface. Maar je zou via het menu van de printer gewoon een ip moeten kunnen instellen. Naar je configuratie pagina kan je ook de menustructuur afdrukken. Dan wordt het misschien iets duidelijker waar en via welke menu's je daar kan komen.

uit mijn hoofd (jet I/O) oid

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-11 17:37

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Geef de printer een coldreset, daarna staat hij op DHCP, print testpagina, kijk welk IP adres hij van de router gekregen heeft. Ga naar dit IP adres met je webbrowser en stel het gewenste IP adres in op de printer via de webinterface.

This footer is intentionally left blank

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

Heb het even opgezocht. Bij hele oude series van hp was het MIO.
Bij de 4000 EIO.

[ Voor 25% gewijzigd door job op 13-11-2009 11:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, cold reset uitgevoerd.
Hielp verder niet veel.
Ik heb, heel provisorisch, met een andere router (waar de printer wel op werkt) de webpage van de printer benaderd, en het is me gelukt om de ip-nummers te veranderen.

Inderdaad veel makkelijker via de pc ;-)

Ik heb de DHCP uitgezet, want anders kon ik die ip nummers niet veranderen. Dus manual.
ok.. ik heb de config uitgeprint, en het is dus gelukt. tenminste,, de printer ingesteld.
IP staat nu op 192.168.1.253
en de gateway heb ik op 192.168.1.254 gezet, want dit is het ip-nummer van de Thompson router.
(zo doe ik het toch goed?)
En HP jetsendadres staat op 192.168.1.253. Wat is dit eigenlijk? Dit heb ik niet ingesteld, heeft de printer zelf gedaan.
dus alles weer op de thompson gezet.. maar. printer word nog steeds niet gezien.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2009 14:09 ]

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:58

-ET-

Phone Home

Kan je het IP wel pingen? dus ping 192.168.1.253

• mhoogendam
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:24
heb je de printer wel uit en weer aangezet na het veranderen van het IP adres?

• ArieR
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:19
-

[ Voor 98% gewijzigd door ArieR op 13-11-2009 14:18 . Reden: Eerst lezen, dan... ]

Verwijderd

Topicstarter
heb de ipnummer op 192.168.1.252 gezet, en de gateway op 192.168.1.253
omdat ik niet weet of die gateway wel hetzelfde ip-nummer moet hebben als mijn router?
iemand?

ik heb net niet geprobeerd om te pingen.. maar als ik nu ping naarde printer, 192.168.1.252, dan is hij wel te bereiken. Maar in de router zie ik hem niet.

kan hem ook via de browser bereiken nu, trouwens. Da's mooi. Dus gewoon via de Thomson, wat de bedoeling is.

Ga gewoon weer proberen om de printer met de driver opnieuw te installeren.

update volgt.

edit:

gelukt!
Printer is geinstalleerd! en hij doet het weer!
Ik zie hem nog steeds niet in de router, maar dat komt waarschijnlijk omdat de router als DHCP is ingesteld en de printer op een vast ip-adres.
Ik zou de router nu moeten instellen eigenlijk zodat hij die ip-nummer van de printer niet gaat uitdelen, maar dat lukt me niet.
Maar ik heb de printer een heel hoog nummer gegeven, dus die kans lijkt me niet zo groot, dus ik vind het wel best zo!

Zware bevalling dit.. na een maand.. en verdeeld over 2 topics, netwerk en hardware!
Maar ik ben weer een stapje verder gekomen in het begrijpen van netwerken ;-)

thanks!

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2009 15:09 ]

Pagina: 1