Nee.. zo aso ben ik niet, dat ik dan niets laat weten.
Als het opgelost is, zal ik dat zeker gaan posten!
Maar ik heb niet elke dag evenveel tijd...
Maar ik heb alle antwoorden doorgenomen, nog 1 en ander geprobeerd, en alles nog even onder elkaar beantwoord.
Stel je heb je netwerk dat dhcp toekent in de reeks 192.168.1.10 tot 192.168.1.100 ( dit staat in je router)
Dat kan ik dus absoluut nergens vinden in de router!
Ik heb een THOMSON ST780
Met ip adres 83.232.247.241
Mijn pc is 83.232.247.243
Mijn pin is 83.232.247.245
En mijn wireless laptop is ook op 83.232.247.245
Volgens het boekje online zijn de standaardinstellingen tussen 192.168.1.1 en 192.168.1.253
Is het misschien een idee om de router naar de fabrieksinstellingen te brengen? Of kan ik beter er niet aan prutsen, want dan ben ik misschien mijn internetverbinding kwijt?
Zelf durfde ik het niet, omdat ik het wachtwoord niet weet van de verbinding (usernaam is KPN), maar ik heb ze gebeld, en volgens hun is er helemaal geen wachtwoord. (maar waarom staat er dan 8 sterretjes?)
Verder heb ik, zover ik heb gezocht, de installatieCD er niet van, dus ik ben huiverig voor een reset.
stel dan op je (Wel even via configuratie scherm dan in je printer een vast ip nummer in zetten want dit is vele malen makkelijker te configureren op meerdere pc's omdat je dan overal een printer kan installeren met dit poort nummer.) printer in een adres boven dit bereik van je dhcp dus b.v.
192.168.1.200
Ik zou de printer dus, op dit moment, op ipadres 83.232.247.200 ofzoiets moeten zetten ofzo?
Maar ik vermoed dat mijn printer, HP Laserjet 4100N, dat niet aankan.
Oplossing is dus de range op de router veranderen, denk ik, maar kan dat zonder de ding te resetten?
Best raar dat je printer en PC een IP krijgen uit een andere range.
Ik vermoed dat je PC om één of andere reden een public IP krijgt (83.232.247.243) en je printer een lokaal van de router. Dat zal je toch eerst moeten oplossen, maar geen idee hoe je dat in jou router moet doen.
Klopt. Ik heb het nagevraagd bij de KPN, en ik heb een extern (publiek) IP.
En de printer krijgt inderdaad ook een lokaal ip van de router, als ik in het menu kijk. Maar dat is een IP wat de printer blijkbaar niet accepteerd, die verwacht schijnbaar een 192 adres ofzo. Of een 10.nogwat, want daar stond hij op toen ik hem kocht.
Snelle gok op je IP, je hebt kabel internet?
Nee, KPN business ASL
Je krijgt nu IP adressen uitgedeeld van je provider, ik ga ervanuit dat de DHCP op jou router dus uitstaat (dan zou je veelal 192.x of of 10.x. nummers krijgen).
Geen idee, ik kan er niets van vinden in de router. Ook niet in het boekje.
Wel dat hij handmatig is geconfigureerd. Moet ik die op auto zetten? In dat geval moet ik allerlei tijdschema’s invullen?
Maar jou 'pinmachine', die kan jij wel gewoon via het netwerk benaderen?
Nee? Wat zou er dan moeten gebeuren als ik die zou benaderen? Ik heb een hele simpele pinmachine, denk niet dat hij een webpagina heeft ofzo. (Xenta basisstation)
Er zijn 2 mogenlijkheden:
1 Je modem werkt als bridge, de ip adressen in je huis worden toegewezen door de DHCP server van je provider. Gezien de 83-range lijkt me dat logisch.
2 Je modem werkt als router. De ip adressen worden door je router uit gegeven (indien DHCP server in de router aan staat). Het ip van je router kun je dan zo achterhalen.
-------------------
In windows:
Start -> run (uitvoeren)
invullen:
cmd -> OK
In de commandline het volgende commando intikken:
ipconfig /all
In de output (druk op enter) staat o.a. de verbindings gegevens van je netwerk kaart. Voor jou netwerkkaart zoek naar "Default gateway"
Het IP adres wat daar achter staat is je DHCP server.
Als je dit IP gebuikt in je web-browser kom je in het menu van je router/DHCP server.
Optie 2 dus. Het ip is dus 83.232.247.241
Indien geval 2 dan moet je de DHCP service in de modem- router correct configureren. Indien bijv. in de instellingen staat dat er maar 2 ip adressen uitgegeven mogen worden dan houd het bij twee apparaten op...
Geen idee wat het maximaal is…
Maar hij heeft 4 poorten, dus 4 ipadressen zal hij zeker aankunnen, waarschijnlijk ook wel 5 met de wireless erbij.
1.) Stel de IP-range van de router in op 192.168.1.100-192.168.1.200 (192.168.1.x is vaak al default, en de 1 kan net zo goed een 0 zijn).
2.) Probeer de printer een statisch IP adres te geven in die range
3.) Zorg ervoor dat ook jouw computer een ipadres heeft in diezelfde lokale range
4.) probeer nu de printer te pingen en eventueel in te loggen op de instellingen te bekijken.
5.) Als de printer op je PC geinstalleerd is met de software en hij doet het nog niet dan kun je proberen de poort opnieuw te configureren:
Ben al enkele uren kwijt aan het rondstruinen in de instellingen van de router.. maar ik heb echt geen idee hoe ik die ip-range kan veranderen
En hoe verander je het ip-adres van je pc? Dat kan toch niet? Die ip-adres krijg je toch van je provider?
Naar buiten toe is mijn IP-adres in ieder geval ook 83.232.247.243
Het lijkt me dus niet dat de router deze IP gegeven heeft?
Zou het dan TOCH zijn dat mijn router als BRIDGE geconfigureerd is? Ook al kan ik het IP-adres opvragen via de ipconfig commando?
Configuratiescherm>printers>"HP printer">eigenschappen>poorten>"geselecteerde/geinstalleerde poort">poort configureren>vul bij IP het ip-adres van je printer in.
Nope.. dat gaat dus niet. Want ik krijg heel die printer niet geïnstalleerd.. helaas.
Bij het installeren kan ik wel handmatig een ip-adres invullen, maar dan vind hij hem dus nog steeds niet.
Ik denk dat je eigen netwerk vreemd in elkaar zit
zet hier nu eerst eens neer wat voor apparaten je achter elkaar hebt staan?
THOMSON ST780
83.232.247.241
pin:
83.232.247.245
pc:
83.232.247.243
Is het zo (zoiets zou ik verwachten).
Een adsl modem kabel naar de router, (vraag is de kabel naar de router in de wan of de lanpoort gedaan van de router??)
Nee, het is 1 apparaat. Modem/router.
En kijk eens op je pc wat voor ip nummer jou pc nu krijgt door uit te voeren bij start uitvoeren cmd
en dan in de dos box ipconfig /all eens te doen en dat eens even posten.
Windows IP-configuratie
Hostnaam . . . . . . . . . . . . : Briens
Primair DNS-achtervoegsel . . . . :
Knooppunttype . . . . . . . . . . : onbekend
IP-routering ingeschakeld . . . . : nee
WINS-proxy ingeschakeld . . . . . : nee
DNS-achtervoegselzoeklijst. . . . : lan
Ethernet-adapter LAN-verbinding:
Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel: lan
Beschrijving. . . . . . . . . . . : Realtek RTL8168C(P)/8111C(P) Family PCI-E Gigabit Ethernet NIC (NDIS 6.0)
Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-21-9B-16-70-40
DHCP ingeschakeld . . . . . . . . : ja
Autom. configuratie ingeschakeld : ja
Link-local IPv6-adres . . . . . . : fe80::f8bc:5376:f13:54fa%11(voorkeur)
IPv4-adres. . . . . . . . . . . . : 83.232.247.243(voorkeur)
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.248
Lease verkregen . . . . . . . . . : zaterdag 31 oktober 2009 14:57:10
Lease verlopen. . . . . . . . . . : zaterdag 11 december 2145 0:27:01
Standaardgateway. . . . . . . . . : 83.232.247.241
DHCP-server . . . . . . . . . . . : 83.232.247.241
DNS-servers . . . . . . . . . . . : 83.232.247.241
213.75.63.36
213.75.63.70
NetBIOS via TCPIP . . . . . . . . : ingeschakeld
Tunnel-adapter LAN-verbinding* 7:
Mediumstatus. . . . . . . . . . . : medium ontkoppeld
Beschrijving. . . . . . . . . . . : isatap.lan
Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
DHCP ingeschakeld . . . . . . . . : nee
Tunnel-adapter LAN-verbinding* 6:
Mediumstatus. . . . . . . . . . . : medium ontkoppeld
Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
Beschrijving. . . . . . . . . . . : Teredo Tunneling Pseudo-Interface
Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 02-00-54-55-4E-01
Tunnel-adapter LAN-verbinding* 11:
Beschrijving. . . . . . . . . . . : Microsoft 6to4 Adapter
Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
IPv6-adres. . . . . . . . . . . . : 2002:53e8:f7f3::53e8:f7f3(voorkeur)
Standaardgateway. . . . . . . . . : 2002:c058:6301::c058:6301
DNS-servers . . . . . . . . . . . : 83.232.247.241
213.75.63.36
213.75.63.70
NetBIOS via TCPIP . . . . . . . . : uitgeschakeld
Het beste is in het bereik van je dhcp een vast nummer in zetten dat kan via het menu op je printer !!!!
Krijg ik niet voor elkaar.
inetnum: 83.232.247.240 - 83.232.247.247
netname: OTS279713
descr: BREINS KIDS FASHION
Makkelijkst is om nat te gebruiken en zo een intern netwerkje op te zetten.
Je printer WIL je nieteens direct op een wan ip, dan kan de hele wereld printen
Wat is dat Ripe voor iets dat ze zulke gegevens gewoon openbaar maken?
Wel handig ;-)
Ok, nat dus. Ik zie die instelling niet staan.
Maar ik vermoed dat ik gewoon ergens een installatiecd moet bemachtigen, of downloaden, en dat het dan via de software moet gaan?
Zoals ik het nu zie (maar meld het als ik het verkeerd gok) heb je een KPN Zakeljik DSL modempje (780?), met hierop een paar PCtjes en nu je printer.
Je mag niet meer meedoen ;-)
Makkelijkst is om de modem te herconfigureren als router. Je krijgt dan gewoon een eigen ip range (192.168.1.x default) voor je netwerk. Ook je printer komt daarin, en elke netwerkPC kan dan de printer gebruiken. Uiteraard moet je wel de printer configureren. (via het menu kun je IP opgeven).
Dus je weet zeker dat hij nu als bridge functioneert?
Ok. Intern netwerkje dus.. 192 range.. mijn PC ook, en naar buiten toe heeft mijn PC dan gewoon een 83 ip? (de echte). Krijgt mijn PC die 192 ip automatisch van de router, of moet ik dan nog iets ingewikkelds gaan doen?
De huidige situatie is niet aan te raden aangezien nu alles direct op internet hangt.. (met alle risico's van dien).
Tot zover heb ik nog geen print outs gezien van lollige tweakers die hun achterwerk naar mijn printer aan het sturen zijn, hoewel ik al mijn ip-nummers hier heb gepost..
Zou het overigens niet erg vinden als er vrijwilligers zijn die op afstand bij me komen pinnen hoor… ;-)
Let wel op dat je bij officedsl niet de reguliere adsl settings kunt gebruiken. VCI is 2, VPI is 32, PPPoA, username/password KPN. Sommige configuratietools ondersteunen ook KPN Zakeljik (oa volgens mij degene vanaf de Speedtouch.nl website)
Eh.. wat is verschil tussen office en zakelijk?
VC? VP?
Praat tegen me alsof ik 5 jaar ben, svp.. ;-)
PPPoA zie ik wel in de instellingen van mijn router staan.