kan netwerkprinter niet vinden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 52621

Topicstarter
Ok, ik heb net een 2e hands HP 4100N gekocht.
Hij was werkend waar ik hem vandaan heb.
Ik heb hem aangesloten op mijn netwerk, via mijn modemrouter.
Maar ik kan dus geen netwerkprinter vinden!
Ik heb de configuratiepagina uitgeprint, en ik weet het ip-adres van de printer. maar pingen lukt niet naar dit adres.
Ik heb windows Vista.

wat doe ik verkeerd?

Heb verder niet veel ervaring met netwerken.
Moet ik misschien nog iets instellen in de router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Je moet eerst even kijken of het adres wat die HP nu heeft niet statisch is, maar dat ie netjes een adres krijgt van je DHCP server. Het klinkt namelijk nu dat hij een adres heeft wat niet in jou netwerk ligt en dat hem daarom niet kan bereiken. Andere optie is nog even controleren hoe je hem nu hebt aangesloten op je Modem router ? (ik heb geen idee wat voor apparaat je precies hebt staan ;) ) en er zeker van zijn dat je hem niet in een uplinkport oid hebt gestoken.

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-06 21:57

wowi

Stel je heb je netwerk dat dhcp toekent in de reeks 192.168.1.10 tot 192.168.1.100 ( dit staat in je router) stel dan op je (Wel even via configuratie scherm dan in je printer een vast ip nummer in zetten want dit is vele malen makkelijker te configureren op meerdere pc's omdat je dan overal een printer kan installeren met dit poort nummer.) printer in een adres boven dit bereik van je dhcp dus b.v.
192.168.1.200

daarna kun je in je printer komen door in internet explorer het volgende in te vullen
http://192.168.1.200

en kun je alles bekijken en eventueel instellen, lukt dit niet kijk dan of het lampje achterop de printer waar je de netwerkkabel in plugt wel brand.

[ Voor 34% gewijzigd door wowi op 13-10-2009 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Herby schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 19:11:
Je moet eerst even kijken of het adres wat die HP nu heeft niet statisch is, maar dat ie netjes een adres krijgt van je DHCP server. Het klinkt namelijk nu dat hij een adres heeft wat niet in jou netwerk ligt en dat hem daarom niet kan bereiken. Andere optie is nog even controleren hoe je hem nu hebt aangesloten op je Modem router ? (ik heb geen idee wat voor apparaat je precies hebt staan ;) ) en er zeker van zijn dat je hem niet in een uplinkport oid hebt gestoken.
lijkt me geen toegewezen ip-adres wat hij uitdraait, dus denk wel dat hij een vaste heeft.
(maar hoe controleer ik dat?)

uit mijn hoofd.. geloof dat het een Thomson modem is. Van de KPN. Maar ik ben nu niet op de zaak.

Nee, kabel zit zeker weten niet in de uplink, maar op 1 van de 4 downlinks. Want die kabel gebruik ik normaal om een pc op aan te sluiten, en dan kan ik gewoon internetten ;)
En de PC waar ik vanaf wil printen, zit op een van de andere 4. Dan zit hij toch op hetzelfde netwerk?
wowi schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 19:18:
daarna kun je in je printer komen door in internet explorer het volgende in te vullen
http://192.168.1.200

en kun je alles bekijken en eventueel instellen, lukt dit niet kijk dan of het lampje achterop de printer waar je de netwerkkabel in plugt wel brand.
nee, ik kan die printer niet eens pingen.

Ja, het lampje van de netwerkplug brand.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 52621 op 13-10-2009 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denivan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-06 10:22

denivan

de enige

Post al eens om te beginnen het IP van de printer en het IP van je PC. Kunnen we zien of ze op hetzelfde subnet zitten.
In ieder geval kan je best het printermenu induiken en controleren of IP ingesteld staat op DHCP (of dynamisch of auto...benaming kan soms nogal wisselen).

Best ook de reacties helemaal lezen. Wowi geeft je een stappenplan en je quote hem dat je de PC nu niet kan pingen ....terwijl hij net uitlegt hoe j't kan oplossen ? 8)7

[ Voor 23% gewijzigd door denivan op 13-10-2009 22:06 ]

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, "Where the heck is the ceiling?!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:46

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Via de settings op het schermpje zelf kan je DHCP weer inschakelen, uit en aan en je zou een IP vanuit je router krijgen. Kijk dan ook in je router of hij hem correct uitdeelt in je lease table.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Uit de handleiding:
CFG TCP/IP=NO

Select whether you want to access the TCP/IP menu and set TCP/IP protocol parameters.
NO: Bypass the TCP/IP menu items. YES: Access the TCP/IP menu items
In the TCP/IP Menu, you can specify BOOTP=YES or DHCP=YES for TCP/IP parameters to be automatically loaded from a bootP or DHCP server when the printer is turned on.
If you specify BOOTP=NO and DHCP=NO, you can manually set the following TCP/IP parameters from the control panel: each byte of the IP address (IP), Subnet Mask (SM), Syslog Server (LG), and Default Gateway (GW). You can also manually set the Idle Timeout time period.
Print an HP JetDirect configuration page to verify your settings. However, note that the print server might overwrite selected parameters with values that ensure proper operation.
bron

Zorg dus dat TCP/IP op YES staat en dat DHCP op YES staat en herstart de printer dan eens.

[ Voor 5% gewijzigd door Herby op 14-10-2009 11:43 ]

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
denivan schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 22:04:
Post al eens om te beginnen het IP van de printer en het IP van je PC. Kunnen we zien of ze op hetzelfde subnet zitten.
In ieder geval kan je best het printermenu induiken en controleren of IP ingesteld staat op DHCP (of dynamisch of auto...benaming kan soms nogal wisselen).

Best ook de reacties helemaal lezen. Wowi geeft je een stappenplan en je quote hem dat je de PC nu niet kan pingen ....terwijl hij net uitlegt hoe j't kan oplossen ? 8)7
hm.. ja.. true.
Maar eerlijk gezegd was dat het enigste wat ik begreep :$

ip printer is 10.129.0.209
ip van mijn pc is 83.232.247.243

oftewel.. dat LIJKT er niet eens op.
Goed, weet in ieder geval in welke richting ik moet zoeken dus.
Ik ga nog even de rest van de reacties lezen, en eventueel weer verder googlen.

Blijkbaar moet ik in de eio menu zijn, om de ip-geval aan te schakelen?
Maar die menu schijn je alleen te hebben als er een printserver ingebouwd is?
En blijkbaar heb ik dat dus niet, want die kan ik nergens vinden.
Dus hoe ik dat ip-instellingen doe.. geen idee :(

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 52621 op 14-10-2009 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ok.. ik ben nu zover..
de dhcp heb ik nu aan gezet!
printer uit en aan
staat de dhcpserver nog steeds op: niet gespecificeerd?
vreemd..
en het ip-adres van de printer staat nu op: 192.0.0.192 ?
toch lijk ik nu een stapje verder te zijn.. want mijn router ziet een onbekend apparaat erbij. (naast mijn pinmachine)
Blijkbaar heeft mijn router de ip 83.232.247.245 toegewezen

als ik ping naar het ip adres wat de printer uitpoept (de 192nogwat)
4x timeout

dan ping ik naar het 83 adres wat de router geeft...
het onbekende apparaat op poort 3..

dan krijg ik antwoord van 83.232.247.243 ???
huh? ik pingde toch naar 83.232.247.245 ???
en zegt vervolgens dat de doelhost niet bereikbaar is
4x

vervolgens zegt hij: statistieken van 83.232.247.245
4 ontvangen, 0 verloren ???

anyway... blijkbaar zit hij nu dus wel in het netwerk.
Maar de printerdriver kan hem nog steeds niet vinden.. en ik heb beide ip-nummers geprobeerd.. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denivan
  • Laatst online: 13-06 10:22

denivan

de enige

Best raar dat je printer en PC een IP krijgen uit een andere range.
Ik vermoed dat je PC om één of andere reden een public IP krijgt (83.232.247.243) en je printer een lokaal van de router. Dat zal je toch eerst moeten oplossen, maar geen idee hoe je dat in jou router moet doen.

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, "Where the heck is the ceiling?!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Laatst online: 14:46

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Snelle gok op je IP, je hebt kabel internet? Je krijgt nu IP adressen uitgedeeld van je provider, ik ga ervanuit dat de DHCP op jou router dus uitstaat (dan zou je veelal 192.x of of 10.x. nummers krijgen).

Maar jou 'pinmachine', die kan jij wel gewoon via het netwerk benaderen?

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Laatst online: 16:27

mjl

Ugh

Er zijn 2 mogenlijkheden:

1 Je modem werkt als bridge, de ip adressen in je huis worden toegewezen door de DHCP server van je provider. Gezien de 83-range lijkt me dat logisch.

2 Je modem werkt als router. De ip adressen worden door je router uit gegeven (indien DHCP server in de router aan staat). Het ip van je router kun je dan zo achterhalen:
-------------------
In windows:

Start -> run (uitvoeren)

invullen:
cmd -> OK

In de commandline het volgende commando intikken:

ipconfig /all

In de output (druk op enter) staat o.a. de verbindings gegevens van je netwerk kaart. Voor jou netwerkkaart zoek naar "Default gateway"

Het IP adres wat daar achter staat is je DHCP server.

Als je dit IP gebuikt in je web-browser kom je in het menu van je router/DHCP server.
--------------------

Indien geval 1 dan moet je ofwel het modem configureren als router of een router kopen en achter het modem aansluiten (de netwerk kabel van modem naar de router moet op de WAN aansluiting van de router!). Je kunt dan daar je internet gaan verdelen naar je PC en printer (zie handleiding router, in sommige gevallen dient de MAC van je PC gecloned te worden naar je nieuwe router).

Indien geval 2 dan moet je de DHCP service in de modem- router correct configureren. Indien bijv. in de instellingen staat dat er maar 2 ip adressen uitgegeven mogen worden dan houd het bij twee apparaten op...

Tot nu toe is mij onduidelijk welke setup je hebt. Ik vermoed geval 1... dan klopt het dat de printer geen ip krijgt van de DHCP. Een provider verleent er meestal maar 1 of 2. Dus een voor je PC en 1 voor je pin apparaat?

Je geeft aan internet van KPN te hebben. Daar is vast een topic over op GOT waar de benodigde info makkelijk te vinden is.

[ Voor 8% gewijzigd door mjl op 15-10-2009 11:32 ]

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-06 01:20
Kan een router een public ip EN een lokaal ip tegelijk uitgeven?

1.) Stel de IP-range van de router in op 192.168.1.100-192.168.1.200 (192.168.1.x is vaak al default, en de 1 kan net zo goed een 0 zijn).
2.) Probeer de printer een statisch IP adres te geven in die range
3.) Zorg ervoor dat ook jouw computer een ipadres heeft in diezelfde lokale range
4.) probeer nu de printer te pingen en eventueel in te loggen op de instellingen te bekijken.
5.) Als de printer op je PC geinstalleerd is met de software en hij doet het nog niet dan kun je proberen de poort opnieuw te configureren:

Configuratiescherm>printers>"HP printer">eigenschappen>poorten>"geselecteerde/geinstalleerde poort">poort configureren>vul bij IP het ip-adres van je printer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-06 21:57

wowi

Anoniem: 52621 schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 18:59:
ok.. ik ben nu zover..
de dhcp heb ik nu aan gezet!
printer uit en aan
staat de dhcpserver nog steeds op: niet gespecificeerd?
vreemd..
en het ip-adres van de printer staat nu op: 192.0.0.192 ?
toch lijk ik nu een stapje verder te zijn.. want mijn router ziet een onbekend apparaat erbij. (naast mijn pinmachine)
Blijkbaar heeft mijn router de ip 83.232.247.245 toegewezen

als ik ping naar het ip adres wat de printer uitpoept (de 192nogwat)
4x timeout

dan ping ik naar het 83 adres wat de router geeft...
het onbekende apparaat op poort 3..

dan krijg ik antwoord van 83.232.247.243 ???
huh? ik pingde toch naar 83.232.247.245 ???
en zegt vervolgens dat de doelhost niet bereikbaar is
4x

vervolgens zegt hij: statistieken van 83.232.247.245
4 ontvangen, 0 verloren ???

anyway... blijkbaar zit hij nu dus wel in het netwerk.
Maar de printerdriver kan hem nog steeds niet vinden.. en ik heb beide ip-nummers geprobeerd.. :-(
Ik denk dat je eigen netwerk vreemd in elkaar zit
zet hier nu eerst eens neer wat voor apparaten je achter elkaar hebt staan?

Is het zo (zoiets zou ik verwachten).

Een adsl modem kabel naar de router, (vraag is de kabel naar de router in de wan of de lanpoort gedaan van de router??)
Dan een router
en daarin een kabel naar je pc in de lan poort
en een kabel in de router naar je printer in de lan poort.

En kijk eens op je pc wat voor ip nummer jou pc nu krijgt door uit te voeren bij start uitvoeren cmd
en dan in de dos box ipconfig /all eens te doen en dat eens even posten.

En kijk in je router wat het dhcp bereik is b.v. 192-168-1-10 tot 192.168.1.100 en of dhcp daar aanstaat.

Of je hebt dhcp in je adsl modem aanstaan(als dhcp aanstaat in je adsl modem dan moet je de kabel van je adsl modem in je lanpoort doen en met dhcp van je router uit) , het is of dhcp aan in je adsl modem of in je router aanzetten (heb je je adsl modem in bridgedmode staan dan staat daar dhcp uit en moet dhcp van je router aanstaan en dan moet de kabel van het adsl modem in de wan poort!! dan krijgt de router dus een public ip adres).

Het beste is in het bereik van je dhcp een vast nummer in zetten dat kan via het menu op je printer !!!!
vele malen makkelijker.

Maar post nu eerst eens eventueel een tekening wat je nu hebt want jij krijgt wel erg vreemde gegevens zo, en dat zit niet helemaal volgens mij zoals dat zou moeten zitten.
Of je uitleg is een beetje onbegrijpelijk.
Maar ipconfig /all op je pc zal wel veel duidelijk maken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-06 16:48
TS heeft een routed subnetje, zakelijke dsl. En dan krijg je idd wan ip adressen van KPN.

Bron: Ripe
inetnum: 83.232.247.240 - 83.232.247.247
netname: OTS279713
descr: BREINS KIDS FASHION
Makkelijkst is om nat te gebruiken en zo een intern netwerkje op te zetten.
Je printer WIL je nieteens direct op een wan ip, dan kan de hele wereld printen ;)

Zoals ik het nu zie (maar meld het als ik het verkeerd gok) heb je een KPN Zakeljik DSL modempje (780?), met hierop een paar PCtjes en nu je printer.

Makkelijkst is om de modem te herconfigureren als router. Je krijgt dan gewoon een eigen ip range (192.168.1.x default) voor je netwerk. Ook je printer komt daarin, en elke netwerkPC kan dan de printer gebruiken. Uiteraard moet je wel de printer configureren. (via het menu kun je IP opgeven).

De huidige situatie is niet aan te raden aangezien nu alles direct op internet hangt.. (met alle risico's van dien). NAT is de minste vorm van bescherming,maar altijd beter dan de huidige setup (Tenzij je elke PC/printer enz afzonderlijk goed dichtzet)

Let wel op dat je bij officedsl niet de reguliere adsl settings kunt gebruiken. VCI is 2, VPI is 32, PPPoA, username/password KPN. Sommige configuratietools ondersteunen ook KPN Zakeljik (oa volgens mij degene vanaf de Speedtouch.nl website)

[ Voor 54% gewijzigd door DJSmiley op 15-10-2009 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-06 01:20
Heeft TS het probleem al opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nee.. zo aso ben ik niet, dat ik dan niets laat weten.
Als het opgelost is, zal ik dat zeker gaan posten!

Maar ik heb niet elke dag evenveel tijd...
Maar ik heb alle antwoorden doorgenomen, nog 1 en ander geprobeerd, en alles nog even onder elkaar beantwoord.
Stel je heb je netwerk dat dhcp toekent in de reeks 192.168.1.10 tot 192.168.1.100 ( dit staat in je router)
Dat kan ik dus absoluut nergens vinden in de router!
Ik heb een THOMSON ST780
Met ip adres 83.232.247.241
Mijn pc is 83.232.247.243
Mijn pin is 83.232.247.245
En mijn wireless laptop is ook op 83.232.247.245

Volgens het boekje online zijn de standaardinstellingen tussen 192.168.1.1 en 192.168.1.253

Is het misschien een idee om de router naar de fabrieksinstellingen te brengen? Of kan ik beter er niet aan prutsen, want dan ben ik misschien mijn internetverbinding kwijt?
Zelf durfde ik het niet, omdat ik het wachtwoord niet weet van de verbinding (usernaam is KPN), maar ik heb ze gebeld, en volgens hun is er helemaal geen wachtwoord. (maar waarom staat er dan 8 sterretjes?)
Verder heb ik, zover ik heb gezocht, de installatieCD er niet van, dus ik ben huiverig voor een reset.
stel dan op je (Wel even via configuratie scherm dan in je printer een vast ip nummer in zetten want dit is vele malen makkelijker te configureren op meerdere pc's omdat je dan overal een printer kan installeren met dit poort nummer.) printer in een adres boven dit bereik van je dhcp dus b.v.
192.168.1.200
Ik zou de printer dus, op dit moment, op ipadres 83.232.247.200 ofzoiets moeten zetten ofzo?
Maar ik vermoed dat mijn printer, HP Laserjet 4100N, dat niet aankan.
Oplossing is dus de range op de router veranderen, denk ik, maar kan dat zonder de ding te resetten?
Best raar dat je printer en PC een IP krijgen uit een andere range.
Ik vermoed dat je PC om één of andere reden een public IP krijgt (83.232.247.243) en je printer een lokaal van de router. Dat zal je toch eerst moeten oplossen, maar geen idee hoe je dat in jou router moet doen.
Klopt. Ik heb het nagevraagd bij de KPN, en ik heb een extern (publiek) IP.
En de printer krijgt inderdaad ook een lokaal ip van de router, als ik in het menu kijk. Maar dat is een IP wat de printer blijkbaar niet accepteerd, die verwacht schijnbaar een 192 adres ofzo. Of een 10.nogwat, want daar stond hij op toen ik hem kocht.
Snelle gok op je IP, je hebt kabel internet?
Nee, KPN business ASL

Je krijgt nu IP adressen uitgedeeld van je provider, ik ga ervanuit dat de DHCP op jou router dus uitstaat (dan zou je veelal 192.x of of 10.x. nummers krijgen).
Geen idee, ik kan er niets van vinden in de router. Ook niet in het boekje.
Wel dat hij handmatig is geconfigureerd. Moet ik die op auto zetten? In dat geval moet ik allerlei tijdschema’s invullen?
Maar jou 'pinmachine', die kan jij wel gewoon via het netwerk benaderen?
Nee? Wat zou er dan moeten gebeuren als ik die zou benaderen? Ik heb een hele simpele pinmachine, denk niet dat hij een webpagina heeft ofzo. (Xenta basisstation)
Er zijn 2 mogenlijkheden:

1 Je modem werkt als bridge, de ip adressen in je huis worden toegewezen door de DHCP server van je provider. Gezien de 83-range lijkt me dat logisch.

2 Je modem werkt als router. De ip adressen worden door je router uit gegeven (indien DHCP server in de router aan staat). Het ip van je router kun je dan zo achterhalen.

-------------------
In windows:

Start -> run (uitvoeren)

invullen:
cmd -> OK

In de commandline het volgende commando intikken:

ipconfig /all

In de output (druk op enter) staat o.a. de verbindings gegevens van je netwerk kaart. Voor jou netwerkkaart zoek naar "Default gateway"

Het IP adres wat daar achter staat is je DHCP server.

Als je dit IP gebuikt in je web-browser kom je in het menu van je router/DHCP server.
Optie 2 dus. Het ip is dus 83.232.247.241
Indien geval 2 dan moet je de DHCP service in de modem- router correct configureren. Indien bijv. in de instellingen staat dat er maar 2 ip adressen uitgegeven mogen worden dan houd het bij twee apparaten op...
Geen idee wat het maximaal is…
Maar hij heeft 4 poorten, dus 4 ipadressen zal hij zeker aankunnen, waarschijnlijk ook wel 5 met de wireless erbij.
1.) Stel de IP-range van de router in op 192.168.1.100-192.168.1.200 (192.168.1.x is vaak al default, en de 1 kan net zo goed een 0 zijn).
2.) Probeer de printer een statisch IP adres te geven in die range
3.) Zorg ervoor dat ook jouw computer een ipadres heeft in diezelfde lokale range
4.) probeer nu de printer te pingen en eventueel in te loggen op de instellingen te bekijken.
5.) Als de printer op je PC geinstalleerd is met de software en hij doet het nog niet dan kun je proberen de poort opnieuw te configureren:
Ben al enkele uren kwijt aan het rondstruinen in de instellingen van de router.. maar ik heb echt geen idee hoe ik die ip-range kan veranderen 
En hoe verander je het ip-adres van je pc? Dat kan toch niet? Die ip-adres krijg je toch van je provider?
Naar buiten toe is mijn IP-adres in ieder geval ook 83.232.247.243
Het lijkt me dus niet dat de router deze IP gegeven heeft?
Zou het dan TOCH zijn dat mijn router als BRIDGE geconfigureerd is? Ook al kan ik het IP-adres opvragen via de ipconfig commando?
Configuratiescherm>printers>"HP printer">eigenschappen>poorten>"geselecteerde/geinstalleerde poort">poort configureren>vul bij IP het ip-adres van je printer in.
Nope.. dat gaat dus niet. Want ik krijg heel die printer niet geïnstalleerd.. helaas.
Bij het installeren kan ik wel handmatig een ip-adres invullen, maar dan vind hij hem dus nog steeds niet.
Ik denk dat je eigen netwerk vreemd in elkaar zit
zet hier nu eerst eens neer wat voor apparaten je achter elkaar hebt staan?
THOMSON ST780
83.232.247.241

pin:
83.232.247.245

pc:
83.232.247.243
Is het zo (zoiets zou ik verwachten).

Een adsl modem kabel naar de router, (vraag is de kabel naar de router in de wan of de lanpoort gedaan van de router??)
Nee, het is 1 apparaat. Modem/router.
En kijk eens op je pc wat voor ip nummer jou pc nu krijgt door uit te voeren bij start uitvoeren cmd
en dan in de dos box ipconfig /all eens te doen en dat eens even posten.
Windows IP-configuratie

Hostnaam . . . . . . . . . . . . : Briens
Primair DNS-achtervoegsel . . . . :
Knooppunttype . . . . . . . . . . : onbekend
IP-routering ingeschakeld . . . . : nee
WINS-proxy ingeschakeld . . . . . : nee
DNS-achtervoegselzoeklijst. . . . : lan

Ethernet-adapter LAN-verbinding:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel: lan
Beschrijving. . . . . . . . . . . : Realtek RTL8168C(P)/8111C(P) Family PCI-E Gigabit Ethernet NIC (NDIS 6.0)
Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-21-9B-16-70-40
DHCP ingeschakeld . . . . . . . . : ja
Autom. configuratie ingeschakeld : ja
Link-local IPv6-adres . . . . . . : fe80::f8bc:5376:f13:54fa%11(voorkeur)
IPv4-adres. . . . . . . . . . . . : 83.232.247.243(voorkeur)
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.248
Lease verkregen . . . . . . . . . : zaterdag 31 oktober 2009 14:57:10
Lease verlopen. . . . . . . . . . : zaterdag 11 december 2145 0:27:01
Standaardgateway. . . . . . . . . : 83.232.247.241
DHCP-server . . . . . . . . . . . : 83.232.247.241
DNS-servers . . . . . . . . . . . : 83.232.247.241
213.75.63.36
213.75.63.70
NetBIOS via TCPIP . . . . . . . . : ingeschakeld

Tunnel-adapter LAN-verbinding* 7:

Mediumstatus. . . . . . . . . . . : medium ontkoppeld
Beschrijving. . . . . . . . . . . : isatap.lan
Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
DHCP ingeschakeld . . . . . . . . : nee

Tunnel-adapter LAN-verbinding* 6:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
Beschrijving. . . . . . . . . . . : Teredo Tunneling Pseudo-Interface
Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 02-00-54-55-4E-01

Tunnel-adapter LAN-verbinding* 11:

Beschrijving. . . . . . . . . . . : Microsoft 6to4 Adapter
IPv6-adres. . . . . . . . . . . . : 2002:53e8:f7f3::53e8:f7f3(voorkeur)
Standaardgateway. . . . . . . . . : 2002:c058:6301::c058:6301
DNS-servers . . . . . . . . . . . : 83.232.247.241
213.75.63.36
213.75.63.70
NetBIOS via TCPIP . . . . . . . . : uitgeschakeld
Het beste is in het bereik van je dhcp een vast nummer in zetten dat kan via het menu op je printer !!!!
Krijg ik niet voor elkaar.

Bron: Ripe
quote:
inetnum: 83.232.247.240 - 83.232.247.247
netname: OTS279713
descr: BREINS KIDS FASHION
Makkelijkst is om nat te gebruiken en zo een intern netwerkje op te zetten.
Je printer WIL je nieteens direct op een wan ip, dan kan de hele wereld printen
Wat is dat Ripe voor iets dat ze zulke gegevens gewoon openbaar maken?
Wel handig ;-)

Ok, nat dus. Ik zie die instelling niet staan.
Maar ik vermoed dat ik gewoon ergens een installatiecd moet bemachtigen, of downloaden, en dat het dan via de software moet gaan?
Zoals ik het nu zie (maar meld het als ik het verkeerd gok) heb je een KPN Zakeljik DSL modempje (780?), met hierop een paar PCtjes en nu je printer.
Je mag niet meer meedoen ;-)
Makkelijkst is om de modem te herconfigureren als router. Je krijgt dan gewoon een eigen ip range (192.168.1.x default) voor je netwerk. Ook je printer komt daarin, en elke netwerkPC kan dan de printer gebruiken. Uiteraard moet je wel de printer configureren. (via het menu kun je IP opgeven).
Dus je weet zeker dat hij nu als bridge functioneert?
Ok. Intern netwerkje dus.. 192 range.. mijn PC ook, en naar buiten toe heeft mijn PC dan gewoon een 83 ip? (de echte). Krijgt mijn PC die 192 ip automatisch van de router, of moet ik dan nog iets ingewikkelds gaan doen?
De huidige situatie is niet aan te raden aangezien nu alles direct op internet hangt.. (met alle risico's van dien).
Tot zover heb ik nog geen print outs gezien van lollige tweakers die hun achterwerk naar mijn printer aan het sturen zijn, hoewel ik al mijn ip-nummers hier heb gepost..
Zou het overigens niet erg vinden als er vrijwilligers zijn die op afstand bij me komen pinnen hoor… ;-)
Let wel op dat je bij officedsl niet de reguliere adsl settings kunt gebruiken. VCI is 2, VPI is 32, PPPoA, username/password KPN. Sommige configuratietools ondersteunen ook KPN Zakeljik (oa volgens mij degene vanaf de Speedtouch.nl website)
Eh.. wat is verschil tussen office en zakelijk?
VC? VP?
Praat tegen me alsof ik 5 jaar ben, svp.. ;-)
PPPoA zie ik wel in de instellingen van mijn router staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-06 15:44
Ik zou gewoon een router kopen, en hem laten zorgen voor het verkeer intern (dus pc <->printer). Veel makkelijker, en kost 2 tientjes of iets dergelijks. De router krijgt dan het 83.x IP en die verdeelt het over je interne netwerk (192.x)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Is een optie.
Maar dan moet het wel meteen 1 zijn met een wireless.. zal iets meer zijn als 2 tientjes? (nou, 3 tientjes dan).
Wel zonde van de wireless functie van de KPN router dan.

In feite zeg je dus, alleen de modemgedeelte gebruiken van de router, en voor de rest een ' echte' router kopen.

Mocht het echt nodig zijn, dan zal ik dat wel gaan doen.
Maar voor ik dat doe, zal ik eerst wel proberen om deze te resetten, als er geen betere oplossing komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friedchicken
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-06-2015
Je zult het modem opnieuw moeten configureren.

Op http://kpnserviceweb.com/...lient/scripts/portal.aspx zie je het bestand ST780_ZDSL_v5.1.exe staan.

Zorg ervoor dat je een DHCP Pool gaat draaien. (192.168.1.x) Alleen weet ik niet hoe jou pin-app gaat reageren. Zoek dit eerst uit voordat je aan deze actie gaat beginnen. En wanneer je hieraan begint; Doe het na sluitingstijd ;)

Jouw modem heeft straks 1 WAN IP in gebruik (Er zijn er volgens ripe 7 gereserveerd).
Alle lokale producten komen in de range van 192.168.1.x

KPN ZDSL
VPI/VCI 2 32
PPPoA
Gebruikersnaam: KPN
Wachtwoord: KPN

Update:
In dit topic KPN Zakelijk DSL - NAT icm PIN? is te lezen dat de pin blijft werken. Wel opnieuw je pin instellen (waarschijnlijk een reboot en hij krijgt een ververst lokaal ip)
Fout die in dat topic gemaakt wordt, is dat er met thomosom software tools gewerkt wordt. Gebruik echt de aangegeven KPN tools!

[ Voor 44% gewijzigd door Friedchicken op 04-11-2009 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het is gelukt!
Onvoorstelbaar! Ik heb de raad opgevolgd van de meerderheid hier, en een router op de modem aangesloten. Niet gekocht, maar geleend, gewoon even om te proberen. (nu alles werkt, moet hij maar zien dat hij het terug krijgt! hehehe)
Maar ok, ik weet nu dus dat ik gewoon een andere, goedkope router kan kopen, of ik hou deze, en koop een nieuwe voor degeen van wie ik dit geleend heb, ik kijk wel ;-)

Als ik wist dat het zo eenvoudig was.. dan had ik het allang gedaan. Die software? helemaal niet nodig gehad! Ik sluit de router op de modem aan, ik reset alles, en mijn pc heeft meteen een 192 adres.. en mijn gateway ook. Mijn modem is nog steeds te gebruiken op het publieke IP-adres.
Pin, totaal geen probleem, resetten, en 1 minuut later kon ik pinnen. had het net zo goed tijdens openingstijden doen!
Printer werkt ook nu.. dus ben weer blij.

En dat terwijl zelfs de KPN zei dat ik software moest draaien om hem opnieuw te configureren?
Maar blijkbaar hoeft dat dus niet? Of is dat, om welke reden dan ook, toch verstandig?
Liefst klooi ik er niet meer aan ;-)

Wel vind ik dat ik boven op de kast een ontzettende zooi aan kabels heb!!! Ook stom gezicht, 2 apparaten met in totaal 4 antennes.. pfff.. maar ok.

Heb ik eigenlijk nog 1 vraag...
kan dat nog binnen dit topic? ik wil het netwerk nog verder uit gaan breiden. Door nog een router te nemen, op een andere plek, zodat ik 1 netwerkkabel nog verder uitsplitst. (zodat ik niet zoveel kabels hoef te trekken). Bijvoorbeeld nog een kleurenprinter erbij, voor de niet zakelijke prints...
Is dat geen enkel probleem? Krijgt die dan ook automatisch een eigen IP? Of geeft de router maar 1 ip per aansluiting?
Ik denk, vermoed en hoop het eerste.

In ieder geval, allemaal ontzettend bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friedchicken
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-06-2015
Anders luister je niet en ga je houtje touwtje netwerken aanleggen...

Update 22:45:

Wat ik bedoel, je KPN modem is ook een router en dient enkel goed geconfigureerd te worden. Dan hoef je geen extra router aan te sluiten. Om daarnaast nog meer pc's aan te sluiten heb je niet een 2e of 3e router nodig maar een switch. De switch geeft andere aangesloten app. een ip in jouw dhcp pool.

Excuus voor mijn eerdere houtje towutje uitspraak, maar hou alles zo kort en simpel mogelijk, dit voorkomt storingen of andere problemen. Suc6!

[ Voor 77% gewijzigd door Friedchicken op 04-11-2009 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-06 15:44
Anoniem: 52621 schreef op woensdag 04 november 2009 @ 19:42:

ik wil het netwerk nog verder uit gaan breiden. Door nog een router te nemen, op een andere plek, zodat ik 1 netwerkkabel nog verder uitsplitst. (zodat ik niet zoveel kabels hoef te trekken). Bijvoorbeeld nog een kleurenprinter erbij, voor de niet zakelijke prints...
Is dat geen enkel probleem? Krijgt die dan ook automatisch een eigen IP? Of geeft de router maar 1 ip per aansluiting?
Ik denk, vermoed en hoop het eerste.

In ieder geval, allemaal ontzettend bedankt!!
Een router kan heel veel IP adressen uitdelen. Je hoeft dus niet persé een 2e router te kopen. Als je een netwerkkabel wilt uitsplitsen zou ik een switch aanraden. Dat is eigenlijk een veredelde splitter, maar dan geavanceerder. Dan zorgt de router nog steeds voor de IP-adressen, en de switch zorgt ervoor dat de apparaten op de switch netjes die adressen krijgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@FriedChicken

ja, ik geef je eigenlijk helemaal gelijk. Ik heb een modem waar een router met anteene ingebouwd is, en dan ga ik er een router aanhangen.
Het is alleen zo dat ik huiverig ben voor het verliezen van de verbinding. Slechte ervaringen, dat ik toch iets moet invullen wat ik niet weet.
Ziet er ook niet simpel uit poaoppp blablabla verbindingen of weet ik veel.
Maar ik moet niet zo schijterig doen, denk ik, ben ik een tweaker, of niet.. dus ik ga het dan, binnenkort toch proberen.
Die router moet ik immers toch teruggeven..

@maarud
Ook jij hebt gelijk. Het hoeft helemaal geen 2e router te zijn om een kabel op te splitsen. Een switch is voldoende, sterker, nog beter, zoals je voorganger al zei, 2 routers geeft alleen maar gecompliceerdheid met extra kans op storingen.
Denk in principe dat een hub al voldoende zou zijn.. die gaf ik jaren geleden al gratis weg ;-) Een switch is alleen maar om te schakelen tussen de snelheden... dus dat is wel handig als ik er ook 10 mb apparaten er op zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ok.. even een broodnodige kick.

Ik heb de router teruggegeven, dus ik heb de stoute schoenen aangetrokken, de driver gedownload volgens de link (exe bestand werkte eerst niet, ik moest eerst de html extensie verwijderen???)
Verder alles probleemloos... liet alles gewoon standaard staan...

en.. PC: geen probleem. Internet werkte meteen.
Maar.. zowel pinmachine als printer werken dus niet meer!
Vooral het eerste is erg belangrijk.. dus ik hoop dat iemand mij spoedig kan helpen?

de nieuwe ipconfig /all dump:

Windows IP-configuratie

Hostnaam . . . . . . . . . . . . : Briens
Primair DNS-achtervoegsel . . . . :
Knooppunttype . . . . . . . . . . : onbekend
IP-routering ingeschakeld . . . . : nee
WINS-proxy ingeschakeld . . . . . : nee
DNS-achtervoegselzoeklijst. . . . : lan

Ethernet-adapter LAN-verbinding:

Beschrijving. . . . . . . . . . . : Realtek RTL8168C(P)/8111C(P) Family PCI-E Gigabit Ethernet NIC (NDIS 6.0)
Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-21-9B-16-70-40
DHCP ingeschakeld . . . . . . . . : ja
Link-local IPv6-adres . . . . . . : fe80::f8bc:5376:f13:54fa%11(voorkeur)
IPv4-adres. . . . . . . . . . . . : 192.168.1.64(voorkeur)
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Lease verkregen . . . . . . . . . : woensdag 11 november 2009 18:08:50
Lease verlopen. . . . . . . . . . : donderdag 12 november 2009 18:17:22
Standaardgateway. . . . . . . . . : 192.168.1.254
DHCP-server . . . . . . . . . . . : 192.168.1.254
DNS-servers . . . . . . . . . . . : 192.168.1.254
NetBIOS via TCPIP . . . . . . . . : ingeschakeld

Tunnel-adapter LAN-verbinding* 7:

Beschrijving. . . . . . . . . . . : Microsoft ISATAP Adapter

Tunnel-adapter LAN-verbinding* 6:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
Beschrijving. . . . . . . . . . . : Teredo Tunneling Pseudo-Interface
Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 02-00-54-55-4E-01

p.s.
ik heb al geprobeerd om de printer opnieuw te installeren en de driver te laten zoeken,maar hij kan niets meer vinden)

p.s. 2
Het helpt als ik de pinmachine opnieuw opstart.
Dus die werkt weer, gelukkig ;-)
Maar dat had ik voor die printer al gedaan, zonder resultaat...

edit:
nog eenbeetje huiswerk gedaan.
De router geeft dus ip adressen af tussen 192.168.1.1 en 192.168.1.253

Ik heb de config van de printer afgedrukt, en het ip is dus 192.168.0.102
standard gateway 192.168.0.1

Dus dat is het probleem.
Maar weet niet hoe het op te lossen :(

edit:

gelukt!
Printer is geinstalleerd! en hij doet het weer!
Ik zie hem nog steeds niet in de router, maar dat komt waarschijnlijk omdat de router als DHCP is ingesteld en de printer op een vast ip-adres.
Ik zou de router nu moeten instellen eigenlijk zodat hij die ip-nummer van de printer niet gaat uitdelen, maar dat lukt me niet.
Maar ik heb de printer een heel hoog nummer gegeven, dus die kans lijkt me niet zo groot, dus ik vind het wel best zo!

Zware bevalling dit.. na een maand.. en verdeeld over 2 topics, netwerk en hardware!
Maar ik ben weer een stapje verder gekomen in het begrijpen van netwerken ;-)

thanks!

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 52621 op 13-11-2009 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master__R
  • Laatst online: 20-06 09:32
Maakt het nog verschil als je de kabel van de printer en van je pc omwisselt?

Krijgt deze dan een ander ip adres?

En DHCP staat aan op de printer?

[ Voor 13% gewijzigd door Master__R op 11-11-2009 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
nee, maakt niets uit.
jep, DHCP staat aan.
en als ik de config uitprint, zegt hij ook keurig dat hij geen contact krijgt met de DHCP server.

Kan deze printer misschien gewoon niet met deze router overweg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master__R
  • Laatst online: 20-06 09:32
Dat zou niet uit moeten maken. Lijkt me eerder dat de netwerkkaart in de printer niet helemaal 100% is.
Je kan het het ipadres op de printer eens vast (DHCP uit) instellen op bijvoorbeeld 192.168.1.200 en subnet op 255.255.255.0.

En dan pingen vanaf je pc.

Als dit werkt kun je in je router aangeven dat deze maar ipadressen uitdeelt tot 192.168.1.199.

Op deze manier krijg je nooit problemen met dubbele ipadressen, en je printer heeft gewoon een vast ip adres.

[ Voor 28% gewijzigd door Master__R op 11-11-2009 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
argh...
wat doe je me aan...
ben al uren bezig geweest met de handleiding en menu's van de printer, en zou niet weten hoe je het ip-adres zou moeten instellen! Ik kan hooguit de dhcp uitschakelen.. dan lukt me nog net met de 3 knoppen die er op zitten.
Verder.. wel eens de afgrijselijke menu's gezien van de Thomson 780? Daar zou ik ook niet weten hoe ik de range zou moeten limiteren naar kleiner bereik.
Iemand praktijk ervaring met deze router of deze printer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
misschien beter deze dichtgooien, en een vernieuwde topic maken in hardware-printers ofzo.
Want het is duidelijk dat daar iets aan veranderd zal moeten worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-06 16:48
Anoniem: 52621 schreef op woensdag 11 november 2009 @ 23:51:
argh...
wat doe je me aan...
ben al uren bezig geweest met de handleiding en menu's van de printer, en zou niet weten hoe je het ip-adres zou moeten instellen! Ik kan hooguit de dhcp uitschakelen.. dan lukt me nog net met de 3 knoppen die er op zitten.
Verder.. wel eens de afgrijselijke menu's gezien van de Thomson 780? Daar zou ik ook niet weten hoe ik de range zou moeten limiteren naar kleiner bereik.
Iemand praktijk ervaring met deze router of deze printer?
DHCP kun je in de 780 gewoon aanpassen, je kan de scope editten. Ook met de configtools van speedtouch kun je custom-lan gebruiken.

De printer is in te stellen met de knoppen, menu, io jetdirect, tcp4 en daar doorklikken. Makkelijker is om t via de webinterface te doen, dan hoef je niet door die knopjes te wroeten.

Maarre... je bent nu een maand aan het kutten (letterlijk). Waarom huur je niet even iemand in? Het is een zakelijk dsl in een bedrijfsomgeving met pin... Dat kan met 30min geregeld zijn. Houd een uurtje aan, maar dan nog ben je voor <100 eur klaar en heb je het werkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
DJSmiley schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 12:11:
[...]

DHCP kun je in de 780 gewoon aanpassen, je kan de scope editten. Ook met de configtools van speedtouch kun je custom-lan gebruiken.

De printer is in te stellen met de knoppen, menu, io jetdirect, tcp4 en daar doorklikken. Makkelijker is om t via de webinterface te doen, dan hoef je niet door die knopjes te wroeten.

Maarre... je bent nu een maand aan het kutten (letterlijk). Waarom huur je niet even iemand in? Het is een zakelijk dsl in een bedrijfsomgeving met pin... Dat kan met 30min geregeld zijn. Houd een uurtje aan, maar dan nog ben je voor <100 eur klaar en heb je het werkend.
of ik mongool ben, weet ik niet. Maar ik zie nergens scoop staan. En al zou ik het zien staan, dan nog zou ik niet weten wat ermee aan te moeten?
En als ik naar de configuratie kijk, kan ik alleen een soort van tijdschema aanpassen, niets met LAN?

En waarom ik niet iemand inhuur?
Als dat een serieuze vraag is, wil ik wel serieus antwoord geven.
Omdat:
1. 100 euro voor mij even heel erg veel geld is. Zo goed gaan de zaken niet momenteel.
2. ik heb al iemand laten kijken, een bevriend iemand die het voor zijn werk doet, doet niets anders als de hele dag netwerken aanleggen en routers installeren, en hij kwam er ook niet uit.
3. De pinmachine werkt wel, dat is het probleem niet.
4. de printer is niet direct noodzakelijk voor de bedrijfsvoering. Zou wel leuk zijn voor flyerwerk.
5. Het meeste werk doe ik toch in werktijd, als het rustig is.
6. Ik vind dat ik zoiets zelf moet leren. Dat gaat het beste om het zelf te doen, eventueel met wat begeleiding.
7. Denk dat het iets heel simpels moet zijn, waar ik gewoon overheen kijk.
8. Voor 100 euro koop ik denk ik een nieuwe laserprinter met netwerk, moderner, en dus waarschijnlijk ook iets meer plug and play.

Edit:
Ik ga weer even verder in dit topic, want ik heb toch nog een netwerk vraagje, wat niet in het andere topic past.

het is me gelukt, met een omweg (andere router, via de PC) om de Ip nummers van de printer te veranderen.

Omdat mijn Thompson ip adres 192.168.1.254 heeft, heb ik de standaard gateway van de HP ook op dit adres gezet.
Dat doe ik toch goed? Standaard gateway is toch de router?
De DHCP heb ik dus uitgezet, moest wel, want anders kon ik de ip nummers niet veranderen.
Staat nu dus op manual.
Ip printer heb ik op 192.168.1.253 gezet.

ok, ik begrijp dat ik dus het bereik van de router moet veranderen van 192.168.1.253 naar een getal lager als de printer.
Maar ik kan die instellingen niet vinden?

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 52621 op 13-11-2009 14:15 ]

Pagina: 1