Subwoofer gaat heel zacht met Sub-out

Pagina: 1
Acties:

• bloblub
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-02 17:31
Wij hebben een nieuwe versterker gekocht omdat de oude niet meer op onze nieuwe tv kon, een Sony STR-DH500.
We hebben thuis 2 grote speakers, 2 kleintjes, 1 center en een subwoofer.

Mijn pa had altijd de speakers op de sub aangesloten, en dan de sub weer op de versterker. Met geluidskabels.
Nu zit er een sub-out op de versterker, en ik lees veel dat dit een betere oplossing is dan wat we eerst hadden.
Nu belde ik de winkel waar we de versterker van hadden, en die zei dat we een Digitale coax kabel in de R Of L moesten doen (low level inupt), en dan in de sub-out.

Na dit te proberen is het resultaat matig, de subwoofer hoor je bijna niet. Ook niet als we de volume knop , of de crossover(?) knop hoger draaien.

Ik heb zelf geen verstand van audio, kan iemand mij uitleggen hoe we de sub kunnen "versterken"? Hij deed het eerst uitstekend met volume op half.

Mvg.

Bloblub

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:38

FeaR

In GoT we trust

Om welke subwoofer gaat het trouwens? Niet dat het veel uit zou moeten maken, maar meer uit de nieuwsgierigheid :)

En een gewone RCA - RCA kabel is meer dan genoeg voor een subwoofer. Een RCA naar RCA stereo kan wellicht ook nog als je beide ingangen (mits aanwezig) zou willen gebruiken. Maar hoe dan ook: digitale coax is zeker niet nodig, gewone tulp voldoet al.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-02 09:45
Moet je niet apart de Zone voor Sub Out harder zetten ?
Is bij mijn versterker wel zo, zit zelfs een aparte afstandsbediening voor bij :)

gewoon nee.

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Ons vertellen om welke subwoofer het gaat kan van pas komen. :)

Vergeet ook niet (wanneer mogelijk) de subwoofer in te stellen op LFE in plaats van 'normaal' aangezien je hem nu zo aangesloten hebt dat hij alleen de lage tonen binnen krijgt.
Met crossover stel je het bereik van je subwoofer in. (Nadat je hem op goed volume hebt kan je daarmee gaan spelen.)

• bloblub
Quadral Sub Four Activ staat er achterop.

Het is een redelijk oud ding, maar kon normaal de muren laten trillen bij wijze van. Hoe kan ik de subwoofer instellen op LFE? Of moet ik dit bij de versterker doen?

Overigens heb ik mijn sub van mijn logitech Z2300 er ook aan geknupt met tulp kabels. R+L in de sub, en een enkele L OF R (weet niet meer welke) in de versterker Sub-out. Deze deed het wel naar behoren wanneer ik de volume knop vol uit had gezet. Dus ligt het aan de subwoofer?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:26

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Post anders even foto's van hoe eea is aangesloten, en ook van de sub.

Sluit desnoods de boel weer high-level aan?

Wise enough to play the fool

• bloblub
Me pa heeft de optische coax kabel nu even ergens anders voor gebruikt. Dus kan geen foto maken. Maar de kabels zaten er goed in! Waarom gaat de sub zo zacht? Zit er mischien te weinig vermogen in zo'n kabel? Vergeken met normale geluiskabels?

• kemphaas
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-02 16:04
bloblub schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 09:39:
Me pa heeft de optische coax kabel nu even ergens anders voor gebruikt. Dus kan geen foto maken. Maar de kabels zaten er goed in! Waarom gaat de sub zo zacht? Zit er mischien te weinig vermogen in zo'n kabel? Vergeken met normale geluiskabels?
Dat kunnen wij dus zo niet zien of bepalen zonder typenummers, diameters van kabels, aansluitingen enz.

Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.

Verwijderd

Versterker van de sub defect?

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Waarschijnlijk niet want het probleem lijkt alleen op te treden bij LFE setup.

Nu geeft de TS zo weinig informatie en test volgens mij ook niet zodat wij op deze manier niet kunnen helpen.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:26

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

optische coax kabel?

Ehm.. duw gewoon eens een "standaard" tulp kabeltje tussen de versterker en de subwoofer...?

Wise enough to play the fool

• Pietjuh
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-02 07:00
Ik heb hetzelfde probleem, ook mijn subwoofer heeft een extreem laag volume t.o.v. mijn fronts, ook al zet ik de gain van de versterker vol open. Ik heb op een ander forum gevonden dat een Y-kabeltje oplossing kan bieden. Dus van 1x tulp naar 2x tulp.

Wat je ook even kunt proberen is met een jack naar 2x tulp kabel even een tv / mp3 speler aansluiten. Dit moet wel goed gaan (dus een flink volume).

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Pietjuh schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 22:33:
Ik heb op een ander forum gevonden dat een Y-kabeltje oplossing kan bieden. Dus van 1x tulp naar 2x tulp.
De subwoofer stereo aansluiten in plaats van mono kan wat helpen. Doordat er minder weerstand vanaf de pre-out is (wordt immer verdeeld over twee ingangen) zal het geluid iets harder zijn. De exacte waarde weet ik zo niet, maar was geloof ik iets van rond de 5.0 dB :)

• FCC
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06:04

FCC

Volgens mij heeft TS een passieve sub -gezien de aansluiting in de OP- en probeert hij hem nu low-level aan te sluiten. Maar dan is het wel vreemd dat er cinch aansluitngen opzitten...
Dus; of zoals eerder al werd gezegd high-level aansluiten, of een actieve sub zoeken. (of, hele gekke oplossing, de stekker van de stiekem toch actieve sub erin steken zodat deze stroom heeft...)

Waar een wil is, is een stopcontact....

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

FCC-gast schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 11:34:
Volgens mij heeft TS een passieve sub -gezien de aansluiting in de OP- en probeert hij hem nu low-level aan te sluiten.
Volgens mij is het wel een actieve subwoofer:
bloblub schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 00:28:
Quadral Sub Four Activ staat er achterop.

• FCC
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06:04

FCC

FeaR1986 schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 11:45:
[...]

Volgens mij is het wel een actieve subwoofer:

[...]
Dat zou heel goed kunnen, vandaar ook mijn opmerking over de cinch aansluitingen en de stekker, maar in de OP wordt een passieve opstelling omschreven. (versterker-uitgangen naar de sub en vandaar naar de speakers)
Nu wordt dezelfde sub low-level aangesloten maar dat werkt blijkbaar niet, dan denk ik het eerst aan een stekker die nooit is aangesloten. Of een kapotte zekering in de sub bedenk ik me nu...

Waar een wil is, is een stopcontact....

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:05
Met die opstelling zal waarschijnlijk de versterker voor de andere kanalen ook in de sub zitten, dat is met veel setjes zo, scheelt ruimte op de 'main unit'.
Tijd voor een foto lijkt me zo.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Pagina: 1