Toon posts:

Aansluiten van PS3/Plasma/CanalDigitaal op een receiver

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,
Na recente aanschaf van een Plasma vraag ik me nu af hoe ik eea het best kan aansluiten op
een A/V receiver en waar ik daarbij op moet letten.
Ik wil onderstaande componten aansluiten en tevens een A/V receiver aanschaffen om het geluid als Dolby (5.1 is voldoende) weer te geven.

- Plasma, panasonic TX-P42V10
- ps3
- Schotel signaal Canal Digitaal.

1. Wanneer ik de tv het schotelsignaal laat decoderen (CI slot),
a) beperk ik mij dan vwb de bediening of geluid?
Is de keuze voor een aparte SAT decoder met HDMI output een betere?
Daarmee zou ik immers alle componenten via HDMI aan een A/V receiver kunnen hangen terwijl ik nu
het geluid enkel nog via digital out richting A/V receiver kan sturen?
b) Ik heb gelezen dat HDMI componenten met 1 afstandsbediening zouden moeten kunnen werken, waar
moet ik daarbij op letten wanneer ik de A/V receiver en SAT decoder aanschaf?

2. Waar moet ik op letten bij de aanschaf van een A/V receiver v.w.b. HDMI interfacing?
Waaruit kan ik afleiden dat een A/V receiver het geluid van elke HDMI input gebruikt en tevens
de beeldinformatie van die input doorsluist richting HDMI out?

Groeten,

Daine

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-02 13:54

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op donderdag 12 november 2009 @ 22:33:
Ik heb gelezen dat HDMI componenten met 1 afstandsbediening zouden moeten kunnen werken, waar moet ik daarbij op letten wanneer ik de A/V receiver en SAT decoder aanschaf?
Dat verschillende apparaten aangesloten via HDMI met elkaar kunnen communiceren en dus ook op één en dezelfde afstandsbediening kunnen werken heeft te maken met HDMI CEC.

Ik heb in [Aanschaf] Welke Blu-ray speler heb ik nodig? een stukje geschreven over HDMI CEC:
Ja, ik heb het geschreven maar in een post van DaMarcus gezet :+
Wat is HDMI CEC?
HDMI CEC is een gedefinieerde functionaliteit binnen HDMI, om de bediening van meerdere apparaten te vergemakkelijken. Via pin 13 van de connector wordt het Consumer Electronics Control kanaal verstuurd. De bedrading hiervoor is aanwezig in alle kabels (dat is verplicht), maar het daadwerkelijke gebruik ervan is optioneel.

Wat kan je met HDMI CEC?
Dankzij dit protocol kun je meerdere ‘CEC enabled’ apparaten bedienen met één afstandsbediening, maar de losse apparaten kunnen ook elkaar bedienen zonder tussenkomst van een persoon.
Het is echter mogelijk dat apparatuur met HDMI CEC niet altijd met elkaar kan communiceren en dus werkt. Fabrikanten zijn volledig vrij om hun eigen codes te implementeren, waardoor apparaten van verschillende merken niet, of niet volledig met elkaar samen werken.
Let vooral op het laatste. Dat het dus niet verplicht is met elkaar samen te werken.
Dan werkt een all-in-one remote van bijvoorbeeld Logitech soms beter :)
Verwijderd schreef op donderdag 12 november 2009 @ 22:33:
Waar moet ik op letten bij de aanschaf van een A/V receiver v.w.b. HDMI interfacing?
Waaruit kan ik afleiden dat een A/V receiver het geluid van elke HDMI input gebruikt en tevens de beeldinformatie van die input doorsluist richting HDMI out?
Let bij de aanschaf van een receiver er op dat de receiver niet over alleen HDMI Switching (HDMI Through) beschikt. Dan is de receiver enkel en alleen een switch en geeft deze beeld én geluid door naar de aangesloten tv. Neem een receiver met HDMI Processing. Deze receiver kan namelijk het audio-deel van het HDMI signaal halen. Hierdoor komt het beeld op de tv en gaat het geluid via de speakers die zijn aangesloten op je receiver.

Maar al met al komen er meer en meer receivers die over HDMI Processing beschikken. Zelfs sommige instap-receivers kunnen het al :)

Let wel dat de benaminegn van HDMI Processing of Switching bij sommige merken anders heten.

Voor de andere vragen: geen flauw idee :+
[mbr]
Mod-modus:
• Titelfixje naar wat minder leestekens en dergelijke.
• TS ook wat aangepast naar wat beter leesbare zinnen/constructies.
• Groeten is niet nodig. Lees hiervoor FAQ: Het algemeen beleid

[ Voor 5% gewijzigd door FeaR op 12-11-2009 23:13 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag wezen neuzen voor een A/V receiver.
Verkoper wist me te vertellen dat de huidige A/V receivers bij audio via HDMI 1 nadeel hebben,
in pauze stand van source schakelt ook audio af waardoor receiver selectie-bron verliest......
Optisch doorlussen zou dit nadeel niet hebben waardoor dat over het algemeen de voorkeur had?

Iemand hier ervaring mee of is onzin?

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Ligt eraan op welke manier "de selectiebron verliezen" bedoeld wordt.
Zowel de audio als video worden door de HDMI geleverd, dus mocht er bijvoorbeeld een scene zijn waarin geen geluid wordt afgespeeld dan blijft de video behouden en valt je beeld heus niet weg.

Persoonlijk heb ik ook geen problemen met scenes waarin geen geluid zit in combinatie met mijn Blu-ray speler: de (HD) audio codec wordt de hele tijd behouden.

Dus of ik snap/zie het probleem niet of het is er niet. Persoonlijk denk ik het laatste :P

Verwijderd

Topicstarter
Wat die verkoper me vertelde was dat volgens hem het pauzeren van een externe bron
ervoor zorgt dat de audio-selectie uitvalt. Beeld blijft dus in pauze op de geselecteerde bron maar
geluid dien je opnieuw in te stellen.

Hij noemde daarbij Harman Kardon setje als voorbeeld.
Vond het zelf al vreemd verhaal, naast codec die inderdaad ook zonder audio moet doorlopen
neem ik aan dat audio van outputkanaal wordt afgehaald dus waarom zou voor beeld de selectie
behouden blijven en audio niet???

Zijn voorkeur om alles optisch door te verbinden lijkt me toch overbodig als je boel al via HDMI
hebt doorgelust, of mis ik iets vwb audio formaten die optisch wel ondersteund worden en via HDMI niet? 8)7

Schijnbaar wel belangrijk om A/V receiver met HDMI 1.3 te kiezen als je wil dat alle info
doorgekoppeld wordt?

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 23:28:
Wat die verkoper me vertelde was dat volgens hem het pauzeren van een externe bron
ervoor zorgt dat de audio-selectie uitvalt. Beeld blijft dus in pauze op de geselecteerde bron maar
geluid dien je opnieuw in te stellen.

Hij noemde daarbij Harman Kardon setje als voorbeeld.
Vond het zelf al vreemd verhaal, naast codec die inderdaad ook zonder audio moet doorlopen
neem ik aan dat audio van outputkanaal wordt afgehaald dus waarom zou voor beeld de selectie
behouden blijven en audio niet???
Bij het pauzeren valt de audio inderdaad stil, maar de input valt niet uit aangezien het beeld wel wordt doorgevoerd (het staat immers stil op je scherm). Dus zodra je de weergave weer hervat dan zal het geluid gewoon mee gaan.
Zijn voorkeur om alles optisch door te verbinden lijkt me toch overbodig als je boel al via HDMI hebt doorgelust, of mis ik iets vwb audio formaten die optisch wel ondersteund worden en via HDMI niet? 8)7
Het is eerder andersom: je zou voor HDMI kiezen omdat die meer ondersteund dan optisch of digitale coax. HD Audio is DTS HD en Dolby TrueHD kunnen namelijk alleen over HDMI via bitstream verzonden worden, over optische en digitale coax gaat dat niet lukken.

Alles nog een keer via optische kabel verbinden moet je alleen doen als je een receiver hebt met HDMI switch omdat die dus niet het geluid uit het signaal haalt en dat apparat aangeleverd moet worden. Maar alleen HDMI zou meer dan voldoende moeten zijn voor een receiver met HDMI Processing.
Schijnbaar wel belangrijk om A/V receiver met HDMI 1.3 te kiezen als je wil dat alle info
doorgekoppeld wordt?
DTS HD en Dolby TrueHD kunnen alleen met HDMI 1.3 als bitstream verstuurd worden. Dus dat zou wel dé reden zijn om voor HDMI 1.3 te gaan. Plus dat het nu de standaard is, al staat HDMI 1.4 al weer voor de deur met nog hogere resoluties en netwerkmogelijkheden.

Deze Wiki heeft een mooie tabel met de capaciteiten van de diverse HDMI-versies.

Al met al vind ik het maar een typisch verhaal van die verkoper om eerlijk te zijn...

Verwijderd

Topicstarter
Heb je gelijk in, had het een beetje gehad toen ik begon over de kwaliteits HDMI kabels die het verschil maakten bij dit soort systemen.
Kijk, als een verkoper mij eerlijk en goed advies geeft ben ik ook best bereid iets meer te betalen dan via een webshop. Op deze wijze verzieken ze het gewoon voorzichzelf.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Maar discussie voeren met een verkoper mag best als je aan zijn verhaal twijfelt. Je vraagt dan immers niets anders dan meer uitleg en informatie. En dat zal hij je toch moeten geven als hij wil verkopen, dat is zijn werk. Al is het met kabels een lastige discussie omdat daar de meningen gewoon hard over verdeeld zijn. Maar met bovenstaande verhalen anders gewoon om een demonstratie vragen als je het vreemd vindt en ook jouw gedachtegang uitleggen.

Niets leukers dan een simpele mediaketen in lopen en verkopers lastige vragen gaan stellen. Zeker als je weet dat ze je echt iets proberen te verkopen en ze één groot l*lverhaal ophangen.

* FeaR heeft een verkoper een keer zo ver gekregen dat hij zijn baas ging halen omdat ik hem helemaal klem had gepraat >:)

En zo'n winkel heet dan de "Expert" :')

Verwijderd

Topicstarter
Een Denon AVR1610 zou toch moeten voldoen of zie ik nog iets over het hoofd?
Pagina: 1